Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...
DAGEN 2/5
Man 2/5-2011 10.00

Dagen hedder ”Athanasius” efter en af de fire store kirkefædre. Han blev født i Egypten og måtte i mange år gemme sig i ørkenen. Han deltog i kirkemødet i Nikæa, hvor han var fortaler for den opfattelse, at ”Sønnen var af samme væsen som Faderen”, hvilket ved en afstemning gav 301 stemmer for og 70 imod.

1368: Danmark er i krig med hanseforbundet og må overgive sig, hvorefter byen plyndres.
1519: Leonardo da Vinci, italiensk maler, billedhugger, arkitekt, videnskabsmand og opfinder, dør 67 år gammel.
1800: Den engelske kemiker William Nicholson opdager elektrolysen.
1801 Defensionseskadren på 2 linieskibe,7 blokskibe, 3 stykpramme, 3 kavaleripramme 1 flådebatteri, 1 defensionsfregat og 1 fregat under kommando af kommandør Olfert Fischer kæmper på Københavns Rhed  i over 4 timer med engelsk flådestyrke på 12 linieskibe,, 5 fregatter, 2 korvetter, 2 brigger samt 15 bombarderfartøjer under viceadmiral Lord Nelson, detacheret fra engelsk flåde på 20 linieskibe og 33 fregatter og brigger i Sundet under Admiral Sir Hyde Parker.
Dansk tab 1348 døde og sårede samt 1779 fanger, engelsk tab 2237 døde og sårede.(Medaille slået).
1859 Søofficersforeningens stiftelsesdag.
1967: Første møde i Russel-tribunalet, som havde til formål at diskutere USA’s engagement i Vietnam.
1972: J. Edgar Hoover, chef for det amerikanske forbundspoliti fra 1942 til 1972, dør 77 år gammel.
1980: Politiet sætter 450 betjente og en buldozer til at rydde gaderne omkring ”Byggeren” for barrikader og demonstranter.
1986: Radioaktivt nedfald fra Tjernobyl når England.
1998: Det sovjettiske partiorgan ”Pravda” betegner de foregående 70 års styre som diktatoriske og ødelæggende.

Sol op 05.28 sol ned 20.47

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen – 10.00 mæglingsmøde Færgen
John Ibsen – 10.00 mæglingsmøde Færgen

Jens Fage-Pedersen - fridag
Barno Jensen - feriedag


FRA MEDIER

Pirateri
Afviser milliontilbud for frigivelse af sejlerfamilie
Ifølge Ekstrabladet har en dansk familie tilbudt 600.000 dollar for frigivelse af de syv danske sejlere som nu har været gidsler siden 24. februar. For mindre end to uger siden har de somaliske pirater imidlertid afvist tilbuddet ifølge piraten ”Isse”, som samtidig siger at piraternes tålmodighed klart nok ikke varer evigt. Det tilbudte beløb som svarer til 3 millioner danske kroner er langt fra piraternes krav som tidligere har været angivet som 26 millioner kroner.
Politiken/ritzau, 2/5 06.32, http://politiken.dk/indland/ECE1269872/pirater-afviser-milliontilbud-for-danske-gidsler/

”Esbern Snare” frigiver pirater
Det danske krigsskib har ifølge eb.dk frigivet 15 tilbageholdte somaliske pirater ved at sætte dem i land på den somaliske kyst. Piraterne blev tilbageholdt efter en aktion hvor danske frømænd bordede et piratskib hvor der blev fundet 18 gidsler og 15 pirater ombord. For nylig frigav et finsk krigsskib 18 pirater som var under mistanke for at kapre et fragtskib under Singapore-flag.
Politiken, 1/5 14.01, http://politiken.dk/udland/ECE1269386/dansk-krigsskib-saetter-pirater-fri/

Hellere bagmænd end 15 stakkels pirater
Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederiforening mener at det selvfølgelig kan krænke retsbevidstheden når pirater frigives, men hellere frigivelse end en halvlunken dom, mener vicedirektøren. Forud for frigivelsen havde statsadvokaten i en måned undersøgt om piraterne kunne retsforfølges i Danmark, og konkluderet at det ikke var tilfældet. Jan Fritz Hansen vil hellere havde retsforfulgt to bagmænd end de 15 stakler fra ”Esbern Snare”. ”Pirateri er i dag blevet en industri med hårdkogte bagmænd, der spekulerer i fattige stakler og som truer dem til at tage ud på havet og kapre skibe”, men ”det må selvfølgelig være irriterende for besætningen på skibet….”.
Jyllandsposten, 1/5 16.58, http://jp.dk/indland/article2416503.ece

Danmark er klar til at betale for kampen mod pirateriet
Udtaler udviklingsminister Søren Pind, der lover at der er ”mange penge” på vej til den kommende indsats, og som ingen skrupler har mod at presse flere lande til at spytte i kassen. Problemet er et verdensproblem.
Berlingske.dk/ritzau, 2/5 03.34, http://www.b.dk/nationalt/danmark-er-klar-med-penge-til-piratkamp

Overenskomstsituationen Søfartens Ledere
Bilfærgerne
Som en konsekvens af forliget får de søfarende i DIS nu skattekompensationen med tilbagevirkende kraft fra 1. april 2010.

Danmarks Rederiforening
Medio februar meddelte foreningen at de ikke kunne acceptere forligsforslag fra Danmarks Rederiforening. Der er aftalt nyt møde d. 3. maj.
Søfartens Ledere, 29/4, http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=5d0be7cd-1805-4589-9bf4-dd8ced11a8a5&Module=09a83502-4949-4c1e-be6e-a0b52438340a&Item=034c63a8-537d-4f1a-827d-4a85ecd188e3

Libysk havn står i flammer
Den strategisk vigtige havn Misrata står i flammer efter Gaddafi-styrker har bombet området. Angrebet skal angiveligt standse NATO’s leverancer af våbenforsyninger til de libyske oprørere. Ifølge Reuter var et NATO-skib i færd med at udlosse nødhjælp da angrebet fandt sted.
Politiken, 1/5 19.44, http://politiken.dk/udland/ECE1269553/gaddafi-bomber-havnen-i-misrata/

Færgeulykke på Nilen
En færge er kæntret på Nilen i det sydlige Egypten og 22 meldes druknet.
Politiken/ritzau, 29/4 15.24, http://politiken.dk/udland/ECE1268411/22-er-druknet-ved-faergeulykke-paa-nilen/

Polsk styrmand havde promille på 2,49
Den 52-årige polske styrmand som fredag i sidste uge satte fragtskibet ”Vestvind” på grund syd for Korsør, havde en alkoholpromille på 2,49. En vicepolitikommissær vil nu drøfte med Søfartsstyrelsen hvilke sanktioner styrmanden kan idømmes. Som udgangspunkt står man til betinget fægselsstraf hvis promillen er over 2.
Maritime Danmark/sn.dk, 1/5 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10775

Fotos af væltet Mexicansk platform
Fotografier af den mexicanske beboelsesplatform som kæntrede den 12. april, er nu blevet frigivet. Alle 713 ombord blev reddet i god behold. En halv snes skibe forsøgte at stabilisere platformen uden held, hvorefter den kæntrede og sank. Der er kun observeret mindre olieforurening.
Maritime Danmark, 1/5 10.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10777

Færre DFDS-afgange på fragtrute
Den nye godsrute mellem skotske Rosyth og belgiske Zeebrügge har fået en dårligere start end forventet, og DFDS beskærer derfor antallet af ugentlige afgange fra fire til tre. Begge skibe, ”Tor Finlandia” og ”Tor Cimbria”, som er indsat på ruten, beholdes dog. Ruten blev overtaget i forbindelse med købet af Norfolkline.
Maritime Danmark/ifw.net, 2/5 07.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10780

Politiker-garanti for Kattegat-færge
Uanset hvad der sker med Mols-Liniens forbindelser mellem Sjælland og Odden, skal der være et alternativ til Storebæltsforbindelsen nordenfor. Den garanti er en del af den politiske aftale om broen. Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen gentager nu at hvis ikke en færgeforbindelse kan drives kommercielt mellem Sjælland og Jylland, må driften udbydes i licitation. Også Socialdemokratiet står ved aftalen. Mols-Liniens nye adm. direktør Søren Jespersen mener ikke færgetrafikken kan konkurrere med broens lave priser, og han mener det af hensyn til miljø og trafikbelastning er en dårlig ide at sende det store antal biler ned over Fyn.
Jyllandsposten, 29/4 08.59, http://jp.dk/aarhus/trafik/article2414602.ece

Mads Kofod fastholder han ikke blev fyret som direktør for BHT
Den forhenværende direktør for BornholmsTrafikken, som nu er direktør for Campus Bornholm, har tidligere forklaret  at hans fratræden fra trafikken var en frivillig beslutning. Den udtalelse sætter et notat fra Transportministeriet nu spørgsmålstegn ved. I notatet skrives: "I konsekvens af ovenstående (dårlig økonomi m.v., red.) har der i den seneste tid været foretaget flere skift i BHT's ledelse med ny bestyrelsesformand, ny økonomidirektør og senest ny adm. direktør som tiltræder 1. oktober 2010."
Mads Kofod gentager imidlertid at det han har sagt tidligere "står ved magt, og sådan er det":
BornholmsTidende, 30/4

Containerrederier kæmper fortsat om rentable rater
Det er særlig den vigtige handelsvej mellem Asien og Europa som kæmper med rateproblemer skriver Jyllandsposten. Højsæsonen lader fortsat vente på sig men iagtagere vurderer dog at balancen tipper i løbet af året til det rentable.
Maritime Danmark/Jyllandsposten, 28/4 11.48, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10764

Platform i Nordsøen ramt af standby-skib
BP's platform "Magnus" har genoptaget produktionen efter standby-skibet "Gramplan Defender" kolliderede med platformen efter et blackout, hvor det ikke kunne forhindres at skibet ramte platformen. Der var 200 mand på platformen da den fik en kraftig rystelse ved sammenstødet. Ingen er kommet til skade og platformen har kun fået mindre skader.
Maritime Danmark/eveningexpress.co.uk, 29/4 10.32, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10763

Koreansk værft i betalingsstandsning
Sekwang Heavy Industries som er specialiseret i gastankskibe og som bl.a. har bygget for Lauritzen Kosan, har måtte indstille betalingerne med henblik på reorganisering. Værftet har tabt mellem 300 og 400 millioner dollar på fejlslagne terminsforretninger.
Maritime Danmark/Asia Business, 29/4 07.54, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10761

Gigantkanal parallel med Bosporus-strædet
Premierminister Erdogan har annonceret "århundredets største projekt" med anlæggelse af en 175 meter bred kanal mellem Marmarahavet og Sortehavet, vest for Bospurus-strædet. Projektet skal være færdigt i 2023 når Tyrkiet fejrer 100-årsdagen for etableringen af den tyrkiske republik. Opgaven bliver ifølge Erdogan større end anlæggelsen af Suez- og Panama-kanalerne. Baggrunden er ønsket om at forhindre en mulig miljøkastrofe på grund af de enorme mængder kemikalier og brændstoffer som årligt transporteres gennem strædet. Tidligere har ulykker blokeret strædet i dagevis, f.eks. i 1994 hvor en olietanker og et fragtskib kolliderede og 29 søfolk omkom, og i december 1999 hvor en russisk tanker havarerede i indsejlingen og spildte en million liter brændstof som forurenede 10 kilometer kyststrækning.
Ingeniøren.dk, 29/4 16.50, http://ing.dk/artikel/118702-startskud-for-gigantisk-kanal-gennem-tyrkiet

Christian Tortzen - "Kampen på havet"
Anmeldelse af Tortzens bog om danske søfolk under 2. verdenskrig.
Politiken, 29/4 17.03, http://politiken.dk/kultur/boger/faglitteratur_boger/ECE1266697/forfatter-slaar-et-slag-for-danmarks-glemte-krigshelte/

BALTIC DRY INDEX
1.269 (+10) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 28/4, http://www.dryships.com/pages/report.asp



1. MAJ – SE DAGEN SPECIAL med billeder fra fælleden.

Reform af førtidspension fjernet fra regeringens 2020-plan
Planen som skal skrabe 47 milliarder sammen mangler nu en halv milliard fordi en reform af førtidspensionsordningen er pillet ud. Beskæftigelsesministeren ønsker dog fortsat at ændre systemet så pensionsordningen afskaffes for personer under 40 år. Men de planlagte besparelser skal efter den reviderede plan anvendes til flere personlige vejledere.
Danmarks Radio, 29/4 16.14, http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2011/04/29/154757.htm

Dansk Folkeparti vil justere sit forslag til efterlønsreform
Grundlæggende foreslår partiet at forsikrede skal være 40 år på arbejdsmarkedet for at være berettiget til efterløn. Der er imidlertid mange tekniske problemer med forslaget som først vil kunne gennemføres fuldt ud om 30-40 år. Ifølge Finansministeriet er det i realiteten umuligt at regne ud hvornår den enkelte har været 40 år på arbejdsmarkedet og Dansk Folkeparti ønsker også at finde en særlig løsning for kvinder som traditionelt tager sig mest af børnepasning.
Euroinvestor, 29/4 16.59, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11698164

National hjemmearbejdsdag 2. maj er et slag i luften
Videnskabsministerens introduktion af en hjemmearbejdsdag er et slag i luften når det ikke følges op med fokusering på kvalitetssikring og afskaffelse af multimedieskat – men målene for dagen er sympatiske.
Direktør Helle Søndergaard, synspunkt, Børsen, 2/5 side 2

 Ugebrevet A4 2/5
Indhold:
* Nyudlærte går direkte til ledighed
* Øboerne drikker sig i hegnet
* Veteraner kæmper for at komme ud af kampen
* Kina overhaler Vesten på forskning
* Borgmestre raser over budgetlov
* Nyuddannede på katastrofekurs
* Christiansborg er det ny teater
LO, 2/5, http://www.ugebreveta4.dk/

Fra Folketingets dagsorden 2. maj
* B 116 - 1. behandling af forslag til folketingsbeslutning om oprettelse af et frihedsråd til fremme af frihedsrettigheder (Af Line Barfod, EL, m.fl.)
* B 99 - 1. behandling af forslag til folketingsbeslutning om ændring af ombudsmandsloven ( Af Line Barfod, EL, m.fl.)Folketinget, 29/4, http://www.ft.dk/salen/20101/ugeplan/UGEPLAN_2011_18.PDF

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 515,67 DKK
100 Euro = 758,82 DKK
Danske Bank, 2/5, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER

APM A-aktie: 47.960 (+200)
APM B-aktie: 49.400 (+160)
D/S Norden: 178,50 (0)
DFDS: 430 (-0,50)
D/S Torm: 31,37 (+0,34)
Mols-Linien: 20,20 (-4,60)
Børsen, 28/4

OleS



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX