Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Fagbladet CO-Søfart nr. 4 er udkommet

Bladet kan nu læses online her på hjemmesiden. Den trykte version ...
DAGEN 28/6
Tor 28/6-2012 09:00

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen - møde kl. 10.00-13.00
John Ibsen - møde med medlem kl. 11.00-12.00

Jens Fage-Pedersen - Skibsinspektion derefter Rødovre

DET SKETE OG SKER OG BLEV SAGT

1887: Dr. John S. Pemberton får patent på varemærket Coca-Cola, som er navnet på en op­kvik­kende drik, han har udviklet.
1919: I Versailles underskriver den tyske delegation en fredstraktat, som afslutter første verdenskrig.
1930: Jetmotoren patenteres af Frank Whittle.
1939: PAN AM indleder regelmæssige afgange mellem USA og Europa.
1997: Under en VM-boksekamp i Las Vegas bider Mike Tyson et stykke af øret på den forsvarende mester Evander Holyfield.

Sol op 04:52 sol ned 22:09

PIRATERI

Piratgidsel: Vi blev behandlet som dyr
Debora Calitz og Bruno Pelizzari levede under kummerlige forhold, da de gennem 20 måneder var gidsler hos somaliske pirater, fremgår det af udtalelser fra Debora Calitz, som har talt ved en pressekonference i lufthavnen i Sydafrikas største by, Johannesburg, da de to returnerede til deres hjemland. Hun fortalte, at de var lagt i håndjern i perioden - og at de fra tid til anden blev behandlet værre end dyr. De to sydafrikanske gidsler har været taget til fange siden 26. oktober 2010 og er nogle af de gidsler, der har siddet længst hos somaliske pirater. De blev kidnappet fra lystyachten ’Chozil’ i Det Indiske Ocean.
Tv2nyhederne/Ritzau, 27/06, 19:48, http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-51410285:piratgidsel-vi-blev-behandlet-som-dyr.html

SØFART SPECIELT OG EGEN VERDEN

Nye Scandlines-færger i drift fra Gedser inden jul
Ledelsen i Scandlines kan nu efter måneder i uvished ånde lettet op. Regeringen i Mecklenburg-Vorpommeren har reddet P + S Werften i Stralsund og dermed sikret leveringen af Scandlines to nye færger. ”Der ligger nu en plan, som siger, at vi får den første færge 28. september og den anden følger efter midt i november” siger fleetmanager i Scandlines - Claus Nikolajsen.
Folketidende.dk, 27/06, 15:33, http://folketidende.dk/artikel/nye-f%C3%A6rger-kommer-endelig-til-gedser

Torms USA-notering fredes i et halvt år
Torm har fået et halvt års henstand af den amerikanske børs, Nasdaq Stock Market, til at leve op til børsens regelsæt. Torms aktie har siden midten af november sidste år ikke levet op til Nasdaqs regel om, at kursen mindst skal være 1 dollar. Rederiet har nu fået frem til den 24. december til at leve op til regelsættet.
Borsen.dk, 28/06, 07:10, http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/236102/torms_usa-notering_fredes_i_et_halvt_aar.html

Royal Caribbean har blot et enkelt skib fra København næste år
Selv om antallet af krydstogtturister stiger pænt fra både Danmark og Sverige bliver ’Vision of The Seas’ ene om at klare Royal Caribbeans afgange fra Danmark og Stockholm i 2013. Til gengæld bliver der 11 afgange fra København - dobbelt så mange som i år. I år har ’Brilliance of The Seas’ også række afgange fra København. Det rykker næste år til England.
Takeoff.dk, 28/06, 06:40, http://www.takeoff.dk/news/23279 

Nyt svejsecenter på Lindø
Et nyt avanceret svejsecenter blev onsdag etableret på Lindø Industripark. Svejsecenteret, LWT (Lindoe Welding Technology), er stiftet af LORC og Force Technology, og vil om kort tid afgive ordre på verdens kraftigste laser udstyr til industriel anvendelse, som kan svejse og skære i meget tykke stålplader. LWT satser især på at kunne få ordre til vindmølleindustrien, hvor der er behov for at reducere omkostningerne ved produktionen til mølletårne.
Tv2fyn.dk, 27/06, 17:54, http://www.tv2fyn.dk/article/360308:Nyt-svejsecenter-paa-Lindoe?rss

Opskrift på en færgehavn
Du starter med en byggegrund på 100.000 kvadratmeter, svarende til lidt mere end 14 fodboldbaner. Så har du god plads til tilkørselsanlægget, hvorfra bilerne kører på og af færgen, det fylder nemlig i sig selv 60.000 asfalterede kvadratmeter. De 16 opmarchbaner skal dækkes af 24.000 tons asfalt, eller hvad der svarer til cirka 250 fuldvoksne blåhvaler. Så banker du 3,7 kilometer betonpæle ned i undergrunden. Lægger du dem på række, vil de nå lige så langt som 315 skolebusser stillet op efter hinanden. For at holde jord og hav adskilt skal du lave et solidt bolværk af forskellige slags jernplader, der også hamres hårdt ned i undergrunden. I alt skal du bruge 600 tons plader, svarende til ca. 150 cirkuselefanter.
Der skal naturligvis også graves en del, når man anlægger en færgehavn. Først graver du 20.000 kubikmeter havbund væk i havnen, og derefter flytter du yderligere 25.000 kubikmeter jord fra det kommende havneanlæg og udlægger 11.000 kubikmeter stabilgrus. Det kan lige ligge i 2400 lastvognstog.
Så lægger du 3,2 km afvanding og 40 km trækrør til elkabler til forskellige elektriske installationer. Pynt med 2300 kubikmeter armeret beton, 5 km kantsten og 600 m jernbanespor, og din færgehavn klar! Det er opskriften på det færgeleje NCC, i denne uge, afleverer til Scandlines i Gedser.
Nordjyske.dk, 27/06, 13:50, http://nordjyske.dk/erhverv/opskrift--det-skal-du-bruge-til-en-faergehavn/34cc954b-c6ff-418e-816b-5bfe86bc83bc/25/1156

Konflikt får ikke indflydelse på færgedriften
I marts 2012 skiftede Mols-Linien rengøringsleverandør. Rengøringspersonalet hos den nye leverandør, Bedre Rengøring, er organiseret hos Krifa, hvilket har fået 3F til at varsle sympatikonflikt mod færgerederiet. "- Mols-Linien overholder alle gældende regler, hvad angår løn og arbejdsvilkår. Og rengøringspersonalet hos vores underleverandør er allerede organiseret i en fagforening. Derfor forholder vi os undrende til sympatikonfliktvarslet. Jeg vil gerne understrege, at den varslede sympatikonflikt ikke får indflydelse på færgedriften hos Mols-Linien. Med andre ord vil vi også henover sommeren kunne tilbyde vores kunder en stabil forbindelse over Kattegat," udtaler Søren Jespersen, administrerende direktør i Mols-Linien.
Tv2.dk 27/6 11:46, http://www.tv2oj.dk/artikel/120904:Aarhus--Mols-Linjen--Vi-sejler-videre?rss

Mærsk-ansat lå otte timer i havet
En thailandsk mand, der var i gang med vedligeholdelsesarbejde om bord på Maersk Lines containerskib Maersk Bintan, faldt lørdag i havet, mens skibet befandt sig 550 sømil fra nærmeste land. Da besætningen blev klar over, at en thailandsk maler var forsvundet, og at ingen havde set ham i flere timer vendte kaptajnen straks containerskibet om og indledte en eftersøgning, samtidig med at der blev slået alarm til den amerikanske kystvagt. Det lykkedes at finde den savnede maler i god behold, efter at han havde trådt vande i mere end otte timer.
Tv2.dk 27/6 13:36, http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-51405157:mærskansat-lå-otte-timer-i-havet.html

Tyske rederier får statsstøtte til uddannelse
Forbundsregeringen i Berlin har bevilliget 60 millioner euro til uddannelse af tyske søfolk. Bevillingen er en del af en aftale med de tyske rederier, der til gengæld skal bidrage med 30 millioner euro til ordningen. Aftalen er kommet i stand efter en langvarig strid mellem forbundsregeringen og rederierne. Da Tyskland for snart 10 år siden indførte en tonnageskatteordning, lovede tyske rederier at hjemflage et stort antal skibe og ansætte flere tyske søfolk. Det løfte mener forbundsregeringen stadig ikke, at rederierne har opfyldt i tilstrækkelig grad. Derfor har der hersket en betydelig modvilje i Berlin mod at bevillige flere penge til søfarten. Omvendt mener de tyske redere, at de tyske rammevilkår er for dårlige og at det derfor ikke kan betale sig, at hjemflage tonnage.
Transporttidende.com, 27/06, 11:25, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/tyske_rederier_far_statssttte_til_uddannelse/

Lidt mindre havnegods
De større danske havne ekspederede 19,3 mio. ton gods fra fragtskibe og færger i første kvartal 2012. Det er 1 %. mindre end i fjerde kvartal 2011.
Dst.dk, 27/06, http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2012/NR341.pdf

Dong overtager olieaktiver i Norge
Dong Energy har købt aktiviteterne i det norske olieselskab Front Exploration i Tromsø. Med overtagelsen følger syv olie- og gaslicenser, 20 ansatte samt kontorbygninger. Overtagelsen styrker Dong Energys tilstedeværelse i området, da selskabet i forvejen har 3 efterforskningslicenser i Barentshavet.
Borsen.dk/Ritzau, 27/06, 11:08, http://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/236045/dong_overtager_olieaktiver_i_norge.html

Uvejr koster liv i Bangladesh
Flere mennesker er omkommet i det sydøstlige Bangladesh, hvor tre dages styrtregn har udløst store oversvømmelser. Omkring havnebyen Chittagong er mindst 26 mennesker døde i jordskred eller på grund af de enorme vandmasser. Her faldt der tirsdag 40 centimeter regn i løbet af 12 timer.
Information.dk, 27/06, 08:49, http://www.information.dk/telegram/304603


SØFARTS MEDIER - i det sidste døgn

SHIPPINGWATCH 

Små kinesiske værfter i konkursfare
Flere mindre kinesiske værfter er på randen af konkurs på grund af vigende efterspørgsel på nye ordrer, den træge verdensøkonomi, for mange skibe og stigende brændstofpriser. Det skriver Hellenic Shipping News.

Bulkmarkedet går fra skidt til værre
Der er ikke udsigt til at det pressede marked for de store bulkskibe forbedres, skriver Nordea i sin ugentlige shipping-rapport. Måske snarere tværtimod.

Nordea kan blive styrket som shippingbank
Commerzbanks farvel til shippingsektoren kan meget vel styrke Nordeas og norske DNB position inden for sektoren, skriver Bloombergs.

Ultraharsh olieboringer stiller nye krav til danske ABB
Den danske del af det internationale konglomerat, ABB, arbejder stadig for de mange rederier i den danske maritime klynge, men olie- og gassektoren begynder at fylde mere og dermed også kravene til produkter.

Olieindustrien skriger på flere folk
Der er ikke nok opmærksomhed om den danske olieproduktion, og der er problemer med at skaffe folk nok til at producere olien.

Torm beholder børsnotering i USA året ud
Torm har fået forlænget fristen til den 24. december i år for at leve op til kravene om en minimumskurs for aktien på 1 USD for at være noteret på Nasdaq børsen i USA. Dermed opretholdes børsnoteringen.

Norsk EU-politik kan koste maritime job
En norsk interesseorganisation kritiserer den norske regering for at underminere mulighederne for rekruttering af landets søfolk til norske skibe. Det skriver Aftenbladet.

Rusland og Norge mødes for at diskutere åbningen af Arktis
Den globale opvarmning har øget muligheder for kommercialisering af nordlige havruter. Rusland og Norge mødes for at diskutere åbningen af Arktis, skriver Lloyd's Loading List.

Svensk rederiforening får ny direktør
Sveriges Redareförening får Christer Schoug som  ny direktør. Schoug vurderer, at der er behov for at genstarte selvforståelsen i shippingbranchen, siger han til svenske Sjöfartstidningen.
http://shippingwatch.dk/

MARITIME DANMARK

Søfartsstyrelsen godkender Faaborg III
Det er nu endelig lykkedes at opnå Søfartsstyrelsens godkendelse af den nybyggede færge Faaborg III, der skal sejle passagerer, biler og gods mellem Faaborg og de to små øer Avernakø og Lyø.

APM Terminals udbygger i Singapore
APM Terminals åbner et nyt regionalt hovedkvarter i Singapore med fokus på Sydøstasien og indiske subkontinent. Det eksisterende kontor i Shanghai skal fremover fokusere på det voksende kinesiske marked og Japan.

Gammelt dampskib indtager Øresund
Søndag aften kastede det dampdrevne veteranskib S/S Bjørn fortøjningerne ved Kongekajen i Helsingør og vendte stævnen mod den anden side af Sundet. Fartøjet skulle til Helsingborg for at gå i dok.

Sjælland Rundt på krisekurs
Sjælland Rundt, der sejles næste weekend, har fundet sted uafbrudt siden 1947. Sejladsen kan stå over for en lukning, fordi kun få i dag gider deltage. Lukning vil ske, hvis man kommer ned i nærheden af tolv deltagere. Sjælland Rundt var i 70'erne og 80'erne verdens største sejlads.

Ny leveringsaftale om Scandlinesfærger
Månedlange forsinkelser på levering af Scandlines nye store færger til Gedser-Rostosk overfarten får nu måske en ende. P+S Werft i Stralsund og Scandlines er, efter forhandlinger, blevet enige om, hvornår de to færger skal leveres.

Nyt svejsecenter fastholder produktionen
Et nyt svejsecenter, Lindoe Welding Technology / LWT, er blevet etableret i Lindø Industripark. Svejsecentret, som er stiftet af LORC og Force Technology, vil om kort tid afgive ordre på verdens kraftigste laserudstyr til industriel anvendelse.

Ny betænkning om Rotterdam-reglerne
Sølovsudvalget har afgivet en betænkning om aftaler om transport af gods helt eller delvist til søs – bedre kendt som Rotterdam-reglerne.Danmark undertegnede Rotterdam-reglerne med sædvanligt ratifikationsforbehold i 2009.

Nye placeringer af havmøller udpeget
I en ny rapport, udpeger Havmølleudvalget nu 16 mulige placeringer for nye havmølleprojekter. Forligspartierne bag vindmølleaftalen skal efter sommerferien beslutte den endelige placering, efter at planen har været i høring. Danmarks Naturfredningsforening er tilfreds med forslagene.

Seatruck Precision på prøvesejlads
Det fjerde og sidste ro/ro skib i en serie som det Clipper ejede færgerederi Seatruck Ferries har fået bygget på Flensborg Værft / FSG, forlod tirsdag Flensborg på vej til en prøvesejlads i Kattegat.

Nyt flygtningeskib sunket ved Australien
123 er reddet efter at et flygtningeskib onsdag kæntrede nord for Juleøen ved Australien. Det er usikkert hvor mange personer der befandt sig om bord. Ulykken kommer mindre end en uge efter, at et andet flygtningeskib på vej til Australien gik ned.

Mærsk Oil i ny dansk oliesatsning
Mærsk Oil satser over en halv milliard kroner på at bore efter olie mere end fem kilometer under Nordsøen i Maja-licensen, tæt på grænsen til den norske sektor. Risikoen er meget høj, men genvinsten tilsvarende stor hvis det lykkes.

Udvidet færgeleje klar i Gedser
Et konsortium anført af NCC afleverer denne uge et nyt udvidet færgeleje i Gedser til Scandlines. Der er på 15 måneder nedrammet 600 ton spunspæle og 3,7 kilometer betonpæle. Anlægget har fået en ny terminalbygning, nyt check-in område og 16 nye opmarchbaner, belagt med 24.000 ton asfalt.

Modsatrettede meldinger om færgeudbud
Ifølge Danske Færger har Trafikstyrelsen besluttet ikke at gøre brug af det bud, rederiet har afgivet på at drive ruten mellem Bøjden og Fynshav videre fra 1. maj 2014. Samtidig hævder Region Sydjylland, at der ikke er nogen der har budt på overfarten.
Maritimedanmark.dk, http://www.maritimedanmark.dk/

Søfart
SIMAC åbner sit bibliotek
‎Ny dato på levering af Scandlines-færger
‎Mols-Linien afviser sympatistrejke
Nyt Esbjerg-rederi tilbyder nyt koncept
Ny maritim overenskomst på plads
‎Tulugaq deltog i Grønlands nationaldag
‎‎‎‎Søfart.dk, http://www.soefart.dk/?ci=1


 

ARBEJDSMARKEDSNYHEDER

Over 20.000 mister dagpengene næste år
Over 20.000 arbejdsløse står næste år til at miste deres dagpenge, vurderer a-kassernes brancheorganisation - A-Kassernes Samvirke - i en ny analyse. Mister man dagpengene, kan man få kontanthjælp med mindre, at ens ægtefælle har en indtægt, så skal man nemlig forsørges, eller hvis man har en personlig formue over 10.000 kroner eller kan tage lån i sin bolig. Det gælder ca. halvdelen, af dem som mister deres dagpenge, at de heller ikke kan få kontanthjælp - fremgår af en rapport som Rambøll har udarbejdet for Københavns Kommune.
Dr.dk, 28/06, 06:15, http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2012/06/27/181348.htm

Gule fagforeninger vinder kraftigt frem
Beregninger som tænketanken Kraka har lavet viser, at de gule fagforeninger har fået 220.000 medlemmer i de sidste ti år. Fortsætter den udvikling, så vil alternative fagforeninger sidde på en 1/3 af markedet i 2020.
Dr.dk, 27/06, 23:46, http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/06/27/194700.htm

Arbejdstilsynet genåbner 300 sager
Arbejdstilsynet genvurderer nu godt 300 sager fra perioden 2009-2012 for at tjekke om tilsynet har begået fejl i sagsbehandlingen. Det sker efter, at Arbejdstilsynet har erkendt en alvorlig fejl i sagen om Kim Banke fra Søby, der brændte ihjel i en lift i en silo på Grenaa Havn i juli 2011. Gennemgangen omfatter sager, der opfylder følgende tre kriterier: Sager, hvor Arbejdstilsynet har været tilkaldt akut af politiet. Sager, hvor der med afsæt i politirapport, kan være grundlag for straffesag for overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen. Sager, der er henlagt uden indstilling til politiet om retslig tiltale.
Dr.dk, 27/06, 10:04, http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/06/27/094846.htm

Så velhavende er vi – åbenbart!
Ved udgangen af 2011 besad de danske husholdninger en samlet nettoformue på 5.894 mia. kr., hvilket er en stigning på 65 mia. kr. i forhold til et år tidligere. Nettoformuen er den samlede værdi af faste værdier som bolig og bil samt pensionsopsparinger, værdipapirer og bankindeståender fratrukket husholdningernes gæld. Det er fremfor alt pensionsopsparingerne, der blev mere værd i 2011. 248 mia. kr. voksede danskernes pensioner med. Fremgangen blev delvist opvejet af et værditab på 122 mia. kr. i danskernes aktiebeholdninger. Dermed er hver eneste dansker fra spæd til gammel god for gennemsnitligt 1.056.000 kr.
Epn.dk, 27/06, 12:03, http://epn.dk/privat/article4735699.ece

Skatteaftalen truer den danske model
Regeringens skatteaftale med VK udfordrer den danske model for arbejdsmarkedet og gør det mindre attraktivt at være medlem af en a-kasse. Skatteaftalen betyder nemlig, at gabet mellem ens tidligere løn og dagpenge bliver langt større. Analysechef i tænketanken Cevea, Jens Jonatan Steen, er bekymret for den danske models og fagbevægelsens fremtid - "På langt sigt har vi en dansk model, der er truet, hvis forringelserne af dækningsgraden og fagbevægelsens manglende evne til at bevare medlemmerne fortsætter. Der er ikke en specifik smertegrænse, men den gradvise forringelse vil have konsekvenser, der skal afbødes, før det er for sent," siger han. Ejner K. Holst, politisk sekretær i LO udtaler: "Det er en af søjlerne i den danske model, man er ved at pille ved, når man forringer dækningsgraden, og det er bestemt bekymrende. Det er en udhulning af forsikringsmodellen, og det gavner ikke lønmodtagerne på nogen måde,"
Information.dk 26/6, http://www.information.dk/304574



BALTIC DRY INDEX
988 (+7) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 76/6, http://www.dryships.com/pages/report.asp

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 35.020 (+80)
APM B-aktie: 36.640 (+260)
D/S Norden: 148.80 (+1,10)
Torm: 2.10 (-0,05)
DFDS: 277 (-1,50)
Mols-Linien: 16 (-0,50)
Børsen, 28/6, http://borsen.dk/kurser/danske_aktier/alle_danske_aktier.html

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 612,13 DKK
100 Euro = 756,38 DKK
Danske Bank, 28/6, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#


Barno/Mohni Joy



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Fagbladet CO-Søfart nr. 4 er udkommet

Bladet kan nu læses online her på hjemmesiden. Den trykte version ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX