Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...
DAGEN 30/6
Ons 30/6-2010 10.00

Dagens navn er Lucinas dag - efter en rig romersk kvinde, der var elev af Paulus og Peter.
Den Demokratiske Republik Congo (tidligere Zaire) har nationaldag - og fejrer selvstændigheden fra Belgien i 1960
1658: Den Kongelige Livgarde bliver oprettet af kong Frederik den Tredje
1922: Danmark indfører borgerlig vielse som gyldigt alternativ til den kirkelige
1952: Sporvognene kører for sidste gang i Odense
1997: Hong Kong bliver tilbagegivet til Kina, efter at have været under britisk styre i 99 år
Solopgang: 04:29 Solnedgang: 21:56

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen - Møde
John Ibsen - Møde Metal Søfart
Susanne Holmblad - Møde Metal Søfart
Ole Strandberg - Ferie

FRA MEDIER

To nye færger til Spodsbjerg-Tårs ruten
Sund & Bælt har forlænget kontrakten om at sejle mellem Lolland og Langeland, med Nordic Ferry Services frem til 2018. Aftalen betyder også, at rederiet i 2012 indsætter to nye færger, med plads til 600 passager og 120 køretøjer, der skal sejle på klimavenlig biodiesel, bliver de første nybyggede færger til ruten i 30 år og vil koste 300 mio. kr. Herudover investerer Sund & Bælt cirka 20 mio. kr. i ombygning af havnene i Spodsbjerg og Tårs, som selskabet i 2006 købte af Vejdirektoratet.
Det er Clipper-selskabet Sydfynske der - i Nordic Ferry Service regi - står for sejladsen på ruten.
Tv2-bornholm.dk, 29/06 13:30, http://www.tv2bornholm.dk/moduler/nyheder/news.asp?id=48963

To nye Scandlines-færger på vej
Det signalerede nye tider for Scandlines, da Mecklenburg-Vorpommerns ministerpræsident tirsdag lagde en 1-euro-mønt under "Nybygning 502" på P+S Werften Stralsund. Køllægningen for de to nye superfærger viser nemlig, at rederiet efter en omstillingsperiode er i god gænge. De to superfærger samt det nye færgehavneanlæg er en investering på i alt 1,7 milliarder kr. og forventes i drift på Gedser-Rostock-overfarten i forsommeren 2012.
Folketidende.dk, 29/06 17:15, http://folketidende.dk/nye-scandlines-faerger-pa-vej

Bornholmstrafikken ønsker natafgang lukket snarest
Bornholmstrafikken arbejder på at fremskynde flytningen af færgeafgangen til Køge fra den nuværende til kl. 23:30 til kl. 17:00. Det skulle ellers først ske i september 2011 når det nye udbud træder i kraft - men ændringen har betydning for økonomien, da rederiet kan undvære den ene af de to ropaxfærger der sejler om natten mellem Køge og Rønne. Dialogen med de lokale vognmænd er påbegyndt, og det forventes der skal bruges 2-3 måneder på at ændre logistikken før "Dueodde" kan tages ud af drift.
Bornholms Tidende, 29/06 forsiden + side 3   

Ulovlig ophugning på havnen i Svendborg
I Grenå, Esbjerg og Frederikshavn kan man skrotte skibe - men det kan man ikke uden videre på havnen i Svendborg. Derfor er ejeren Dansk Totalentreprise Odense, som står bag skrotningen af et gammelt svensk krigsskib, som ligger ved kaj på Frederiksøen i Svendborg, blevet meldt til politiet for groft brud på Miljøbeskyttelsesloven.
Ejeren af skrotfirmaet kalder arbejdet for ”demontering”, men den definition hopper Miljøstyrelsen altså ikke på.
Skibets mæglere fralægger sig ansvaret for, at skibet blev delvist hugget op i sidste uge.
Fyens.dk, 30/06 06:00, http://www.fyens.dk/article/1633582:Svendborg--Miljoestyrelsen--Det-er-en-ophugning

Siemens bliver medejer af A2SEA
860 millioner kr. gør Siemens til ny storaktionær i Fredericia-rederiet A2SEA, der er specialiseret i opsætning af havvindmøller og beskæftiger omkring 200 personer. Den hidtidige eneejer, DONG Energy, vil dog fortsat være hovedaktionær med 51% af aktierne. Investeringen er betinget af godkendelse fra konkurrencemyndighederne. Storbritannien er suverænt det vigtigste marked for offshore vind, men Tyskland, Frankrig, Belgien, Holland, Italien, Finland og Norge overvejer også offshore vindkraft.
DONG/Maritimedanmark.dk, 30/06  08:00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=8349

Norsk hjælp til USA  
Amerikanerne har indset, at olieoprydningen i Den Mexicanske Golf er for omfattende til at de selv kan klare den, og derfor har de nu accepteret hjælp fra udlandet. Et af de lande, som rykker ud med assistance, er olieeksperten Norge, der sammen med Canada, Mexico og Japan skal hjælpe USA med at få styr på oliekatastrofen.
Samtidig leverer både EU og den internationale maritime organistation, IMO, ikke-materiel hjælp til USA.
Avisen.dk, 30/06 06:55, http://avisen.dk/norge-hjaelper-usa-med-olieoprydning_129945.aspx

APM Terminals i spil til kroatisk containerterminal
Ifølge croatiantimes.com er APM Terminals blandt de 5 havneterminal-operatører der er i spil til, at indgå et nyt strategisk samarbejde med det lokale selskab Jadranska Vrata vedrørende driften af containerterminalen i den kroatiske havneby Rijeka. Udover APM Terminals tæller konkurrenterne Dubai Ports World, Hamburg Hafen und Logistik AG, International Container Service og Grup Maritim TBC.  Jadranska Vrata sidder på koncessionen frem til 2043
RB-Børsen/Epn.dk, 29/06 09:02, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2112069.ece

Mærsk til kamp mod forsinkede skibe
Selv om det er bedre end gennemsnittet for branchen, kniber det med rettidig omhu i leveringen hos Maersk Line, hvor næsten hvert tredje containerskib i dag er forsinket. Maersk Line har derfor sat sig et ambitiøst mål om, at 95% af containerne fremover skal nå frem til tiden. En punktlighed på 95% vil kunne spare rederiet for omkring 1,5 mia. kr. om året og desuden hjælpe med at vinde yderligere markedsandele, vurderer Morten Engelstoft - driftsdirektør i Maersk Line.
Børsen/Epn.dk, 30/06 07:48, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2113051.ece

Containerkapaciteten er øget med 15%
Shipping-nyhedsbrevet Alphaliner beretter om øget aktivitet i verdens containerrederier, i det første halvår af 2010. I alt har der været en stigning i den aktive containerkapacitet på 15,3% ved udgangen af juni - regnet fra januar. Stigningen skyldes, blandt andet, at der er sendt nye skibe fra værfterne på søen. Ifølge Alphaliner oplevede samtlige rederier stigende aktivitet i årets første seks måneder, med undtagelse af Japans største rederi - Nippon Yusen K (NYK).
RB-Børsen/Epn.dk, 29/06 09:17, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2112067.ece

Grundstødt coaster fri igen
Coasteren gik på grund ved Svendborg Sund mandag aften, da det for forsøgte at undvige nogle kapsejlere. Men i løbet af natten steg vandstanden så meget, at skibet selv kunne trække sig fri af sandbanken og sejle til Svendborg Havn, hvor der foretages rutinemæssige undersøgelser af Søfartsstyrelsen inden skibet kan fortsætte sin transport af soyaskrå til dyrefoder.
Tv2fyn.dk, 29/06 08.54, http://www.tv2fyn.dk/article/235270:Coaster-fri-af-sandbanken?rss 

Transportministeren til Bornholm 
Transportminister Hans Christian Schmidt har takket ja til en invitation fra Bornholms borgmester - Winni Grosbøll. Hun har bedt ministeren komme til øen efter sommerferien, for at diskutere den overordnede trafikbetjening af Bornholm.
Tv2bornholm.dk, 29/06 10:43, http://www.tv2bornholm.dk/moduler/nyheder/news.asp?id=48960

Baltic Dry Index i frit fald
Tørlastindekset Baltic Dry faldt tirsdag til 2.447 og det er 23. dag i træk med nedgang og det længste fald siden august 2008, skriver Bloomberg News. Baltic Dry-Indekset -  priserne for at få fragtet last som kul, korn og jernmalm - er baseret på en daglig rundspørge til mæglere over hele verden og udarbejdes af Baltic Exchange i London.
RB-Børsen/Epn.dk, 29/06 14:30, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2112493.ece

Dræberøsters i de fynske farvande
Dyrelivet i Odense og Kerteminde Fjord er truet efter en regulær invasion af stillehavsøsters. Sandsynligvis er de kommet gennem Vadehavet, hvor der vurderes at være mere end 3.300 tons. Stillehavsøsterserne, der især er kendt i Japan og Sydøstasien, vokser sammen som rev, og dækker de traditionelle muslingebanker, som fuglene lever af.
Tv2fyn.dk, 29/06 14.30, http://www.tv2fyn.dk/article/235324:Draeberoesters-i-fynske-farvande?rss

BALTIC DRY INDEX
2.447 (-35) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 29/06, http://www.dryships.com/pages/report.asp

BANKENS - SALGSKURSER
100 USD = 596,60 DKK
100 Euro = 734,81 DKK
Danske Bank, 30/06, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 46.110 (-2.190)
APM B-aktie: 48.000 (-2.250)
D/S Norden: 218,60 (-12,10)
Torm: 46,00 (-1,99)
DFDS: 361,50 (-3,00)
Mols-Linien: 43,90 (-2,60)
Børsen, 30/06, http://borsen.dk/kurslister/danske_aktier.html

(Barno)

THORA LUND

036-brugt



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX