Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...
DAGEN 26/10
Ons 26/10-2011 10.00

Dagen hedder "Amandus" efter biskop fra Maastricht. Trods et stridbart sind bliver han dog helgenkåret. Han dør i 679.

1770: Gennem en ny forordning om helligdage afskaffes bl.a. 3. juledag og Helligtrekonger.
1814: Den britiske generalguvernør i Indien erklærer gurkhaerne i Nepal krig. Senere bliver de nye undersåtter særdeles effektive soldater i den britiske hær.
1825: Den 548 km lange Erie kanal, som forbinder Niagara floden med Hudson floden, åbnes for trafik.
1863: Schweizeren Henri Dunant stifter Internationalt Røde Kors.
1911: Republikken Kina udråbes.
1912: Woolwich tunnel under Themsen åbner.
1942: Det amerikanske hangarskib "Hornet" sænkes i slaget ved Santa Cruz.
1956: I Ungarn har regeringstropper indledt angreb mod oprørere, som har magten i en stor del af landet. Over illegale radiosendere opfordres til generalstrejke. Det kommunistiske parti lover, der vil blive dannet ny regering, uafhængig af Sovjetunionen.
1979: Anker Jørgensen danner socialdemokratisk mindretalsregering.
1995: Den surrealistiske maler Wilhelm Freddie dør.             
2002: Russiske sikkerhedsstyrker stormer teatret i Moskva, hvor 700 gidsler har opholdt sig i tre dage. Alle 50 gidseltagere bliver dræbt, men nervegassen, der bliver pumpet ind før selve angrebet, dræber også mere end 100 af gidslerne.

Sol op 08.04 sol ned 17.43



CO-SØFART KALENDER

Ole Strandberg - 10.00 møde i Tilsynsrådet (Udligningskontoret)
Kirsten Østergaard - møde Scandlines Rødby
Jens Fage-Pedersen - 13.00 møde med maskinmestrene



FRA MEDIER

Pirateri
Tre ansatte fra Dansk Flygtningehjælp kidnappet
Tre nødhjælpsarbejdere fra Danish Demining Group (minerydning), som arbejder under Dansk Flygtningehjælp, meldes kidnappet i Galkayo. De tre er en 60-årig dansk mand, en 32-årig amerikansk kvinde og en somalier (måske chaufføren). En talsmand for Dansk Flygtningehjælp oplyser at en meddelelse snarest vil blve udsendt.

De tre blev spottet af mindst 10 bevæbnede personer, da de var på vej til lufthavnen i Galkayo for at flyve til Nairobi i Kenya. Gidslerne er bragt til Wisil,  mellem Galkayo og havnebyen Hobyo, som er et kendt opholdssted for pirater. Wisil er også det sidst kendte opholdssted for de seks gidsler fra "Leopard".

Myndighederne i Galkayo bekræfter kidnapningen af de to udlændinge, og stedfortræderen for sikkerhedsministeren oplyser, at hans tropper fra Galkayo er blevet bemyndiget til at bruge magt i forfølgelsen af de mistænkte og til befrielse af de kidnappede.

Hjælpearbejderne har arbejdet i Galmudug de seneste uger. Lokale indbyggere oplyser at det er sikkerheds-staben som har kidnappet danskeren og den amerikanske kvinde.
SomaliaReport, 25/10, http://www.somaliareport.com/index.php/post/1865

Udenrigsministeriet er orienteret om situationen og oplyser at udviklingen følges minut for minut. Samtidig bekræfter Villy Søvndal den stående forholdsregel om, at den danske stat under ingen omstændigheder forhandler med gidseltagere. Dansk Flygtningehjælp har indstillet aktiviteterne i området.
Sn.dk/ritzau, 25/10, 18.50, http://www.sn.dk/Soevndal-Vi-forhandler-ikke-med-gidseltagere/Danmark/artikel/159936

Anders Ladekarl, generalsekretær for Dansk Røde Kors, mener det simpelthen er toskedumt af pirater at bortføre nødhjælpsarbejdere. Ladekarl kender ikke til en eneste organisation som kunne drømme om at betale løsepenge. Røde Kors har erfaringer fra tidligere kidnapninger hvor strategien har været at lægge maksimalt pres på kidnapperne, og gøre dem klart at situationen går ud over de lokale de selv er en del af. Hvis den strategi ikke virker er der kun udmattelsesstrategien tilbage. Nødhjælpsorganisationer må simpelthen ikke udbetale løsesummer.
Jyllandsposten.dk, 25/10 19.21, http://jp.dk/indland/article2587309.ece

Ifølge berlingskes oplysninger er det lokale pirater som står bag kidnapningen. En somalisk journalist oplyser at der blev gjort et forsøg på at befri gidslerne som mislykkedes. Efterfølgende er det rygtedes at gidslerne er på vej mod syd. Journalisten vurderer at kidnapperne vil beholde gidslerne på land og ikke overføre dem til et skib.

En professor-kilde vurderer at gidslerne er blevet solgt af deres egne vagter og at det er medlemmer af Saad-klanen som står bag. De somaliske pirater er pressede for tiden på grund af monsunsæsonen og fordi lagre af kaprede skibe er ved at være tømt, mens mange kapringsforsøg mislykkes. Piraterne er omstillingsparate og leder efter nye indtægtsmuligheder.
Berlingske.dk, 26/10 06.45, http://www.b.dk/globalt/landpirater-bag-kidnapning-af-dansker

IMB Piracy Report update
377-11
25/10 00.05 LT psn 01:15.5N 104:02.0E Singapore Straits
Pirater i to både nærmede sig og forfulgte en pram som blev trukket af en bugserbåd. Besætningen forsøgte at rette søgelys mod bådene. Kaptajnen kontaktede andre skibe herunder et sikkerhedsskib i konvojen. Senere oplyser et marineskib fra Singapore kaptajnen på slæbebåden, at to små både gemmer sig bag prammen. Kaptajnen ændrede kurs hvorved det blev muligt at spotte bådene som sejlede væk. Senere, kl. 02.00 LT, forsøgte små både igen at nærme sig til prammen. Marine-skibet spottede bådene og varskoede kaptajnen. Uagtet tilstedeværelsen af marine-skibet entrede piraterne prammen. Efter undersøgelse af prammen viste det sig at ejendele og stores var stjålen.
ICC Commercial Crime Services, 25/10, http://www.icc-ccs.org/piracy-reporting-centre/live-piracy-report

Drivende skib reddet i sidste øjeblik fra at gå på rev
Kun få minutter og 700 meter fra et rev ud for Papua New Guinea, lykkedes det et australsk flådefartøj at få en bugsertrosse over på det drivende tyske containerskib "Vega Fynen". Det tyske skib var ramt af motorstop og det lykkedes ikke at genstarte motoren mens skibet blev drevet i retning af revet. Kaptajnen valgte at slå alarm og et australsk patruljefartøj var tilfældigvis kun 146 sømil fra containerskibet. Seks timer efter patruljebåden havde sikret skibet nåede en bugserbåd frem og bugserede "Vega Fynen" væk fra revet.
Maritime Danmark/Tradewinds, 25/10 11.03, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12177

Mærsk
Maersk Drilling har sikret kontrakt med BP
Maersk Drilling har tegnet kontrakt med BP for "Maersk Discoverer" til arbejde på ultra-dybt vand ud for Egypten. Kontraktperioden er på fire år med mulighed for et års forlængelse og med forventet påbegyndelse i andet kvartal af 2012.  Værdien af kontrakten er på ca. 4,3 milliarder danske kroner for fire-års perioden.

Mærsk udtrykker stor tilfredshed med kontrakten som giver mulighed for at demonstrere evner til boringer på særligt dybt vand.
Maersk, 25/10, http://www.maersk.com/Press/NewsAndPressReleases/Pages/20111025-090039.aspx

Flere borerigge på vej
Maersk Drilling er vokset markant siden 2005, og adm. direktør Claus V. Hemmingsen oplyser, at der i de kommende vil blive købt yderligere ind af borerigge. I 2008 omsatte selskabet for 988 millioner dollar og tallet er i 2010 vokset til 1.627 millioner dollar. Drilling gik ind i dybvandsmarkedet da man observerede at olieudvindingen på lavt vand var faldende, og strategien har vist sig at være snusfornuftig.

Der bliver leveret to nye jack-up rigge til norske farvande i 2013 og 2014, og fire boreskibe med samme dybvandsfunktioner som "Maersk Discoverer" er på vej i de samme år. Det forventes der vil blive bestilt 6-8 rigge mere i de kommende år så det samlede antal ligger mellem 26 og 30 rigge i 2016.
Epn.dk/ritzau finans, 25/10 11.24, http://epn.dk/brancher/energi/olie/article2586770.ece

Ny rute
Mandag sejlede Maersk Line for første gang på en rute hvor der garanteres præcise afgangs- og ankomsttider mellem fire asiatiske havne og de europæiske havne Felixstowe, Rotterdam og Bremerhaven.
TransportTidende, 25/10 12.23, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/ny_maersk-rute_i_drift/

DP World har håndteret stigende containervolumen
Havneoperatøren forventer et bruttooverskud på linie med tidligere meldinger. I tredje kvartal blev der håndteret 10% flere containere end i samme periode året før. I alt blev der i tredje kvartal håndteret 14,4 millioner TEU og i årets første ni måneder 40,6 millioner TEU, hvilket er 11% mere end i de første ni måneder i 2010.
TransportTidende, 25/10 12.24, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/containervolumen_steg_hos_dp_world/

Faldende indtjening Braemar Shipping
Det engelske rederi har offentliggjort et halvårsregnskab med et fald i indtjeningen før skat på 2,2 millioner pund, så overskuddet er på 5 millioner pund. Bestyrelsesformanden forventer ikke lysere udsigter for branchen i den kommende tid og fokuserer på yderligere besparelser.
TransportTidende, 25/10 12.24, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/braemar_shipping_har_faldende_indtjening/

Russisk tankskibsrederi påstås malket for penge
Russiske myndigheder mener en forretningsmand som bor i Danmark, en russisk-amerikaner med opholdstilladelse i Danmark gennem 20 år, har malket tankskibsrederiet Volgotanker for 1,7 milliarder kroner. En konto i Nordea skulle være et centralt element i svindelen. Den efterlyste er tidligere blevet nægtet udlevering til Rusland, og selv oplyser han at hele anklagen er del af et komplot med det formål at få fuld kontrol over det store olieselskab Jukos, som Volgotanker indtil år 2000 var en del af.
Epn.dk, 25/10 22.30, http://epn.dk/international/article2587512.ece

Det kommer til at koste milliarder at rense ballastvand
På et seminar tirsdag om ratificeringen af IMO's konventioner om ballastvand, blev det oplyst at de danske rederier kan se frem til en regning på mange milliarder kroner for rensning af ballastvand. Mærsk oplyste på et indlæg at for Mærsk alene påregner en udgift på 650 millioner dollar for at implementere ballastkonventionen.

Panama forventes at være det næste land som underskriver konventionen i løbet af 2012, og når det sker vil betingelserne for at konventionen træder i kraft 12 måneder efter være opfyldt. Der skal være mindst 30 lande som repræsenterer mindst 35% af verdensflåden.

Rederierne arbejder på at være på forkant med udviklingen og Mærsk f.eks. tester flere systemer. At udskyde beslutningerne kan blive dyrt fordi udstyret forventes at stige i pris, og manglende opfyldelse af kravene i sidste ende kan føre til tilbageholdelser. Omvendt er teknologien på nuværende tidspunkt knapt færdigudviklet.
Maritime Danmark, 25/10 14.57, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12180

Søfartens Ledere har vundet principiel skattesag ved Landsskatteretten
En afgørelse om beskatning af sejlads i udlandet slår fast, at lempelse af skatten ikke afhænger af hvor skibene har sejlet, men hvor rederiet er hjemmehørende og hvor skibet er registreret.

Skattereglerne knytter sig ikke til hvilke lande skibet anløber, eller hvilke farvande skibet gennemsejler. Direktør hos Søfartens Ledere oplyser at der har været rigtig mange skattesager hvor ansatte i landjobs, som vil slippe billigere i skat, har forårsaget at skattelovens § 33A er blevet fortolket indskrænkende. Usikkerhed om skatten har samtidig afholdt mange medlemmer om at søge jobs i udlandet.

I den konkrete sag er der tale om en søfarende ansat af et tysk rederi som sejler world wide. Medlemmet har bolig i Danmark og fritidsbolig i Sverige hvor de fleste ledighedsperioder bruges. Han har således ikke overtrådt bestemmelsen om max 42 dage i Danmark over en seks måneders periode. Skat mente der skulle foretages en beregning hvor der toges hensyn i beregning af lempelsen, over hvilke landes territorium han havde sejlet i hvor længe. I mangel af en sådan opgørelse skønnede SKAT at en tredjedel af sejladsen var foregået i farvande til lande, hvor Danmark har dobbelbeskatning, med konsekvenser for lempelses-beregningen.

Landsskatteretten har nu givet den søfarende medhold i at det er uden betydning hvor skibet har sejlet.
Søfartens Ledere, 26/10, http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=5d0be7cd-1805-4589-9bf4-dd8ced11a8a5&Module=09a83502-4949-4c1e-be6e-a0b52438340a&Item=5b6c601f-a892-4381-b84b-6014994cb4f9

BALTIC DRY INDEX
2.161 (+8) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 25/10, http://www.dryships.com/pages/report.asp



LO forventer medlemsfald på 100.000 de næste fire år
Faldet skal lægges til de 250.000 der har forladt LO-forbund de seneste ti år. Medlemmerne flygter især fra 3F og HK. Harald Børsting er opmærksom på at LO har en kæmpe udfordring med medlemsudviklingen. Ændring af arbejdsmarkedet med færre ansatte i de typiske LO-områder forklarer højst halvdelen af faldet, mens resten er LO's egen skyld siger Harald Børsting.

Vejen frem, tilføjer Børsting, er at få fortalt den store historie om dansk fagbevægelse, uanset hvor kompliceret denne fortælling er. Et godt eksempel på behovet er at syv ud af ti danskere tror vi har en lovbestemt mindsteløn i Danmark.

Flemming Ibsen fra Ålborg Universitet mener LO's forudsigelser er realistiske, og udtaler at det er nødvendigt både at blive billigere og bedre selvom det lyder som hårde krav. Det er hverken urimeligt eller umuligt.
Avisen.dk, 25/10 08.10, http://avisen.dk/100000-faerre-lo-medlemmer-om-fire-aar_154262.aspx

Hvert andet fagforbund kan forsvinde
To professorer forudser at udviklingen kan tvinge en række LO-forbund til at slå sig sammen, og allerede næste år kan et nyt storforbund være en realitet. Ifølge formændene for blikkenslagere og elektrikere kræver fusioner dog at medlemsskabet gøres både billigere og bedre for medlemmerne.

I løbet af en ti-års periode vil forbund som Dansk Metal, NNF og Dansk El-Forbund med stor sandsynlighed forsvinde, og fagbevægelsen vil opleve en bølge af fusioner. Forskerne forudser at:
* Dansk Metal, Dansk El-Forbund og Blik & Rør går sammen om nyt forgund.
* NNF og Malerforbundet fusioneres ind i 3F.

I dag taber LO-forbundene dagligt medlemmer til de gule fagforeninger, ene og alene fordi de gule er billigere. Der er ingen faglige begrundelser for at skifte, og derfor er LO-forbundene tvunget til rationaliseringer.

Formanden for blikkenslagerne kræver som en forudsætning for fusion med Dansk Metal, at et nyt storforbund får nyt navn, ellers bliver det uden blikkenslagerne, og formanden for el-forbundet kræver at lokalafdelingerne bibeholdes, for det er derude den faglige identitet findes. Forbundsformændene lover at et nyt storforbund vil kunne tilbyde lavere kontingent.

Teknisk Landsforbund med 20.000 medlemmer hører også naturligt med i en Metal-fusion, men foreløbigt har forbundet meddelt, at de ikke er interesserede. Der er en del organisationskonservatisme hvor mange ansatte føler sig truet på jobbet.
Ugebrevet A4, 26/10, http://www.ugebreveta4.dk/2011/201143/Onsdag/Hvert_andet_forbund_kan_forsvinde.aspx

Halv dagpengeperiode og fordobling af genoptjeningskravet ikke holdbart
LO-formand Harald Børsting er overbevist om at dagpengereglerne kommer til at spille en rolle i kommende trepartsforhandlinger. Hvad der skal satses på vil formanden ikke prioritere for nuværende, men det er klar for ham at hele det centrale problemkompleks omkring reglerne må genforhandles i forhold til de nye regler.

Harald Børsting mener at de nuværende regler om ansættelse og opsigelse er centralt for aftalesystemet, og "flexicurity" skal vi værne om, men når omkringliggende systemer ændres kan det sætte en kædereaktion i gang. Risikoen er nu at fagforeningerne vil kræve større sikkerhed i ansættelsen, hvilket kan gøre det mærkbart dyrere for arbejdsgiveren at fyre.
Avisen.dk, 25/10 11.47, http://avisen.dk/kort-dagpengeperiode-kan-koste-arbejdspladser_154312.aspx

Få forbereder sig på at forlade a-kasse som følge af efterlønsreform
AK Samvirke forventer maksimalt at 9.000 ud af i alt to millioner medlemmer vil forlade a-kasserne som følge af nye regler der udhuler efterlønsretten. AK Samvirke baserer oplysningen på en undersøgelse blandt 16.000 medlemmer og er positivt overraskede. Alligevel forbereder flere a-kasser sig på en mulig medlemsflugt.

ASE, a-kasse for selvstændige. har bl.a. forberedt sig ved at introducere et nyt produkt om "job-tryghed" hvor medlemmerne for 50 kr. om måneden kan få ekspertrådgivning ved ansættelsesforhold, orlov og fyring. I løbet af et år har 8.000 tilsluttet sig ordningen.

FTF-A med 130.000 medlemmer er også i gang med at forberede en forbedret medlemsservice, og kommunikationschef Anders Tybjerg oplyser at kassen i højere grad skal være beskæftigelseskasse som hjælper medlemmerne tilbage i job.
Avisen.dk, 25/10 11.32, http://avisen.dk/a-kasser-kan-aande-lettet-op_154314.aspx

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 549,65 DKK
100 Euro = 757,55 DKK
Danske Bank, 26/10, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER

APM A-aktie: 35.400 (+300)
APM B-aktie: 37.040 (+180)
D/S Norden: 162,40 (-1,20)
DFDS: 362 (-5,50)
D/S Torm: 7,30 (+0,05)
Mols-Linien: 13,00 (-0,50)
Børsen, 26/10

OleS

 



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX