Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...
DAGEN 3/3
Tor 3/3-2011 10.00

Dagen hedder "Kunigunde", enke efter den tysk-romerske kejser Henrik II, som på sit dødsleje forsikrer, at hans hustru er så from, at hun har levet som jomfru hele sit liv. Hun dokumenterer sin jomfrudom ved at gå på gloende jern. Hun dør i 1033.

1801: Orlogsbriggen "Lougen", chef kaptajnløjtnant Jessen, kæmper i Dansk Vestindien mod de to engelske kaperfregatter "Experiment" og "Arab" og fordriver begge (medajle slået, æressabel til chefen).
1851: A.C. Illums forretning på Østergade 55 i København åbner.
1861: Den russiske regering ophæver livegenskabet, så 47 millioner bønder opnår deres frihed. Bønderne skal dog betale deres jord over de følgende 49 år.
1969: Amerikanske Apollo 9 sendes op.
1976: Erhard Jacobsen nedlægger sit mandat i Radiorådet og annoncerer at han vil danne en ny lytterforening.
1988: LO og Dansk Metal går ind for ophævelse af tvungen medlemsbetaling til Socialdemokratiet.
2002: De schweiziske vælgere stemmer ja til medlemsskab af FN.
2003: Nordkorea tilbyder Saddam Hussein asyl.


Sol op 06.58 sol ned 17.46


CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen – ITF Maritime Forum (Manila)
John Ibsen - 15.00 møde med Esvagt
Bjarne M. Olsen - bisidder (Kastellet)
Jens Fage-Pedersen – ITF-inspektørpraktik i Dunkerque

Henrik Mikkelsen – ombord ”Pearl” i København


FRA MEDIER

Pirateri
"Esbern Snare" er tilfældigvis stadig ved Somalia
Der er mange modstridende informationer om "Esbern Snares" tilstedeværelse ved Somalia, i tilknytning til en overvågelse af situationen for de danske sejlere. I virkeligheden skulle skibet allerede have passeret Suez-kanalen efter at have afsluttet sine opgaver d. 1. marts, men administrative fejl hos Søværnets Operative Kommando har betyder, at "Esbern Snare" ikke har været rettidigt tilmeldt kanal-passage. Det er med andre ord en tilfældighed at skibet stadig befinder sig ved Somalia, og må afvente ventetid efter ny tilmelding til kanal-passagen. Skibe skal være tilmeldt passage senest 10 dage før. Der er nu politisk pres fra forskelligt politisk hold til en egentlig forlængelse af mandatet, hvilket Søværnets Konstabelforening støtter op omkring.
CO-Søfart, 3/3

SOS

2.000 Somali pirates are hijacking the world's economy
De internationale rederorganisationer har sammen med ITF udsendt pressemeddelelse
Organisationerne opfordrer regeringerne i hele verden til at vise mod og vilje til effektiv bekæmpelse af pirateriet ved Somalia og i Det Indiske Ocean. På trods af indsatsen må det konstateres at problemet blot er vokset i de seneste år. ITF og rederorganisationerne har sammen etableret en ny hjemmeside hvor man kan give støtte til opfordringen til verdenssamfundet samt hente aktuelle oplysninger om piratsituationen.
Danmarks Rederiforening, 2/3, http://www.shipowners.dk/presse/nyheder/29017.html
Pressemeddelelse: http://www.shipowners.dk/public/dokumenter/2011/SOS%20Press%20Release.pdf
Ny kampagneside: http://www.saveourseafarers.com/

Den kaprede danske sejlbåd
Det er oplyst at den kaprede sejlbåd med syv danskere ombord har nået kystbyen Hafun i Somalia. En kommissær i havnebyen har oplyst at danskerne er overflyttet til land (andre meldinger fortæller at de er overflyttet til et andet skib med flere gidsler - på baggrund af mulige trusler for en frigivelsesaktion). En somalisk pirat har advaret om at gidslerne vil blive slået ihjel hvis piraterne bliver angrebet, med henvisning til den fatale redningsaktion for nylig hvor fire amerikanske gidsler blev dræbt i forbindelse med en befrielsesaktion. Udenrigsministeriet vil ikke udtale sig om danskernes situation mens udenrigsministeren har udtalt at regeringen ikke forhandler med pirater.
Borsen.dk/ritzau, 2/3 13.52, http://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1/202556/kaprede_danskere_naar_somalias_kyst.html

Gidslerne har det godt - (efter omstændighederne)
På Udenrigsministeriets hjemmeside oplyses det at der nu har været kontakt til piraterne og pårørende har haft kontakt til gidslerne som oplyses at have det godt. Et professionelt sikkerhedsfirma vil hjælpe de pårørende i de kommende forhandlinger.
Politiken, 2/3 17.30, http://politiken.dk/indland/ECE1211358/danske-gidsler-har-det-godt/

Ingen faste priser for gidsler
Mens skibe ofte er mange millioner værd kendes der ingen faste priser for gidsler. Løsesummer er som oftest en pakkeløsning. Priserne er ofte afhængige af hvor velhavende landene er. Europæere løslades således oftest for en højere pris end andre. Den gennemsnitlige løsesum for et skib var sidste år mere end 25 millioner kroner.
Jyllandsposten, 2/3 18.49, http://jp.dk/udland/article2356145.ece

Langturssejlere vil rejse løsesum
Foreningen til Langturssejladsens fremme har iværksat en indsamling til fordel for gidslerne. De pårørende har givet deres fulde opbakning til indsamlingen. Bidragydere anmodes om diskretion.
Politiken, 2/3 17.18, http://politiken.dk/indland/ECE1211345/langturssejlere-vil-rejse-loesesum/

Somaliere i Danmark ulykkelige
Formanden for den somaliske forening i Danmark er chokeret og ulykkelig over kapringen af det danske sejlskib. Sagen er endnu et nederlag for det somaliske miljø i Danmark. "Jeg er bange for, hvad folk tænker, når de ser en somalier. Det påvirker hele vores liv og vores hverdag. Flere af vores børn bliver kaldt pirater i skolen", siger han.
Politiken/ritzau, 2/3 14.48, http://politiken.dk/indland/ECE1211073/ulykkelige-somalier-i-danmark-vores-boern-bliver-kaldt-pirater/

Danske gidsler delt i to grupper
Den norske netavis VG skriver at gidslerne fra sejlbåden nu er ombord på et større skib hvor de er delt i to grupper for at besværliggøre en eventuel befrielsesaktion. Ifølge avisen tilhører piraterne Osman Mahmoud-klanen, der betegnes som en meget professionel piratliga.
Maritime Danmark/VG Net, 3/3 09.09, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10265

Gidsler i 49 dage
Somaliske pirater kaprede fragtskibet "Leopard" ud for Oman den 12. januar. Da piraterne ikke kunne få startet skibets hovedmotor, tog de besætningen bestående af to danskere og fire filippinere  med sig som gidsler. De søfarende har nu været gidsler i 49 dage, men statistisk kan der gå lang tid før de slipper fri. Gidsler holdes nu længere tid end for blot få år siden og mere end et halvt år er ikke unormalt.
Borsen.dk/ritzau, 2/3 17.22, http://borsen.dk/nyheder/transport/artikel/1/202584/danske_soefolk_gidsler_i_49_dage.html

Tysk skib frigivet
Et tysk rederi oplyser at deres skib "Ems River" og otte besætningsmedlemmer - syv filippinere og en russer - er blevet frigivet efter to måneder. Søfolkene har det efter omstændighederne godt oplyser rederiet. "Ems River" blev kapret 175 sømil fra Oman i Det Indiske Ocean d. 27. december 2010. Frigivelsen er sket efter langstrakte forhandlinger oplyser en talsmand for rederiet.
Danmarks Radio, 2/3 18.53, http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2011/03/02/185015.htm

Flådens tilstedeværelse skyld i spredning af problemet
Peter Lehr som er piratekspert og lektor ved University of St. Andrews i Skotland, udtaler at det er selve flådestyrken ved Somalia som har spredt pirateriet ud over Det Indiske Ocean. Situationen nu er faktisk meget værre end for tre år siden. Mens Adenbugten i dag er under nogenlunde kontrol er piraterne rykket sydpå til det centrale og sydlige Somalia, hvor pirateri i stigende grad er blevet en accepteret levevej. Efter sigende betales der store summer til al-Shabaab for tilladelse til at operere fra områderne og situationen sammenlignes af mange med situationen i Nordafrika i starten af 1800-tallet, hvor den amerikanske præsident Thomas Jefferson bombede Tripoli for at destruere piraternes infrastruktur.
Information, 2/3, side 8-9

Danmarks Rederiforening ønsker certificerede bevæbnede vagter
Rederiforeningen arbejder på at få etableret et certificeret og godkendt system, som har nødvendige tilladelser fra danske myndigheder. Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederiforening udtaler at vi vil se systemet i funktion i løbet af foråret. Et dansk firma som tilbyder beskyttelse hilser initiativet velkommen.
Maritime Danmark/Politiken.dk, 2/3 09.57, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10253

Danske partier ønsker øget indsats
* Flere penge til pakkeløsning i og omkring Somalia
* Opfordring til NATO-lande om at løfte en større del af ansvaret
* Øget overvågning af ekstreme somaliere i Danmark
* Centre i Kenya til retsforfølgelse af pirater
Politiken, 2/3 14.36, http://politiken.dk/politik/ECE1210740/partier-vil-oege-indsatsen-over-for-pirater/

Norden topchef: Indsatsen ved Somalia en skandale
Carsten Mortensen retter skarp kritik af den internationale indsats ved Somalia og kalder den en regulær skandale. Problemerne skal skubbes ind mod den somaliske kyst, hvor rederierne i dag er nød til at piratsikre allerede fra Sri Lanka når de kommer østfra. Der skal gøres noget ved de 12-15 moderskibe som opererer langt fra Somalias kyst. Moderskibene skal gøres immobile. Det er en falliterklæring hvis der skal tages bevæbnede vagter ombord fordi samfundet ikke kan hjælpe. Armering af skibene motiverer til en eskalering af situationen.
Business.dk, 2/3 13.45, http://www.business.dk/transport/rederi-boss-piratbekaempelse-har-spillet-fallit

Danmark har løsladt knap 200 pirater
Piraterne bliver sjældent stillet til ansvar og de danske krigsskibe ved Somalia har indtil nu løsladt knap 200 pirater, fortæller orlogskaptajn Kenneth Nielsen fra SOK til BT. Blot 5 er blevet retsforfulgt i Holland. "Det er den nedskående status i den danske koalitionsindsats med det prangende kodenavn "Operation Ocean Shield"".
Politiken/ritzau, 2/3 22.58, http://politiken.dk/indland/ECE1211555/danmark-har-loesladt-200-somaliske-pirater/

Piraterne får herredømme over Det Indiske Ocean
Pirateriet eskalerer så voldsomt at skal det stoppes skal det stoppes nu, udtaler eksperten Lars Bangert Struwe ved Center for militære studier ved Københavns Universitet. Der er tale om et stort samfundsproblem så det er forunderligt verdenssamfundet ikke gør mere. Lars Struwe mener det vigtigste mål er at få etableret velfungerende domstole og politi i Somalia. Problemerne skal løses til lands og lokalt, og de lokale kystvagter i nabolande skal også styrkes. Der er mellem 20 og 40 krigsskibe i området men de mangler mandat til at bekæmpe pirateriet aktivt, og de er i øvrigt alt for få skibe til det enorme område de skal dække.
Politiken, 2/3 20.05, http://politiken.dk/udland/ECE1210926/ekspert-piraterne-faar-herredoemme-over-det-indiske-ocean/

USA rykker krigsskibe nærmere Libyen
To amerikanske krigsskibe har passeret Suez-kanalen og befinder sig nu i nærheden af Libyen. Manøvren betragtes som en symbolsk magtdemonstration og USA forklarer at der er tale om forberedelse på en eventuel humanitær indsats.
Borsen.dk/ritzau,/Reuters, 2/3 09.51, http://borsen.dk/nyheder/transport/artikel/1/202533/usa_viser_muskler_i_suez-kanalen.html

Frontalangreb på DIS-registeret
Grundlæggende princip om danske skibsførere
Det trækker op til stormvejr når erhvervsministeren med et nyt lovforslag vil imødekomme rederiernes største ønske, om at afskaffe nationalitetskravet til skibsføreren på danske skibe. Et væsentligt hensyn med hele DIS-loven har hidtil været, at sikre en eller anden form for fortsat beskæftigelse af danskere på danske skibe, og denne beskæftigelse sikres bl.a. ved at i det mindste skibsføreren skal være dansk. Hvis lovforslaget bliver gennemført, vil det koste 6.000 danske arbejdspladser skriver Dansk Metal (CO-Søfart) i et høringssvar, med henvisning til at fødekæden til skibsførerstillingen bliver unødvendiggjort. LO vurderer at afledte konsekvenser vil få yderligere fatale negative konsekvenser for beskæftigelses- og uddannelsesmulighederne på søfartsområdet. Også Søfartens Ledere er skeptiske overfor forslaget.
Business.dk, 3/3 05.00, http://www.business.dk/transport/frontalangreb-paa-dis-register

Rederierne vil af med danske skibsofficerer
Dannebrog agter og en dansk kaptajn på broen. Men rederierne vil af med de danske kaptajner fordi de er for dyre. Alternativt til danske skibsførere kan rederierne i dag vælge EU-borgere, men ønsket er billige asiatere, og det åbner loven ikke mulighed for i dag uden gennem dispensationer. Rederiet Torm har allerede fået 45 dispensationer til at sejle med dansk flag uden en eneste dansker ombord, og den mulighed ønsker rederierne nu at få ophøjet til gældende ret og lov.
Business.dk, 3/3 05.00, http://www.business.dk/transport/rederier-vil-af-med-danske-skibsofficerer

CO-Søfart har indklaget Søfartsstyrelsen til ombudsmanden
Forbundet har klaget over forskelsbehandling og brud på forvaltningsretten, i forbindelse med høringsrunden om lovforslaget, som vil fjerne nationalitetskravet til danske skibsførere. Baggrunden for klagen er at arbejdsgiverne og udvalgte organisationer har været til formøder om lovforslaget hos ministeren, mens en organisation som CO-Søfart, som har en væsentlig og individuel interesse i lovforslaget, har været udsat for diskriminering. Det har givet arbejdsgiverne et væsentligt forspring i forbindelse med udsendte bemærkninger til lovforslaget, og særlig set i forhold til en meget kort høringsfrist som for det meste har været placeret i vinterferien.
Business.dk, 3/3 05.00, http://www.business.dk/transport/soefartsfagforbund-indklager-soefartsstyrelsen-til-ombudsmand

"Godafoss" på vej til Fayard
Det islandske fragtskib som i midten af februar gik på grund ved Oslo-fjorden, ankommer torsdag eller fredag til Fayard Værft i Munkebo, hvor det bliver anbragt i lukket dok. "Mette" fra Søværnets Operative Kommando ledsager "Godafoss" som sniger sig afsted med en fart på 2 knob.
Fyens.dk, 2/3 15.16, http://www.fyens.dk/article/1798856:Kerteminde--Dykkere-skal-tjekke-skadet-fragtskib

Søfolk i kø for at klage over dårlig mad - Torm
Berlingske Business' afsløringer omkring kostforholdene i Maersk Line har fået søfolk til at klage i stribevis. Også hos Torm er der vrede over kostforholdene, og det har fået rederiet til at sætte gang i en undersøgelse. Til sammenligning er madbudgettet i det danske søværn ca. 50% højere end i de to rederier hvor dagsbudgettet er 45 kroner pr. mand. Hos Torm har man udliciteret provianteringsopgaven til skibshandler Wrist, og det har både givet forandring og "støj" udtaler Claus Usen Jensen fra rederiet.
Business.dk, 2/3 05.01, http://www.business.dk/transport/soefolk-i-koe-for-at-klage-over-elendig-mad

Mærsk
"Mærsk har skåret indtil benet"
"Maersk Line har de seneste år været igennem en brutal spare- og fyringsrunde, hvor der er blevet sparet på alt fra brændstof til servietter. Det såkaldte "lagkageoprør" i efteråret 2010 antyder, at smertegrænsen er nået"
Business.dk, 2/3 11.18, http://www.business.dk/brancher/maersk-har-skaaret-ind-til-benet

Madpengene er de samme som i 80'erne
"Jeg har ikke set sådan noget madsjask, siden det vi så engang i 80'erne hos fornærede skippere på små gamle coastere", udtaler Ole Philipsen i forbindelse med afsløringer om kostvilkår i Mærsk.
Business.dk, 2/3 10.49, http://www.business.dk/brancher/madpengene-er-de-samme-som-da-jeg-sejlede-i-1980erne

Den Mærsk-ejede havn ved Lindø lukker for uvarslet kontrolbesøg fra ITF
Havnens sikringschef forsikrer at det er terrorsikring som er baggrunden for at ITF-inspektører ikke længere kan få fri adgang til besøg på skibe i havnen mod forevisning af legitimation. ITF skal nu søge om passage af havneområdet fra sag til sag. ITF-inspektøren Morten Bach, som har fået nægtet adgang, frygter at baggrunden er at Lindø-havnen ønsker at tiltrække skibe som har noget at skjule.
3F-nyheder, 2/3 14.08, http://forsiden.3f.dk/article/20110302/NYHEDER/110309992/2140/NYHEDER

Hvor store bliver de nye containerskibe?
Mærsk TV-indslag som demonstrerer størrelsen af de bestilte 18.000 TEU'ere:
Borsen.dk, 2/3 18.01, http://borsen.dk/nyheder/transport/artikel/1/202587/saa_store_bliver_verdens_stoerste_maersk-skibe.html

Olieudslip fra platform i Nordsøen
Onsdag eftermiddag opdagede en helikopter olieudslip fra en platform og produktionen er nu indstillet. Mærsk vil undersøge om der er sket lækage i et 17 kilometer langt rør mellem to platforme, Rolf og Gorm.
Business.dk/ritzau, 2/3 12.46, http://www.business.dk/boersnyt/olieudslip-fra-maersk-i-nordsoeen

Vil investere en milliard i Costa Rica
APM Terminals vil investere en milliard i en ny havneterminal i Limon-provinsen, hvor Mærsk har sikret sig 33 årig koncession.
TransportTidende, 2/3 13.10, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/maersk_bygger_ny_terminal/

Sponsorerer nu også Liberal Alliance
Partiet Liberal Alliance kan nu også prale med at have fået Mærsk på sponsorlisten, viser partiets endnu ikke offentliggjorte regnskab for 2010, hvor Mærsk, Dansk Arbejdsgiverforening og andre har sponsoreret partiet med mindst 20.000 kroner, som er grænsen for hvornår en bidragsyder skal nævnes i partiregnskabet.
Politiken, 3/3 03.00, http://politiken.dk/politik/ECE1211553/nu-betaler-maersk-ogsaa-til-liberal-alliance/

Norden
Udvalgte regnskabstal 2010 - 2009 - 2008 - 2007 - 2006 ( i millioner USD)
Omsætning: 2.189,6 - 1.756,0 - 4.363,7 - 2.986,2 - 1.269,5
Omkostninger: 1.950,0 - 1.630,3 - 3.858,0 - 2.448,7 - 1.103,4
EBITDA: 239,6 - 125,6 - 505,7 - 537,5 - 166,1
Årets profit efter skat: 244,8 - 217,2 - 707,8 - 703,3 - 176,5
Norden, årsrapport 2010, 2/3, http://www.ds-norden.com/public/dokumenter/reports/english/NORDEN_AR2010_UK_WEB.pdf

Mere end 20 millioner til direktionen
Samlet deler direktionen en bonus på mere end 20 millioner kroner for 2010. Topchefen Carsten Mortensen får alene en bonus på over 2,5 millioner kroner i ekstraordinær bonus, hvortil han kan lægge halvdelen af 1,7 millioner dollar i fast løn som han delte med finansdirektør Michael Tønnes Jørgensen.

Også menige medarbejdere fik bonus for det gode regnskabsår. Det landbaserede personale fik hver 25.000 kroner under forudsætning af ansættelse hele året. Herudover blev der fordelt 350.000 aktieoptioner til 59 personer. I januar blev der fordelt 36.000 aktier til alle medarbejdere.
Borsen.dk, 2/3 19.50, http://borsen.dk/nyheder/karriere/artikel/1/202589/ekstra_millionbonus_til_norden-chef.html

Tankdivision reddet i mål på brændstofbesparelser
Driftsresultatet blev et rundt nul, mens det året forinden var på minus 4 millioner dollar. Et nyt operationssystem MOEPS (Masters Operations Environmental Performance) har sænket både CO2-udledningen og omkostninger til brændstof markant.
Epn.dk/RB-Børsen, 2/3 14.43, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2356370.ece

Venter rekordmange tørlastskibe i 2011
I 2010 blev der leveret voldsomt mange nye tørlastskibe og den udvikling ser ud til at fortsætte vurderer rederiet. Nordens egen ordrebog er spækket med nybygninger svarende til 46% af den eksisterende flåde. Rederiet har forsøgt at gardere sig ved afdækning af 85% af skibsdagene i 2011. I tank-divisionen er afdækningen på 36%.
Epn.dk/RB-Børsen, 2/3 14.01, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2356306.ece

Brændstofpriser er sikret til 2025
Topchefen Carsten Mortensen udtaler at rederiet spekulerer i skibsfart og ikke i brændstofpriser. Derfor har rederiet "hedged" alt kendt brændstofforbrug frem til 2025
Epn.dk/RB-Børsen, 2/3 09.45, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2356020.ece

Krydstogtsrejser skal være oplevelsesrejser også ombord
Krydstogtsrederiet Azamara Club vil tilbyde andet og mere end liggestole og svømmepøl under sejladsen fra sted til sted. Gæsterne skal underholdes af alt fra kendte jazzmusikere til letpåklædte karnevalsdansere i Rio de Janeiro og den samlede oplevelse skal være kultur i verdensklasse. Næste år sejler ”Azamara Journey” på ”Jazz in the Fjords” med besøg i Stavanger, Åndalsnæs og Molde.
Politiken, 3/3 08.33, http://politiken.dk/turengaartil/rejsenyt/sologstrand/ECE1206768/krydstogter-skal-handle-om-andet-end-at-sejle/
 
Dansk Metal anbefaler at stemme ja til offentlige overenskomster
"Udvalget besluttede enstemmigt at anbefale medlemmerne at stemme ja til forliget", oplyses det fra møde i forbundets udvalg for offentligt ansatte 2. marts.
Dansk Metal, 2/3, http://www.danskmetal.dk/Nyheder%20og%20presse/Nyheder/2011/Marts/Metal%20anbefaler%20ja%20til%20overenskomsterne.aspx

Overenskomst mellem Søfartens Ledere og Kommunernes Landsforening
Den 28. februar blev aftaler omfattende kommunale havne og andre kommunalt ansatte navigatører fornyet for en toårig periode. Lønsatserne ændres ikke i 2011, mens satserne forhøjes med 1,81% pr. 1. januar 2012 incl. et forventet provenue af reguleringsordningen som skønnes at blive 0,10%. Pr. 1. oktober 2012 udmøntes en lønstigning på 0,20% samt en forventet udmøntning af reguleringsordningen på 0,64%. Samlet indeholder forliget lønstigninger på 2,65% samt en række personalepolitiske tiltag.
Søfartens Ledere, 2/3, http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=5d0be7cd-1805-4589-9bf4-dd8ced11a8a5&Module=09a83502-4949-4c1e-be6e-a0b52438340a&Item=27fff360-0c2a-4e80-a434-82458ed1c1b8

Topcheferne scorer lønforhøjelser
Mens lønmodtagerne ser langt efter mere i lønningsposen, holder cheferne på direktionsgangene lønfest. Siden efteråret 2008 er direktørlønningerne i 16 af de største virksomheder steget med 23% skriver Politiken. I hovedorganisationen Dansk Industri spores der forbavselse over de store lønstigninger som sender et skidt signal til medarbejderne.
Avisen.dk, 2/3 06.23, http://avisen.dk/loenfest-blandt-topchefer_142604.aspx

Konfliktstatistik 4. kvartal 2010
Der blev registreret 42 overenskomststridige arbejdsnedlæggelser som resulterede i 1.760 tabte arbejdsdage som i gennemsnit involverede 48,4 personer og som i gennemsnit varede 1,1 dag. Omfanget af arbejdsstandsninger for et 4. kvartal blev dermed det næstlaveste i 10 år (laveste i 2008). I hele 2010 blev der registreret 300 overenskomststridige arbejdsstandsninger med 16.286 tabte arbejdsdage. Omfanget var dermed det næstlaveste siden statistikkens start i 1991.
Dansk Arbejdsgiverforening, 1/3, http://www.da.dk/

International lønstatistik 4. kvartal 2010
Dansk Arbejdsgiverforenings internationale lønstatistik viser at lønstigningen for fremstilling i 4. kvartal af 2010, var den samme i udlandet som i Danmark. Derimod var lønstigningen for bygge- og anlæg og handel højere i Danmark.
Dansk Arbejdsgiverforening, 2/3, http://www.da.dk/

BALTIC DRY INDEX
1.281 (+19) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 2/3, http://www.dryships.com/pages/report.asp

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 554,78 DKK
100 Euro = 758,64 DKK
Danske Bank, 3/3, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER

APM A-aktie: 50.350 (-1.150)
APM B-aktie: 51.800 (-900)
D/S Norden: 187 (-6,20)
DFDS: 450 (-1)
D/S Torm: 37,32 (+0,32)
Mols-Linien: 28,50 (+0,50)
Børsen, 3/3

OleS

THORA LUND

026-brugt



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX