Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...
DAGEN 23/9
Fre 23/9-2011 10.00

* Politisk pres fra Tyskland baggrund for udflagning af Scandlines færger
* Dansk-chartret skib på rekordtid gennem Nordøstpassagen
* Venstrefløj vil genoverveje tonnageskatteordningen
* 2-årig dagpengeperiode stadig blandt de længste i verden
* Forbrugernes forventninger stadig mere dystre
* Storstrejker i Grækenland



Dagen hedder  "Linus" efter biskop i Rom år 80, og den første pave efter Peter. Han lider martyrdøden omkring år 90.

- 480: Perserkongen Xerxes erobrer store dele af Grækenland, herunder Athen, men besejres i søslaget ved Salamis. Xerxes lider sit endelige nederlag ved Platææ, hvorefter perserne rejser hjem.
1722: Det første danske teater, Grønnegade-teateret i København åbner. Første forestilling er Molieres "Den gerrige", tre dage senere opføres Holbergs "Den politiske kandestøber".
1846: Den tyske astronom Johan G. Galle opdager Neptun efter bare 1 times søgning indenfor 1 grads afstand fra det sted på himlen, som Urbain-Jean-Joseph Le Verrier havde beregnet.
1848: Tyggegummi i butikkerne i USA for første gang nogensinde.
1939: Sigmund Freud dør i England under landflygtighed, 83 år gammel.
1943: Mussolini retablerer sit faciststyre, og i Auschwitz indledes eksperimental gasning af jøder.

Sol op 06.58 sol ned 19.06

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen - 09.00 møde med Færgen
John Ibsen - 09.00 møde med Færgen.
Christian Petersen - 14.00 aftale
Susanne Holmblad - fridag
Jens Fage-Pedersen - Rødovre



FRA MEDIER

Pirateri
IMB Piracy Report update
342-11
20/9 07.34 UTC psn 04:47S 044:35E ca. 300nm øst for Mombasa, Kenya (off Somalia)
Pirater i to skiffs bevæbnede med skydevåben og raketstyr forfulgte et fragtskib med henblik på kapring. Skibet foretog undvigemanøvrer men det lykkedes piraterne at entre. Besætningen trak sig tilbage til citadellet og anråbte om hjælp. Før de forlod skibet satte piraterne ild til det. Et krigsskib ankom til positionen og reddede besætningen.

341-11
21/9 06.43 UTC psn 12:46.6N 046:18.5E ca 60nm øst for Mayotte Island, Madagascar (off Somalia)
Et containerskib observerede to skiffs med 2-4 personer i hver i en afstand af 1,5nm. De to skiffs øgede hastigheden til 18 knob og nærmede sig containerskibet fra hver sin side. Skibet foretog undvigemanøvrer, øgede hastigheden og iværksatte anti-pirat procedurer. Efter de to skiffs havde forfulgt skibet i 25 minutter afbrød de angrebet.

340-11
20/9 23.45 LT psn 17:03N 082:24E Kabinada red, Indien
Røvere entrede et fragtskib for anker uden at blive opdaget. De stjal ejendele fra skibet og forsvandt.

Scandlines
Politisk pres fra Tyskland
HK/Privat Sjælland mener DIS-ordningen sikrer der ikke kan være økonomisk gevinst for Scandlines ved at indflage de nye færger i Tyskland. Forklaringen må derfor være politisk og Kurt Jørgensen fra HK mener der er tale om et politisk pres fra Tyskland med henblik på at få flyttet arbejdspladser fra Gedser til Rostock hvor der er et stort arbejdsløshedsområde.
Folketidende.dk, 22/9 19.16, http://folketidende.dk/scandlines-overvejelser-skyldes-politisk-pres

Guldborgsund-borgmester vil i dialog med rederiet
Borgmester John Brædder vil sammen med regionsformand i Region Sjælland, Steen Bach Nielsen, gå i forbøn hos Scandlines for de medarbejdere som risikerer at miste deres job. Nu har det kørt godt i 125 år, og hvorfor skulle det så ikke køre godt i de næste 125 år, spørger John Brædder. Hvad er det også lige der er baggrunden for en beslutning om tysk flag, spørger John Brædder, når der ikke er noget økonomisk incitament. John Brædder har henvendt sig til koncernchefen og håber på et personligt møde, og på at rederiet bevarer de nye færger under dansk flag.
Folketidende.dk, 22/9 14.31, http://folketidende.dk/borgmester-vil-i-dialog-med-scandlines-om-superfaerger

MV "Sanko Odyssey" på rekordtid gennem Nordøstpassagen
Det japanske tørlastskib, verdens største, som er chartret af Nordic Bulk Carriers er ankommet til den nordkinesiske havneby Jingdong og har skrevet historie. Sejltiden var ti og en halv dag fra Murmansk til Beringstrædet og yderligere 13 dage til kinesisk havn. Turen var begunstiget af at skibet stort set ikke mødte is på vejen. Direktøren for Nordic Bulk Carriers, Christian Bonfils, udtaler at der er tale om en rigtig god forretning. Turen er meget kortere end gennem Suez-kanalen, der spares 1.000 tons brændstof og skæres 15-20 dage af charterperioden.

Rederiet har lejet fire isforstærkede skibe og håber på at gennemføre 4-5 ture gennem passagen til næste år. Det er en drengedrøm som realiseres og vicedirektør fra Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, ser frem til isen forsvinder og man i fremtiden kan sejle ind og ud af de arktiske områder med udstyr og olie og gas til Europa og Asien.
Business.dk, 23/9 05.00, http://www.business.dk/transport/dansk-rederi-i-rekordsejlads-til-kina

Hurtigrutens "Nordlys" bugseret til værft
Den vand- og røgskadede færge blev onsdag bugseret til værft ikke langt fra Ålesund Havn. Dokopholdet ventes at vare 2-3 uger og skaderne er tilsyneladende mindre end først antaget. Myndighederne har startet efterforskningen af branden. På grund af kontraktforhold med staten er rederiet på jagt efter en midlertidig erstatningsfærge.
Maritime Danmark/tu.no, 22/9 15.01, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=11939

Samsø Færgen hedder stadig Samsø
Et billede taget for nogle dage siden på Siestas værftet i Hamborg viser at MS "Samsø" stadig hedder "SamsøFærgen". Selvom rederiet ikke ønsker et mæglingsmøde med kommunen, er der altså stadig et spinkelt håb forude, skriver
SamsøPosten, 22/9

Erria forventer sammenlægning med Uni-Tankers fra årsskiftet
Sådan skriver Erria i en fondsbørsmeddelelse. Uni-Tankers vil være det fortsættende rederi. Der indkaldes til ekstraordinær generalforsamling i Erria i oktober.
Maritime Danmark/Erria, 22/9 08.32, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=11933

Mærsk
Mærsk Line hæver rater
Mærsk Line følger efter OOCL og hæver fra 15. oktober raterne mellem Asien og New Zealand med 250 dollar pr. 20 fods container og 500 dollar for en 40 fods.
Borsen.dk/ritzau finans, 23/9 07.41, http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/215844/maersk_line_haever_rater_asien_til_new_zealand.html

Investeringer i indonesisk infrastruktur
Onsdag underskrev Mærsk en hensigtserklæring om samarbejde omkring investeringer i infrastrukturudviklinger i Indonesien.
Epn.dk, 23/90 08.38, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2555482.ece

Venstrefløj vil genoverveje erhvervsstøtteordninger
S, SF og Enhedslisten vil bl.a. genoverveje tonnageskatteordningen for dansk skibsfart. Dagbladet Børsen refererer at de økonomiske vismænd allerede i 2006 anbefalede at ændre vilkårene for de danske rederier, og ifølge nuværende overvismand Hans Jørgen Whiotta-Jacobsen er anbefalingen stadig gældende. Risiko for udflagning til f.eks. Singapore anses ikke for at have større betydning for samfundsøkonomien. En lektor fra CBS er på den anden side enig med Danmarks Rederiforening i, at det kan komme til at koste tusindvis af arbejdspladser hvis rammevilkårene for dansk skibsfart forringes - udover tab af identitet og selvforståelse som søfartsnation.
Maritime Danmark/Børsen, 22/9 13.06, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=11938

DIS-ordning og tonnageskat afgørende driftsvilkår
Gennem de sidste ti år har de to ordninger haft afgørende betydning for at dansk skibsfart fortsat har kunne være det største eksporterhverv i Danmark, som i øjeblikket bidrager med en valutaindtjening på 175 milliarder kroner og holder 100.000 mennesker beskæftiget på land, udtaler Jan Fritz Hansen. Danske rederier konkurrerer globalt hvor 80% af konkurrenterne er omfattet af en tonnageskatteordning, og ordningen er således et driftsvilkår og en international standard. Jan Fritz Hansen opfordrer bl.a. til at se over sundet til Sverige, hvor manglende vilje til at indføre sådanne ordninger har betydet at svensk skibsfart næsten er ved at uddø.
Danmarks Rederiforening, 21/9, http://www.shipowners.dk/presse/nyheder/30111.html

Maritim maleriudstilling i Rønne
En udstilling med 140 malerier af tidligere skibsfører i DFDS Andre Jensen, vises for tiden i Sjøgaarinj i Rønne. Malerierne viser danske og enkelte svenske damp- og motorskibe fra perioden 1870 og 100 år frem.
Maritime Danmark/Sjøgaarinj, 22/9 11.59, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=11906

Maritime bøger
Marstals matadorer
H.C. Christensen
rederi og værft 1842-1952
Ny bog fra Marstal Søfartsmuseum i serien Marstals matadorer.
Indbundet, 238 sider, 279 kroner, webbutik www.mamus.dk
Maritime Danmark/Marstal Søfartsmuseum, 22/9 14.04, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=11917

Søfart fredag 23/9
Indhold:
* Sundbusser ombygges til offshore-floteller

* Historien om det, der er kaldt »Verdens mindste krydstogtskibe« på »Verdens korteste krydstogt« bevæger sig nu definitivt mod enden, idet de to fartøjer, der hentydes til, nu er solgt til ombygning til beboelsesskibe.

* IMO-guidelines på vej

* Udviklingen i brugen af bevæbnede vagter om bord på handelsskibe for at forebygge piratangreb har øget behovet for nye regelsæt og vejledninger.

* Sprit ny firetakter til undervisning

* Aarhus Maskinmesterskole har modtaget en gave af anseelig størrelse. Verdens største producent af firetaktsmotorer, Wärtsilä har foræret skolen en helt ny dieselmotor, type W6L20.

* Undgå hug for skrotning
Reglerne om skibsophugning er under forandring. Som det er nu, er et skib juridisk set ikke længere et skib, når det er solgt til ophugning. Fra da af er det derimod affald, som falder ind under de gældende regler om import og eksport af affald.

* Søfartsmonument reddet

* Søfartsmonumentet for de omkomne søfarende i handelsflåden under Første Verdenskrig ved Langelinies Lystbådehavn i København er kommet til ære og værdighed igen.

* Tema om Vind & vand

* Der skal bygges nye havvindmølleparker på tilsammen 39.000 MW frem mod 2020, hvis man alene i Nordeuropa skal matche de politisk betingede krav omkring 20/20-reglen (20 pct. reduktion af CO2 i 2020).  Der er reelt kun en vej frem og det er havparker, siger sagkundskaben.
I Danmark er der planlagt nye havparker frem mod 2025 på i alt 4.200 MW, men er det ensbetydende med, at Vind-Danmark har sit på det tørre? Nej, siger sagkundskaben. Det er alt for snævert et marked. Udlandet kalder - 12 siders tema om Vind & vand.

BALTIC DRY INDEX

1.884 (+73) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 16/9, http://www.dryships.com/pages/report.asp



Også med to års dagpengeperiode har vi en af verdens længste
Hvis dagpengeperioden bliver forkortet med to år, til to år, så hører den danske dagpengeperiode alligevel til blandt de længste skriver Dansk Arbejdsgiverforenings magasin Agenda. Danmark ligger med to år på en delt femteplads blandt OECD-landene, hvor fire lande har en længere dagpengeperiode, mens fem andre lande også har en to-årig periode.

Arbejdsmarkedskommissionen har tidligere anbefalet en forkortelse til to år, med mulighed for forlængelse i perioder med ekstra høj ledighed. Sverige har en dagpengeperiode på 400 kalenderdage, udvidet til 450 dage hvis man har barn under 18 år. Flere OECD-lande har dagpengeperioder som afhænger af alder, antal beskæftigelsesuger før ledighed, indbetaling til arbejdsløshedsforsikring og forsørgerstatus.
Avisen.dk, 22/9 08.59,  http://avisen.dk/dansk-dagpengeperiode-blandt-verdens-laengste_152651.aspx

22.700 har fået dagpenge i to år
Hvis to-års reglerne havde været gældende lov i dag, ville 22.700 være røget ud af dagpengesystemet, viser tal fra AE-rådet og 3F. Professor i økonomi ved Århus Universitet Michael Svarer påpeger dog, at det er umuligt at sige hvor mange der forinden havde fundet et job hvis reglerne havde været gældende i dag. Der er nemlig en klar tendens til at de ledige finder job når det er ved at være slut med dagpengeretten. Beskæftigelsesministeriet oplyser at der indtil nu er mellem 1 og 2.000 der årligt falder ud af dagpengesystemet, og skønnet er - med betydelig usikkerhed - at tallet vil blive fordoblet efter reformen træder i kraft.
Fagbladet 3F, 22/9 11.00, http://fagbladet3f.dk/nyheder/akasse/a6a1970d9df54360bcef6e8e291d9a89-20110922-23000-har-faaet-dagpenge-i-to-aar

Forbrugerforventninger
Forbrugertillidsindikatoren var i september -3,6 og har været faldende de sidste tre måneder. Indikatoren belyser befolkningens syn på den aktuelle og fremtidige økonomiske situation. Forbrugerne forventer også - for anden måned i træk - at arbejdsløsheden vil være steget om et år til sammenligning med i dag.
Danmarks Statistik, 22/9, http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2011/NR444.pdf

Grækenland kan se frem til storstrejker
En 24-timers transportstrejke har næsten lammet hovedstaden Athen og offentligt ansatte har varslet store protester senere. Landet er på randen af kaos og grækerne er rasende og frustrerede over politikernes seneste meldinger om landets skrantende økonomi.
Avisen.dk, 22/9 12.27, http://avisen.dk/graesk-trafik-lammet-af-stor-strejke_152672.aspx

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 558,13 DKK
100 Euro = 757,75 DKK
Danske Bank, 21/9, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER

APM A-aktie: 31.780 (-1.440)
APM B-aktie: 33.260 (-1.360)
D/S Norden: 148,90 (-6,10)
DFDS: 365 (0)
D/S Torm: 7,65 (-0,60)
Mols-Linien: 15,40 (0)
Børsen, 23/9

OleS



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX