Dagen hedder ”Paulinus” efter en religiøs herre som var født i en velhavende familie i Sydfrankrig. Han og hans spanske hustru forlader det verdslige liv og slår sig ned i Spanien omkring 390. I 409 bliver han udnævnt til biskop i Nola. Udover at sikre opførelsen af en stor basilika i byen udgiver han et stort antal religiøse skrifter. Han dør i 409, og han er begravet i katedralen i Nola.
Det er Sankt Hans aften.
Ordsprog:
* Plukker en ugift pige 9 slags blomster kl. 12 og lægger dem under hovedpuden, vil hun drømme om sin tilkommende.
* Sankt Hans aftens regn er godt for præst og degn (dvs der bliver meget i tiende fordi høsten bliver god).
1757: Briterne besejrer de indiske styrker under slaget ved Plassey.
1848: Adolphe Sax udtager patent på sin opfindelse, saxofonen.
1848: I Paris begynder de såkaldte ”junidage”, hvor soldater undertrykker arbejdere og lukker deres værksteder. Flere tusinde dræbes.
1894: Alfred Charles Kinsey, amerikansk zoolog og forsker af seksuel adfærd fødes. Han dør i 1956.
1940: Hitler promenerer i Paris.
1956: Oberst Gamel Abdel Nasser vælges til ægyptisk præsident.
1964: På grund af mangel på arbejdskraft suspenderes de militære indkaldelser.
1984: Den koldeste, vådeste og mest stormfulde Skt Hans i mands minde. På sejladsen Sjælland Rundt må 900 både søge havn.
1985: Jumbojet fra Air India på vej fra Toronto til London med 329 ombord styrter ned sydøst for den irske kyst; formentlig bombesprængt, og samtlige ombordværende omkommer.
1986: Første spadestik til Storebæltsbroen.
Sol op 04.28 sol ned 21.55
CO-SØFART KALENDER
Ole Philipsen - 10.00 møde vedr. HFV
John Ibsen – 08.30 møde med Færgen
Kirsten Østergaard – 08.30 møde med Færgen
Jens Fage-Pedersen – sejlads med M/F ”Aurora”
FRA MEDIER
Pirateri
Små rederier bør forbydes sejlads i piratfarvande
Rederier uden nødvendig rederiorganisation, nødberedskab og forsikringsdækning, bør slet ikke have tilladelse til at sejle i pirattruede farvande, mener Søfartens Ledere, som henviser til lavt fribord og langsom fart som særlige risikofaktorer. Direktør Fritz Ganzhorn refererer til historien om "Danica White" fra Folmer & Co., og har særlig adresse til rederiet Shipcraft som ejer "Leopard". Tilsyneladende forhindrede de søfarende at selve skibet "Leopard" og lasten blev kapret, og Fritz Ganzhorn vil ikke afvise at der kunne havde været højere tempo i forhandlingerne hvis også skibet var blevet taget af piraterne. På den måde kan man sige at de søfarende er blevet offer for deres egen dygtighed. Søfartens Ledere gentager en tidligere opfordring om at alle involverede parter, med regering og udenrigsministerium for bordenden, sætter sig sammen og skaber rammer for erfaringsudveksling.
Søfartens Ledere, 22/6, http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=5d0be7cd-1805-4589-9bf4-dd8ced11a8a5&Module=09a83502-4949-4c1e-be6e-a0b52438340a&Item=2b23cef4-6fc4-4222-bc22-b5be9fbe481c
Rederiforeningen erkender der er brug for et nyt forum
Jan Fritz Hansen er enig med Søfartens Ledere i at de små rederier mangler ressourcer til gidselsager, og ser gerne etablering af et nyt forum for erfaringsudveksling. Rederiforeningen er involveret i den aktuelle sag med de søfarende fra det danske fragtskib "Leopard", hvor seks søfarende, heraf to danske officerer, nu er gidsler på sjette måned. Som brancheorganisation har rederiforeningen imidlertid ikke mulighed for at gå ind i den økonomiske side af sagen.
Maritime Danmark/Fyens.dk, 22/6 08.28, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=11266
Udenrigsministeriet er bekymret men vil ikke gå ind i gidselsager
Af principielle grunde kan den danske stat ikke forhandle med pirater eller kriminelle og udbetale løsesummer. Derimod kan myndighederne bistå gidsler og de pårørende så godt som muligt. Hvis den danske stat gik ind i forhandlinger og udbetalte løsesummer, ville det bringe tusindvis af danskere over hele verden i fare.
Maritime Danmark/sn.dk, 22/6 08.46, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=11267
Viljen mangler
Ifølge 3F skal årsagen til at de to danske søfarende fra "Leopard" stadig sidder som gidsler, ikke hentes fra manglende evne, men derimod fra manglende vilje fra rederiets side. "Det er en værre omgang fedtspilleri" siger forhandlingschef hos 3F Henrik Berlau. Gidslerne kan end ikke trøste sig ved tanken om et forsikringsselskab, fordi pirater og gidsler forlod skibet og myndighederne har "privatiseret" hele systemet. En situation der ifølge Berlau er helt uacceptabel. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra rederiet hvis seneste pressemeddelelse er fra 21. januar. I pressemeddelelsen står der at der er indledt forhandlinger og at besætningen har det godt og bliver godt behandlet.
Epn.dk, 22/6 09.43, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2468850.ece
Tak til "Absalon"
Onsdag d. 22. juni deltog besætningen fra "Absalon" i en reception i Danmarks Rederiforening hvor vicedirektør Jan Fritz Hansen bl.a. sagde: "Vi sætter kæmpe stor pris på det I gør. Det er rigtig vigtigt for dansk skibsfart, at I er til stede i området." "Absalons" kaptajn, Kristen Haumann, mente også selv at skibet gjorde en god indsats og hilste den nye aftale om udveksling af pirater med Kenya velkommen. "Absalon" forventer at sejle tilbage til området ved Somalia til efteråret på en forventet seks måneders mission.
Danmarks Rederiforening, 22/6, http://www.shipowners.dk/presse/nyheder/29749.html
Live Piracy Report update
18/6 02.10 LT psn 05:51.9N 013:2.57E Boma red, Demokratiske Republik Congo
En årvågen vagtmand på et køleskib for anker, bemærkede en røver med en lang kniv som gemte sig på fordækket. Røveren hoppede overbord mens vagtmanden oplyste området med sin stavlygte. Intet stjålet.
17/6 22.37 LT psn 06:39.3N 058:10.2W Georgetown inderred, Guyana
Fire røvere bevæbnede med knive entrede et containerskib for anker. De tog bådsmanden som gidsel og stjal skibsejendele, hvorefter de forsvandt. Der blev slået alarm, besætningen mønstret og autoriteter informeret.
ICC Commercial Crime Services, 22/6, http://www.icc-ccs.org/home/piracy-reporting-centre/live-piracy-report
Rederiforeningen uenige med Søfartens Ledere om skattespørgsmål
Søfartens Ledere vil nu belejre politikere med spørgsmål om skattekompensation til de DIS-søfarende, men Danmarks Rederiforening er uenige i navigatørernes udlægning af spørgsmålet. Faktum er, siger rederiforeningen, at rederiforeningen hele tiden i forhandlingsforløbet har fastholdt, at skattekompensation og løn ikke kan ses isoleret, men som to elementer i en samlet løsning. For rederierne er det den samlede lønudgift der er fokus på.
Rederiforeningen har været i sin gode ret til at afvise forhandling af skat isoleret, fordi Søfartens Ledere i 2006 valgte at opsige et "opsparingsprotokollat" (protokollat hvorefter skattekompensation kom til udbetaling når skattelettelser samlet nåede 1.000 kr om måneden eller mere).
I modsætning til Søfartens Ledere har Maskinmestrenes Forening tiltrådt det foreliggende forhandlingstilbud hvormed der er sket fornyelse af hovedoverenskomsten, og vejen er banet for fornyelse af særoverenskomsterne.
Danmarks Rederiforening, 22/6, http://www.shipowners.dk/presse/nyheder/29730.html
Torm gik i kursfest
Efter shippingavisen Tradewinds har bebudet tegning af en lånepakke på 1 milliard dollar hos Nordea, kunne rederiet onsdag notere en kursstigning på 5,8% ved børsens lukketid. Rederiet har ellers siden nytår mistet 43,4% af sin markedsværdi. Torm planlægger en større aktieemission senere på året.
Borsen.dk/ritzau finans, 22/6 18.25, http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/209866/kursfest_i_torm_efter_laanehistorie.html
Morgendukkert
Det har vist sig at det er det belgiske tankrederi Euronav som har sikret sig det af Tradewinds omtalte lån, som faktuelt er en seksårig kreditfacilitet på 750 millioner dollar, fra en gruppe banker med Nordea i spidsen. Rygterne om at det var Torm som havde fået lånet fik aktien i kurspolka, men realiteterne vil nu kunne mærkes som aktionærtømmermænd til morgen.
Business.dk/ritzau finans, 23/6 08.05, http://www.business.dk/transport/torm-aktionaerer-risikerer-begmand-fra-boersstart
Danske Færger A/S har tab på 78 millioner i første fire måneder af 2011
Det fremgår af regnskab fra Bornholmstrafikken Holding, som selv har en resultatandel på minus 39 millioner kroner. Trafikmæssigt har der været fremgang for såvel passagerer som biler, men tilbagegang for busser. For Bornholmerfærgen er der sket flytning af passagerer fra Køgeruten til Ystad-ruten efter salget af ”Dueodde”. Også indsættelse af ”Povl Anker” til aften/natsejlads har givet flere passagerer på Ystad-ruten. Rederiet har imidlertid ikke haft større billetindtægter på grund af voldsomme rabatter, og billetindtægterne på Ystad-ruten faldt med 1,5%.
Danske Færger A/S forventer markant forbedring for hele 2011 set i forhold til 2010.
BornholmsTidende, 22/6
DFDS har solgt Rotterdam-terminal og opjusterer
En overskydende havneterminal er solgt med en fortjeneste på 45 millioner kroner, og rederiet opjusterer resultatforventningen for 2011 med et tilsvarende beløb til 595 millioner kroner før skat. Terminalen var blevet overflødig efter rederiet i begyndelsen af året flyttede ro-ro-ruten mellem Immingham og Rotterdam til Norfolklines havneterminal i Rotterdam. Konsolidering af havneterminaler i Nordsøen har været en vigtig del af integrationsplanen efter DFDS købte Norfolkline af Mærsk, udtaler adm. direktør Niels Smedegaard.
Euroinvestor/DFDS update news extra, 22/6 15.53, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11732320
Clipper lægger sag an mod skattevæsenet på grund af bøde
Rederiet er stærkt utilfreds med en pålagt bøde på to millioner kroner, på baggrund af den meget omtalte sag om skatteunddragelser ved bonusudbetalinger fra Bahamas. Ved udbetalingerne meddelte rederiet hver enkelt modtager af bonus, at beløbet var skattepligtigt i Danmark. SKAT har pålagt bøden med den begrundelse at ordningen er ulovlig i Danmark. Både Clippers revisorer og andre eksperter har blåstemplet ordningen.
Link til TV-indslag.
Maritime Danmark, 22/6 13.46, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=11272
Ærøfærgerne fik overskud efter skat på 114.000 kroner
Der var sorte tal på 2010-regnskabets bundlinje for 2010 efter et tilskud på 18,8 millioner kroner. I 2009 var overskuddet til sammenligning 44.000 kroner. Færgedirektør Keld Møller er tilfreds men havde gerne set en vedvarende stigning i trafikken. Bestyrelsesformanden Peter Lund er også tilfreds, dog ikke med cateringdelen som påvirker regnskabet negativt. Det skyldes mange ekstraudgifter på varerne som ikke er lagt over på kunderne.
Fyens.dk, 22/6 17.17, http://www.fyens.dk/article/1874333:AEroe--Overskud-trods-faerre-passagerer
Stena Line har monteret vindmøller på fordækket for at spare brændstof
På fordækket af færgen "Stena Jutlandia" som sejler mellem Frederikshavn og Göteborg er der monteret to vindmøller. Møllerne er syv meter høje og skal producere strøm til skibet og reducere vindmodstanden. Den største del af besparelsen kommer på grund af den reducerede vindmodstand, som alene er beregnet til en besparelse på 80-90 tons olie om året. Strømproduktionen svarer til fire parcelhuses forbrug og skal give belysning på vogndækket. Vindmøllerne har kostet en million svenske kroner som forventes sparet ind på otte måneder.
Nordjyske.dk, 22/6 18.47, http://www.nordjyske.dk/artikel/10/5/29/3894998/3/sejler%20med%20vindm%F8ller%20p%E5%20ford%E6kket
Trafikpropper på Yangtze-floden
Lloyds List skriver at kineserne har nået grænsen for hvor mange skibe der kan passere De Tre Slugters Dæmning, og det har givet ventetider for skibene med betydelig risiko for trafikpropper på landets største flod. I 2009 blev 9,1 millioner tyvefodscontainere fragtet på floden og tallet kan stige til over 40 millioner i 2020.
Euroinvestor/ritzau finans, 23/6 07.21, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11732730
BALTIC DRY INDEX
1.406 (-3) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 22/6, http://www.dryships.com/pages/report.asp
PROSA-konflikten
Konflikten udvides
Konflikten mellem PROSA og CSC bliver udvidet med 156 medarbejdere hos CSC Airline Solutions fra den 29. juni. Det sker som ferietrafikken får vinger med starten af skolesommerferien. Firmaet håndterer it-systemer hos SAS. Fagforeningen beklager at konflikten kommer til at omfatte alle SAS' operationelle systemer. Beslutningen om sympatistrejke blev taget med 111 stemmer for, 25 imod og 2 stemte blankt.
Ingeniøren.dk, 22/6 09.19, http://www.version2.dk/artikel/ferietrafikken-i-fare-prosa-varsler-sympatistrejke-154-ansatte-hos-cscsas-29224
Måtte springe for livet
CSC's hovedkontor på Retortvej er til stadighed forsøgt blokeret af strejkevagter, mens politiet planmæssigt ankommer klokken otte om morgenen og lemper trafikken igennem. Onsdag morgen var politiet imidlertid forsinket og der opstod en utålmodig kødannelse, hvor en arrig chauffør pludselig gassede op i den forkerte vejbane og speedede mod vagterne som måtte springe for livet. Det var tæt på at gå galt for en som stod med ryggen til. Der har ingen personskader været men politiet har alligevel valgt at optage rapport om episoden.
Epn.dk, 22/8 17.32, http://epn.dk/teknologi2/branchen/article2470042.ece
Hver femte der vil miste dagpengeretten i 2012 vil være af anden etnisk herkomst
Tyve procent af dem som rammes af den halverede dagpengeperiode i 2012 vil have anden etnisk baggrund på landsplan. Mange indvandrere vil ende på starthjælp som er en ekstra lav form for kontanthjælp. Ulla Tørnæs fra Venstre mener tallene er udtryk for det rene gætteværk.
3F nyheder, 22/6 20.00, http://forsiden.3f.dk/article/20110622/NYHEDER/110629985/2140/NYHEDER
P-vagter fyret fordi de var for emsige
Hjørring og Brønderslev kommuner har opsagt en kontrakt med et p-vagtselskab, fordi vagterne skræmmer turisterne væk. De er simpelthen for emsige med at skrive bøder ud, når p-skiverne ikke er stillet korrekt, udtaler kommunen, der f.eks. ønsker at vise hensyn til nordmænd som slet ikke kender til p-skiver. "Man kommer ingen steder uden fingerspidsfornemmelse. Man skal ikke altid trække det røde kort, men det har man indtryk af at p-vagterne gør hver eneste gang", siger Hjørrings borgmester.
Avisen.dk, 22/6 15.04, http://avisen.dk/parkeringsvagter-faar-fyresedlen_148170.aspx
Kursusudbyder afslører hvordan firmaerne sammen svindler
Kursuskøbmænd, erhvervsskoler og virksomheder svindler sammen det offentlige i forbindelse med en forretningsmodel, som i årevis har gjort AMIU-kurser og VEU-godtgørelser til en lukrativ forretning. "Det er vanskeligt at eksistere i den her branche, hvis ikke du svindler. Stort set alle gør det. Det er ikke undtagelsen, det er reglen", udtaler en østjysk kursusudbyder.
Særlig efter finanskrisen er der kommet skred i det den anonyme kursusudbyder kalder "AMU-karusellen". Den lukrative svindel med offentlige undervisningsmidler er detaljeret beskrevet i længere artikel.
Avisen.dk, 21/6 22.45, http://avisen.dk/amu-karrusellen-saadan-svindler-vi-sammen_147880.aspx?Page=3
Forbrugerforventninger juni 2011
Forbrugertilliden er fortsat stabil og indikatoren var i juni 3,0. I de seneste seks måneder har niveauet svinget mellem -0,8 og 3,3 med et gennemsnit på 1,56. Forbrugerne forventer stadig at både familiens og Danmarks økonomiske situation vil være bedre om et år.
Danmarks Statistik, 22/6, http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2011/NR289.pdf
Nogle førtidspensionister både vil og kan arbejde
Forsøg i 16 kommuner viser at 8% af førtidspensionisterne under 50 år er interesserede i arbejde, og en tredjedel af dem, 637 personer, er nu i arbejde med løntilskud, deltidsjob eller fleksjob. Det er lykkedes jobcentrene at finde passende arbejde ved at fokusere på ressourcer frem for begrænsninger. To ud af tre ansættelser er sket i private firmaer.
Beskæftigelsesministeriet, 22/6, http://www.bm.dk/Aktuelt/Nyheder/Nyt%20fra%20BEM/Arkiv/2011/06/Nogle%20foertidspensionister%20baade%20vil%20og%20kan%20arbejde.aspx
VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 532,30 DKK
100 Euro = 758,90 DKK
Danske Bank, 23/6, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#
AKTIEKURSER
APM B-aktie: 43.120 (-1.040)
APM A-aktie: 41.520 (-1.000)
D/S Norden: 170,90 (+2,20)
DFDS: 428 (+6)
D/S Torm: 22,16 (+1,22)
Mols-Linien: 14,50 (+1,60)
Børsen, 23/6
OleS