Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Oplev Maersks nye metanoldrevne containerskib

Der har været meget omtale af Maersks nye metanoldrevne container ...
DAGEN 27/8
Man 27/8-2012 10.00

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen - Møder hele dagen
John Ibsen - Møde kl. 8.30-11.00
Hanne Hansen - Reportagerejse til Grønland

Jens Fage-Pedersen - Skibsinspektion og derefter Rødovre

DET SKETE OG SKER OG BLEV SAGT

1783: De franske brødre Jacques-Etienne og Joseph Michel Montgolfier opsender deres første varmluftsballon. Det sker ved Paris.
1859: Edwin Drake foretager verdens første olieboring. Det sker ved Titusville, Pennsylvania.
1877: Charles Stewart Rolls, engelsk motorfabrikant. I 1910 bliver han den første, som flyver non-stop over den engelske kanal og tilbage. I 1906 indgår han partnerskab med Henry Royce om at fremstille luksusbiler.
1883: Vulkanen Krakatoa i udbrud, som kan høres mere end 3000 km borte i Australien.
1900: For første gang kan man køre i autobus fra London til Leeds. De 320 km tilbagelægges på kun 2 dage.
1995: 13 fanger flygter fra Vridsløselille Statsfængsel efter at hjælpere har væltet en mur med bulldozer.
2001: 430 afghanske bådflygtninge på vej til Australien samles op af et norsk skib. Australien nægter at modtage dem.

Sol op 06:13 sol ned 20:19

SØFARTS MEDIER - i det sidste døgn

Mærsk
Sætter farten op i afrikanske havne
Mærsk Line har købt 22 specialdesignede skibe for at komme hurtigere af med sine containere i Vestafrika. De 22 vessels - til 100 mio. dollars pr. styk - har plads til 4.500 containere, men er bredere og stikker mindre dybt end andre skibe med samme kapacitet. Samtidig er de nye skibe lange nok til, at flere kraner kan operere på dem samtidig og løfte containerne hurtigere fra borde end på de mindre skibe. Mærsk har, som et led i projektet arbejdet tæt sammen med havnene Apapa i Nigeria og Tema i Ghana, for at hjælpe dem med at modtage de nye skibe. Indsatsen vurderes at kunne spare afskibere på handelsruten op til 200 mio. dollars om året.
Epn.dk, 27/08, 08:13, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article4820637.ece

Broström flytter fra Sverige til Danmark
Det A.P. Møller-Mærsk-ejede rederi Broström rykker samtlige aktiviteter fra Göteborg til Esplanaden i København. Maersk Tankers købte i 2009 Broström, og ved at flytte det svenske rederi fra Göteborg til Mærsk-hovedsædet på Esplanaden kan de to rederier knyttes tættere sammen. Flytningen skal finde sted i efteråret 2012 og foråret 2013 og vil påvirke 41 Broström-ansatte i Göteborg. Der skal nu forhandles med de ansatte og diverse fagforeninger, og målet er at så mange ansatte som muligt tages med til København.
Epn.dk, 24/08, 11:44, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article4817230.ece

DSB henter endnu to chefer
DSB, der i maj kaprede topchef Jesper Lok hos A.P. Møller - Mærsk, sikrer sig nu sin nye personaledirektør og direktør for S-tog og Strategi fra Danmarks største koncern. Ny personaledirektør bliver den 41-årige Steen Schougaard Christensen, der kommer fra en stilling som produktionsdirektør og ansvarlig for afviklingen af Mærsks aktiviteter på Lindøværftet og ny strategi- og S-togschef hedder Anders Egehus og er uddannet i Mærsk, hvor han senest har været driftsdirektør i det mærskejede Svitzer-rederi. Steen Schousgaard tiltræder 28. august, mens Anders Egehus bliver en del af DSB fra 1. oktober, skriver selskabet i en pressemeddelelse.
Jv.dk, 24/08, 10:55, http://www.jv.dk/artikel/1419255:Business--DSB-henter-endnu-to-chefer-hos-Maersk

Nyheder på vej om Port State Control
Søfartsstyrelsen vil for fremtiden løbende sende nyheder ud om Port State Control (PSC) på danske skibe i udlandet. Her vil vi behandle de fejl, mangler og tendenser, som viser sig ved PSC. Målet er at blive bedre og undgå fejl og tilbageholdelser. Et skib bliver tilbageholdt i en udenlandsk havn, fordi skibets Oily Water Separator (OWS) ikke virker. Det viser sig, at maskinmesteren slet ikke har kendskab til OWS-systemet og derfor ikke har været i stand til at demonstrere eller forklare, hvordan systemet virker. Det er blot ét eksempel på en tilbageholdelse. Men netop OWS og de relaterede systemer og nødbrandpumper er noget, som mange lande har fokus på, og det skal naturligvis være i orden. Alle maskinfolk bør derfor få en grundig instruktion og mulighed for at prøvekøre OWS om bord så ofte som muligt, f.eks. i god tid inden ankomst til havn. Hvis man opdager fejl, skal man straks melde det til de lokale havnemyndigheder og Søfartsstyrelsen. Det skal man selvfølgelig også, hvis der sker ulykker, eller man opdager andre fejl, der har betydning for skibets sikkerhed.
Det er rederierne, der har opfordret Søfartsstyrelsen til at udsende nyt om PSC, og vi håber, at nyhederne vil medvirke til at eliminere fejl og forebygge tilbageholdelser til gavn for branchen og Danmark som søfartsnation.
Søfartsstyrelsen, 24/08, http://www.sofartsstyrelsen.dk/Nyheder/Sider/PortStateControl.aspx

SHIPPINGWATCH 

Statoil gør nyt oliefund i Sverdrup-området
Statoil gør nyt stort oliefund i Johan Sverdrup området, oplyser selskabet mandag. Maersk Oil har 20 procent af det kæmpestore oliefelt, der kaldes Johan Sverdrup.

APL forlader konference på Stillehavet
APL vil forlade Westbound Transpacific Stabilization Agreement 1. september, skriver Journal of Commerce. WTSA er en diskussionsgruppe for containerredere på ruten mellem USA og Asien.

Bunkerpriser presser tankrater op
‎De stigende bunkerpriser gør det muligt for ejere af VLCC-skibe i Den Arabiske Golf at sætte fragtpriserne højere. Det viser en ugerapport fra Braemar Seascope, skriver Hellenic Shipping News.

Rambøll Olie & Gas sætter alt ind på Norge
‎Rambøll Olie & Gas vil have en større bid af de norske oliemilliarder. Omsætningen i Norge skal mangedobles i de nærmeste år.

Professor: Virginia kan forhandle bedre tilbud fra Maersk
Store milliardbeløb, som Maersk-ejede APM Terminals og andre private operatører har tilbudt delstaten Virginia for at drive den strategisk vigtige havn, er attraktive, sagde anerkendt økonomi-professor ved en offentlig høring i Virginia.

APM Terminals skyder tre mio. USD i fiskerihavn
APM Terminals har besluttet at skyde omkring tre mio. USD i udviklingen af en ny moderne kommerciel fiskeri-terminal i havnen i Callao, Peru, der har været bekymret for en udvidelse af havneterminal.

International pengepolitik og globale nøgletal tager fokus
Der står pengepolitik øverst på dagsordenen i den kommende uge. Jackson Hole-konferencen løber af stablen og kan give investorer og analytikere en ide om, hvilken vej vinden blæser i såvel amerikansk som europæisk pengepolitik i den nærmeste fremtid. Det vurderer Danske Bank i en kommentar.

Barclays: Amerikansk skifergas kan booste LNG-flåden
‎Hvis der bliver fundet al den gas, der er stillet i udsigt fra den amerikanske skifergasproduktion, kan det medføre en voldsom udvidelse af LNG-flåden, vurderer Barclays ifølge Asiasis.
http://shippingwatch.dk/

MARITIME DANMARK

Dong parat til at sælge store dele fra
Scandlines færger yderligere forsinket
‎Svitzer har solgt Flying Spindrift
‎Dansk skibsofficer laver anti-pirat video
‎Anti-pirat flådestyrker øger koordinering
Ny bog i serien om Danske Rederier
Intermarine klar til nye opkøb
Comfort at Sea køber nyt hotelskib
‎Pirater i habitter?
‎Modstand mod MSC Flaminia i Tyskland
Åbent brev om Svendborg Havn
‎Containere skal væk fra Vega Sagittarius
Virksomhed hiver MSC Flaminia i retten
Ole Sohn besøger Kina og Singapore
‎Der er stadig hellefiskkvote i Diskobugten
‎Oratank har revne i skroget
‎Danske Maritime med minister til Østen
‎‎‎http://www.maritimedanmark.dk/


 

ARBEJDSMARKEDSNYHEDER

Fedtafgiften ryger ud - personskatten ryger op
Det skal være slut med den udskældte sukker- og fedtafgift, der er blevet kritiseret for både at koste job og øge handlen over grænsen, regeringen vil fjerne de udskældte afgifter. Men hvis afgiften forsvinder skal pengene komme et andet sted fra - og det bliver fra direkte fra folks lommer. Hullet i statskassen skal nemlig lukkes ved, at bundskatten stiger med 0,3 procentpoint fra de 4,64 procent, som vi betaler i dag. Ud over en stigning i personskatten vil regeringen skære i erhvervstøtteordningen med to milliarder kroner. Samtidig fjerner man en energirenoveringspulje. Forslaget om at fjerne fedt- og sukkerafgiften er ikke en del af finansloven, der præsenteres mandag.
Dr.dk 27/8 08:48, http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2012/08/27/0827084809.htm

Rød kritik af 3F-overenskomst
Fagforbund og arbejdsgiverorganisationer kritiserer den overenskomst, 3F tilbyder virksomheder som Vejlegården. De mener, at 3F’s overenskomst for hotel- og restaurationsbranchen ikke tager højde for det fleksible arbejdsmarked samtidig med at den er alt for dyr. »Problemet er, at 3F’s overenskomst på restaurationsområdet ikke har en mindsteløn for ufaglærte og har skarpe faggrænser mellem eksempelvis kokke og tjenere. Det gør den dyr, fordi de ufaglærte skal have faglært løn, og der skal være mange faggrupper på arbejde ad gangen,« forklarer en kilde i fagbevægelsen, som ikke ønsker at stå frem med navn.
Epn.dk 27/8 07:44, http://epn.dk/samfund/arbmarked/article4820603.ece

Der er ingen plads til lavt uddannede
Det danske arbejdsmarked er blevet mindre rummeligt under krisen. To tredjedele, tilsvarende knap 100.000, af de arbejdspladser, Danmark har mistet under krisen, er ufaglærte stillinger. Cirka 153.000 ufaglærte og faglærte har mistet deres job under krisen. Herudover har 53.000 faglærte mistet deres job. Til gengæld er antallet af fuldtidsbeskæftigede med en videregående uddannelse steget med 30.000. Inden krisen gav Danmarks salg til udlandet anledning til 800.000 danske arbejdspladser. I dag er tallet faldet til 720.000, selvom eksporten er højere end før krisen.
Epn.dk 27/8 06:35, http://epn.dk/samfund/arbmarked/article4820538.ece

Det ved vi om regeringens finanslovforslag
Tirsdag fremlægger regeringens sit finanslovforslag for 2013. Her er et udpluk af de punkter, vi kender nu:
* 6,5 mia. kr. over 2 år til renovering og nybyggeri på universiteter. Det skal give knap 7000 nye job.
* En milliard kroner over de kommende tre år til at styrke lærer- og pædagoguddannelserne.
* 500 mio. kr. til at give ufaglærte en uddannelse.
* En særlig ungepakke, som skal skaffe unge uddannelse og job, koster 645 millioner kroner.
* Der skal bruges én milliard kroner på at sikre bedre arbejdsmiljø og fastholde syges tilknytning til arbejdsmarkedet. Midlerne findes i Forebyggelsesfonden og skal således ikke finansieres.
Information.dk/ritzau.dk, 27/08, 08:58, http://www.information.dk/telegram/309250




BALTIC DRY INDEX
717 (+2) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 26/8, http://www.dryships.com/pages/report.asp 

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 38.240 (-1,020)
APM B-aktie:40.160 (-1,080)
D/S Norden: 140.90 (-1,30)
Torm: 2.86 (+0,01)
DFDS: 279.50 (0)
Mols-Linien: 18.50 (-0,10)
Børsen, 27/8, http://borsen.dk/kurser/danske_aktier/alle_danske_aktier.html

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 611,86 DKK
100 Euro = 757,81 DKK
Danske Bank, 27/8, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#


Barno/Mohni Joy



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Oplev Maersks nye metanoldrevne containerskib

Der har været meget omtale af Maersks nye metanoldrevne container ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX