Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...
DAGEN 23/4
Fre 23/4-2010 10.00

Dagens navn er Georgius - efter den hellige Sankt Georg, som med et kors nedlagde en drage. Herhjemme kendes han også som Sankt Jørgen

1924: Danmark (og verden) får sin første, folkevalgte kvindelige minister. Nina Bang bliver undervisningsminister i Thorvald Staunings første regering

1972: Frankrig godkender ved en folkeafstemning EF's udvidelse med England, Irland, Norge og Danmark

1992: McDonald's åbner sin første kinesiske fast-food restaurant i Beijing

Solopgang: 05:54 Solnedgang: 20:34 Dagen er tiltaget 7 timer og 29 min

CO-SØFART KALENDER

Ole Strandberg – arbejder hjemme
Ole Philipsen - ferie

FRA MEDIER

Pirateri
Pirater truer med at sprænge skib i luften
De somaliske pirater, der for tre uger siden kaprede den koreanske supertanker Samho Dream i Det Indiske Ocean, truer nu med at sprænge skibet i luften, hvis ikke de får udbetalt 20 millioner dollar i løsesum. Det samme gælder, hvis den koreanske destroyer, der befinder sig få sømil fra den kaprede supertanker, forsøger at tilbageerobre Samho Dream med magt. Om bord på tankskibet befinder sig en 24 mand stor besætning, bestående af fem sydkoreanske officerer og 19 filippinske søfolk.
Maritime Danmark, 22/4, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=7739

Skibe opfordres til at væbne sig
Den amerikanske admiral Mark P. Fitzgerald, der er chef for NATOs flådestyrker i Sydeuropa, opfordrer nu civile handelsskibe til at tage bevæbnede vagter om bord, for at forsvare sig imod pirater. Det kontroversielle forslag blev fremsat på et pressemøde med amerikanske journalister, hvor admiralen slog fast, at flådestyrkerne ikke var i stand til at garantere de civile skibes sikkerhed i Aden Bugten og den vestlige del af Det Indiske Ocean.
"Vi kunne sende en hel krig af flådefartøjer derud, og vi ville stadig ikke ville være i stand til at dække hele havet. Derfor bør civile skibe væbne sig når de sejler gennem de piratplagede farvande, så de selv har mulighed for at forsvare sig, sagde admiralen.
Maritime Danmark, 23/4, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=7742

Boreplatform sunket i Den Mexicanske Golf
En miljøkatastrofe truer i Den Mexicanske Golf, efter at den brændende platform Deepwater Horizon torsdag aften forsvandt i havet. Dermed forsvandt også håbet om at finde de 11 besætningsmedlemmer, der har været savnet, siden platformen tirsdag blev ramt af en kraftig eksplosion og brød i brand.

Der befandt sig 137 personer om bord på platformen da ulykken indtraf. 115 blev samlet op af supportskibe i nærheden, heraf var 17 så hårdt såret, at de måtte flyves i land med helikoptere.
 
Den amerikanske kystvagt arbejder nu tæt sammen med miljømyndighederne i et forsøg på at begrænse forureningen mest muligt, men allerede få timer efter at boreplatformen forsvandt i havet, var et flere kvadratkilometer stort oliespild tydeligt at se på havoverfladen.
Politiken.dk, 23/4, http://politiken.dk/udland/article954846.ece

FOA: Askeofre skal kompenseres af a-kasser
Askeramte lønmodtagere bør få kompensation fra a-kasserne, mener fagforbundet FOA. For det er medarbejderens eget ansvar at møde op på arbejde - også selvom det er voldsomme naturfænomener, der er kommet i vejen. Det er slet ikke tidssvarende, mener fagforbundet FOA.

”Derfor bør Christiansborg løse problemet ved at give a-kasserne mulighed for at kompensere medlemmer, der dokumenteret har været afskåret i at nå frem på arbejde på grund af voldsomme naturfænomener,” siger FOA's formand Dennis Kristensen i en pressemeddelelse.

Det kan for eksempel være voldsomt snefald eller stormvejr og altså også ved lukning af luftrummet ved vulkanudbrud. Ifølge FOA er det en mere end 100 år gammel retsstilling, der giver lønmodtagerne selv det fulde ansvar for ikke at kunne møde på arbejde. Det betyder træk i lønnen, tvungen afspadsering eller ferie for de tusindvis af danskere, som ufrivilligt har fået forlænget deres udlandsophold på grund af flyveforbudet. Og det er helt urimeligt, mener Dennis Kristensen.
EPN.dk, 23/4, http://epn.dk/samfund/arbmarked/article2047090.ece

Politisk uenighed om sms-fyringer
Dansk Folkeparti vil ligesom Socialdemokratrne have beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V) til at sætte en stopper for, at medarbejdere kan blive fyret per sms. Ifølge ministeren er der nemlig ikke umiddelbart noget til hinder for, at fyringen kan ske ved, at ansatte får den kortfattede besked. Men nu melder flere partier – og altså heriblandt regereingens støtteparti – ud at de ikke er enige med ministeren.

”Jeg ved godt, at det er den fagre nye verden, men det altså helt urimeligt at fyre folk ved bare at sende dem en sms. Ofte har de ansatte jo også brug for en begrundelse, hvis de skal have dagpenge eller søge et andet job. Hvis man vil fyre folk, så må man være så voksen at give dem en ordentlig besked”, siger Bent Bøgsted, som er arbejdsmarkedsordfører for Dansk Folkeparti. ”Jeg har da også spurgt beskæftigelsesministeren om hendes eget system - jobcentrene - accepterer jobansøgninger, som bliver sendt per sms. Men jeg har ikke fået noget svar”, fortsætter Bent Bøgsted.
Politiken.dk, 22/4, http://politiken.dk/erhverv/article954591.ece

Søfart nr. 16 bringer bl.a. følgende artikler:
Mærsk rigger af i Singapore
Et storstilet investeringsprogram på over tre mia. USD – i sin tid initieret af det daværende Maersk Contractors – kan medio maj officielt afsluttes med navngivningen af den tredje og sidste semi-sub rig til Maersk Drilling. Totalt set omfattende kæmpeordren i øvrigt fire state-of-the-art High Efficiency jackup rigge og tre ligeledes state-of-the-art-desig­nede Ultra Deepwater semi sub-rigge. Foruden et par ekstra mere standardprægede jackup rigge, der blev overtaget på roden – tillige med et par FPSO-projekter, der dog blev forløst af søsterværftet, Keppel Shipyard.

Karstensens leverer færøsk mega-trawler
Karstensens Skibsværft har leveret nybygningen »Tròndur I Götu« til det færøske trawler-rederi P/R Hvamm.  Not-trawleren »Tròndur I Götu« er byggenummer 192 og er det største fiskefartøj leveret fra værftet i Skagen til dato. Fartøjet er godt 20 pct. større end »Gitte Henning«, som Karstensens Skibsværft leverede til en reder i Thyborøn i december 2008. Skroget til »Tròndur I Götu« er bygget ved Naval Shipyard i Gdynia i Polen, mens skibets design er udført af Wärtsilä Ship Design i Norge.

Nordic Tankers i nyt kommercielt samarbejde
Nordic Tankers, som overtog en stor del af Clippers tankskibsaktiviteter tidligere i år, er godt på vej med et nyt samarbejde med det Singapore-baserede pool-management-selskab WOMAR. De to parter har i første omgang indgået en hensigtserklæring om fælles markedsføring af hinandens coatede kemikalietankskibe i størrelsen 10-17.000 t.dv. Dette er dog kun første skridt på vej mod et egentligt pool-samarbejde, som vil blive etableret, hvis parterne kan blive enige om en model. Det nye samarbejde udspringer af Nordic Tankers’ og WOMARs respektive styrker hhv. vest og øst for Suez.

Match af skibe og laster på internettet
To danske iværksættere gør nu et nyt forsøg på at gøre afstanden mellem rederi og befragter kortere – og ikke mindst reducere det enorme flow af e-mails, som udveksles på kryds og tværs i branchen. Det skal ske via en internet-baseret service, som kan matche åbne laster og skibe. Mens tidligere forsøg på at lave lignende løsninger bl.a. er strandet på et utilstrækkeligt antal brugere og for besværlige arbejdsgange, mener det nye initiativ, Copenhagen Shipping Exchange, at have fundet en løsning, der virker.

Årsag til færgehavari stadig ikke opklaret
Den norske havarikommission, der i øjeblikket udreder havariet på katamaranfærgen »Sollifjell«, vil ikke gisne om, hvornår den endelige havarirapport forelægger. Undersøgelsen ledes af havariinspektør John Wilsgaard. Han oplyser, at der i øjeblikket foregår en række møder mellem de involverede parter, der udover havarikommissionen selv, bl.a. indbefatter færgens byggeværft norske Båtservice Mandal samt skrogleverandøren, danske Tuco Marine Group.

Ny Marstal-virksomhed med speciale i vetting
Med baggrund i den store, lokale know-how er Marstal netop blevet en maritim service-virksomhed rigere. Global Vetting Service ApS er navnet på det nye initiativ, der – som navnet antyder – vil beskæftige sig med serviceopgaver inden for vetting-området til tankskibsrederier. Global Vetting Service vil tilbyde en bred vifte af ydelser, som kan omfatte alt op til en total styring af et rederis vetting-opgaver.

Besætningsskift med forhindringer
Mange tusinder ansatte i søfarts- og offshorebrancherne blev direkte berørt af vulkanaskens lukning af luftrummet over Europa. Men både kølige reaktioner fra de berørte firmaer og ansatte samt ikke mindst en aktiv indsats fra de ”scenevante” rejsearrangører minimerede generelt problemerne. Et pænt stort økonomisk efterspil slipper man dog ikke for at skulle have udredet.

Nye fuelstandarder på vej i pipelinen
Lloyd’s Register bød i sidste uge inde for til et gå-hjem seminar, hvor der blev sat fokus på nok et højaktuelt emne for de tekniske (og økonomiske) organisationer ude i Det Blå Danmark. Det gjaldt den internationale fuelolie-standard ISO 8217, hvortil kvalitetskravene forventes strammet op i år.

»Georg Stage« en unik platform for uddannelse
-Det kvantespring, jeg ser, den enkelte elev tage udviklingsmæssigt i løbet af de fem måneder om bord, er en kilde til stadig glæde og en viden om, at vi gør en forskel, påpeger Karl Zilmer, kaptajn på skoleskibet »Georg Stage«, i en kronik i denne uges Søfart.

BALTIC DRY INDEX
3006 (-3) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 22/4, http://www.dryships.com/pages/report.asp

BANKENS - SALGSKURSER
100 USD = 571,86 DKK
100 Euro = 757,23 DKK
Danske Bank, 23/4, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 44.900 (-280)
APM B-aktie: 45.880 (-440)
D/S Norden: 259,20 (-5,30)
D/S Torm: 60,50 (-2,50)
DFDS: 424 (+1,50)
Mols-Linien: 57,50 (-0,50)
Børsen, 23/4

(Christian P)

THORA LUND

Image29520__fieldImage



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX