Dagens navn er "Adelgunde" som må gå i kloster for at undgå tvangsægteskab. Hun grundlægger klosteret Maubeuge i Nordfrankrig og bliver klostrets første abbedisse. Adelgrunde dør i år 680.
1349: Massakre på jøder i Freilsburg, Tyskland.
1522: Lübeck erklærer krig mod Danmark og hærger Bornholm.
1658: Karl X Gustav marcherer over de frosne bælter med 12.000 soldater og indleder siden belejring af København.
1739: Søartilleriet oprettes af kong Christian d. VI, idet det fra 1534 for flåden og hæren fælles artilleri adskilles.
1850: Den første ordinære rigsdag åbnes.
1933: Adolf Hitler bliver tysk kansler.
1933: Kanslergadeforliget som indgås i statsminister Staunings lejlighed mellem Venstre, de Radikale og Socialdemokratiet. Kriseforlig hvor kronen devalueres med 10%, et-årig forlængelse af overenskomsterne på arbejdsmarkedet og forbud mod strejker og lockouter i et år. Baggrunden er arbejdsgivernes varslede lockout af 100.000 arbejdere til støtte for krav om 20% redukltion af lønningerne.
1959: KGH's skib "Hans Hedtoft" forliser på sin jomfrurejse ud for Kap Farvel efter at have ramt et isbjerg, og de 95 ombordværende, heraf 40 besætningsmedlemmer, omkommer.
1939: I tale i Rigsdagen truer Hitler jøderne med udryddelse.
1948: Mahatma Gandhi myrdes af Hindu ekstremist.
1961: Første P-piller på markedet i England.
1969: Beatles giver deres sidste koncert, en 42-minutter gratis koncert på taget af Apple's hovedkvarter.
1971: Mogens Glistrup udtaler i TV at han anser indkomstskat som umoralsk og skattesnydere bør betragtes som frihedskæmpere.
1972: Bloody Sunday i Londonderry hvor 13 deltagere i protestmarch dræbes.
2002: Præsident George W. Bush definerer "ondskabens akse" (Irak, Nordkorea og Iran).
2006: Jyllandsposten undskylder på arabisk krænkelse af muslimer.
Sol op 08.10 sol ned 16.37
CO-SØFART KALENDER
Ole Philipsen - til Hongkong for overenskomstforhandlinger NUSI
John Ibsen - 10.00 PFA vedr. pension på Færøerne
Hanne Hansen - kursus Århus
FRA MEDIER
Pirateri
Seychellerne tager alligevel imod 4 "Absalon"-pirater
Øgruppen har accepteret at modtage fire af de 25 pirater som har siddet fanget på "Absalon" siden 7. januar, hvor danske frømænd kom 14 iranske og pakistanske gidsler til undsætning på et kapret skib. Seychellerne har også accepteret at retsforfølge 14 pirater som er tilbageholdt på et britisk krigsskib. Det forventes at piraterne som retsforfølges på Seychellerne i en ikke al for fjern fremtid kan overflyttes til afsoning i Somalia. Ifølge udenrigsminister Villy Søvndal fortsætter bestræbelser på at få "afsat" de øvrige 21 pirater som befinder sig på "Absalon".
Sn.dk/ritzau, 28/1 09.22, http://www.sn.dk/Danmark-udleverer-fire-pirater-til-oe-stat/Erhverv/artikel/178736
Pirater truer med at dræbe Michael Moore
En repræsentant for de pirater der holder den amerikanske journalist som gidsel, udtaler at hvis amerikanerne forsøger en tilsvarende befrielsesaktion som den hvor de to gidsler fra Dansk Flygtningehjælp blev befriet, "vil vi alle dø". Michael Moore er senest flyttet rundt tre gange indenfor 24 timer for at imødegå en eventuel befrielsesaktion.
Berlingske.dk, 27/1 01.57, http://www.b.dk/globalt/pirater-truer-med-at-draebe-gidsel
Privat krigsskib mod pirater
Et tidligere krigsskib fra Oman er ombygget på engelsk værft og er nu klar til at blive sat ind mod pirateriet ved den afrikanske østkyst. Skibet har fået navnet "Defender" og er ejet af en tidligere britisk flådeofficer der også sejler på skibet som kaptajn.
Maritime Danmark/Ships Monthly, 27/1 08.03, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13109
Åbent brev til politikerne
En tidligere navigatør skriver i Maritime Danmark at han på det kraftigste anmoder politikerne om at tage sig sammen, og ikke kun åbne munden i forbindelse med frigivelse af gidsler, og derefter går i dvale. Uden at gøre sig klog på om Danmark kan gennemføre en lignende befrielseskation for "Leopard"-gidslerne som den vellykkede amerikanske befrielse af to gidsler på landjorden, opfordrer skriveren på det kraftigste til at politikerne gør et eller andet for at få sat det danske skibs gidsler fri.
Maritime Danmark, 27/1 15.01, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13118
Sikkerhedsmand arresteret som ansvarlig for hjælp til pirater
Ifølge SomaliaReport er en sikkerhedsmand som assisterede de to udsendinge for Dansk Flygtningehjælp nu arresteret for sin medvirken til bortførelsen af de to minerydningsarbejdere. Dansk Flygtningehjælp er chokeret og vil nu revurdere relationerne til somaliske sikkerhedsarbejdere. Fredrik Pålsson fra flygtningehjælpen fortæller at de somaliske medarbejdere bliver virkelig godt betalt og at det er afgørende at man kan stole på dem.
Politiken/ritzau, 29/1 19.13, http://politiken.dk/udland/ECE1523174/flygtningehjaelpens-sikkerhedschef-er-i-chok-over-forraederisk-somalier/
Flydende base til Navy Seals
Det amerikanske forsvarsministerium har besluttet at bygge en flydende base til elitesoldaterne som skal udstationeres i Mellemøsten.
Maritime Danmark/The Washington Post, 29/11 11.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13130
Danmark sætter hårdere ind mod pirater
Regeringen og Danmarks Rederiforening har givet håndslag på at hver af parterne de næste tre år vil bidrage med et milliardbeløb til bekæmpelse af pirateri.
Borsen.dk, 30/1 06.13, http://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1/224415/danmark_optrapper_krigen_mod_pirater.html
Maritime Danmark/TV2 nyhederne, 30/1 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13140
SomaliaReport - ugerapport
Nedturen for piraterne fortsætter og efter en måned med fejlslagne kapringsforsøg, er det kun lykkedes at kapre et iransk fiskeskib. Tidligere på måneden havde piraterne kapret et skib med levende dyr, men skibet blev frigivet efter nogle dage uden der blev betalt løsepenge. To nødhjælpsarbejdere fra Dansk Flygtningehjælp er frisat af amerikanske kommandosoldater, mens den amerikanske journalist Michael Moore stadig holdes fanget.
Omkring 35-42% af skibene som passerer højrisikoområderne har bevæbnede vagter ombord. Et stort antal pirater er for nylig set forlade Haradhere i et forstærket forsøg på at få kontrol over handelsskibe.
Episoden med afhugningen af en hånd på kaptajnen fra FV "Shiuh Fu No. 1" viser at piraterne bliver stadig mere desperate.
Over de sidste fem måneder er det rapporteret at mere end 100 pirater er ankommet til Hafun fra flere af de tidligere klassiske piratområder. Borgmesteren fra Hafun benægter at der skulle være kommet pirater til området.
Efter indtægterne fra kaprede skibe har været stærkt for nedadgående, har piraterne øget fokus på kidnapninger på landjorden.
Detaljeret oversigt over kaprede skibe, antal gidsler, nationaliteter mv
SomaliaReport, 27/1, http://www.somaliareport.com/index.php/post/2628/Piracy_Report
IMB Piracy Report update
031-12
26/1 23.35 UTC psn 02:26N 079:18W 45nm off Tomaco, Columbia
Tre formodede bevæbnede pirater i sorte militær-uniformer forfulgte et containerskib i en speedbåd. Skibet øgede hastigheden, foretog undvigemanøvrer og besætningen mønstrede. Speedbåden opgav forfølgelsen og sejlede væk efter ca. 45 minutter.
ICC Commercial Crime Services, http://www.icc-ccs.org/piracy-reporting-centre/live-piracy-report
"Costa Concordi"
Passagererne tilbydes nu knap 82.000 kroner i erstatning
Flere italienske forbrugergrupper har underskrevet en aftale med rederiet der betyder udbetaling af 11.000 euro til hver af de overlevende passagerer. Det er betydeligt mere end det oprindelige tilbud med refundering af billetpris og rabatter på fremtidige rejser. Det er en betingelse at dem som modtager erstatningen ikke siden deltager i sagsanlæg mod rederiet. Tilbuddet gælder både børn og voksne og pengene udbetales inden en uge efter underskrift på aftalen. En enkelt italiensk forbrugergruppe anbefaler passagererne at afslå tilbuddet og vælge sagsanlæg mod rederiet med krav på mellem 125.000 og en million euro.
Politiken.dk, 27/1 13-14, http://politiken.dk/udland/ECE1521335/ulykkesramt-rederi-giver-erstatning-paa-n-betingelse/
Også besætningsmedlemmer lægger sag an
Det første sagsanlæg kommer fra et besætningsmedlem der kræver erstatning fordi han blev holdt uvidende om hvor alvorlig situationen var.
Maritime Danmark/Wall Street Journal, 27/1 10.59, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13112
Lad domstolene om at behandle skyldsspørgsmål
Nautical Institute, som er en international søfartsorganisation, udtaler i en pressemeddelelse, at det er foruroligende som skyldsspørgsmålet behandles i pressen, blandt andet gennem udtalelser fra rederiet. Instituttet opfordrer medierne til at lade sagen gå sin gang for domstolene, uden at publicere spekulationer om skyld som vil gøre en retfærdig rettergang umulig.
Sjöfartstidningen, 27/11 11.22, http://sjofartstidningen.se/nyheter/
Erstatningskrav vælter ind over rederiet
Maritime Danmark/Viborg Folkeblad, 28/1 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13121
Seks overlevende kræver 2,6 milliarder i erstatning
Der er indgivet en stævning ved en domstol i Miami og her kræver seks af de overlevende fra grundstødningen 460 millioner dollar i erstatning.
Politiken.dk/ritzau, 28/1 15.04, http://politiken.dk/udland/ECE1522377/seks-overlevende-fra-krydstogt-kraever-milliarderstatning/
Skibet vil blive liggende til efteråret
Dårligt vejr fortsætter med at sætte stopper for både eftersøgningen efter omkomne og iværksættelse af at fjerne bunkersolien ombord. Herudover oplyser lederen af den italienske beredskabstjeneste at det kan vare 7-10 måneder før vraget bliver helt fjernet. Lørdag blev det 17. dødsoffer fundet og dermed er 15 mennesker stadig savnet.
Jyllandsposten/ritzau/AFP, 29/1 20.02, http://jp.dk/udland/europa/article2678869.ece
Video viser italiensk krydstogtsskib helt tæt på klipper
En video offentliggjort af en italiensk internetportal viser et krydstogtsskib fra 24. september 2006 der sejler helt tæt på Faraglioni-klipperne på Capri.
Maritime Danmark/Napoli de Vivere, 27/1 14.07, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13117
Søens folk kan ikke længere afmønstre i Danmark
Nye visumregler vil forhindre at udenlandske søfarende fra ikke EU-lande som ankommer til Danmark og skal afmønstre, ikke længere kan få et såkaldt nødvisum til afmønstringen. "Det er pinligt, at en søfartsnationa behandler søfolk på den måde", siger Allan Houtved der er direktør i Danmarks Skibsmæglervirksomhed.
Fremover skal man være i virkelig nød for at få et nødvisum. I Danmarks Rederiforening ryster man også på hovedet over situationen. Krydstogtsbranchen anslår at omkring 3.000 søfolk årligt har brug for udstedelse af et gennemrejsevisum. Der er tale om søfolk der har været på arbejde i 7-9 måneder og nu skal hjem på ferie. Justitsministeriet oplyser at erhvervet og politiet nu bliver indkaldt til møde om problemet.
Politiken.dk, 2771 22.58, http://politiken.dk/erhverv/ECE1522042/soeens-folk-forhindres-i-at-afmoenstre-i-danmark/
Skib river 100 meter af bro over Tennessee River
Fragtskibet "Delta Mariner" på 4.000 DWT rev natten til fredag et 100 meter langt brofag af en bro i Kentucky. Ingen kom til skade men broen står formentlig ikke til at redde. Det vides ikke hvorfor skibet forsøgte at sejle under et brofag der kun er beregnet til mindre lystfartøjer. Fire biler på broen nåede at standse inden de nåede hullet.
Maritime Danmark/newsday.com, 28/1 10.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13123
Mangelfuld lov frifinder kaptajn
En norsk kaptajn som blev idømt en bøde på 10.000 kroner ved byretten, for ikke at have informeret de danske myndigheder i forbindelse med en grundstødning ud for Sølager i Roskilde Fjord, kan nu rive bøden i stykker. Landsretten har frikendt ham, fordi der ikke er hjemmel i lovgivningen for udstedelse af bøden. Der udstedes cirka 20 af den slags bøder om året og spørgsmålet er nu om SOK som den ansvarlige myndighed risikerer tilbagebetalingskrav.
Som loven er indrettet kan der kun kræves indberetning såfremt der er en reel fare for forurening.
Epn.dk, 29/1 13.00, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2678491.ece
Danmark har mange rederier involveret i våbentransporter
En svensk rapport afslører at Danmark indtager en sjetteplads når det kommer til transport af såkaldte destabiliserende våben. Sejladserne er ikke ulovlige men paradoksale fordi de modarbejder Danmarks arbejde for udvikling og fredsskabelse. Myndighederne har ingen kontrol med transporter som sker mellem tredjelande. Enhedslisten vil ændre reglerne for transport af våben men regeringen er imod.
Epn.dk/ritzau, 30/1 06.36, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2679046.ece
Mols-færge påsejlede færgeleje med et brag
Lørdag formiddag påsejlede Mols-Linien færgelejet i Ebeltoft med et brag. Færgechefen fortæller at det så voldsommere ud end det var og at påsejlingen kan sammenlignes med en parkeringsskade.
Politiklen/ritzau, 28/1 12.50, http://politiken.dk/indland/ECE1522306/mols-faerge-paasejlede-leje-med-med-et-stort-brag/
Norsk skadet skib får ikke lov at anløbe havn i Australien
På tredje døgn har de australske myndigheder i Darwin nægtet det norsk ejede "Eline Enterprise" tilladelse til at anløbe havn med fire containere på dæk der indeholder ethylene som er slået læk under en storm. "Eline Enterprise" sejler i fast rutefart mellem Singapore og Darwin. Kaptajnen har nu meddelt at de pågældende containere er tomme, men myndighederne kræver inspektion før der gives tilladelse til havneanløb. Vejret forhindrer dog at myndighederne kan komme ombord.
Video.
Maritime Danmark/nt.news.com.au, 29/1 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13126
Al-Qaeda plan om angreb på skibe
Sikkerhedsstyrker i Algeriet har optrevlet en Al-Qaeda plan om at planlægge et terrorangreb mod et skib i Middelhavet. Gruppen havde anskaffet en motorbåd og var i færd med at udstyre den med instrumenter da sikkerhedsstyrkerne slog til. Tre anholdte har forklaret at de ville fylde båden med sprængstoffer og udføre et selvmordsangreb.
Maritime Danmark/e-Chorouk, 30/1 07.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13138
Torm kan ikke øjne løsning på pengekrise
Torm har indtil videre kontaktet kapitalfonde og andre mulige investorer forgæves. Heller ikke bankerne har ønsket at indgå aftaler med det kriseramte rederi. Første marts skal der fremlægges årsregnskab og uden en redningsplan vil revisorerne være nød til at tage forbehold for den videre drift. Ifølge Financial Times kæmper den græske majoritetsejer med at skaffe kapital til at bevare kontrollen.
Maritime Danmark/Financial Times, 30/1 08.47, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13139
Syg sømand evakueret
Et alvorligt sygt filippinsk besætningsmedlem er blevet evakueret til Indien fra containerskibet "Maersk Lebu".
Maritime Danmark/Times of India, 28/1 07.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13124
Færgebetjeningen af Samsø
Der har været holdt folkemøde på Samsø om den samfundsbegrundede færgebetjening af øen. Stenene er vendt og drejet om hængedæk, færgelejer, M/F "Samsø" som ikke kommer til at betjene Samsø, færgeudbud, færgelejer, en kommunal færge, Århus som destination osv.
I en meddelelse fra rederiet Færgen oplyses det samtidig at kommunalbestyrelsen nu endelig har sagt "nej tak" til installation af det omdiskuterede mulige hængedæk til "Kanhave" som kunne have løftet kapaciteten i højsæsonen. Det blev både for sent og for dyrt at installere inden sommerperioden 2012, og kommunalbestyrelsen ønsker ikke en senere 2013-installation så sent i udbudsperioden. Det betyder at "Kanhave" sejler videre på overfarten som hidtil, skriver Færgen.
Transportministeren er inviteret til Samsø af Socialdemokratiet på øen d. 14. og 15. juni, og det forventes at der bliver tid til et nyt folkemøde.
SamsøPosten, 27/1 og 28/1
Fynshav-rute er kommet godt på vej
Ærøfærgernes rute mellem Søby og Fynshav som blev etableret i 2009 med det gamle Samsø-færge "Skjoldnæs" er kommet godt i gang. I første halvår af 2011 steg antallet af passagerer og personbiler med henholdsvis 7 og 6,7% til sammenligning med samme periode i 2010.
Søfart, 27/1, http://www.soefart.dk/?art=334
Færreste antal bestillinger på nye skibe i seks år
I 2011 kunne værfterne registrere 1.214 bestillinger på nye skibe og det var kun halvdelen af nybestillinger i forhold til 2010 og det laveste antal i de seneste seks år. Der er ingen bestillinger på skibe til levering efter 2014 og flere bestillinger risikerer udsættelser eller annullering. På ti år har Kinas værftsindustri fordoblet sin kapacitet og analytikere er urolige over udsigterne når de kinesiske værfter står i en situation uden ordrer. Risikoen er at der vil blive bygget skibe alligevel blot for at sikre arbejdspladserne.
Sjöfartstidningen, 27/1 11.22, http://sjofartstidningen.se/nyheter/
Halvdelen af skibsordrerne er ufinansierede
På en shippingkonference udtalte direktøren for Tufton Oceanic at der i år er planlagt levering af skibe for 57 milliarder dollar hvor finansieringen endnu ikke er bragt på plads. Direktøren oplyste endvidere at Nordea alene i 4. kvartal 2011 måtte hensætte 71 millioner euro til tab på shippingudlån og at banken samlet forventer et shippingtab i 2011 på 135 millioner euro.
Maritime Danmark/euroinvestor.dk, 27/1 13.09, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13116
Kreditstramninger skal stoppe "dumme redere"
Vi har brug for at stoppe "dumme redere, der bestiller dumme skibe" siger finansdirektør Eirik Eide fra skibsredervirksomheden Ship Finance International. For mange skibe har ramt ikke mindst tørlastskibene hårdt. Prisen for leje af et capesizeskib er styrtdykket fra omkring 30.000 dollar om dagen til 5.000 dollar, hvilket er under driftsomkostningerne.
Epn.dk, 27/1 08.23, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2676747.ece
Fagblad Søfartens Ledere på nettet
Indhold:
* Rederier sparede i Udligningskontoret
* Vagterne gør en kæmpe forskel
* Mærsk tager vagter ombord
* Pirat-kurven er knækket
* Nye superfærger fra Gedser til Rostock
* Fuldt hus på den duale uddannelse
* Året der gik (årsberetning)
* Kommunale navigatører: Giv forhandlingsretten til Søfartens Ledere
* Skibsbesøg i Zhuhai
Søfartens Ledere, 26/1, http://www.soefartensledere.dk/media/70080/søle_1_12_web.pdf
Nyeste inspektionsskib på værft
"Ejnar Mikkelsen" er hjemme på et fire måneder langt vedligeholdelseseftersyn på Karstensens Skibsværft i Skagen. Mens skibet får den store overhaling er besætningen på 19 personer spredt ud til andre dele af Søværnet, afbrudt af en uges tid hvor det meste af besætningen har gennemgået havarikursus på skolen i Hvims, herunder at slukke brand i helikopter.
SOK, 27/1 09.58, http://forsvaret.dk/SOK/Nyt%20og%20Presse/nationalt/Pages/KlartilArktis.aspx
Udfordringer for Hamborg Havn
Væksten fortsætter med større og flere skibe til havnen som frem til 2025 forventes at håndtere 25 millioner TEU, hvilket er tre gange så meget som i dag. Problemet er ikke selve havnens kapacitet, men den bagvedliggende infrastruktur. Hamborg Port Authority forventes i år at investere 1,5 milliarder kroner i havnen.
TransportTidende, 27/1 13.02, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/hamborg_skal_bruge_moderne_infrastruktur/
BALTIC DRY INDEX
726 (-27) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 27/1, http://www.dryships.com/pages/report.asp
De rigeste er mest utilfredse
To tredjedele af danskerne mener der er balance mellem det de betaler i skat og det de får tilbage af det offentlige. Men det mener de rigeste ikke. Jo mere en dansker tjener, jo mere utilfreds er han.
Ugebrevet A4, 30/1, http://www.ugebreveta4.dk/2012/201205/Mandag/Velfaerdsbalancen_tipper_blandt_de_rigeste.aspx
Journalister i det Berlingske Hus har nedlagt arbejdet
Der er frustration over håndteringen af 87 fyringer og journalisterne er gået i overenskomststridig strejke. Dansk Journalistforbund opfordrer til genoptagelse af arbejdet men forstår frustrationerne. "Bægeret er flydt over".
Avisen.dk, 27/1, http://avisen.dk/dj-strejken-paa-berlingske-stikker-dybt_159614.aspx
Unge på kontanthjælp risikerer at blive tabt for altid
Af 12.000 unge der i 1994 fik kontanthjælp det meste af et år, er mere end halvdelen stadig udenfor arbejdsstyrken, viser en undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. 1.200 er endt som "ikke-arbejdsmarkedsparate", 1.200 er på kontanthjælp og resten er i aktivering, på sygedagpenge eller røget helt ud af systemet. De var oprindeligt "fit for fight", nu er de bare tabt for systemet. Mette Frederiksen erklærer hun får mavepine af tallene.
Politiken, 27/1 23.01, http://politiken.dk/erhverv/ECE1522056/unge-paa-kontanthjaelp-tabes-for-altid/
Danskerne tror ikke uligheden bliver mindre
Trods regeringens mål om at mindske uligheden i samfundet, tror kun de færreste danskere at det vil lykkes. Hver ottende tror således at afstanden mellem rig og fattig er mindsket om fem år, mens hver anden tror den vil være større.
Ugebrevet A4, 27/1, http://www.ugebreveta4.dk/2012/201204/Fredag/Danskerne_tror_ikke_paa_mindre_ulighed.aspx
Norwegian i eksplosiv vækst
Det norske lavprisflyselskab Norwegian vil i løbet af de næste ti år øge antallet af fly fra 60 til mere end 200 og antal ansatte fra 2.500 til 8.000, Det bekymrer den norske fagforening Parat der antager at samtlige nyansatte vil blive lejet arbejdskraft efter en model flyselskabet har brugt i Finland.
Business.dk, 27/1 15.43, http://www.business.dk/transport/fagforening-udtrykker-bekymring-for-norwegian-ansatte
Forsikringsregning til arbejdsgiverne for forhøjelse af folkepensionsalderen
Med forhøjelsen af folkepensionsalderen til 67 år vil en række erhvervsudbetalinger for tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med anerkendte arbejdsskader, komme til at koste arbejdsgiverne ca. 700 millioner kroner ekstra i forsikringsydelser. Arbejdsskadestyrelsen anslår det kommer til at omfatte ca. 1.500 mennesker som tidligere har modtaget en afgørelse, og dem som er berørt vil nu få besked om at de løbende ydelser fortsætter til det fyldte 67. år. Dem som har fået udbetalt et kapitaliseret engangsbeløb vil få beregnet en ekstra ydelse der dækker de to år.
3F-fagbladet, 27/1, http://fagbladet3f.dk/nyheder/akasse/f2ef515746c247208a4437461a98f1a4-20120126-efterloensreform-koster-arbejdsgivere-700-millioner-kroner
VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 581,06 DKK
100 Euro = 756,36 DKK
Danske Bank, 30/1, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#
OleS