Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...
DAGEN 26/4
Tir 26/4-2011 10.00

Dagen hedder "Cletus" efter den tredje pave efter Peter og Linus. Han blev halshugget i år 91 og hans knogler opbevares i Vatikanet.

1876: KB, Danmarks ældste eksisterende boldklub stiftes.
1937: Guernica, baskernes hellige by, bombes af tyske fly; 1645 omkommer og 900 kvæstes.
1986: Uheld på atomreaktor ved Tjernobyl i Rusland med udbredt redioaktiv forurening til følge.

2001: En 19-årig ex-elev på et gymnasium i Erfurt i Tyskland går amok og skyder 17 elever og lærere med en pumpgun, hvorefter han skyder sig selv.

Sol op 05.41 sol ned 20.35

CO-SØFART KALENDER

John Ibsen - møde Mols-Linien
Kirsten Østergaard Jensen - møde Mols-Linien

Jens-Fage Pedersen - fridag
Bjarne Mørup Olsen - ferie
Corlis Hansen - ferie
Mohni Bambara - ferie


FRA MEDIER

Pirateri
18 piratmistænkte løsladt af EUnavfor
Den 21. april løslod EUnavfor 18 pirater som blev tilbageholdt på det finske krigsskib FNS ”Pohjanmaa” siden 6. april efter angreb på det Singapore-flagede MV ”Pacific Opal”. Løsladelsen skete fordi det ikke lykkedes EUnavfor at finde en stat, som ønskede at retsforfølge de tilbageholdte pirater inden for en ønsket tidsperiode.
EUnavfor, 21/4, http://www.eunavfor.eu/2011/04/eu-navfor-releases-suspected-pirates-after-prosecution-attempts-prove-unsuccessful/

Løsesumsforhandler pågrebet i USA
Den 46-årige somaliske pirat Ali Mohamed Ali som forhandlede løsesum omkring frigivelsen af det danskdrevne fragtskib "Clipper Future" i november 2007, er pågrebet i Dulles Internationale Lufthavn, 40 kilometer fra Washington D.C. "Clipper Future" blev frigivet mod betaling af en løsesum på 8,7 millioner kroner. Alis sag vil komme for forbundsretten i Washington den 26. april.
22/4 11.46, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2409147.ece

"Danica Sunrise" frikendt for mistanke om våbensmugling
Indiske myndigheder har mistænkt to tidligere britiske soldater for hensigt om at indsmugle våben til terrorformål i Indien. De britiske soldater var ombord på "Danica Sunrise" som beskyttelse mod pirater. Da skibet nærmede sig Mumbai i Indien hvorfra vagterne skulle rejse hjem, smed de deres våben overbord, hvilket ifølge rederen Jørgen Folmer er normal praksis. Efter flere dages ransagning har indiske myndigheder ikke fundet våben ombord og skibet er frikendt for mistanken.
Epn.dk/ritzau, 24/4 16.15, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2410287.ece

Bøvlede våbenregler
Vicedirektør Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederiforening ønsker mere smidig ordning for regler om våben ombord på danske skibe. Håndtering af regler om våben ombord er kompliceret for skibsrederne og det er en stor udfordring at få våbnene frem og tilbage. I dag skal der til danske skibe tilladelse til hver enkelt vagt fra det danske justitsministerium og våbennumre skal indrapporteres. Det er noget bøvl der må findes en løsning på. En løsning med et våbenskab som kun vagterne har koden til er en mulighed, men der kræves alligevel tilladelse til ind- og udførsel af de forskellige havne.
Epn.dk/ritzau, 21/4 08.54, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2408716.ece

Tung advarsel til de danske sejlere
Før den danske sejlerfamilie som siden februar har været gidsler hos somaliske pirater tog afsted fra Sri Lanka, modtog de kraftige advarsler mod at sejle ad den valgte rute. Det skete på et møde hvor en hollandsk sejler, Rene Tiemessen, som tidligere har været leder af en sejlerkonvoj for 30 skibe gennem piratfarvande, fortalte om den høje risiko. Han kalder det ren dumhed at ægteparret risikerede alt tilmed med børn ombord.
Maritime Danmark/TV2 Øst, 21/4 09.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10705

Følg pengene
Vicestatsadvokat Per Flig fra bagmandspolitiet, som deltager i flere internationale arbejdsgrupper om piratøkonomi, udtaler til Politiken, at søgelyset nu skal rettes mod de pengestrømme som afstedkommes af piratøkonomien.
Maritime Danmark/Politiken.dk, 21/4 10.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10712

"Rosalia D'amato" kapret
Den italienske bulkcarrier på 74.500 tons blev tidligt morgen den 21. april kapret ca. 350 nm sydøst for Salalah, Oman, i det Indiske Ocean. Skibet var på vej fra Brasilien til Iran da det blev angrebet af en enkelt skiff. Der er 6 italienske og 15 filippinske besætningsmedlemmer ombord. Et EU-navfor skib som var i kommunikationskontakt med skibet fik beskeden "pirates onboard stay away".
EUnavfor, 21/4, http://www.eunavfor.eu/2011/04/mv-rosalia-d’amato-pirated-in-the-indian-ocean/

Live Piracy Report update
25/4 0410 LT psn 03:08N 105:16E ca 20 nm vest for Anambas Island, South China Sea
Syv pirater bevæbnede med knive entrede en bulkcarrier i fart. De fik adgang til kaptajnens og 2. styrmandens kahytter hvorfra de stjal kontanter og personlige ejendele hvorefter de forsvandt.

25/4 0055 UTC psn 02:57N 105:17E ca 25 nm vest for Anambas Island, South China Sea
Syv pirater bevæbnede med knive entrede et fragtskib i fart. De fik adgang til broen hvor de tog vagthavende og en matros som gidsler. Fra broen gik de til 3. styrmands kabine som de tvang til at føre sig til kaptajnens kahyt. Herfra stjal de skibets pengebeholdning og personlige ejendele. Efterfølgende blev kaptajnen tvunget til at føre dem til poopdækket hvorfra de forsvandt.

24/4 06.00 UTC psn 12:13N 060:24E ca 345 nm øst for Socotra Island (off Somalia)
Bevæbnede pirater i en skiff forfulgrte et containerskib. Et moderskib blev observeret i nærheden. Kaptajnen øgede hastigheden væk fra moderskib og skiff og foretog antipirat-manøvrer. Det lykkedes at sejle fra piraterne. Bevæbnede sikkerhedsvagter ombord men ingen skud affyret.

24/4 03.00 UTC psn 04:09.8S 047:43.0E ca. 395 nm ESE for Mogadishu, Somalia
Pirater i to skiffs forfulgte en kemikalietanker. Kaptajnen slog alarm og mønstrede besætningen i citadellet bortset fra tre vagthavende besætningsmedlemmer på broen. Sikkerhedsvagter ombord affyrede varselskud mod piraterne i en afstand af 0,5 nm. Piraterne skød igen men afbrød angrebsforsøget.

24/4 18.00 UTC 06:57S 045:40E ca. 360 nm øst for Zanzibar, Tanzania (off Somalia)
Syv pirater i skiffs forfulgte og beskød en kemikalietanker. Piraterne kom langs skibssiden og forsøgte at entre. Det mislykkedes at fastgøre entringsstige på grund af undvigemanøvrer. Angrebet varede 3 timer og 20 minutter før piraterne opgav. Besætningen uskadt, mens skibet fik nogle skader efter beskydning.

23/4 03.00 LT, Cochin red, Indien
2. styrmand observerede bevægelser på fordækket og bad vagthavende matros tjekke. Tre røvere blev observeret og styrmanden slog alarm. Efter at have observeret den mønstrede besætning forsvandt røverne med stjålen skibsproviant.

23/4 12.00 UTC psn 02:51S 048:40E ca. 355 nm sydøst for Mogadishu, Somalia
Vagthavende på et bilskib observerede et moderskib i en afstand af 7 nm. Kaptajnen slog alarm og mønstrede besætningen i citadellet bortset fra vagthavende personel. To hurtigtsejlende både blev spottet i en afstand af 1,2 nm med kurs mod skibet. Fire bevæbnede vagter tog opstilling på agterdækket. Tre bevæbnede pirater blev observeret i den ene skiff i en afstand af 300 meter. På ordre fra kaptajnen afgav de bevæbnede vagter advarselsskud i en afstand af ca. 200 meter. Piraterne afbrød angrebet og sejlede retur til moderskibet.

22/4 22.50 UTC psn 15.11.03N 051:36.36E Adenbugten
Pirater i en skiff nærmede sig et tankskib. I en afstand af 5-10 meter beskød de skibet. Sikkerhedsvagter ombord besvarede ilden og piraterne afbrød angrebet efter 5 minutters skududveksling. Ingen kommet til skade. Myndigheder informeret.

22/4 06.00 UTC psn 14.02N 042.51E ca 6 nm fra Jabal Zuqar Islands, Yemen, sydlige rødehav.
Vagthavende på et containerskib observerede 16 pirater i fire hvide skiffs i en afstand af 3 nm, som nærmede sig skibet med en hastighed af 20 knob. Kaptajnen observerede at piraterne var i besiddelse af entringsstiger og våben. Der blev slået alarm, hastigheden øget, skibets signalhorn aktiveret, skibe i nærheden informeret og der blev affyret advarselsraketter mod de angribende skiffs. Angriberne ignorerede advarslerne og fortsatte forfølgelsen i en afstand af 300 meter. Efter en times forfølgelse opgav piraterne i en afstand af 180 meter. Myndigheder informeret.

20/4 20.25 UTC 12:58N 058:55E ca 260 nm øst for Socotra (off Somalia)
Bevæbnede pirater angreb og beskød et containerskib med henblik på kapring. Kaptajnen slog alarm, sendte nødmelding og mønstrede besætningen i citadellet. Det lykkedes piraterne at entre skibet, men de kunne ikke tiltvinge sig adgang til cotadellet. Et NATO krigsskib besvarede nødmeldingen og satte kurs mod positionen. Krigsskibet sendte en helikopter som ikke kunne observere pirat-aktivitet ombord. Den 21/4 entrede et team fra det sydkoreanske krigsskib containerskibet og konstaterede at piraterne var forsvundet. De tyve besætningsmedlemmer befriet fra citadellet.
ICC Commercial Crime Services, 25/4, http://www.icc-ccs.org/home/piracy-reporting-centre/live-piracy-report

Søfartens Ledere godkender forligsresultat med bilfærgerne
I en vejledende urafstemning om det forligsresultat som blev opnået i Forligsinstitutionen den 11. og 12. april, har 86,2% stemt ja, 8,7% stemt nej og 5,1% stemt blankt. Stemmeprocenten var på 46,9%. Bestyrelsen i Søfartens Ledere har nu godkendt forligsresultatet.
Søfartens Ledere, 25/4, http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=5d0be7cd-1805-4589-9bf4-dd8ced11a8a5&Module=09a83502-4949-4c1e-be6e-a0b52438340a&Item=bf69dbf8-c26d-4548-8548-542ea07ea83c

Også Maskinmestrenes Forening og Bilfærgernes Rederiforening har sagt god for det indgåede forlig.
Maritime Danmark/TV2/Bornholm & DR P4 Bornholm, 26/4 07.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10728

Per Gullestrup vil igen forsøge at få kontrol med Mols-Linien
Efter at det på en ekstraordinær generalforsamling i sidste måned lykkedes at afværge et Clipper-overtagelsesforsøg, forsøger Per Gullestrup nu igen at få plads i bestyrelsen på den ordinære generalforsamling i dag. Per Gullestrup kritiserer rederiets ledelse for at forholde sig alt for passivt til de store økonomiske problemer, og ønsker en slagkraftig bestyrelse som tør træffe markante valg. Clipper har 30% af aktierne i Mols-Linien. På den ekstraordinære generalforsamling som Clipper havde krævet indkaldt, opnåede rederiet opbakning fra 37% af stemmerne.
Epn.dk/ritzau, 20/4 14.18, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2408033.ece

Beruset polsk styrmand skyld i grundstødning syd for Korsør
Styrmanden er sigtet for spiritussejlads efter fragtskibet "Vestvind" på 2.325 DWT fredag morgen sejlede på grund ved Korsør. Skibet svarede ikke på gentagne opkald fra VTS Storebælt. Efter grundstødningen sejlede politiet ud til skibet og konstaterede at styrmanden var synligt beruset.
Maritime Danmark/fyens.dk, 23/4 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10718

Fri af grunden
”Vestvind” blev lørdag trukket fri af grunden og ligger nu i Korsør Havn for nærmere undersøgelse før tilladelse til at sejle videre. Før skibet blev trukket fri, blev det lettet for en del af sin last af sandsække. Resultatet af blodprøven som er taget af den vagthavende styrmand fvorventes at foreligge tirsdag.
Maritime Danmark, 25/4 09.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10726

Sydkoreansk værft inviterer til samarbejde med danske maritime virksomheder
Mærsk og Den Danske Maritime Fond inviterer til et seminar den 16. maj med en perlerække af foredragsholdere om ”Innovation in the Maritime Industri”. Blandt foredragsholderne er chefen for det sydkoreanske værft som har kontrakt på bygning af Mærsk Lines nye Triple-E containerskibe. Skibene bliver ikke blot de hidtil største i verden, men vil også levere et kvantespring hvad miljø og teknik angår. Seminaret bliver derfor også en mulighed for danske virksomheder til at skabe kontakter om underleverancer til danske virksomheder.
Maritime Danmark/ATV, 25/4 10.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10724

Greenpeace-aktivister besætter olieplatform på vej til Grønland
Toppen af olieplatformen "Leiv Eriksson" er besat af 11 aktivister fra Danmark, Sverige, Canada, Polen, Tyskland, Slovakiet, Tyrkiet og Storbritannien, efter platformen havde forladt havnen i Besiktas i Tyrkiet, på vej til Grønland for at foretage testboringer for olieselskabet Cairn. Der er hængt bannere op med teksten "stop ødelæggelse i Arktis". Platformen fortsætter upåagtet sejladsen mod de grønlandske farvande.
Epn.dk, 22/4 09.32, http://epn.dk/brancher/energi/olie/article2409098.ece

Aktionen opgivet
På grund af hårdt vejr opgav aktivisterne aktionen efter kun få timers ophold på boreplatformen.
Maritime Danmark/Greenpeace, 23/4 10.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10720

Royal Arctic Line hæver tillæg
Fra 1. maj hæver RAL olie- og valutatillægget fra 11 til 17 procent. I de første tre måneder af 2010 betalte RAL gennemsnitligt 453 dollar pr. ton råolie. Godt et år senere er prisen steget til 664 dollar, og det er baggrunden for stigningen i tillægget.
Maritime Danmark, Royal Arctic Line, 24/4 10.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10722

Status på Galathea 3
Det er nu fire år siden "Vædderen" lagde til kaj i København efter en jordomsejling med videnskabsekspeditionen Galathea 3. Ekspeditionen har ført til publicering af 120 videnskabelige artikler. Blandt forskningsresultaterne er opdagelse af en ny ålekvabbeart med antifryseproteiner, og en bekræftelse af at der er "sindssygt mange" uopdagede fisk i Solomonhavene. Der er også fundet og identificeret et antal dårligt kendte parasitiske encellede organismer i dyreplankton, samt indhentet ny vigtig geologisk viden. Forskningslederne påpeger desuden at sejladsen har været en stor oplevelse hvor der er etableret meget nyt netværk med forskere fra hele verden.
Ingeniøren.dk, 25/4 07.23, http://ing.dk/artikel/118510-status-paa-galathea-3-fire-aar-efter-ny-aalekvabbe-og-algeart

Danske Havne spekulerer i store udvidelser
Over de kommende 10 år forventes Danmarks samlede havnearealer at blive øget med 50% gennem investeringer på 10 milliarder kroner. Det vil kunne skabe omkring 10.000 nye arbejdspladser vurderer havnenes sammenslutning Danske Havne. Analyser viser at udvidelserne vil modsvares af efterspørgslen. I dag arbejder omkring 63.000 i tilknytning til landets 24 største havne. Danske Havne efterlyser ændringer i eksisterende havnelov hvor begrænsninger modvirker havnenes muligheder for at blive en udviklingsdynamo.
Børsen, vækstdanmark, side 1, 4, 5, 6, 26/4

BALTIC DRY INDEX
1.254 (-8) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 21/4, http://www.dryships.com/pages/report.asp



100.000 danskere jobnedslidte
Professor i arbejdsmedicin Johan Hviid Andersen vurderer at 100.000 danskere kunne forblive i arbejde frem til pensionsalderen hvis vi indrettede arbejdslivet mere hensigtsmæssigt. Der findes ingen egentlig opgørelse over antallet af nedslidte i Danmark, men rundt regnet har vi 125.000 på efterløn, 240.000 på førtidspension og 130.000 på sygedagpenge. En stor del af denne halve million er nedslidte skønner professoren, som mener Danmark halter bagud i kampen mod nedslidning.
Avisen.dk, 21/4 22.45, http://avisen.dk/nedslidning-koster-100000-danskere-arbejdet_144989.aspx

Hjemmeplejere er syge en måned om året
Sygefraværet stiger blandt hjemmehjælpere i Københavns Kommunes Socialforvaltning. Sygefraværet er nu oppe på 29,4 sygedage i gennemsnit om året.
Epn.dk/Politiken, 22/4 09.24, http://epn.dk/samfund/arbmarked/article2409091.ece

Forbrugerforventninger april 2011
Forbrugertillidsindikatoren er i april 2,0 og dermed på et fortsat stabilt niveau. De seneste seks måneder har indikatoren svinget mellem -0,8 og 3,6 med et gennemsnit på 1,2. Indikatoren belyser befolkningens syn på den aktuelle og fremtidige økonomiske situation. Forbrugerne forventer for første gang siden august 2010, at arbejdsløsheden vil være faldet om et år til sammenligning med i dag.
Danmarks Statistik, 20/4, http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2011/NR186.pdf

HK ønsker forbud mod betaling til pensionsmæglere
HK har udarbejdet syv krav vedrørende pensionsudbud som HK ønsker lovfæstet. Blandt kravene er at et vindende pensionsselskab hverken direkte eller indirekte udbetaler provision til mæglere. Kravene er opstillet efter det bl.a. er blevet afsløret at pensionsselskaberne ofte betaler virksomhedernes omkostninger til mæglere som en del af pensionsaftalen.
Borsen.dk, 26/4 07.22, http://borsen.dk/nyheder/privatoekonomi/artikel/1/206092/hk_vil_forbyde_betaling_til_pensionsmaeglere.html

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 527,92 DKK
100 Euro = 758,82 DKK
Danske Bank, 26/4, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER

APM A-aktie: 47.560 (+1.080)
APM B-aktie: 49.120 (+1.280)
D/S Norden: 176,30 (+5,20)
DFDS: 445 (+8)
D/S Torm: 30,60 (+0,18)
Mols-Linien: 24,90 (+2,90)
Børsen, 26/4

OleS



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX