Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Fagbladet CO-Søfart nr. 4 er udkommet

Bladet kan nu læses online her på hjemmesiden. Den trykte version ...
DAGEN 25/7
Ons 25/7-2012 09.00

DAGEN 25/07

Onsdag 25/07-2012 09.00

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen – møde

John Ibsen – ferie til 13/08
Christian Petersen - ferie til 30/07
Hanne Hansen - ferie til 30/07
Corlis Hansen - ferie til 06/08
Mohni Bambara - ferie til 06/08

Jens Fage-Pedersen - ferie til 06/08

DET SKETE OG SKER:
Dagens navn er Jakobs dag - efter apostlen Jakob den Ældre. Søn af fiskeren Zebedæus ved Genezareth Sø.

1850: Den danske hær besejrer den slesvig-holstenske ved et blodigt slag på Isted Hede.
1968: Pave Paul VI forbyder rettroende katolikker at anvende enhver form for præventive midler.
1978: Verdens første såkaldte reagensglasbarn bliver født i England.
2000: Et brændende Concorde-fly styrter ned i et hotel ved Paris. Mere end 100 mennesker omkommer
2006: Det Berlingske Officin, Danmarks største dagbladskoncern, bliver solgt til til britiske Mecom for syv mia. kr.

Sol op 05:13 sol ned 21:29



 EGEN VERDEN
OG UDVALGTE SØFARTSNYHEDER

Mand faldt over bord fra Finlandsfærge
En svensk mand i 30’erne faldt over bord natten til tirsdag fra en Finlandsfærge på vej til Helsinki fra Stockholm. Efter en massiv eftersøgnings- og bjærgningsindsats blev manden reddet op fra havet efter halvanden time i vandet.
Det er uklart, hvorfor manden faldt i havet fra færgen ’Silja Symphony’. Både en redningsbåd og et passagerfartøj fra Estland samt en redningshelikopter deltog i eftersøgningen.
Information.dk/Aftonbladet.se, 24/07, 09:29, http://www.information.dk/telegram/306613

 

Lyø-færgen sejler snart igen
Godt nyt til rejsende i det sydfynske ø-hav. Den nye Lyø-færge er på vej i drift igen. Værftets bud er at færgen tidligst er i drift i løbet af fredag. Så skulle fejlene på færgens skruer være rettet, så færgen kan sejle uden problemer igen.
Tv2fyn.dk, 24/07, 18:21, http://www.tv2fyn.dk/article/364089:Lyoe-faergen-sejler-snart-igen?rss

Stadig flere krydstogtskibe til Nordeuropa
Antallet af krydstogtpassagerer til det nordligste Europa forventes samlet at stige 37 % i år sammenlignet med 2011, viser tal fra Cruise Lines International Association og European Cruise Council.
Med i tallene for det nordligste Europa er også Østersøen, der tiltrækker det største antal krydstogter i regionen – her ventes en stigning på seks procent i forhold til 2011. Samlet forventes det nordligste Europa i år at tiltrække tæt på 1,5 mio. krydstogtpassagerer – en stigning fra knap 1,3 mio. i 2011.
Sidste år brugte krydstogtgæster og besætningsmedlemmer 827 mio. kr. i København.
Takeoff.dk, 25/07, 06:27, http://www.takeoff.dk/news/23421

Mærsk-døtre tjener millioner på krydstogt-boom
Maersk Broker med hovedsæde på Midtermolen på Østerbro er ikke en del af A.P. Møller - Mærsk, men en selvstændig og privatejet virksomhed ejet af Mærsk-familien, hvoraf de tre døtre Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, Leise Mærsk Mc-Kinney Møller og Kirsten Mærsk Mc-Kinney Olufsen må formodes at indehave størsteparten af arven fra afdøde Mærsk Mc-Kinney Møller.
Selskabet, der har Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla som bestyrelsesformand og ofte bliver kaldt Mærsk-familiens guldkalv, tjener også stort på væksten i krydstogtskibe med anløb i København.
Når de store skibe lægger til i København, sørger Maersk Broker for alt, hvad der har med landgangen at gøre på nær betjeningen af passagererne: Det vil sige kontakt til myndighederne såsom lodsbåd og booking af kajplads. Maersk Broker står også for andre opgaver som at have proviant klar og sørge for nyt brændstof og det praktiske med transport af personale til og fra lufthavnen.
Også i fremtiden forventer Maersk Broker, at den øgede krydstogttrafik vil smitte af på selskabet. Ikke mindst når udvidelsen af Københavns Havn for krydstogtskibe står færdigt.
Stiften.dk, 24/07, 15:51, http://stiften.dk/erhverv/maersk-doetre-tjener-millioner-paa-krydstogt-boom


SØFARTS MEDIER

Maritime Danmark:
Scandlines færger stødte sammen
‎Scandlines færgerne Kronprins Frederik og Aurora stødte lørdag sammen aften sammen i Rostock havn. Sammenstødet skete ved meget lav fart, og ingen af færgerne havde synlige skader efter sammenstødet.



Ny bog: ’Sænket af tyskerne’
Danske sømænd kæmpede mod tyskerne i 2. Verdenskrig fra 1. september 1939, flere år før den hjemlige modstandskamp startede. De repræsenterede det kæmpende Danmark og gjorde, at den frie verden fik ændret det noget flossede billede, man havde af Danmark. Bogen ”Sænket af tyskerne” handler om disse sejlende modstandsfolk og tager udgangspunkt i de faktuelle oplevelser under krigen

Maritime Danmark, http://www.maritimedanmark.dk/

ShippingWatch:
IMF ser store risici for den kinesiske økonomi
‎Den internationale valutafond IMF opfordrer Kinas ledelse til at arbejde for at øge det indenlandske forbrug og lede indbyggernes investeringer væk fra ejendomme.

Medie: Mærsk forsikrer konkurrenter om lige vilkår
‎APM Terminals har afleveret nye forslag og til det afgivne bud på op til 20 mia. kr. for at få lov til at drive alle containerterminalerne i Virginia. Ifølge PilotOnline vil Mærsk lade sig overvåge af byens havnemyndigheder.

Medie: Tyskerne ejer stadig mest containertonnage
‎Den tysk-ejede containerskibsflåde er stadig den største, skriver Lloyd's List. Faktisk er den tyske tonnage større end de fem næststørste nationer.

Nordea: Kinesisk millardopkøb skaber ikke prisudligning
‎CNOOC's køb af Nexen betyder ikke, at prisen på den amerikanske WTI-olie vil bevæge sig op på niveau med Brent råolie, vurderer Nordea.

Markant nedjustering i UPS efter skuffende regnskab
UPS, et af verdens største transportselskaber og en vigtig indikator for tilstanden i verdensøkonomien, må nedjustere sine forventninger til 2012 efter et andet kvartal, der stort set levede op til markedets forventninger.

415 skibe skrottet i Indien siden 2011
415 skibe er blevet skrottet på ophugningssteder i Alang i Indien siden sidste år, og yderligere 150 venter. Landets "industrielle affaldsplads", som det er blevet kaldt, er fortsat det sted i verden, hvor der hugges flest skibe op.

Redere: Nu må EUs piratpolitik gøres færdig
‎Jan Fritz Hansen, formand for EUs piratkomite og vicedirektør i Danmarks Rederiforening, frygter, at EU-Kommissionen er i færd med at gøre anti-pirat-politikken til et udenrigspolitisk anliggende på bekostning af søfarten. "Piratproblemet er overhovedet ikke under kontrol," advarer han.

Nabokonflikt gør det sværere at genkende pirater
Uenighed mellem Eritrea og Yemen mudrer billedet yderligere for internationale handelsskibe, når de sejler gennem det Røde Hav, vurderer chefanalytiker i Risk Intelligence, Nis Mathiesen.

Kina vil låne milliarder ud til Afrikas infrastruktur
‎Kina vil fordoble landets investeringer i energi- og mineralrige afrikanske nationer og låne 20 mia. USD til afrikanske stater. Det skriver nyhedsbrevet Breakbulk.

ShippingWatch forudsætter abonnement.  Gratis på prøve for private i 40 dage. Gratis nyhedsbreve.
Både dansk og engelsk udgave.
http://shippingwatch.dk/

Søfart:
Hvad koster ECA-reglerne?
‎Med den amerikansk-canadiske beslutning om at indføre ECA-regler ud til 200 sømile-zonen er der via delstaten Alaska kommet priser frem, der kan indikere, hvad det egentlig koster, at indføre ECA-reglerne.
En gylden tommelfingerregel i krydstogtbranchen siger, at det koster ca. 1.000 kr. pr. døgn pr. passager. Så med en ECA-tillægspris på ca. 120 kr. pr. passager er der en vis frygt for, at ECA-reglerne vil betyde tab af kunder.
Om Alaska-udregningerne er direkte sammenlignelige med f.eks. danske, er der ikke klarhed omkring

Flere skibe sendes til ophug
Hos Orlas produkthandel er der arbejde nok til næste sommerferie. Der er nemlig en stigning i antallet af skibe som sælges til ophug. Det oplever Orla Rasmussen, der er manden bag firmaet. På en uge købte han syv skibe. Blandt andet fire skibe fra det konkursramte rederi THH Shipping fra Svendborg.
Det er manglen på fragt der går hårdt ud over især de små skibe, der bliver oplagt og senere sendt til ophug.

ICS opfordrer IMO til SOx-analyse
International Chamber of Shipping opfordrer via sin generalsekretær, englænderen Peter Hinchliffe, nu IMO til at accelerere indsatsen med hensyn til at få lavet en analyse over tilgængeligheden af fuel med lavt svovl indhold - der skal anvendes i ECA-områderne. Hinchliffe peger bl.a. på, at analysen er nødvendig for at tilpasse produktionen af fuelolien på raffinaderierne. Disse behøver i den sammenhæng bl.a. tid til at omlægge produktionen og investere i udstyr etc.
Bag ICS's holdning ligger bl.a. en alvorlig bekymring for, om de stikse ECA-regler kan opfyldes i henhold til tidsplanen. Fra flere sider har det været fremme, at den måske bør skubbes til 2015

Søfart,
http://www.soefart.dk/

Sjöfartstidningen:
Svensk søfartsmedie.
Sjöfartstidningen, http://sjofartstidningen.se/nyheter/

Shipgaz
Svensk søfartsmedie på engelsk med job-sektion.
Shipgaz, http://www.shipgaz.com/news/top20/top1_news.php

Tradewinds
http://www.tradewindsnews.com/

ARBEJDSMARKEDSNYHEDER

Uddannelse skal være Danmarks nye eksporteventyr
En ny eksportvare skal sikre Danmark milliarder i fremtiden, nemlig lange og mellemlange videregående uddannelser, mener regeringen. Derfor skal flere udenlandske studerende til Danmark, og der skal indgås flere aftaler med andre lande om uddannelsessamarbejde og salg af uddannelseskoncepter.
Ifølge ministrene er der især inden for de mellemlange professionsuddannelser et stort uudnyttet potentiale.
Tv2nyhederne/Ritzau, 25/07, 02:15, http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-52081755:danmarks-nye-eksporteventyr-uddannelse.html

Kløe og udslæt breder sig på arbejdspladser
Flere danskere får papir på, at jobbet er skyld i deres kløe, svie og udslæt. På seks år er antallet af danskere, der får anerkendt hudsygdomme på grund af jobbet, vokset med 80 %. Tilsvarende er antallet af anmeldelser steget fra 1337 sager i 2005 til 2660 sager i 2011. Det er især inden for frisør og rengøringsbranchen, at folk får hudproblemer.
De nye tal fra Arbejdsskadestyrelsen viser, at der for skader anmeldt i 2011 foreløbigt er blevet givet 136 mio. kr. i erstatning. Hudsygdommene udgjorde i 2005 knap 8 % af de anmeldte erhvervssygdomme, og i 2011 knap 15 %.
Dr.dk/Avisen.dk, 25/07, 06:22, http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/07/25/065242.htm


SÆRE OG SKÆVE FORTÆLLINGER I FRI STREG

Tykke børn skal have kylling med chokoladesauce
Hvert femte barn i Danmark er i dag overvægtigt. Det skyldes blandt andet, at mange børn spiser for meget fedt og sukker og for lidt frugt og grønt i forhold til anbefalingerne. 70 % af dem, der er overvægtige som børn, bliver også overvægtige som voksne.
Derfor har Sundhedsstyrelsen iværksat kampagnen "En lettere barndom", der retter sig til forældre med fire-seks-årige børn og til personalet i landets børnehaver.
Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke en decideret slankekur til overvægtige børn, men foreslår masser af motion og en omlægning af kostvanerne. Det kan være svært at finde på nye retter, som ikke feder, og som børnene godt kan lide. Sundhedsstyrelsen har derfor på deres hjemmeside forslag til opskrifter på sunde og lækre måltider, som for eksempel kylling i chokoladesauce
Tv2nyhederne, 24/07, 17:45, http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-52067694:tykke-børn-skal-have-kylling-med-chokoladesauce.html


BALTIC DRY INDEX
1003 (-19) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 24/07, http://www.dryships.com/pages/report.asp

AKTIEKURSER - købskrser
APM A-aktie: 38.500 (+400)
APM B-aktie: 40.200 (+400)
D/S Norden: 148,50 (-0,50)
Torm: 3,89 (+0,13)
DFDS: 291,50 (+2,50)
Mols-Linien: 17,00 (+0,50)
Borsen.dk, 25/07, http://borsen.dk/kurser/danske_aktier/alle_danske_aktier.html

VALUTAKURSER - når du køber kontanter
100 USD = 632,30 DKK
100 Euro - 756,94 DKK
Danske Bank, 25/07, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx


Barno



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Fagbladet CO-Søfart nr. 4 er udkommet

Bladet kan nu læses online her på hjemmesiden. Den trykte version ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX