Dagens navn er Adrianus. En kejserlig embedsmand i Nikomedien, som lader sig omvende af det mod, hvormed nogle kristne udholder tortur.Han dør omkring år 300.
1493: Columbus ankommer til Lissabon - iflg sin egen mening efter at have fundet en vestlig søvej til Indien.
1789: Den amerikanske kongres samles for første gang
1857: Dåbstvangen afskaffes i Danmark.
1892: København får sit første elværk - 13 år efter Edisons opfindelse af glødelampen.
1921: Kvinder får lige adgang til stillinger - bortset fra til Folkekirken, Hæren og Flåden.
1966: John Lennon udtaler "Vi (Beatles) er mere populære end Jesus".
1998: Bryggerierne Faxe, Ceres og Thor fusionerer under navnet Bryggerigruppen.
2001: Ved uddelingen af årets Bodil-priser får Per Flys ”Bænken” prisen som Bedste Danske Film.
Sol op 06:58 – sol ned 17:56
CO-Søfart kalender
John Fage-Pedersen – inspektørpraktik i Dunkerque, Frankrig
Ole Philipsen – ITF Maritime Forum (Manila)
Fra medier
Pirateri
Kenya knækker under piratpresset
Da Søværnets Operative Kommando i går bekendtgjorde, at kun fem ud af 200 pirater er blevet retsforfulgt, fik det igen spørgsmålet om mulighed for retsforfølgelse til at blusse op i medierne. Kenya har været nævn som et muligt land for placering af en domstol, men militærjuridisk rådgiver, Heidi Gyntelberg, tvivler på, at Kenya kan magte den opgave.
Avisen.dk, 3/3 11:45, http://avisen.dk/kenya-knaekker-under-pirat-presset_142712.aspx
Clinton led og ked af Somalias pirater
USA's udenrigsminister Hillary Clinton talte sent onsdag til Senatets finansudvalg i Washington. Her understregede hun, at USA i øjeblikket er i gang med at se på forskellige løsningsmuligheder for at komme pirateriet til livs og at hun ikke mener, at hidtidige strategier har virket efter hensigten.
Fyens Stiftstidende, 3/3 14:58, http://www.fyens.dk/article/1799567:Udland--Clinton-led-og-ked-af-Somalias-pirater
Lystsejlere gemmer sig i motorrummet under nyt piratangreb
Et hollandsk par blev i forgårs angrebet af pirater 550 sømil fra øen Socotras, der ligger i Adenbugten. Parret søgte tilflugt i motorrummet imens vagter fra sikkerhedsfirmaet Naval Guards kom dem til undsætning.
Politiken, 3/3 13:28, http://politiken.dk/udland/ECE1212143/lystsejlere-gemmer-sig-i-motorrummet-under-nyt-piratangreb/
MV EMS RIVER er igen fri
Det tysk-ejede skib, MV EMS RIVER, som blev kapret af pirater d. 27. december 2010, er igen frit. Skibet var på vej til San Nicolas i Grækenland, da det blev bordet. Ifølge skibets ejer er alle besætningsmedlemmer uskadte.
EU NAVFOR, 3/3 16:17, http://www.eunavfor.eu/2011/03/mv-ems-river-released-from-pirate-control/
Pirater i ildkamp med dansk skib
Det danskejede skib Brattingsborg, som har hjemme i Rungsted, blev i går morges forsøgt kapret af pirater ud for Yemens kyst. Bevæbnede vagter om bord afværgede angrebet, og piraterne opgav forehavendet. Ingen kom til skade.
Maritime Danmark, 3/3 17.41, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10277
Piratfængsler på vej til Somalia
De første danske millioner bistandskroner er allerede sendt afsted til Somalia, hvor man vil opføre fængsler til pirater. Det forventes at byggeriet vil komme til at koste 160 mio kroner, men der forlyder ikke noget om, hvilke lande der tager del i projektet, eller hvornår fængslerne skal stå færdige.
Berlingske, 4/3 05:28, http://www.b.dk/nationalt/piratfaengsler-paa-vej-til-somalia
Retsforfølgelse af pirater til debat
Torsdag og fredag er Danmark vært for et internationalt møde i forbindelse med anbefalinger fra FN's Sikkerhedsråd. På mødet er repræsentanter fra mere end 55 lande.
Maritime Danmark, 4/3 07:36, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10276
Udenrigsministeren ønsker, at Esbern Snare fortsætter ved Somalia
Hvornår Esbern Snare, som siden december har været udsendt til Adenbugten, kan vende stævnen hjemad, er endnu uvist. Grundet splid i regeringen og logistiske problemer, står tidspunktet for hjemkomsten hen i det uvisse.
Politiken, 3/3 16:21, http://politiken.dk/indland/ECE1212573/udenrigsministeren-oensker-at-esbern-snare-fortsaetter-ved-somalia/
Marinesoldater vil have fair behandling
Formanden for Søværnets Konstabelforening, Bjarne Krogh-Pedersen, håber, at de soldater, som i øjeblikket er genstand for tovtrækkeriet om Esbern Snares hjemkomst, vil blive fair behandlet ved hjemkomsten. De skal bl.a. have tillæg for international tjeneste, selvom skibet for øjeblikket ikke sejler som en del af NATOs flådestyrke.
Berlingske, 3/3, 16:56, http://www.b.dk/nationalt/marinesoldater-vil-have-fair-betaling
SOK: Mystisk at vi ikke har fundet vragrester
Kutteren ved navn Puk som sidst blev set mandag eftermiddag, er stadig ikke set siden. I går (torsdag) overfløj en helikopter et større område i Jammerbugten i håb om at finde spor efter skibet, men det lykkedes ikke.
JyllandsPosten, 3/3 18:28, http://jp.dk/indland/article2357945.ece
Grundstødt skib slæbt til Grenå
Det islandske skib Godafoss, som grundstødte ud for Norges kyst og derefter var på vej til værftet Fayard i Munkebo, måtte natten til torsdag slæbes til Grenå havn og ikke fortsætte turen mod værftet. Skibet lækkede olie og der blev lagt flydespærringer ud.
Søværnets Operative Kommando, 3/3 10:31, http://forsvaret.dk/SOK/Nyt%20og%20Presse/nationalt/Pages/Grundst%C3%B8dtskibsl%C3%A6bttilGren%C3%A5.aspx
Mols-Linien venter stort tab igen i år
Et fald i antallet af fragtede personbiler og den generelle økonomiske krise får af Mols-Linien selv skylden for underskuddet i foretagendet. Mols-Linien forventer i 2011 et underskud på op mod 65 mio kroner.
Berlingske, 4/3 07:26, http://www.business.dk/transport/mols-linien-venter-stort-tab-igen-i-aar
Shipping-nedturen blev forstærket i februar
Fragtraterne faldt i februar både inden for tørlast-, tank- og containersegmentet. Det skriver Sydbank i en aktierapport, som heller ikke tillader megen optimisme for den nærmeste fremtid.
JyllandsPosten, 3/3 17:27, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2357810.ece
Søfart nr. 9 bringer følgende artikler:
Global pirat-kampagne
Fem globale shipping-organisationer udsender nu et enstemmigt SOS foranlediget af somaliske piraters fortsatte hærgen. SOS’et er i kampagnen en forkortelse for ”Save Our Seafarers”. Strategien er gennem den globale kampagne at lægge pres på de respektive nationale regeringer. Kampagnens hjemmeside på adressen www.saveourseafarers.com giver således den besøgende mulighed for gennem kun et par klik at sende et brev direkte til sit lands statsoverhoved med begrundet opfordring til at tage aktion. Organisationerne bag kampagnen er Bimco, Intertanko, International Chamber of Shipping, Intercargo og International Transport Workers’ Federation.
Rohde Nielsen i Danida-projekt
Handels- og konsulentfirmaet Johs. Gram-Hanssen og rederiet Rohde Nielsen A/S er som joint-venture tæt på at sætte sidste signatur på et større Danida-støttet nybygnings- og ser–viceprojekt i Mozambique, der bl.a. involverer bygningen af en sandsuger i Litauen og en surveybåd – der skal bygges på dansk værft. Videre omhandler projektet renovation af en slæbebåd i Beira samt et års opstartshjælp til de lokale havnemyndigheder, der på sigt skal overtage driften. Den samlede anslåede kontraktsum angives at ligge på ca. 280 mio. kr.
Danske kreditorer i trængte Korea Line
De direkte konsekvenser for de danske aktører i shippingbranchen ser ud til at blive relativt begrænsede i relation til Korea Lines økonomiske problemer. Det på trods af, at det trængte koreanske rederi og operatørselskab har opereret en flåde på imod 200 skibe. De danske kreditorer omfatter i hvert fald Clipper Bulk, K/S Danskib 41 under Investeringsgruppen Danmark (ID), Lauritzen Bulkers, Norden, OW Bunker og VLCC II K/S. Alt i alt har de ovennævnte rederier formentlig mellem fem og ti skibe på t/c til KLC, og Lauritzen Bulkers er det eneste af selskaberne, som har mere end et enkelt skib i spil.
Maersk Tankers køber i Tyrkiet
Maersk Tankers har overtaget MR-produkttankskibet »Gan-Sure« fra det tyrkiske rederi Dünya Shipping. Det bekræfter Morten Aarup, Director, Asset Management, hos Maersk Tankers. Skibet, der er på godt 51.000 t.dv., er søster til tre skibe, Norden købte sidste år. Maersk Tankers overtog en charteraftale med købsoption på skibet sammen med det svenske rederi Broström i 2009, og det er denne option, der nu er udnyttet.
Fort-færge på vej til Sverige
Faldende aktivitet på Middelgrundfortet ud for Københavns havn får Hans Peter Bech til at overveje at afvikle sin flåde på fire skibe, der bl.a. bruges til passagertransport mellem Langeliniekaj og fortet. De fire skibe drives og ejes af Hans Peter Bech i forbindelse med hotel- og kursusaktiviteterne på Middelgrundfortet, som han købte af Staten i 2002.
Nordic Tankers overtager skibe
Nordic Tankers har købt Zacchello-gruppen ud af fire fællesejede produkttankskibe via en overtagelse af joint venture-selskabet Nordic Seaaland Tankers. Dermed ejer det danske rederi handysize-skibene »Nordic Hanne«, »Nordic Agnetha«, »Nordic Pia«, »Amy« og »Nordic Ruth« 100 pct. Nordic Tankers har hidtil haft ejerandele på mellem 50 og 75 pct. i fire af skibene, mens et allerede tidligere var helt ejet af Nordic Tankers. Nordic Tankers’ køb svarer dermed til sammenlagt halvandet skib.
Ny havarikommission skal afløse Opklaringsenheden
Erhvervets parter bakker i det store og hele op om lovforslaget til etablering af Den Maritime Havarikommission. Dog kritiseres det, at kommissionen ikke ligesom Opklaringsenheden kan have et kontaktudvalg med repræsentanter fra erhvervet. Ifølge noterne til lovforslaget er en fortsættelse af kontaktudvalget imidlertid uforeneligt med målet om høj grad af uafhængighed for Den Maritime Havarikomission.
Nyt ingeniørfirma til havvindmøller
OSK-Offshore A/S er et helt nyetableret selskab, der vil specialisere sig i rådgivning målrettet det hastigt voksende marked for offshore vindenergi og beslægtede nicheområder. -Vores kompetencer er bl.a. rådgivning, design af seafastening og udarbejdning af dynamiske analyser af løft af fundaments- og vindmøllekomponenter i forbindelse med offshore-installationer, forklarer OSK-Offshores direktør Jesper Byberg. OSK-Offshore er som navnet antyder et søsterselskab til det veletablerede rådgivende skibsingeniørfirma OSK-ShipTech.
Uro i Mellemøsten har maritime konsekvenser
Uroen i Nordafrika og Mellemøsten har betydning for shippingindustrien, og der er mange juridiske usikkerhedsmomenter at tage højde for for de rederier, der anløber de berørte lande. Bl.a. i relation til forsinkelser, sikkerheden i havnene og eventuel deviation.
Rekordregnskab udløser rekordbidrag til blå fond
Danmarks Skibskredit sikrede sig i 2010 et nyt rekord-resultat og lægger derfor op til at udbetale en rekordstor pulje til Den Danske Maritime Fond. Fonden står noteret som eneste B-aktionær i Danmarks Skibskredit, men er også eneste aktionær ud af i alt fem, der får andel i årets foreslåede udbytte på 73,9 mio. kr.
Følg desuden sagen om lovforslaget til ophævning af nationalitetskrav til skibsførere. Læs debat og høringssvar ved at gå tilbage til nyhedslisten.
BALTIC DRY INDEX
1.317 (+36) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 3/3, http://www.dryships.com/pages/report.asp
VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 553,18 DKK
100 Euro = 758,69 DKK
Danske Bank, 4/3, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#
AKTIEKURSER
APM A-aktie: 50.250 (-100)
APM B-aktie: 52.750 (-50)
D/S Norden: 185,30 (-1,70)
DFDS: 450 (+0,50)
D/S Torm: 37,61 (+0,29)
Mols-Linien: 28,00 (-0,50)
Børsen, 4/3, http://borsen.dk/kurslister/danske_aktier.html
(Anja)
Thora Lund