Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Oplev Maersks nye metanoldrevne containerskib

Der har været meget omtale af Maersks nye metanoldrevne container ...
DAGEN 30/11
Fre 30/11-2012 09.40

CO-SØFART KALENDER

Hanne Hansen – Fri
Mohni Bambara - ferie til mandag 10/12  



MARITIME KLIP

Havnearbejderne i Esbjerg gik hjem
I havnene i København, Aarhus og Esbjerg nedlagde terminalarbejderne arbejdet onsdag. 
- Vi protesterer mod den EU-beslutning, som i disse timer er ved at blive vedtaget i Portugal og som går ud på, at besætningen på skibene må overtage alt det arbejde ombord, som vi hidtil har haft. De danske havnearbejdere kan ikke stå inde for sikkerheden og præcisionen, hvis vi ikke selv må udføre arbejdet med for eksempel lastning af containere ombord på skibene, siger en af de strejkende havnearbejdere.
Han ønsker at være anonym, indtil strejken er gået rigtigt i gang.
Jv.dk, 29/11, 13:29 http://www.jv.dk/artikel/1486206:Esbjerg--Konflikt--Havnearbejderne-i-Esbjerg-er-gaaet-hjem 

Scandlines
Bestiller færger på et andet værft
Midt i ærgrelsen over at leveringen af de to superfærger ’Berlin’ og ’Copenhagen’ ikke bliver til noget, understreger Scandlines, at man med opsigelsen af kontrakten i Stralsund ikke har opgivet at få nye skibe på overfarten Gedser-Rostock. Men der bliver under alle omstændigheder tale om en forsinkelse i årevis.
Hos P+S Werften, som er ved at blive taget under konkursbehandling, tager man situationen ganske roligt. Bobestyrer Berthold Brinkmann mener nemlig, at man kan gøre en bedre forretning - uden Scandlines.
Skibene ligger ufærdige ved kajen i Stralsund. Men mens man altså indtil de allerseneste dage ifølge Scandlines har forhandlet om, hvordan man kunne blive enige om at fortsætte samarbejdet om færgerne, har værftet og Brinkmann tilsyneladende været langt fremme med sonderinger på anden vis.
Ifølge Berthold Brinkmann og NDR har man haft ’Berlin’ og ’Copenhagen’ sat ud til “prøvesalg” hos fem skibsmæglere over hele verden. Og de bud, man har fået, ligger angiveligt højere end det, Scandlines-handlen ville kunne indbringe. Forklaringen er hovedsageligt, at færgerne i deres nuværende form ikke vil kunne bruges på det lave vand ved Gedser og derfor skal bygges om.
Folketidende.dk, 28/11, 15:57, http://folketidende.dk/artikel/scandlines-bestiller-f%C3%A6rger-p%C3%A5-et-andet-v%C3%A6rft 

Annullering af færger får ikke betydning for personale
Det får ikke betydning for personalet, at Scandlines forleden meldte ud, at de har annulleret kontrakten på de to nye færger fra det konkursramte P+S Werften i Stralsund.
Folketidende.dk, 29/11, 14:55, http://folketidende.dk/artikel/annullering-af-f%C3%A6rger-f%C3%A5r-ikke-betydning-personale

Det sidste skib forlader Papirøen
Midt i København ligger dansk dagspresses ukendte hjerte: Papirøen. Og det er her, det store orange papirskib ’Trans Dania’ i 23 år er ankommet fra skiftevis Norge, Sverige og Finland med flere tusinde store ruller avispapir. Før det sejlede andre skibe på ruten, og sammen har de udgjort hovedpulsåren for danske aviser siden begyndelsen af tresserne. Her var hjertekammeret, som havde lagre til en måneds avisproduktion for hele nationen.
Men den æra er slut. Mandag den 26. november kl. 14.45 blev den sidste papirrulle losset over kajkanten, og kl. 15.13 blev den sidste trosse kastet, og ’Trans Dania’ sejlede forbi Operaen, Langelinje og Trekroner-fortet for sidste gang.
Journalisten.dk, 29/11, 14:04, http://journalisten.dk/det-sidste-skib-forlader-papir-en

Uheldsfærge skal sejle tog
Den færge, der skal sejle togene til Nordjylland i startet af december er blevet ramt af uheld.
Fragtfærgen fra Stena Line sejlede onsdag aften for hurtigt, da den skulle lægge til kaj i Frederikshavn. Færgen ramte anløbsrampen - og det betød skader på både færge og rampe.
Ifølge Stena Line, så skulle færgen dog være klar til brug igen inden længe, og man satser på tids nok til at kunne fragte de manglende tog tilbage til skinnerne i Vendsyssel.
Tv2nord.dk, 09/11, 10:13, http://www.tv2nord.dk/artikel/234170:Regionale-nyheder--Uheldsfaerge-skal-sejle-tog?rss 

Udbuddet på Samsøs vestrute offentliggjort
Udbudsmaterialet fylder et lille ringbind. Et kig på kravene til besejling afslører kun nogle få detaljer. Hvis ruten Sælvig-Hou skal besejles med kun et skib skal det have plads til 125 personbilenheder og mindst 500 passagerer. Kravet til skibet opstår ved kravet, at der skal i dagperioden 8.00 – 20.00 kunne overføres 1250 personbiler på fem dobbeltture og overfartstiden er 60 minutter. Havnetiden er maksimum 15 minutter. Samsø kommune beder rederierne beregne en pris for indsættelse af ekstraafgange, samt en pris for eventuel fravalg af afgange. Sidstnævnte mulighed giver kommunen mulighed for at fravælge afgange hvis tilskudskravet findes for højt.
Udbudsmaterialet indeholder en liste med maksimumspriser inklusiv moms. Foruden personbilletter er der 10-turskort og ø-kort.  Kommunen frabeder sig alternative tilbud. Rederiet kan indsende et tilbud 1 og tilbud 2, men ikke helt alternative tilbud. Tager et rederi forbehold vil dette blive ’kapitaliseret’, således at de indkomne tilbud kan sammenlignes på ens vilkår. Kan forbehold ikke kapitaliseres bliver tilbuddet afvist.
Kontrakten vil vare i 6 år med mulighed for forlængelse i et år. Hvis EU kommission har ændret reglerne inden indgåelse af kontrakten kan kontraktperioden blive 10 år, fortsat med option på forlængelse i et år.
Der er træk i det månedlige tilskud på 6.500 kroner pr. aflyste afgang og en bod på 100.000 kroner pr. påbegyndt døgn fra begyndelsen af det 2. døgn.
Operatøren forpligter sig til at yde bistand, hvis der opstår driftsstop på ruten Samsø-Kalundborg.
Samso.dk, 29/11, 16:47, http://www.samso.dk/Np.asp?Id=8934

Danske Rederier: Miljøskibe er for sølle
Ganske enkelt for sølle - lyder dommen over Søværnets havmiljøberedskab fra Danmarks Rederiforening. Det sker, efter at TV Avisen i aftes kunne afsløre, at de store miljøskibe er så mangelfuldt udrustede, at de slet ikke må håndtere farlig olie i de indledende faser af et udslip.
Miljøskibene ’Gunnar Seidenfaden’ og ’Gunnar Thorson’ skal sættes ind i tilfælde af et olieudslip i dansk farvand. Men skibene kan ikke lukkes gastæt, og de elektriske installationer er ikke sikrede.
Derfor må skibene vente i mange timer, op til et helt døgn, før de kan nærme sig olien.
De gamle miljøskibe falder for aldersgrænsen i 2015. Om der herefter skal købes nye skibe for anslået en milliard kroner, eller om opgaven skal udliciteres, som Forsvarskommandoen anbefaler, forhandler forsvarsminister Nick Hækkerup i disse dage med Folketingets partier om.
Danmarks Rederiforening taler for, at miljøskibene udliciteres, men Danmarks Naturfredningsforening har flere gange advaret kraftigt mod at udlicitere beredskabet. I stedet foreslår man, at der oprettes en helt ny, tværministeriel kystvagt, der blandt andet skal stå for havmiljøberedskabet.
Dr.dk, 29/11, 12:44, http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/11/29/123551.htm 

APM-terminal ramt af strejke
En langstrakt konflikt omkring arbejdsforhold blandt ansatte på containerhavnen i Los Angeles, der landets største og travleste, lukker A.P. Møller-Mærsks container-terminal. En gruppe på 67 kontormedarbejdere har stillet sig op på havnen som strejkevagter, og som det eneste rederi er APM Terminals blevet lukket af strejken, skriver LA Times. Medarbejderne og arbejdsgivere har været i forhandlinger efter en overenskomst udløb i juni 2010. De er gentagende gange blevet afbrudt. Striden handler ifølge fagforeningens formand om outsourcing af de kontoransattes job.
Sammenslutningen af arbejdsgivere på havnen, der forhandler med fagforeningen, har ifølge LA Times offentliggjort en kommentar, hvor den besvarer strejken med, at den har tilbudt fagforeningen "absolut jobsikkerhed", og hvad arbejdsgiverne beskriver som gavmilde stigninger i løn og pension.
Transporttidende.com, 29/11, 10:09, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/apm-terminal_ramt_af_strejke/

DF er klar til at spare milliarder på forsvaret
Dansk Folkeparti er nu klar til at acceptere regeringens krav om at spare 2,7 milliarder kroner i en kommende forsvarsaftale, men siger fortsat nej til regeringens ønske om at spare næsten en halv milliard kroner ved at aftrappe værnepligten. Det samme gælder de kasernelukninger, der følger af færre værnepligtige. I stedet er Dansk Folkeparti klar til andre besparelser i forsvaret.
Tidligere på ugen meldte Dansk Folkeparti ellers ud, at partiet kun ville gå med til at spare de to milliarder kroner, som er en del af det nuværende forsvarsforlig, der løber frem til 2014.
Regeringen er dog tvunget til at finde besparelser på 2,7 milliarder kroner på forsvaret som et led i finansieringen af skattereformen, der blev forhandlet på plads med Venstre og Konservative i juni.
Information/Ritzau, 29/11, 11:54, http://www.information.dk/telegram/318466

Iran søsætter psykedelisk ubåd
Den iranske flåde har netop søsat en ny ubåd - en ’Ghadir’ - i skrigende turkis. Ubåden skal primært operere i den persiske golf, og under de rigtige omstændigheder vil den kunne gå ud i et med vandene.
Men som det kunne ses under præsentationen, vil den under mindre optimale omstændigheder skrige mod himlen som havde den en skydeskive malet på oversiden.
’Ghadir’-ubåden skulle udmærke sig ved både at kunne affyre missiler og torpedoer samtidigt.
Nyhederne.tv2.dk, 29/11, 11:55, http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-60836211:iran-søsætter-psykedelisk-ubåd.html 


Uddrag fra SHIPPINGWATCH:
Online-mediet fra JP/Politikens hus med fokus på Det Blå Danmark på www.shippingwatch.dk

Medier: Tyskland vil støtte bygning af DFDS-skibe
Roroskibene, som DFDS har bestilt ved det konkursramte værft P+S Werften i Stralsund kan nu alligevel blive færdigbygget, skriver tyske medier. Statslige og føderale regeringer vil nemlig støtte projektet med 43,5 mio. euro.

Avis: Helikopterfirma sikret vækst flere år frem
‎To aftaler med store energiselskaber vil sikre væksten i det unge helikopterfirma Bel Air, der flyver for offshorebranchen. Det skriver Berlingske Business.

Danske terminalarbejdere arbejder igen
‎Terminalarbejderne arbejder igen, efter at de igår nedlagde arbejdet i havnene i København, Aalborg, Aarhus og Esbjerg i to timer. Det skete som protest imod nye EU-beslutninger om arbejdsfordelingen mellem terminalarbejdere og ansatte på skibene.

Amerikansk havnestrejke breder sig

‎Terminalerne i de to store containerhavne på den amerikanske vestkyst, Los Angeles og Long Beach, lå torsdag stille hen. Der er nu frygt for, at strejken breder sig.

Unifeeder skal anløbe UST-Luga to gange ugentligt
‎Med start 3. december skal Unifeeder anløbe den russiske havn nær Skt. Petersborg UST-Luga Container Terminal to gange om ugen. Det skriver Shipping Gazette.

IMB advarer mod svindelhjemmesider
‎Det Internationale Maritime Bureau advarer nu shipping mod falske hjemmesider til lastsporing. Organisationen har set flere tilfælde, hvor selskaber i god tro har betalt penge for en service, der så reel ud men ikke var det.

Blinde passagerer koster rederierne dyrt
Antallet af blinde passagerer, eller stowaways, ser ud til at være stigende. Prisen for at få en stowaway sat af i Sydamerika er nu oppe på 70.000 USD.

Erhvervsdirektør: Vi mangler folk i Nordjylland
‎Niels Christensen, der er erhvervsdirektør i Erhvervshus Nord og adm. direktør i Marcod er en af hovedarkitekterne bag den planlagte maritime vækst i Nordjylland. Regionens største problem er at tiltrække nok unge og give dem den rigtige uddannelse, mener han.

Maersk: Kinesisk containerimport viser tegn på styrkelse
‎Importen af containeriseret last viser tegn på styrkelse, og det kan afspejle et gradvist skift mod en mere forbruger-dreven økonomi, som det store land er i gang med.
Det skriver Maersk i selskabets blad Maersk Post.

TSA ønsker at dække hele Stillehavet
‎Transpacific Stabilisation Agreement ønsker at dække containertrafik på hele Stillehavet og ikke kun den østgående trafik, skriver Lloyd's Loading List.

Det kræver abonnement at læse artiklerne på Shippingwatch. Læs mere på www.shippingwatch.dk

Overskrifter fra Maritime Danmark
det seneste døgn - læs mere på:
http://www.maritimedanmark.dk

EU bevilger 600.000 til færgeundersøgelse
‎EU har netop bevilget 600.000 kroner til at undersøge markedet for nye færgeruter mellem Syddanmark og Nordtyskland. Projektet Østersøruter, der ledes af Ærø Kommune, går på at oprette færgeforbindelse mellem de sydfynske byer og Tyskland kombineret med sejltur i øhavet.

Kystvagtskibe sikrer svensk havarist
‎KORT NYT: To skibe fra den svenske kystvagt - KBV 003 og KBV 202 - har natten igennem været tøjret til Trans Agila for at sikre skibets stabilitet. En undervandsrobot er på vej til Kalmar for at fragtskibets bund kan blive undersøgt.

Dårligt vejr gør bjærgning vanskelig
‎Den svenske kystbevogtning har opgivet at gennemføre en dykkerundersøgelse af det grundstødte fragtskib Trans Agila ud for Kalmar på den svenske østkyst. Høje bølger, dårlig sigtbarhed og kraftig strøm vanskeliggør bjærgningsarbejdet.

Scan-Steering oplever stor ordretilgang
‎Scan-Steering oplever i øjeblikket den største ordretilgang siden overtagelsen i 2004. Der er tale om en samlet ordrebacklog på 26 styremaskiner af forskellige størrelser og til fem forskellige lande – Kina, Norge, Skotland, Bangladesh og Danmark.

Nor Lines har nordjysk jubilæum
‎Det norske godsrederi Nor Lines har rundet sine første 25 år på havnen i Hirtshals. Nor Lines har været en trofast kunde på havnen siden den 21. oktober i 1987, hvor Nordvær havde sit første anløb

Dykkere i vandet ved svensk havarist
‎Den svenske Kustbevakningen har torsdag middag flere dykkere i vandet for at undersøge det fragtskib, der natten til torsdag gik på grund i Kalmarsund. Der er slået hul ind til maskinrummet der er vandfyldt.

Minister kæmper for industrifiskerne
‎Når der er fisk at fange, skal de ellers skarpt regulerede danske fiskere også have lov til at stikke til havs i en fart. Det skal være slut med lange EU-beslutningsprocesser og fiskekvoter, der kommer og går fra år til år. Det mener fødevareministeren.

Fragtskib slået læk ud for Kalmar
‎Fragtskibet ’Trans Agila’, der er chartret af det svenske rederi Transatlantic, løb natten til torsdag på grund i Kalmarsund. Besætningen slog alarm til den svenske redningstjenste da de frygtede, at skibet var ved at synke

’Søløven’ klar til de første dykkerelever
‎Søværnets sidste standard flex fartøj, ’Søløven’, er ved at være klar til dykkereleverne fra Søværnets Dykkerskole. Skibet mangler nu kun den endelige godkendelse fra Søfartsstyrelsen, før det bliver overdraget fra Forsvarets Materieltjeneste til Søværnets Dykkerskole.

Bemærkninger om Kystfiskerordningen
‎Danmarks Fiskeriforenings har modtaget bemærkninger fra medlemmer af Kystfiskerudvalget, som ikke er enige i den nye rapport om Kystfiskerordningen.

Danmark indgår ny grænseaftale
‎Danmark har natten til torsdag indgået en aftale med Canada om, hvor grænsen går i farvandet mellem Grønland og Canada. Aftalen definerer både hvor landene må fiske, og hvor de må lede efter og udnytte eventuelle olieforekomster.

Højere priser mærkes i Thyborøn
‎I slutningen af oktober blev der igen åbnet op for fiskeriet af sperling, efter er to års stop. Det kan mærkes i havnen i Thyborøn, hvor fiskerne igen køber kuttere.

Esbjerg vil være international energiby
‎Esbjerg søger nu om optagelse i et internationalt netværk af byer - World Energy Cities Partnerships - som arbejder for at fremme energisektoren lokalt via globale kontakter. Netværket består i dag af 19 byer fra blandt andet Norge,

… læs artiklerne på www.maritimedanmark.dk

Søfart
Overskrifter det seneste døgn på www.soefart.dk:

Bunkerprisernes udvikling 2012
Ib Filtenborg, Risk Manager hos Monjasa A/S i Fredericia, giver sine betragtninger på udviklingen på bunkermarkedet i 2012. 

Riget fattes penge, men har vi råd til at lade være?
Danske maritime virksomheder kan og vil udvikle sig og vokse endnu mere, siger Jenny Braat, direktør, Danske Maritime. 

JD-Contractor fejrede 40 år i branchen
Kalundborg Havn, hvor JD-Contractor netop har opført et stort kabeldepot, var i dag rammen om en tredobbelt fejring.

TECH EVENT: De unge skal se maritime muligheder
Ingeniørstuderende fik indblik i karrieremuligheder inden for skibsdesign, maskiner samt olie og gassektoren ved årets TECH Event 

Sikkerhedsfirma samarbejder med Skagen Skipperskole
Sikkerhedsfirmaet Guardian vil uddanne søfolk i samarbejde med påmønstrede bevæbnede vagter på Skagen Skipperskole. Søfolk skal bl.a. lære at håndtere kritiske hændelser og den stress, som kan opstå, når et skib sejler gennem højrisikoområder.0 

Uheld på Stena Lines fragtfærge
En styremaskine på Stena Lines fragtfærge, Stena Scanrail, slog fra, da færgen skulle lægge til ved havnen i Frederikshavn.

Hundested-Rørvig-færge klar til marts
Hundested-Rørvig Færgefart får nu bygget deres nye færge færdig i Bangladesh i god ro og orden til sommeren 2013, efter rederiet måtte opgive at få den hjem i år.

… læs mere på
www.soefart.dk 

 


 

ARBEJDSMARKED - KLIP  

3F vandt konflikt mod Vejlegården
3Fs konflikt mod Restaurant Vejlegården er lovlig. Men nogle blokader gik for langt, fastslog Arbejdsretten i torsdag eftermiddag. Arbejdsretten har også afgjort, at 3F's opfordring til kundeboykot af restauranten og sympatikonflikt omkring stop for afhentning af affald hos Vejlegården, var ulovlig.
Blokaderne begyndte i marts, og i løbet af sommeren blev Vejlegården berømt, da politikere valfartede dertil for at give deres meninger til kende om den verserende strid.
Tvsyd.dk, 29/11, 14:56, http://www.tvsyd.dk/artikel/177711:Vinder--3F--Taber--Vejlegaarden?rss

Her er dommen i Vejlegårdssagen…  

Akutjob: Bedst egnede kan ryge bag i køen
Selvom der sagtens kan være langt mere kvalificerede kandidater i ansøgningsbunken til et job i det offentlige, så kan kommunale ledere blive tvunget til at ansætte en langtidsledig, der er på nippet til at ryge ud af dagpengesystemet. Det fastslår Beskæftigelsesministeriet i et brev til Københavns Kommune. Brevet, som Berlingske har aktindsigt i, gør det klart, at langtidsledige skal være kvalificeret til stillingen.
Det var Københavns Kommune, der i første omgang skrev til Beskæftigelsesministeriet for at finde ud af, om det ville være i orden at se igennem fingre med kvalifikationskravet - hvis altså den langtidsledige også er kvalificeret til stillingen.
Kommunen har indtil videre ikke pålagt de offentlige ledere at ansætte langtidsledige i akutjob. Men det kan kommunen - såvel som andre kommuner - nu vælge at gøre.
Nyhederne.tv2.dk,  30/11, 05:33, http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-60882743:akutjob-bedst-egnede-kan-ryge-bag-i-køen.html 



BALTIC DRY INDEX
1097 (-7) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 29/11, http://www.dryships.com/pages/report.asp

AKTIEKURSER - købskurser
APM A-aktie: 38.220 (+500)
APM B-aktie: 40.480 (+500)
D/S Norden: 150,00 (-0.50)
Torm: 2,23 (-0,07)
DFDS: 257 (-1)
Mols-Linien: 14,00 (-1)
Borsen.dk, 30/11, http://borsen.dk/kurser/danske_aktier/alle_danske_aktier.html

 

VALUTAKURSER - når du køber kontanter
100 USD = 589,93 DKK
100 Euro = 759,10 DKK
Danske Bank, 30/11, http://www-2.danskebank.dk/link/PopupOffice2007CMSValuta

Barno



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Oplev Maersks nye metanoldrevne containerskib

Der har været meget omtale af Maersks nye metanoldrevne container ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX