Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...
DAGEN 23/3
Fre 23/3-2012 10.00


CO-SØFART KALENDER
Ole Philipsen - feriedag
John Ibsen - deltager ved navngivning af færge Lolland
Mohni Bambara - feriedag
Hanne Hansen - arbejder hjemme


 
PIRATERI

EU vil bombe piratbaser i Somalia
EU's forsvarsministre besluttede torsdag, at de vil udarbejde et mandat, der giver de europæiske styrker mulighed for at bombe piratbaserne fra luften eller fra havet, skriver flere medier - herunder Jyllands Posten. Forsvarsminister Nick Hækkerup uddyber, at det mere robuste mandat skal give mulighed for at beskyde baser og materiel, ikke pirater.
JP 22/3 16.50, http://jp.dk/udland/article2730914.ece


 

FRA MEDIER


Nordea-livline til storaktionær i Torm
Flere banker med Nordea i spidsen har sikret Torms græske storaktionær, Gabriel Panayotides, en finansiel livline i sin anden storinvestering, det kriseramte rederi Excel Maritime. - Det er en klar indikation af, at Gabriel Panayotides ikke står til at få nogen indflydelse i Torm fremover, siger senioranalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen til Jyllands Posten.
EPN 23/3 07.31, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2731390.ece

Mærsk satser på asiatisk rederi
A.P. Møller - Mærsks containerrederi MCC i Singapore er en vigtig brik for Mærsk i fremtiden, hvor rederiet satser på de voksende økonomier i Sydøstasien.
Business.dk 23/3 05.01, http://www.business.dk/transport/maersk-satser-paa-asiatisk-rederi

Maersk Line booked op på Europa-Asien
Maersk Line har stoppet for booking af nye transporter fra Nordeuropa til Asien. Det skyldes en ophobning af containere med varer til Asien som ikke er kommet afsted på grund af en serie aflyste afgange i forbindelse med det kinesiske nytår.
Borsen 22/3 16.44, http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/228782/maersk_line_stopper_for_nye_ordrer_paa_europa-asien.html

Danske Havne hilser ny havnelov velkommen
Nye kommercielle muligheder for havne er resultatet af den nye havnelov, der er enstemmigt vedtaget i Folketinget. Danske Havne hilser moderniseringen velkommen. -En mere klar havnelov med moderne kommercielle rammer gør det lettere at skabe vækst og bedre vilkår for virksomheder, der bruger havnene. Nu kan havnene gå i offensiven til gavn for kunderne og transporterhvervet. Det er vi rigtig glade for, siger Uffe Steiner Jensen, formand for Danske Havne.
Danske Havne 22/3, http://www.danskehavne.dk/dk/Menu/Nyheder/Nyheder/Ny+Havnelov+vedtaget

DanPilot med overskud på 23,3 mio. kroner
Øget omsætning, effektiviseringer og fokus på omkostninger førte DanPilot til et overskud efter 2011 på 23,3 mio. kr. fortæller Maritime Danmark.
Maritimedanmark.dk 23/3 07.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13789

Udvidelse af Sisimiut havn rykket nærmere
Naalakkersuisut og Qeqqata Kommunia har indgået en hensigtserklæring om en havneudvidelse i Sisimiut. Hensigtserklæringen er første skridt på vejen til at skabe rammerne for et kommende samarbejde mellem selvstyret og Qeqqata Kommunia omkring udvidelsen, fortæller onlinemediet sermitsiaq.ag
Sermitsiaq.ag 22/3 17.48, http://sermitsiaq.ag/node/121601

Color Lines koncernchef ny president for norsk rederorganisation
Trond Kleivdal, adm. direktør for Color Line er udpeget til at indtage posten som formand for Norges Rederiforbund. Trond Kleivdal har siden 2002 haft plads i bestyrelsen.
Norges Rederiforbund 22/3, http://www.rederi.no/nrweb/cms.nsf/%28$All%29/3D79DFE78066DFC0C12579C8004D0837?OpenDocument

På grund med promille på 2,18
Grundstødt russisk kaptajn havde promille på 2,18. Det forventes, han fremstilles i grundlovsforhør i dag fredag. Skibet, det græsk ejede kemikalietankskib 'Terry', gik torsdag formiddag på grund på en sandbanke i Øresund ved Øresundsforbindelsen. Skibet er i ballast og var på vej til Riga. Myndighederne afventer nu en bjærgningsplan fra rederen.
JP 22/3 18.56, http://jp.dk/indland/article2731035.ece

Fuld skipper på Strynøfærge slipper for fængsel
Strynøfærgens skipper havde en promille på 2,2, da han 4. december sidste år blev alkoholtestet. Anklagemyndigheden kræver skipperen idømt samfundstjeneste. - Det er en tilståelsessag, hvor vi efter indstilling fra Søfartsstyrelsen kræver 30 dages betinget fængsel og frakendelse af førerretten i et år, oplyser politiadvokat Klaus Holten Kristensen, Fyns Politi, til Fyens Stiftstidende.
Fyens.dk 22/3 18.47, http://www.fyens.dk/article/2049716:Langeland--Fuld-skipper-paa-Strynoefaerge-slipper-for-faengsel

'Iver Huitfeldt' på vej hjem efter øvelse 'Cold Response'
Natten til i går vendte påbegyndte 'Iver Huitfeldt' hjemsejladsen fra øvelsen Cold Response i det nordlige Norge. Skibet har indgået i øvelser i ubådsjagt, forsvar mod fly og missilangreb, forsvar mod andre krigsskibe, og indøvet brugen af de nye radarsystemer og avancerede kommunikations, kommando – kontrolsystemer i Norges snævre og klippefyldte farvande. Desuden har eskorteøvelser samt havari og brandøvelser med syge og sårede, som kræver behandling af sanitetsbesætningen for at funktionsteste skibets hospital, indgået i programmet.
SOK 22/3 12.39, http://forsvaret.dk/SOK/Nyt%20og%20Presse/nybygninger/Pages/2012-03-22.aspx

Søredningstjenesten hædret på frimærker
Flyvestation Karup lagde ramme til afsløringen af to nye frimærker, hvor søredningstjenesten udgør motivet. Mærkerne er en del af serien "Norden ved havet".
SOK 22/3 12.54, http://forsvaret.dk/SOK/Nyt%20og%20Presse/oevrigenyheder/Pages/2012-03-22-frimaerke.aspx

Fem Costa Concordia-lig fundet
Med fundet af yderligere fem lig fra skibsforliset midt i janaur er dødstallet nu oppe på 30.
JP 22/3 18.20, http://jp.dk/udland/europa/article2731001.ece

Uddrag fra SHIPPINGWATCH det sidste døgn:
Online-mediet fra JP/Politikens hus med fokus på Det Blå Danmark på www.shippingwatch.dk

Højdramatisk spil om Torm
REDERIER: Rederiet Torm sejler mod en omfattende rekonstruktion, men det er endnu uafklaret, om rederiet skal gå i betalingsstandsning, eller om kreditorerne kan blive enige om en mindre dramatisk løsning.

Nordea redder kriseramt Torm-ejer
REDERIER: Efter et tab på over 1 mia. kr. har en række banker med Nordea i spidsen spændt et økonomisk sikkerhedsnet ud under Torm-ejer Gabriel Panayotides' amerikanske rederi, Excel Maritime.Den livgivende bankaftale medfører, at grækeren selv skal finde 100 mio. kr. inden månedens udgang.

Avis: Maersk taber fortsat penge på container-området
REDERIER: Olieprisernes himmelflugt betyder, at Maersk endnu ikke tjener penge på at fragte containere, selv efter de seneste ugers mange ratestigniner, skriver Berlingske Business.

Avis: Maersk satser på sit asiatiske feeder-rederi
REDERIER: Maersks lokale feeder-rederi i Asien, MCC, spiller en vigtig rolle for udviklingen i regionen for det danske containerrederi, Maersk Line, skriver Berlingske Business.

TV: Dong-direktør fik millionrabat af Dong
OFFSHORE: De seneste uger er det historierne om store bonusser og lønfest i Dong, der har huseret, nu viser det sig ifølge TV2 Nyhederne, at det statsejede selskab også har været involveret i en opsigtvækkende ejendomshandel.

Konflikt med Iran stopper for Lauritzen-kontrakt
REDERIER: Lauritzen Kosan må opgive en længerevarende forretning med Iran på grund af USA og EUs skærpede sanktioner mod landet.

Bimco: Iran-konflikt kan flytte oliehandel til Vestafrika
REDERIER: Saudi-Arabiens velvilje til at fylde hullet ud pga. olieembargoen mod Iran, gør at konflikten ikke har haft væsentlige følger endnu for tankskibsrederierne, påpeger den internationale søfartsorganisation Bimco. Men kineserne kan vælge at hente mere olie i Vestafrika. Det vil få en positiv betydning for rederierne.

Custos: Bevæbnede vagter er fortsat det svageste led
SERVICES: Der er et presserende behov for, at det uregulerede marked for bevæbnede vagter bliver underlagt og kontrolleret af en uvildig tilsynsmyndighed. Det mener sikkerhedsvirksomheden Custos. Som det er i dag, er både danske og udenlandske redere overladt til et uigennemskueligt udbud, hvor det kan være svært at sikre sig mod "en dårlig vare".

Det kræver abonnement at læse artiklerne på Shippingwatch. I opstartfasten er det muligt at tegne et 40 dages gratis prøve-abonnement. Læs mere på www.shippingwatch.dk

Søfart 23/3
Uddrag af indhold fra det trykte blad:
Artikler i fuld længde læses ved login på http://www.soefart.dk

Ny moderne shippinguddannelse
Maritime law. Ship knowledge. Maritime economics. Vi kan lige så godt vænne os til det. Shippingelever skal fremover undervises på engelsk og gerne på baggrund af en HA bacheloruddannelse. Uddannelsen tager udgangspunkt i rederiernes og shippingelevernes behov, og årsagerne til den reviderede uddannelse af shippingelever skal blandt andet findes i den øgede internationale konkurrence.

Succes til søs
SØFART FOKUS: Når det handler om effektivitet i et offshorerederi som A2SEA, ligger der en kompleks streng af parametre bag udførelsen. For A2SEA gælder det bl.a. god brug af erfaring og know-how hos medarbejderne, evne til udnyttelse af markedets vækstpotentiale - og fokus på logistik.

Tankskibe som installationsfartøjer
SØFART FOKUS: Hvad gør man, når man sidder på en flåde af meget velholdte DP2-tankere, der nærmer sig 20-årsalderen - der i den sammenhæng er lig med et automatisk stop for karrieren som olietankere. Ja, man kan f.eks. prøve at tænke kreativt omkring alternativ beskæftigelse - og tage kontakt til et ekspertrederi udi installation af vindmøller.

Verdenspremiere under Aarhusbugten
REPORTAGE: Det danske firma Nordic Marine Service gennemførte sidste år verdens første montering af en præfabrikeret skibssektion - under vandet - på den havarerede bulkcarrier Navios Sagittarius for anker i Aarhusbugten.

Ni skibe forsinket
I øjeblikket må tre danske rederier; DFDS, Scandlines og Royal Arctic Line, med tilsammen ni nybygninger i pipelinen fra den tyske værftsgruppe P+S Werften, belave sig på forsinkelser i leveringen af den kontraherede tonnage.

Lille skib - stort albuerum
SKIBSPORTRÆT: Grønlands Naturinstitut tog sidste uge levering af forskningsskibet Sanna fra Karstensens Skibsværft. Nybygningen skal være sejlende forskningsplatform i forvaltningen af Grønlands store naturresurser.

Fokus på klimaudfordringen
BAGGRUND: Globalt står skibsfarten over for to betydelige udfordringer, og begge skyldes afhængigheden af olie. For det første er bunkerudgifterne hastigt voksende, og rederiernes økonomiske resultater er i stigende grad blevet følsomme over for ændringer i oliepriserne. For det andet oplever søfarten tiltagende forventninger fra politikere, kunder og samfundet om en reduktion af CO2-udledningerne.

Den venlige sømand
SØFART NAVNE: Formanden for Foreningen til Søfartens Fremme, Niels Bagge, fylder denne uge 70 år. Venlig og ligefrem. Vidende. God til at netværke. Stor veneration for det maritime. Superlativerne står i kø, hvis man spørger nogle af de personer, der kender Niels Bagge godt.

Miljø, håndhævelse og vækst
SØFART KOMMENTAR : "Tendensen for skibsfartens regler er i retning af `mål/ækvivalensbaseret regulering´, hvilket er fint, da alternativet - præskriptiv regulering hvor den tekniske løsning er foreskrevet - er dræbende for kreativiteten, og dermed formentlig heller ikke godt for de danske innovative virksomheder. Men de mål/ækvivalensbaserede regler stiller meget store krav til avanceret kontrol og håndhævelse, og lige nu er der specielt tre sæt af klima og miljøregler, hvor dette bliver specielt kritisk at få til at fungere, nemlig reglerne vedr. EEDI, SOx-reduktion og ballastvandrensning", siger chef for Mærsk Maritme Technology Bo Cerup-Simonsen.


BALTIC DRY INDEX
902 (+6) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com 22/3, http://www.dryships.com/pages/report.asp



Tillidsfolk sættes ind mod medlemstab
LO-fagbevægelsen satser på at gøre sine tillidsrepræsentanter til frontkæmpere i kampen mod tab af medlemmer. Tillidsfolkene skal klædes på til at hverve og fastholde medlemmer, og derfor er 3F og andre forbund ved at omlægge deres uddannelser, fortæller Ugebrevet A4.
Ugebrevet A4 23/3, http://www.ugebreveta4.dk/2012/201212/Fredag/tillidsfolk_saettes_ind_mod_medlemstab.aspx

Klart 3F-ja til nye overenskomster
3F anbefaler, at 3F'erne stemmer ja til de overenskomster, der nu skal til afstemning, fortæller 3F på sin hjemmeside efter repræsentantskabsmødet i går torsdag, hvor 268 tillidsfolk fra 3F's 73 afdelinger deltog. Byggeriets tillidsfolk er dog kritiske.
3F 22/3 17.00, http://www.fagbladet3f.dk/nyheder/7af2a5178d3246f8a90232a4cfd7b853-20120322-klart-3f-ja-til-nye-overenskomster

Dansk Metal glæder sig over fjernet prisloft
Folketinget har vedtaget en lov, der fjerner prisloftet over lediges ret til selvvalgt uddannelse. Metal glæder sig - og forudser, at flere ledige nu vil komme i job, skriver Dansk Metal på sin hjemmeside.
Dansk Metal 22/3, http://www.danskmetal.dk/Nyheder%20og%20presse/Nyheder/2012/Marts/Folketinget%20fjerner%20haabloest%20prisloft.aspx

Dansk ligeløn - status quo på ulighederne
Siden 2008 er der intet sket i udjævningen mellem lønforskellene mænd og kvinder imellem. Forskellen på de 12,7 pct. i 2008 er på præcis samme niveau i dag, fortæller Avisen.dk
Avisen.dk 22/3 15.20, http://avisen.dk/dansk-ligeloen-staar-i-stampe_162729.aspx

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 580,28 DKK
100 Euro = 756,61 DKK
Danske Bank, 23/3, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#




Dagen hedder Fidelis

1652: Stillingen "Viceadmiral på Holmen" oprettes og besættes første gang med kaptajn Jørgen Bjørnsen.
1711: Autoriserede indbundne skibsjournaler indføres i alle orlogsskibe
1877: Socialistlederen Loius Pio rejser til USA efter trusler fra politiet - og med 20.000 i lommen, betalt af forskellige danske arbejdsgivere og firmaer.
1918: Tyskerne bombarderer Paris med kanonen "Tykke Bertha" - 258 dræbte.
1932: Ved søværnslovens vedtagelse bliver viceadmiralen direktør i Marineministeriet og chef for Søværnskommandoen. Kystflåden med underlagte divisioner oprettes, og søbefæstningen overgår atter til Søværnet.
1963: Grethe og Jørgen Ingmann vinder melodi Grand prix i London med Volmer Sørensens Dansevise.
1988: Henrik Bering Liisberg opsiger sin stilling som chef for Det Kgl. Teater, da han ikke mener at kunne drive det kunstnerisk forsvarligt for de bevilligede midler.
1989: Verdens hidtil største olieforurening finder sted ved Alaska, da olietankeren 'Exxon Valdez' lækker 38 millioner liter råolie.
1992: Højesteret dømmer Københavns Kommune til at genansætte brandmand Max Blicher Hansen.
2005: Prins Joachim og prinsesse Alexandra indgiver formelt ansøgning om skilsmisse.

Sol op 06.05 sol ned 18.28

Natten til søndag 25. marts skiftes til sommertid - officielt stilles urene kl. 02.00 én time frem til 03.00

Hanne



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX