Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...
DAGEN 25/10
Man 25/10-2010 10.00

Dagen hedder "Crispinus" (kristen skomager, der sammen med sin bror blev martyrdræbt i Frankrig. Bødlerne skar hans hud i lange strimler, og han blev siden værnehelgen for skomagere og garvere).
1540: At præstegårdene altid skal udredes blandt landsbyens bedre gårde fastslås ved dom.
1883: Cand.mag.-eksamen indføres.
Sol op 08.02 sol ned 17.44

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen - 10.00 OK-forhandlinger officerer
Bjarne M. Olsen - 10.00 OK-forhandlinger officerer
John Ibsen - medsejlads DFDS "Crown of Scandinavia"
Christian Petersen - medsejlads DFDS "Crown of Scandinavia"

FRA MEDIER

Pirateri
Tyskejet skib kapret ved Somalia
"Beluga Fortune" blev søndag morgen ca. 07.30 kapret i Det Indiske Ocean på vej fra De Forenede Arabiske Emirater til Sydafrika, ca. 1.300 sømil øst for Mombasa . Det er ikke oplyst hvilken nationalitet besætningsmedlemmerne har, men ifølge en avis er to tyske statsborgere. Skibet sejler under antiguansk flag.
Politiken/ritzau, 24/10 22.42, http://politiken.dk/udland/ECE1092172/somaliske-pirater-kaprer-tysk-skib/

Besætningsskifte på "Esbern Snare"
I forbindelse med et havneophold i Mombasa har "Esbern Snare" skiftet besætning, fået proviant og en arbejdsduelig helikopter ombord til udskiftning af en helikopter med startforbud. Besætningsskiftet skete efter tre måneders tjeneste og den nye besætning skal fungere frem til missionens afslutning ved årsskiftet. Chefen, kommandør Carsten Fjord Larsen, overdrog ved samme lejlighed kommandoen til kommandør Steen Engelbrecht Pedersen. "Esbern Snare" er nu igen i mission som kommandoskib for flådestyrken den indgår i.
SOK, 22/10 11.27, http://forsvaret.dk/SOK/Nyt%20og%20Presse/internationalt/Pages/BesætningsskiftepåESBERNSNARE.aspx

IMB Live Piracy Report update
20/10 01.00 LT psn Indopalm berth no. 1, Dumai, Indonesien
Tre røvere bevæbnede med knive entrede en kemikalietanker langs kaj. De bandt en motormand og truede ham med en kniv mod struben til at åbne maskinens styrehus. Senere fandt en vagthavende den bundne motormand og slog alarm. Da besætningen var mønstret og havde eftersøgt skibet, kunne de konstatere at røverne var undsluppet med stjålen stores. Kaptajnen informeret.

20/10 21.00 LT psn 14:32.2N 120:54.9E, Manila, Filippinerne
Røvere i to motorbåde entrede et containerskib via ankerkæden. Bådsmanden observerede usædvanlige bevægelser forskibs og varskoede vagthavende officer. Der blev slået alarm og besætningen mønstret. Brandslanger anvendt til at forhindre røverne i at komme ind i forskibs storesrum. På dette tidspunkt entrede en anden gruppe røvere skibet fra styrbords side. På grund af besætningens forholdsregler sprang røverne overbord og forsvandt i deres speedbåde med stjålen stores.

21/10 16.00 UTC psn 04:20.5S 040:25.0E, ca 43 nm øst for Mombasa, Kenya (off Somalia)
Fire pirater i en skiff udnyttede en måneklar nat til at komme på siden af en produkttanker. Den vagthavende officer hørte lyden af bådens motor og observerede at piraterne var ved at entre skibet. Der blev slået alarm og hastigheden øget. Skiff'en afbrød angrebet og forsøgte igen efter 20 minutter. På grund af effektive modforholdsregler afbrød piraterne kapringsforsøget. Et fiskeskib som blev mistænkt for at være moderskib blev observeret i en afstand af 6 nm.

21/10 08.25 UTC psn 09:45.9S 039:56.9E ca 10 nm fra Tanzania (off Somalia)
Elleve bevæbnede pirater i to skiffs forfulgte og beskød et containerskib. Kaptajnen iværksatte alle anti-pirat-foranstaltninger og kontaktede Dar Es Salaam havnemyndigheder for assistance. På grund af effektive modforholdsregler afbrød piraterne deres angreb. Skibet fik nogle skader efter RPG-beskydning. Besætningen uskadt.
ICC Commercial Crime Services, 22/10, http://www.icc-ccs.org/index.php?option=com_fabrik&view=table&tableid=534&calculations=0&Itemid=82

Den største og nyeste britiske ubåd er gået på grund
HMS "Astute" er sejlet på grund ved Isle of Sky ud for den skotske vestkyst. Ubåden er 97 meter lang, dødvægten er på 7.800 tons og den har kostet 10 milliarder (politiken angiver tallet 29 milliarder danske kroner) at bygge. Der er ikke sivet meget ud fra forsvarsministeriet, men det oplyses at der ikke er tale om en atom-ulykke, at mandskabet ikke er kommet noget til og at ubåden er tæt. Kystvagten blev alarmeret fredag kl. 08.15. Ubåden er stadig i test-fasen og der er ingen oplysninger om baggrunden for grundstødningen.
Ingeniøren.dk, 22/10 13.57, http://ing.dk/artikel/113225-atomdrevet-britisk-stealth-ubaad-gik-paa-grund-under-test

Kaptajnen risikerer krigsret
Ifølge det britiske forsvarsministerium er der ikke fare for hverken miljø eller mennesker i forbindelse med strandingen. Til gengæld er der ifølge eksperter alvorlig fare for at kaptajnen på ubåden, risikerer at blive stille for en krigsret i en sag som er højst pinlig for det britiske forsvar. Den 29 milliarder kroner dyre ubåd er bl.a. bygget som specialiseret til at kunne sætte specialstyrker ubemærket i land i verdens brændpunkter. Fredag aften lykkedes det at trække ubåden fri ved hjælp af to slæbebåde.
Politiken, 22/10 21.45, http://politiken.dk/udland/ECE1091434/strandet-ubaadskaptajn-risikerer-krigsret/

Kollision i kanal ved Amsterdam kostede en kaptajn livet
Fredag morgen ved 7-tiden kolliderede en lille pendler-færge med en tysk fragtpram hvorved færgen kæntrede. Der var kun kaptajnen ombord på færgen, og han blev efter ni timers eftersøgning fundet omkommet i vandet. Ulykken fandt sted 30 kilometer fra Amsterdam i en stærkt befærdet kanal, og årsagen til ulykken kendes endnu ikke.
Århus Stiftstidende/ritzau/AFP, 22/10 17.28, http://stiften.dk/article/20101022/PCUDLAND/110229989/1143/AAS

"Lisco Gloria" har nået Lindø
Den udbrændte DFDS-færge hvor en eksplositionsbrand startede 9. oktober, er nu nået frem til Lindø-værftet i Munkebo hvor det skal tømmes for værdier. Det brænder stadig ombord og der skal skæres hul i siden for at komme ind til en brand på dæk nummer fire. Herudover skal brandårsagen undersøges.
Fyens.dk/ritzau, 22/10 18.51, http://www.fyens.dk/article/1713182:Indland-Fyn--Lisco-Gloria-er-naaet-til-Lindoe
 
Egholm-færgen skal hæves med kæmpekraner
Den nye færge til Aalborg ligger i vejen for skibsfarten vurderer Farvandsvæsenet og ønsker den hævet. Det er Aalborg Kommune helt med på, for de ønsker færgen på værft som planlagt i Hirtshals, så den kan komme i drift efter hensigten til foråret. Færgen ligger på 12 meter vand og der er nu bestilt nogle kæmpekraner som skal løfte den op på en pram i denne uge. Den mystiske synkning vil ikke blive undersøgt før færgen er hævet.
Avisen.dk, 22/10 18.23, http://avisen.dk/sunket-faerge-skal-haeves-med-kaempekraner_135794.aspx

Bemandingsfastsættelse for ”Prins Richard” stadfæstet
Fredag stadfæstede Ankenævnet for Søfart bemandingsfastsættelse af officersbesætningen på Scandlines-færgen med seks officerer ombord. Rederiet har i to prøveperioder sejlet med en mindre dual-besætning.
Søfartens Ledere, 23/10, http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=5d0be7cd-1805-4589-9bf4-dd8ced11a8a5&Module=09a83502-4949-4c1e-be6e-a0b52438340a&Item=104ae612-bc0f-4e40-8c9a-40d117c3f6f1

Brug Sundbusserne
Helsingør Dagblad brugte lederen i sin torsdagsudgave til at opfordre til folkestøtte for brugen af den tidligere i år genetablerede rute mellem Helsingør og Helsingborg med Sundbusserne. Ganske vist udtaler bestyrelsesformanden sig fortrøstningsfuldt, som han skal gøre, men passagertallene er alarmerende og der kræves markedsføring og investeringer her og nu, hvis "De kære, dejlige Sundbusser" skal overleve.
Helsingør Dagblad, 21/10, http://www.helsingordagblad.dk/article/20101022/LEDER/710229999

Thy Ferries fortsætter kampen
Selskabet bag Thy Ferries har nu indgået en betinget aftale om chartring af ro-ro-færgen "Clare Express", på den betingelse at en aktiekapital på 4 millioner kroner er fremskaffet senest 29. oktober. Skaffes kapitalen ikke, bliver selskabet endeligt likvideret, og planerne om genetablering af færgetrafik fra Hanstholm skrinlagt.
Maritime Danmark/nordjyske.dk, 22/10 13.50, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=9127

Mærsk i krig om havn i Indien
Mærsk har anlagt sag ved højesteret i Indien, efter at have tabt en appelsag i Bombay, hvorefter Mærsk har tabt en budkrig om containerterminalen i Jawaharial Nehru Port Trust. Mærsk blev diskvalificeret af ”sikkerhedsmæssige årsager”. På grund af den anlagte sag kan budkrigen om havnen ikke lukkes før sagen er afsluttet.
Business.dk/RB-Børsen, 25/10 07.50, http://www.business.dk/transport/maersk-retssag-i-indien-forsinker-budkrig

Frihøjde på 1 meter under Storebæltsbroen
På lørdag sejler nummer 2 eksemplar af verdens største krydstogtsskib under Storebæltsbroen med kun en enkelt meters frihøjde. Det er et søsterskib til "Oasis of the Seas" som for et år siden kneb sig under broen ved hjælp af nedsænkede skorstensrør. Denne gang er det "Allure of the Seas" som rejser fra værftet i Finland til Fort Lauderdale i Florida. Rederiet er norsk-amerikanske Royal Carribean. Begge skibe er på 220.000 ton og 361 meter lange. Prisen for hvert skib er på godt og vel 1 milliard euro.
Fyens.dk, 24/10 05.11, http://www.fyens.dk/article/1713770:Indland-Fyn--Kaempe-soester-under-Storebaeltsbroen

Smyril Blue Water placerer hovedkvarter i Hirtshals
Efter Smyril Line nu helårligt sejler på Hirtshals, har Smyril Blue Water valgt at flytte kontorer fra Esbjerg og Hanstholm og placere et hovedkontor i Hirtshals.
Maritime Danmark/Hirtshals Havn, 22/10 15.45, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=9129

Molekylær gasstronomi i DFDS
Det første hold kokke fra Oslo-ruten har nu været på kursus i molekylær gasstronomi. Det molekylære køkken bruger produkter som er udvundet af alger, tang, mineraler og sødestoffer.
DFDS Weekly Update, 22/10

Hjemmeside med "Dana Anglia"
På HHV Ferry's hjemmeside kan man finde en detaljeret artikel med masser af billeder om darling-skibet "Dana Anglia's" transformering til "Duke of Scandinavia", derefter "Pont L'anne" og senest "Moby Course".
Siden er: http://hhvferry.com/blog/?p=2700
DFDS Weekly Update, 22/10

Maritim sikkerhed i Arktis
Canada, Norge, Danmark, Rusland og USA har nedsat en kommission som skal udvikle den maritime infrastrukltur i Arktis, med henblik på at øge sikkerheden for skibssejlads i området.
Maritime Danmark/Farvandsvæsenet, 23/10 09.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=9132

Fanget i paragraffer - ingen dagpenge fra Dansk Metal
En selvstændig låsesmed på 24 år blev anbefalet at lukke sit ret nyetablerede firma. Låsesmeden havde i syv år betalt kontingent til Dansk Metal og var overflyttet til den særlige afdeling for selvstændige. Hos Dansk Metal fik han at vide at han ikke var berettiget til dagpenge før han var erklæret konkurs, og han kunne ikke blive erklæret konkurs før han havde indbetalt 30.000 kroner som garanti til bl.a. advokat. Hos kommunen fik han afslag på kontanthjælp fordi han var medlem af en a-kasse, selvom han medbragte et skriftligt afslag fra Dansk Metal på dagpenge.

Advokaten rådede låsesmeden til at beholde sit CVR-nummer fordi en gældssanering så kunne klares på omkring 3 år, hvor den ellers ville vare 5 år. Men hos Dansk Metal blev det at han bevarede sit CVR-nummer tolket, som om virksomheden stadig fungerede, og at han stadig kunne drive forretning så længe der var et varelager. Låsesmeden kan bevise både med skrivelser fra advokat og sparekasse at han ikke længere driver forretning, men a-kassen henholder sig til en helt speciel bekendtgørelse, og der har nu været lukket for dagpenge fra 23. juli til 1. november.
Nordjyske.dk, 24/10 12.43, http://www.nordjyske.dk/artikel/10/5/144/3698806/3/metal+n%E6gter+medlem+dagpenge

Lindø-fyrede får meget forskellig hjælp
Der er stor forskel på hvilken hjælp de fyrede Lindø-arbejdere har fået og får, afhængigt af hvor i fyringsprocessen de enkelte befinder sig. En værftsarbejder som forlod værftet før regeringens genopretningspakke blev vedtaget, har således fået 278.000 kroner mere til en HF-uddannelse med 80 ugers fuld dagpengeret, til sammenligning med en kollega som endnu ikke er fratrådt, som kun kan se frem til dagpenge i seks uger. Det skyldes at penge som er bevilget af EU's globaliseringsfond, først er til udbetaling om et halvt til et helt år.
Fyens.dk, 22/10 08.34, http://www.fyens.dk/article/1712960:Business-Fyn--Stor-forskel-paa-hjaelp-til-Lindoefyrede

EU-parlamentet ønsker minimumsindkomst til alle
Parlamentet stemte torsdag ja til en initiativrapport, som med tiden skal sikre en minimumsindkomst til alle EU-borgere som skal svare til 60% af den gennemsnitlige medianindkomst i et land (det er muligvis forvrøvlet skrevet/gengivet, men median betyder det midterste tal af en række tal i et datasæt – hvad ”gennemsnitlige” så refererer til er et andet spørgsmål) - svarende til EU's officielle fattigdomsgrænse. I Danmark ligger 60%-grænsen på 109.000 og 500.000 danskere har en lavere årlig indkomst skriver Kristelig Dagblad, som citerer professor i økonomi ved Århus Universitet, Peder Pedersen, for følgende udtalelse: "Det lyder grangiveligt som borgerløn. Bundlinjen må være, at det vil koste rigtig mange penge. Derudover vil det have en skadelig virkning på incitamentet til at arbejde".
Avisen.dk, 22/10 10.31, http://avisen.dk/eu-vil-sikre-minimumsindkomst_135764.aspx

Oppositionen ønsker øremærket barsel til fædre
Lone Dybkjær fra Det Radikale Venstre ønsker øremærkning af 12 ugers barsel til mænd, tilsvarende regler i dag findes for kvinder. Ugerne skal være del af den fælles barselsperiode, og hvis mændene ikke bruger deres skal de bortfalde. Både S og SF støtter forslaget. I dag har de fleste mænd kun to ugers lovpligtig barsel, som normalt betales med fuld løn gennem overenskomstaftaler. Om de ekstra uger skal være på dagpenge eller betales med fuld løn er op til arbejdsmarkedets parter.
Avisen.dk, 22/10 16.07, http://avisen.dk/oeremaerket-barsel-paa-vej-til-maend_135790.aspx

Ugebrevet A4 – nr. 35
Indhold:
* Kommunalpolitikere varsler ringere service
* EU-borgere har frit valg på de danske hylder
* Skærpede prøvekrav hæmmer integration
* Politikere skaber usikkerhed om førtidspension
* Førtidspensionister føler sig glemt
* De arbejdsløses oprør breder sig
* Vrangvillige banker spænder ben for ny vækst
* USA’s middelklasse er ved at dø
* Skakmat mod social turisme
* På forhånd undskyld
LO, 25/10 2010, http://www.ugebreveta4.dk/
 
BALTIC DRY INDEX
2727 (+7) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 22 /10, http://www.dryships.com/pages/report.asp

BANKENS SALGSKURSER
100 USD = 548,61 DKK
100 Euro = 758,83 DKK
Danske Bank, 25/10, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx

(OleS)

Thora Lund


019-brugt



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX