Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...
DAGEN 24/3
Tor 24/3-2011 10.03

Dagen hedder "Ulrica" efter den svenske dronning Ulrica Eleonora 1688-1744.

1808: Det sidste danske linieskib Prins Christian Frederik bliver nedkæmpet af engelske skibe ved Sjællands Odde.
1814: Der indføres tvungen skolegang for børn mellem 7 og 14 år.
1848: Der indføres pressefrihed
1848: Den første slesvigske krig bryder ud 1848-1850.
1882: Den tyske vidensskabsmand Robert Koch offentliggør at han har fundet bakterien som forårsager tuberkulose. Han modtager nobelprisen i 1905 og dør i 1910.
1911: Pryglestraffen afskaffes ved lov.
1992: Politiet beslaglægger regnskaber hos fem politiske ungdomsorganisationer pga mistanke om svindel med medlemstal for at få større andel i tipsmidlerne.

Sol op 06.04 sol ned 18.29

CO-SØFART KALENDER

John Ibsen - arbejder hjemme
Christian Petersen - skibsbesøg "Sirena" (Esbjerg)
Jens Fage-Pedersen - Rødovre


FRA MEDIER

Pirateri
Kontakten mellem Ekstrabladet og sejlerfamilien
Eksperter er overraskede over at det er lykkedes journalister fra Ekstrabladet at komme i direkte kontakt med de danske sejler-gidsler. De angiver at forklaringen må være, at piraterne er handelsfolk og ønsker forhandlingerne ud i det åbne rum. Ifølge direktør i Risk Intelligence, Hans Tino Hansen, kender pressens repræsentanter godt spillets regler og mener der burde tænkes mere i presseetik med vurdering af de menneskelige konsekvenser. Piraterne har nemlig kun et formål, og det er at sætte psykologisk pres på familie og dem som forhandler.
Frederiksborg Amts Avis/ritzau, 23/3 17.55, http://www.sn.dk/Danske-sejlergidsler-er-i-piraternes-vold/Kalundborg/artikel/119791

TV2's journalist vadede i tilbud om kontakt til pirater
Da TV2's journalist Rasmus Tantholdt opholdt sig en uge i januar i pirat-højborgen Galkayo, kom folk hen til ham og spurgte direkte om de skulle formidle kontakt til piraterne. Men det skulle koste penge, mange penge. I Somalia kan man købe hvilke som helst oplysninger man ønsker for penge, - problemet er bare at man ikke aner om oplysningerne er troværdige. Fra TV2's side var det klar politik at man ikke ville betale for interview med danske gidsler, og selv om det var gratis, ville man afvise interview med den danske sejlerfamilie af etiske årsager. Pressens involvering kan skade mulighederne for frigivelse og det ønsker jeg personligt ikke at deltage i, udtaler Tantholdt.
Berlingske.dk, 23/3 19.35, http://www.b.dk/nationalt/tv2-sagde-nej-til-interview-med-gidsler

IMB Live Piracy update
21/3 17.55 UTC psn 01:35.10N 105:07.40E ca 45nm NE for Horsburgh Lighthouse, South China Sea
Otte pirater bevæbnede med lange knive nærmede sig et fragtskib i en speedbåd. De forsøgte at entre skibet. Vagthavende matros observerede piraterne og varskoede kaptajnen som slog alarm. SSAS-alarm aktiveret og besætningen mønstret. En pirat forsøgte forgæves at komme ombord, men blev forhindret af bådsmanden som truede med en jernstang. Ved synet af den mønstrede besætning opgav piraterne entringsforsøget.
ICC Commercial Crime Services, 23/3, http://www.icc-ccs.org/home/piracy-reporting-centre/live-piracy-report

Samarbejde mellem EUnavfor og Seychellernes kystvagt
Nylige besøg af skibe fra EUnavfor på Seychellerne har cementeret samarbejdet med kystvagten. ESPS "Canarias" har delt erfaringer om eskorte og indsamling af beviser. HMS "Richmond" har givet teknisk assistance til kystvagten under et besøg i Port Victoria. Planlagte fremtidige besøg vil fortsætte fælles træning om indsamling af beviser og lokalisering af pirater.
EUnavfor, 22/3, http://www.eunavfor.eu/2011/03/close-co-operation-between-eunavfor-and-the-seychelles-coastguard/

Debat i det engelske parlament
Der har været en debat i det engelske parlament om det somaliske pirateris betydning for olieprisen. Engelske olietransporter fra golfen er sårbade mål for de somaliske pirater, med konsekvenser for både samfundet og de involverede besætninger.
SaveOurSeafarers, 23/3, http://www.saveourseafarers.com/somali-pirates-could-force-price-of-petrol-even-higher.html

Konfliktvarslet mod Bilfærgerederierne
Ingen kontakt
Ifølge Bilfærgernes Rederiforening er der ingen kontakt med de to officersorganisationer som har varslet konflikt mod bilfærgernes rederiforening. Michael Wengel-Nielsen fra rederiforeningen oplyser at organisationerne sendte et tilbud, som rederiforeningen ikke nåede at svare på før konfliktvarslet blev afsendt. Ifølge Søfartens Ledere er det 700 kroner om måneden som skiller parterne.
Maritkme Danmark/DR P4 Bornholm, 23/3 12.55, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10453

Bornholmerfærgen sejler i påsken
Uanset konfliktvarslet mod Bornholmerfærgen lover rederiet at færgerne sejler i påsken. Der er udarbejdet en nødplan for det tilfælde at konflikten træder i kraft udtaler direktør John Steen-Mikkelsen. Hverken skibsførere eller maskinchefer er omfattet af konflikten, og det samlede antal af disse kan i princippet næsten dække behovet. Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere svarer at foreningen selvfølgelig har regnet på hvor effektiv en strejke vil blive, før den blev varslet.
Maritime Danmark/DR P4 Bornholm, 23/3 13.49, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10454

Konflikten er varslet til 16. april netop som påskeferien starter, men BornholmerFærgen er ikke nervøse for bemandingen. Dels er der søfarende navigatører og mestre som ikke er medlemmer af de respektive foreninger, og dels er det ikke alle som har indleveret deres opsigelse og ønsker at deltage i konflikten. Ingen af parterne har ønsket at oplyse hvor mange af officererne som deltager i konflikten. Men ingen passagerer vil blive efterladt på kajerne siger John Steen-Mikkelsen fra BornholmerFærgen. Søfartens Ledere finder det i øvrigt uklogt at rederiet netop nu annoncerer efter skibsofficerer til tiltrædelse senere på året.
BornholmsTidende, 23/3 side 1

Søfartens Ledere tror ikke på BornholmerFærgens udmeldinger
Direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere vil ikke afvise rederiet kan få en enkelt færge i drift, men vil i øvrigt ikke spekulere nærmere i rederiets udmeldinger og bemærker at foreningen holder kortene lidt tæt til kroppen. Fritz Ganzhorn betragter rederiets annoncering efter skibsofficerer til tiltrædelse senere på året, som et forsøg på at presse og straffe de medarbejdere som deltager i konflikten.
BornholmsTidemnde, 23/3 side 4

Søfarten synes selv den er succes men Danmark får måske en lang næse
En selvtilfreds branche fastslog på en rendyrket lobbyismekonference i sidste uge, at søfarten var blevet en ren succes-historie for Danmark. Lobbyismen handlede om at få fjernet det allersidste krav om dansk besætning på danske skibe, nemlig det såkaldte nationalitetskrav til skibsføreren. Det vil vise sig om det lykkes, men det skal det såmænd nok. Noget helt andet er om dansk søfart så også er så stor en succes, for andre end skibsrederne.

Bruttotonnagen er ganske vist vokset markant det seneste årti, men det er sket efter en skatteomlægning som betyder at der effektivt kun betales 1,3% i skat af udbyttet. Alle søfarende ansættes på skattefrie vilkår (nettolønninger), og med de rigtig mange ansatte fra lavtlønslande, er det unægteligt blevet noget lettere at tjene penge for rederierne. Der sejles ganske rigtigt valuta til Danmark, men man må forholde sig til nettobidraget som er på 30 milliarder og ikke den samlede valutaindsejling på 160 milliarder. De 130 sendes ud af landet igen. Og endelig den maritime klynge i Danmark. Den er der, men er mere opbygget af historiske grunde end relateret til den aktuelle flagstatus. Rederierne køber hvor det er billigst.

Så hvad er der i det for Danmark, spurgte en kvik CBS-forsker på konferencen. Og svaret er måske kun en smule eller det kunne være et minus.
Erhvervsredaktør Tage Otkjær
Politiken, 23/3


Nøgleerhverv
Som kommentar til Politikens historie skriver Martin Jes Iversen, som er lektor på Center for virksomhedshistorie ved CBS, i en fast blok på borsen.dk, at de maritime sektorer snarere er nøgleerhverv i Danmark. Han henviser bl.a. til at erhvervet bidrager med mere end 20% af nettooverskuddet på betalingsbalancen, og den balance er en af de mest positive fortællinger om dansk økonomi vi kan finde netop nu.
Borsen.dk, 2373 18.48, http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/204120/de_maritime_sektorer_er_noegleerhverv_for_danmark.html

Ni lande har tilbudt skibe til NATO
Skibene er tilbudt til at håndhæve våbenembargoen mod Libyen. Blandt de ni lande er Kuwait, Jordan og Tyrkiet.
Danmarks Radio/ritzau, 23/3 14.49, http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2011/03/23/143249.htm

Overskud hos Scandlines
Årsrapporten for Scandlines, som nu ejes af kapitalfondene 3i Capital Group og Allianz Capital Partners, viser at det igen går godt med lastbilerne, mens antallet af passagerer endnu ikke har nået niveau med tiden før krisen. Antal passagerer i 2010 steg med 3,3% til sammenligning med 2009, mens antal lastbiler steg med 17% og antal personbiler med 2,6%. Hele omsætningen steg med 12%, mens overskuddet efter skat voksede med 27 millioner euro til et plus på 22 millioner til sammenligning med et underskud i 2009 på 5 millioner euro.

Udover fragtforbedringer har også omkostningsbesparelser været med til at rette resultatet så markant. Efter kapitalfondenes overtagelse af rederiet i 2007 er 400 stillinger blevet nedlagt. Indtil videre går 2011 ikke helt så godt som ventet hvilket tilskrives den hårde vinter med tilsvarende manglende rejselyst. Rederiet har en aggressiv vækstplan med olieprisen som en joker for udviklingen.  Der skal skrues op for reklamekampagner og næste år sættes to nye færger ind på ruten Gedser-Rostock. Endelig åbnes ny grænsebutik i Rostock, men herudover sker der ikke nye større investeringer. Scandlines er stadig belastet af stor gæld som ultimo 2010 beløb sig til 6,7 milliarder kroner.

Der afventes en endelig afgørelse på den langvarige konkurrencesag som er anlagt af to norske rederier i 2012. De norske rederier har kæmpet for at få adgang til Scandlines havneanlæg i Puttgarden. Rederiet føler sig overbevist om at vinde sagen.
Børsen, 24/3 side 10
Business.dk/ritzau, 24/3 07.22, http://www.business.dk/transport/scandlines-har-igen-sorte-tal-paa-bundlinjen

Rederiet Norden har indgået transportkontrakt med norsk mineselskab
Der er indgået en 5-års kontrakt med mineselskabet Store Norske Spitsbergen Grubekompagni AS, om transport af kul fra Svalbard til det europæiske kontinent. Den estimerede volumen er på 10 millioner tons og dermed blandt de tre største kontrakter indgået af Norden. Transporterne indledes juli 2011. Kontrakten ændrer ikke på rederiets forventninger for 2011.
Norden, 23/3, http://www.ds-norden.com/investor/financialnews/announcements/nordenentersintocoawithstorenorske.html

Mærsk
Mærsk afviser at have doneret penge til Qatar
Britiske The Telegraph skriver at olieselskaber som er involveret i projekter ved Qatar, modtog et brev fra den stenrige oliestat om donering af et kæmpebeløb til et hospital. I henvendelsen blev et præcist beløb angivet og f.eks. Mærsk blev opfordret til at donere 280 millioner dollar. Amerikanske embedsfolk har betegnet henvendelserne som en "alvorlig fejltagelse" og olieselskaberne skulle være både oprørte og rasende. Totalt blev selskaberne afkrævet 1,7 milliarder dollar.
Stiften.dk/ritzau, 23/3 17.02, http://stiften.dk/udland/maersk-afviser-at-have-betalt-til-qatar

Pleje af talenter
Det er ikke nok at blive udråbt til talent hos Mærsk, der skal resultater på bordet. Jesper B. Madsen, vice president hos Mærsk, fortæller i TV-klip hvordan selskabet plejer og udvikler talenterne.
Business.dk, 23/3 08.02, http://www.business.dk/karriere/tv-saadan-udvikler-maersk-sine-talenter

Inspiration fra andre multinationale selskaber
Mærsk Line lader sig gerne inspirere fortæller adm. direktør Eivind Kolding. Når det gælder emner som punktlighed, kundebetjening og det at være nemme at handle med, så må inspirationen hentes udefra, og her er selskaber som Amazon, Disney og Singapore Airline gode at lære fra. Når det gælder skibsfarten i sig selv, må man være sin egen herre, men være opmærksom på konkurrenterne på det taktiske niveau.
Epn.dk, 23/3 09.11, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2378259.ece

Lauritzen bjærger tysk coaster
Bjærgningsskibet "Susanne A" har bjærget coasteren "Nordland1", som i en storm i februar strandede på Borkum, hvor den blev kastet så langt op på stranden, at den var tæt på at lande indendøre i et par strandhoteller. I første omgang mente ejer og forsikringsselskab ikke at det ville være muligt at bjærge coasteren, men Lauritzen kom med et oplæg som lykkedes og som alle parter nu er tilfredse med.
Maritime Danmark/J.A. Lauritzen, 23/3 14.56, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10455

Samsø-færge skal hedde "Samsø"
Det er nu besluttet at den kommende færge til overfarten mellem Sælvig og Hou skal hedde M/F "Samsø". Færgen skal afløse "Kanhave" og forventes i drift fra sidste kvartal i år.
SamsøFærgen, 22/3, http://www.samsoefaergen.dk/nyheder/76we.aspx?newsId=1839

Mange nye havmiljøvogtere
SOK har deltaget i bådmesser i Fredericia og Bella Centret og mange sejlere har besøgt SOK's stande de sidste fire weekender. I alt 531 sejlere meldte sig som nye havmiljøvogtere. Ved afslutningen af bådmesserne er det samlede antal nu oppe på 13.815.
SOK, 23/3 14.33, http://forsvaret.dk/SOK/Nyt%20og%20Presse/oevrigenyheder/Pages/Bådudstillingergavmangenyehavmiljøvogtere.aspx

Godsmængderne på danske havne steg svagt i sidste kvartal 2010
Til sammenligning med 3. kvartal 2010 steg godsmængderne i danske havne med 9% mere end i 3. kvartal, og 3% mere end tilsvarende kvartal i 2009. I hele 2010 blev der omsat 4% mindre end i 2009 og 18% mindre end i 2008.
Maritime Danmark/Danmarks Statistik, 24/3 08.01, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10459

BALTIC DRY INDEX
1.565 (+22) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 23/3, http://www.dryships.com/pages/report.asp



HK-medlemmer er blevet fattigere
Mens priserne sidste år steg med 2,6% så steg lønnen for 150.000 medlemmer af HK/Privat kun med 2,4%. Samtidig er løngabet mellem mænd og kvinder steget fra 12 til 13%, hvilket er et knæk på en ellers positiv udvikling.
Avisen.dk, 23/3 15.43, http://avisen.dk/hk-medlemmer-er-blevet-fattigere_143851.aspx

Forbrugertilliden
Forbrugertillidsindikatoren er i marts på -0,8 og er dermed fortsat på et stabilt niveau. De seneste seks måneder har indikatoren svinget mellem -0,8 og +3,6 med et gennemsnit på 0,9. Forbrugerne forventer at både Danmarks og deres egen økonomiske situation vil være bedre om et år fra nu. De vurderer samtidig at deres egen situation er bedre nu end for et år siden.
Danmarks Statistik, 23/3, http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2011/NR133.pdf

Holbæk Kommune vil udlicitere rengøring uden aftalt høring
På trods af aftaler om at de ansatte skal høres, er kommunen i færd med en udlicitering af rengøringsopgaverne på skoler, institutioner og kontorer. 3F Holbæk mener kommunen i forbindelse med udliciteringen har brudt overenskomsten mellem Kommunernes Landsforening og 3F. En kommunedirektør afviser kritikken fra 3F og forklarer, at økonomiudvalget indtil videre kun har besluttet at arbejde hen imod en udlicitering og at der er holdt møde i samarbejdsudvalg kort efter beslutningen blev taget.
3F nyheder, 23/3 15.27, http://forsiden.3f.dk/article/20110322/NYHEDER/110329984/2140/NYHEDER

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 542,05 DKK
100 Euro = 758,79 DKK
Danske Bank, 24/3, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER

APM A-aktie: 49.320 (+210)
APM B-aktie: 50.900 (+350)
D/S Norden: 180,60 (-0,70)
DFDS: 450 (+1)
D/S Torm: 31,24 (-0,09)
Mols-Linien: 24 (0)
Børsen, 24/3

OleS



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX