Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...
DAGEN 24/5
Tir 24/5-2011 10.00

Dagen hedder ”Esther”, hvis historie fortælles i Esthers Bog i Det Gamle Testamente. Den jødiske forårsfest purim holdes til minde om de jøder, hun reddede fra døden ved at gifte sig med perserkongen Ahasverus.

1212: Dronning Dagmar dør i Ribe efter 7 års ægteskab med Valdemar Sejr.
1543: Den polske astronom Nicolaus Copernikus, som regnes som grundlæggeren af den moderne astronomi, dør. Han forkaster det ptolemæiske system, som placerer jorden i universets centrum. I 1600-tallet beviser Galilei og Kepler, at Copernicus’ teorier er rigtige.
1944: Islandske vælgere stemmer for uafhængighed af Danmark
1956: Buddhas 2500. fødselsdag fejres i Indien.
1976: Concorde-flyet flyver for første gang mellem London/Paris og Washington.
1982: Engelske HMS ”Antelope” synker efter brand i Falklandskrigen.
2011: Bob Dylan fylder 70 år.

Sol op 04.47 sol ned 21.27

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen – ITF-møde offshore i Split (Kroatien)
John Ibsen – arbejder hjemme
Jens Fage-Pedersen - skibsinspektioner


 
FRA MEDIER

Pirateri
Vigtige tiltag mod pirateri vedtaget af IMO
Som reaktion på brugen af civile væbnede vagter til beskyttelse mod pirater, har IMO vedtaget en vejledning til rederierne om forhold det er vigtigt at være opmærksom på ved brug og valg af bevæbnede vagter. Samtidig anbefaler IMO flagstaterne at vedtage en politik på området.
Søfartsstyrelsen, 23/5, http://www.soefartsstyrelsen.dk/Nyheder/Sider/VigtigetiltagombrugafvæbnedevagtertilbeskyttelsemodpiratervedtagetiIMO.aspx

IMB Live Piracy Report update
22/5 06.17 UTC psn 14:31N 042:13E ca 45nm WxS for Al Hudaydah, Rødehavet (off Somalia)
Et moderskib søsatte en skiff som forfulgte og beskød en kemikalietanker. Skibsføreren iværksatte antipirat foranstaltninger og et sikkerhedsteam ombord besvarede beskydningen, hvilket resulterede i at skiff’en afbrød angrebet og sejlede bort. Skib og besætning i sikkerhed.

22/5 03.48 UTC psn 15:44N 061:45E ca. 480nm NE for Socotra Island (off Somalia)
Pirater i to skiffs forfulgte og beskød en bulkcarrier resulterende i at brovinduer og en redningsbåd blev beskadigede. I to tilfælde lykkedes det piraterne at komme langs skibssiden, men mens de forsøgte at fastgøre en entringsstige, lykkedes det kaptajnen at ændre kurs således at forsøgene mislykkedes. Senere opgav piraterne. Et moderskib blev observeret i nærheden. Besætningen uskadte.

21/5 09.10 LT psn 25:29N 057:31E 16nm syd for Rase Jask, Iran
Fem skiffs med omkring fem personer i hver nærmede sig et containerskib. Tilsyneladende var piraterne bevæbnede med skydevåben som lignede RPG’s. To af de fem skiff’s nærmede sig skibet så tæt som 10 meter fra agter, men sejlede væk da de observerede at de var blevet spottet af besætningen på broen. De tilbageværende skiffs sejlede i en afstand af 0,4nm på hver side af skibet, med en fart på 21 knob. Skibet øgede hastigheden, foretog undvigemanøvrer, kontaktede autoriteter og sendte nødmeldinger. Besætningen forberedte sig på at gå i citadellet. Et iransk krigsskib besvarede nødkaldet hvilket resulterede i at de angribende sejlede væk.
ICC Commercial Crime Services, 23/5, http://www.icc-ccs.org/home/piracy-reporting-centre/live-piracy-report

"Infanta Elena" afslutter EU-mission
Den 20. maj afsluttede det spanske patrulje-krigsskib ESPS "Infanta Elena” sin deltagelse i EU-navfor ved Somalia, efter 84 dage med EU-flaget agter.
EUnavfor, 23/5, http://www.eunavfor.eu/2011/05/spanish-patrol-vessel-infanta-elena-leaves-eu-navfor-after-three-months-in-operation-atalanta/

Danmarks Rederiforening: Singapore-register ligger lige for når et rederi skal spare
Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederiforening afviser påstanden fra Søfartens Ledere, om sammenhæng mellem det aktuelle lovforslag vedrørende nationalitetskravet, og Torms aktuelle spareplaner. Den tidsmæssige sammenhæng er tilfældig mener vicedirektøren. DIS er et rigtigt attraktivt register, men det må erkendes at Singapore er blot endnu mere attraktivt. Reaktionen kommer efter Torms udmeldinger om udflagning af 25 skibe og beslutning om at fyre 55 danske officerer, hvilket har fået Søfartens Ledere til at advare Folketinget mod at vedtage lovforslag om nationalitetskravet. Lovforslaget behandles for øjeblikket i Erhvervsudvalget og forventes færdigbehandlet i indeværende folketingsår.
Maritime Danmark, 24/5 07.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10993

Maersk Line ikke længere markedets mest punktlige
Efter at have været de mest punktlige i næsten tre år, er Maersk Line rutchet ned på tredjepladsen i første kvartal 2011 hvor kun 66,4% af containerne nåede frem til tiden, mod 70,2% i det foregående kvartal. CSAV fra Chile og Singapore-baserede APL har overtaget førerfeltet når det gælder punktlighed. Maersk Line føler sig overbevist om de vil generobre førerfeltet og anslår at punktlighed på 95% kan spare rederiet for ca. 1,5 milliarder kroner om året. 95% er imidlertiod et meget ambitiøst mål i et marked, hvor kun 50-60% af containerne når frem til tiden. De høje oliepriser er en af forklaringerne på at rederierne ikke sætter fuld skrue på farten når en leverance er forsinket.
Børsen, 24/5 side 17

"Leonora Christina" planlægges i drift 22. juni
Hurtigfærgen som netop nu er på vej hjem fra Australien, planlægges i ordinær drift d. 22/6, og forventes efter en indkøringsperiode at sejle med fuld kapacitet fra d. 2. juli. "Leonora Christina" er med sine 113 meter i længden og 26 meter i bredden en af verdens største katamaraner. Den kan medtage 1.400 passagerer og 356 biler og overfartstiden mellem Rønne og Ystad bliver 1 time og 20 minutter.
BornholmerFærgen, 23/5, http://www.bornholmerfaergen.dk/nyheder/76we.aspx?newsId=1948

DFDS update
Så ruller rouletten
17. juni planlægges det at terningerne og rouletten ruller på "Pearl Seaways", når det første kasino i danske farvande åbnes på ruten mellem København og Oslo. Det er realisationen af en længe næret drøm hos DFDS som går i opfyldelse, og der har været kæmpet med at indhente tilladelsen. DFDS har i forvejen tilladelse til at drive kasino på ruten Amsterdam-Newcastle. Kasinoet bliver "med det hele" og driften er lagt i hænderne på søkasino-operatøren Bell Casino. Efter sommer og med indhentede erfaringer fra "Pearl", er det meningen et tilsvarende kasino skal åbnes på "Crown of Scandinavia".
DFDS update, 19 /5

Der leveres rekordmange containerskibe i 2013
I de seneste 12 måneder har containerrederierne haft så travlt med at bestille nye skibe til attraktive priser, at der kan forventes leveret rekordmange nybygninger i 2013. Værfternes kapacitet for leveringer i 2011 og 2012 er næsten opbrugt.
Euroinvestor, 24/5 08.07, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11710652

Stena Bulk køber ind af LNG-tankskibe
Det svenske rederi har købt tre LNG-tankskibe af taiwanesiske TMT for 700 millioner dollar. De to af skibene er under bygning og det tredje fra 2006. Rederiet har også været interesseret i at købe de 8 LNG-tankskibe som Mærsk har sat til salg.
Euroinvestor, 24/5 08.38, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11710695

I tørlastmarkedet er store skibe mindre rentable end små
De største skibe i tørlastmarkedet sejler lige nu for priser som er under de priser de mindre skibe kan sejle hjem, og den situation  vil ikke ændre sig foreløbigt mener Nordens topchef Carsten Mortensen. Baggrunden er at de største skibe mangler fleksibilitet og udelukkende sejler med kul og jernmalm som er markedets vigtigste råvarer. De sejler typisk fra Sydamerika, Australien og Sydafrika til de nordlige forbrugsområder hvor det er svært at skaffe returlaster. Tørlastmarkedet som helhed lider under, at der er afgivet mange ordrer på især capesize-skibe. Norden glæder sig over at capesize kun udgjorde 2% af flåden i første kvartal og at ingen skibe i denne størrelse er i ordre.
Maritime Danmark.dk/shareholders.dk, 23/5 16.01, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10994

Ny Maersk Line politik til bekæmpelse af illegal handel med hårdt træ
Illegal handel med hårdt træ er en alvorlig trussel mod mennesker, skove og dyrearter, hvorfor Maersk Line fremover afstår fra at producere containere som er beklædt med tropisk hårdt træ. Fra januar 2011 vil alle nye Maersk Line containere have beklædninger som er udført af træ som kommer fra bæredygtigt skovbrug eller er udført i andre materialer.
Maersk, 23/5, http://www.maersk.com/Press/NewsAndPressReleases/Pages/20110523-112022.aspx

Opsigtsvækkende beregning over CO2-besparelse ved lukning af ruten Århus-Kalundborg
Normalt tales der om forøget miljøbelastning ved evt. lukning af kombi-ruten mellem Århus og Kalundborg, men beregninger foretaget af Transportministeriet til brug for klima- og miljøminister Lykke Friis, viser, at en nedlæggelse af ruten med godstransport på lastbil i stedet, angiveligt vil spare klimaet for 19.000 tons CO2 årligt. Hvis godset i stedet blev kørt på godstoge ville besparelsen være på 29.000 tons. Spørgeren Eigil Andersen fra SF er overrasket over svaret. Det fremgår ikke af svaret hvad konsekvenserne for den øgede vejtrafik vil have til følge, og det har Eigil Andersen nu bedt transportministeren redegøre for.
TransportTidende, 23/5 13.05, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/lukning_af_kombi-rute_gavner_klimaet/

Skibsmotorer på LNG (naturgas) smadrer deres grønne profil med metangas
Skibsmotorer som arbejder med naturgas er blevet lovprist som en klimavenlig løsning for skibsindustrien. Nu skriver Teknisk Ukeblad at LNG-motorer slet ikke er så miljøvenlige som antaget. Ganske vist udleder motorerne 25-30% mindre CO2, men til gengæld ryger der en større mængde metangas ud i atmosfæren, og metangas er pr. ton en 21 gange kraftigere drivhusgas end CO2. Konsekvensen er at den samlede klimaeffekt på nogle LNG-skibe er blevet 20% værre med LNG-motorer.
Ingeniøren.dk, 23/5 14.55, http://ing.dk/artikel/119410-metanudslip-fra-lng-skibe-smadrer-deres-groenne-profil

Skibsfarten ønsker globale regler om afgifter på brændstof
Den internationale rederi-organisation ICS/ISF er enedes om at anbefale afgifter på brændstof til skibe, som den foretrukne måde at klimaregulere skibsfarten på. Dermed er uenighed om afgifter versus kvoter i den internationale rederiorganisation slut.

Danmarks Rederiforening har længe arbejdet for brændstofafgifter og Danmark har i overensstemmelse hermed stillet forslag i IMO om fælles global regulering gennem afgifter.
Danmarks Rederiforening, 23/5, http://www.shipowners.dk/presse/nyheder/29598.html

Søby Værft har fået sorte tal på bundlinjen
Værftet kom ud af 2010 med et driftsoverskud på 3,2 millioner kroner og et resultat efter skat på 1,8 millioner. I 2009 var der tale om et underskud på 2,3 millioner kroner. Med årets overskud er egenkapitalen vokset til 34,2 millioner kroner og ordrebogen bugner af bestillinger på nybygninger, så lige nu ser det lyst ud for det ærøske værft.
Fyens.dk, 24/5 06.30, http://www.fyens.dk/article/1854697:AEroe--Skuden-vendt-for-Soeby-Vaerft

BALTIC DRY INDEX
1.369 (+20) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 23/5, http://www.dryships.com/pages/report.asp



Økonomer vender tommelfingeren nedaf til S og SF's plan om 12 minutter mere
Politikken har talt med et panel af 10 økonomer, hvoraf de fem kalder planen et "politisk stunt". En peger på at der tilsyneladende mangler opbakning i fagbevægelsen, to er usikre på holdbarheden og de to sidste bakker planen op. En af professorerne peger på der er mange måder at øge arbejdstiden på - adgang til fuldtidsarbejde, mulighed for at veksle feriepenge til kontanter -, og en peger på at de 12 minutter baseres på en antagelse om mangel på arbejdskraft, hvilket der ikke er for øjeblikket.
Avisen.dk, 23/5 08.18, http://avisen.dk/oekonomer-thornings-12-minutter-er-et-stunt_146816.aspx

Stor forskel på kommunal behandling af langtidssyge
Når kommunerne indstiller sygedagpengene efter 52 uger eller mere for langtidssyge, er der stor forskel på hvor mange som efterlades helt uden offentlig hjælp.  På landsplan er 18% helt uden forsørgelse mens der er tale om 38% i Gribskov Kommune og kun 8% i Odder Kommune. I Gribskov Kommune er det kun 1,7% som sendes i revalidering, mens det er 46% i Odder Kommune.
Nyhedsbrevet 3F, 23/5 12.24, http://forsiden.3f.dk/article/20110522/NYHEDER/110519860/2140/NYHEDER

FOA skød helt forkert med statistisk materiale om løntilskudsjob
For nylig beskyldte FOA kommunerne, og særlig enkelte navngivne kommuner, for at ansætte alt for mange i løntilskudsjob. Ifølge FOA var f.eks. mere end halvdelen af de ikke uddannede sosu-assistenter i Egedal Kommune ansat med løntilskud (80 ud af 141). Tallet viste sig imidlertid at være helt forkert og det korrekte tal 3 for ansatte med løntilskud. FOA erkender fejlen og har sat en selvransagelse i gang vedrørende behandling af statistisk materiale.
Politiken, 24/5 08.31, http://politiken.dk/indland/ECE1290038/foa-erkender-kaempestor-regnefejl/

CSC Danmark anser sig for frigjort af overenskomst med Prosa
CSC har truffet beslutning om at frigøre sig fra overenskomsten med Prosa og har tilbudt ny aftale som skal erstatte Prosa-overenskomsten. Der er varslet konflikt fra 1. juni, og tilbuddet om den nye overenskomst bortfalder hvis der ikke er opnået enighed d. 27. maj kl. 12.00. Arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet vurderer at konflikten bliver en realitet, og at CSC har en plan parat så kunder som PET, Politiet og Skat stadig bliver serviceret.
Business.dk, 23/5 17.35, http://www.business.dk/tech-mobil/csc-vil-af-med-overenskomst-med-prosa

Konjunktur og arbejdsmarked uge 21
Indhold:
* Aftale om senere tilbagetrækning sikrer 18 milliarder kroner.
* Relativt lav lønstigning i bygge- og anlæg i 2010.
* Positiv vurdering af Danmarks økonomiske situation.
* IMF opjusterer væksten i EU.
* For 4. måned i træk er den danske inflation lavere end EU-gennemsnittet.
* Forbrugerne forventer lavere ledighed om et år.
* Aftagende lønstigningstakt blandt offentligt ansatte.
Beskæftigelsesministeriet, 23/5, http://www.bm.dk/Tal%20og%20tendenser/Konjunktur%20og%20arbejdsmarked/Arkiv/2011/05/Konjunktur%20og%20arbejdsmarked%20uge%2021.aspx

Fra Folketingets dagsorden 24/5
* B42 REU - 1. behandling af forslag til folketingsbeslutning om sikring af borgernes frihedsrettigheder (af Simon Emil Ammitzbøll (LA) m.fl.)
Folketinget, 23/5, http://www.ft.dk/salen/20101/ugeplan/UGEPLAN_2011_21.PDF

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 546,45 DKK
100 Euro = 758,66 DKK
Danske Bank, 24/5, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER

APM A-aktie: 48.480 (-960)
APM B-aktie: 50.050 (-1.100)
D/S Norden: 185,70 (-2)
DFDS: 444,50 (-4)
D/S Torm: 30,30 (-0,40)
Mols-Linien: 19 (+0,30)
Børsen, 24/5

OleS



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX