Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...
DAGEN 23/1
Man 23/1-2012 10.00

Dagens navn er "Emerentia" som bliver stenet til døde på veninden St. Agnes' grav, mens hun skælder ud på de gudløse hedninge, som har dræbt Agnes.

1556: Jordskælv i Shensi provinsen, Kina, dræber 830.000 personer.
1739: Forordning om undervisningspligt (som dog senere indskrænkes)
1885: Den første kvindelige læge i Danmark, Nielsine Nielsen, erhverver lægevidenskabelig kandidatgrad.
1911: Marie Curies indstilling om optagelse i "French Akademy of Sciences" bliver afvist af den mandlige forsamling, på trods af at hun allerede har modtaget nobelprisen. Hun fortsætter sit arbejde og får tildelt endnu en nobelpris.
1922: Insulins virkning på sukkersyge opdages af to canadiske læger.
1951: Hospitalsskibet "Jutlandia" forlader Langelinie på det første af tre togter under FN's kommando til Korea.
1968: Flere besætningsmedlemmer på det amerikanske spionskib "Pueblo" bliver dræbt og såret, da det bliver bordet af nordkoreanske patruljebåde.
1989: Den spanske surrealistiske maler Salvador Dali dør, 84 år gammel.
2006: 130 danske SAS-piloter nedlægger arbejdet i protest mod planerne om fælles overenskomster for alle de nordiske landes piloter.

Sol op 08.21 sol ned 16.22



CO-SØFART KALENDER


Revision i Rødovre.



FRA MEDIER

Pirateri
Indisk dhow med besætning frisat
Piraterne undslap efter trusler om at skyde gidslerne
Efter tre døgn med vedvarende pres lykkedes det FGS "Luebeck" at tvinge somaliske pirater til at frigive en indisk dhow med 15 indiske søfarende der blev holdt som gidsler. Den 17. januar blev dhow'en, der blev brugt som moderskib, lokaliseret.  Dhow'en havde været brugt til angreb på MV "Flintstone" tidligere samme dag. Mens dhow'en og besætningsmedlemmerne blev frigivet, blev piraterne overført til et andet kapret skib, det italienske tankskib MV "Enrico Ievoli", som sejlede tilbage mod Somalia.
EUnavfor, 20/1, http://www.eunavfor.eu/2012/01/eu-navfor-warship-fgs-luebeck-successfully-releases-indian-dhow-and-crew/
Maritime Danmark/EUnavfor, 21/1 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13026


Intensiveret kamp mod pirater i Somaliland
Den semiautonome republik Puntland har intensiveret kampen mod pirater og smuglere, ved at sende en ny marine-politistyrke til Qaw, en landsby 30 km vest for havnebyen Bosaso. Der er tale om en politistyrke som forventes at blive et centralt element i kampen mod pirater.
SomaliaReport, 20/1, http://www.somaliareport.com/index.php/subcategory/8/Piracy_REPORT/Piracy////3

Chefmøde
Torsdag d. 19/1 mødtes den danske chef for flådestyrken Task Force 151 med chefen for EU's flådestyrke Atalanta. Mødet foregik mens USS "Halsey", som er flagskib for den danske stab, fik overført brændstof på åbent hav.

For tiden har EU-styrken operationsansvaret i Adenbugten mens Combined Task Force 151 har det fælles koordinationsansvar i resten af operationsområdet som kaldes Somalia Bassin.
SOK, 20/1 11.22, http://forsvaret.dk/SOK/Nyt%20og%20Presse/internationalt/Pages/StyrkechefernefraCMFogEUmødes.aspx

Royal Navy fanger 13 pirater
Videoptagelse der viser hvordan to gummibåde i samarbejde med en helikopter fik indfanget 13 somaliske pirater på en dhow.
Maritime Danmark/Royal Navy, 20/1 11.03, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13017

Pirater på vej til retssag i Spanien
Mens 25 pirater som sidder fanget på "Absalon" formentlig kan se frem til at blive sat af på kysten af Somalia, har en spansk særdomstol besluttet at de seks pirater som er fanget efter forsøg på kapring af et spansk krigsskib, kan retsforfølges i Spanien.
Jyllandsposten/ritzau, 22/1 18.55, http://jp.dk/udland/article2671719.ece

"Costa Concordia"
Bare en generator som svigter
Passagerer dokumenterer hvordan besætningsmedlemmer forsøgte at genne dem tilbage til kahytterne, med besked om at der blot var tale om en generator som var gået ned, at det hele nok skulle ordne sig og at alt var under kontrol. En passager vil lægge sag an mod rederiet fordi evakueringen var fuldstændig kaotisk uden "kvinder og børn først" politik.
Politiken, 20/1 17.39, http://politiken.dk/udland/ECE1514618/personalet-bad-passagerer-paa-forlist-skib-om-at-gaa-til-deres-kahytter/

Video: "Gå tilbage til jeres kahytter"
Maritime Danmark/The Sun, 21/1 10.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13028

Støtte til kaptajnen
Besætningsmedlemmer fastslår at det er meget muligt at kaptajnen ved et uheld faldt overbord og derfor kom fra skibet før alle passagerer var reddet. Det forklares også at skibet har sejlet den samme rute hundredvis af gange og at der derfor må være tale om en navigationsfejl som forårsagede påsejlingen. En moldavisk kvinde slår fast at kaptajnen reddede flere tusinde mennesker.
Link med filmklip af kommunikation mellem kaptajn og kystvagt.
Politiken, 20/1 13.13, http://politiken.dk/udland/ECE1513994/besaetningsmedlemmer-forsvarer-kaptajnen-han-stak-ikke-af-som-den-foerste/

Skibskok: Kaptajnen bestilte mad efter kollisionen
Fremfor at reagere på kollisionen valgte kaptajnen at blive i restauranten for at spise med en endnu ukendt kvinde fortæller en af skibets kokke. Skibet ramte klipperne kl. 21.41, men kaptajnen var stadig i restauranten kl. 22.30 hvor han fik en drink mens han ventede på maden.

Flere vidner har forklaret at kaptajnen senere sad sikkert i land mens han med nogle besætningsmedlemmer uvirksomt fulgte redningsaktionen. En taxachauffør har forklaret at han bad om at blive kørt til et hotel mens han spurgte om hvor han kunne købe nogle tørre sokker.
Jyllandsposten, 20/1 10.58, http://jp.dk/udland/europa/article2670022.ece

Dykkere igen i arbejde
Efter afbrydelse fredag af redningsarbejdet fordi skibet flyttede sig, har dykkere lørdag formiddag genoptaget arbejdet. Der savnes stadig 21 personer og det officielle dødstal er nu oppe på 11. Samtidig øges fokus på at få selve skibet bjærget og det forventes at Mærsk-ejede Svitzer vil byde på opgaven.
Jyllandsposten/ritzau, 21/1 11.40, http://jp.dk/udland/europa/article2671039.ece

Rederiet i fokus
Samtidig med at rederiet forsøger at placere skyld hos skibets kaptajn, rettes fokus nu mod rederiet selv for at rose navigation hvor der sejles tæt på øen og saluteres til glæde for både øboerne og passagererne.
Jyllandsposten, 20/1 13.53, http://jp.dk/udland/europa/article2670226.ece?page=1

Sindbillede på italiensk utroværdighed
"Krise? Hvilken krise? Restauranterne er fulde af mennesker og det samme er kahytterne. Forliset er kun psykologisk, der er tale om den klassiske perciperede skibsulykke. Hvis bare man ikke taler om det, forsvinder det. Benægt alt, også kendsgerningerne" (Marco Travaglio).
Information beskriver omstændighederne ved skibskastrofen med dens pinlige detaljer, som typiske for det italienske samfund i dag. Kaptajnen som benægtede kendsgerningerne over for såvel kystvagt som passagerer efter kollisionen, er perfekt i rollen som syndebuk. Mens båden er fuld af vand ringer man til kystvagten og siger "alt i orden, ingen problemer, kun nogle småting med en generator".
Information, 21/1, side 6

Sammenligning med anden italiensk pax-katastrofe for 50 år siden
For 50 år siden kolliderede den italienske liner "Andrea Doria" med den svenske liner "Stockholm", 300 sømil øst for New York i tæt tåge. 46 mennesker omkom. "Andrea Doria" var på vej til New York og sejlede med 20 knob i stærkt trafikeret farvand i tæt tåge. Kaptajnen på "Andrea Doria" insisterede på at gå ned med sit skib, velvidende at det var hans fejltagelser som havde ført til ulykken. Han blev dog overtalt til at forlade skibet som sidste mand og blev ikke siden retsforfulgt, men kom aldrig til at føre skib igen. Han fik stor ros for håndtering af redningssituationen.
Video
Maritime Danmark, 22/1 10.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13035

Passagerer får lovning på fremtidige rabatter
Ikke nok med at passagererne på ulykkesfærgen får refunderet deres billetter, rederiet lover nu også at alle som var med, fremover vil få 30% rabat på alle krydstogtsrejser med selskabet. Nogle passagerer finder tilbuddet både åndssvagt og fornærmende. Flere advokater er på vej til at sagsøge rederiet for flere hundrede millioner kroner.
Politiken, 22/1 19.12, http://politiken.dk/udland/ECE1515991/ulykkesrederiet-spiser-ofre-af-med-billige-krydstogter/

Kaptajnen skyder på rederiet
Ifølge kaptajnen blev han ugen før ulykken bedt om at sejle skibet tilsvarende tæt på øen, men undlod at gøre det på grund af dårligt vejr.
Politiken/ritzau, 22/1 12.11, http://politiken.dk/udland/ECE1515902/ulykkeskaptajn-rederiet-bad-mig-sejle-taet-paa-land/

Nyttig idiot og antihelt
Der er mange måske'er om kaptajnens handlen og færden i katastrofetimerne, men det er sikkert at han nu anvendes af rederi og branche som en nyttig idiot og antihelt, som krydstogtsbranchen kan lægge sig i læ af.
Politiken, 21/1 13.53, http://politiken.dk/udland/ECE1515387/analyse-kaptajn-schettiono-er-en-nyttig-idiot-og-antihelt/

Blinde passagerer
Der spekuleres nu i mulige "blinde passagerer" som kan være sidste øjebliks passagerer som ikke er registrerede. Det kan betyde at dødstallet er højere end beregnet. Søndag var der fundet 13 døde mens 20 stadig var savnet.
Danmarks Radio, 23/1 02.37, http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2012/01/23/023504.htm

"Disney Fantasy" nåede Eemshaven i god behold
Det 128.000 GT store krydstogtsskib som er bygget på Meyer Werft havde en 24 timers lang sejlads op af floden Ems hvor der flere steder var mindre end en meter mellem skibssiden og bropiller eller sluseporte. På trods af dårligt vejr var mange tusind mennesker mødt op langs flodbredden for at følge skibet på vej mod havet. Efter planen starter "Disney Fantasy" sin jomfrurejse 31. marts fra Florida.
Video.
Maritime Danmark/THB, 21/1 09.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13029

Fragtskib ramte Guldborgbroen
Torsdag aften ramte et mindre fragtskib "Globia" den gamle vejbro. Der er ikke sket større skader på hverken skib eller bro, men skibet tilbageholdes nu i Nykøbing Falster indtil eventuelle skader er repareret. Skibet er indregistreret i Saint Vincent & Grenadines og kaptajnen risikerer politianmeldelse.
Folketidende.dk/Ritzau, 20/1 15.07, http://folketidende.dk/fragtskib-ramte-guldborgbro

Amerikansk hangarskib gennem Hormuzstrædet
Søndag passerede USS "Abraham Lincoln" Hormuzstrædet med eskorte af krydseren USS "Cape St George" og to torpedobåde samt britiske og franske skibe. Iran har tidligere truet med at lukke strædet hvorigennem 17% af verdens olietransport foregår, hvis der indføres yderligere sanktioner mod Iran. Udtalelserne fra Iran er på det seneste nedtonet og Irans udenrigsminister har udtalt at landet ønsker fred og stabilitet i området.
Euroinvestor, 23/1 07.36, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11886580

Scandlines-konflikten
Efter tre dages arbejdsnedlæggelse forventes det nu at der optages forhandlinger med rederiet og 3F vedrørende beslutningen om at fyre 20 tjenere og indføre selvbetjeningskoncepter på færgerne.
Fra 3F's side vil forhandlingstemaerne være længere fratrædelsesordning samt indsigt i de kundeundersøgelser som rederiet refererer til som baggrund for ændring af serveringskoncepterne.
3F-nyheder, 19/1 11.00, http://fagbladet3f.dk/nyheder/fagligt/b421eccc5dc44faea8a7e7a68e252cc5-20120119-scandlines-medarbejdere-stopper-strejke?utm_source=newsletter&utm_medium=newsletter&utm_campaign=Kommune+undskylder+pensionsbr%F8ler+%2F+Ulovlige+firmaer+flygter+fra+kontrol+%2F+Vind+en+iPhone

DFDS update
"Liverpool Seaways" nu frigivet efter tilbageholdelse i Karlshamn
Skibet har været tilbageholdt på grund af en række sikkerhedsmangler, herunder at det viste sig at evakueringsstigerne viste sig at være fire meter for korte. Nye stiger skulle først fremstilles i Holland og det har betydet nogen forsinkelse til ærgrelse for kunderne.

Bedre brændstofeffektivitet
"Dunkerque Seaways" afsluttede værftsophold 15. januar efter montering af nye propeller og en rorbulbenhed som skal give maksimal effektivitet ved normal fart.

Studerende fik rigtig god ide
Nicolai Gjetting Andersen fra MARTEC Frederikshavn er ophavsmand til en ny ide om cirkulation af kølevand som resulterer i betydelige besparelser. Ideen er implementeret på "Crown of Scandinavia" og her betyder en investering på 18.000 kroner op mod 100.000 kroner i årlige besparelser.
DFDS update, 20/1

Færgens hjemmesider samles på et website
Fra 31. januar vil alle Færgens hjemmesider være samlet på en fælles side hvorfra der kan bookes til alle ruter for alle kundegrupper. En særlig genvej "Min-Færge" vil sikre at man kan kreere sin egen Færgen-hjemmeside med de adgange den enkelte ønsker sig.

"Faergen.dk" ventes søsat 31/1.
BornholmsTidende, 23/1

Bornholm og natfærgen
I BornholmsTidende 23/1 skriver passagerforeningens formand Bjørn Carlsen at der sukkes og sukkes over savnet af natfærgen til København. Han gengiver 21 eksempler på kommentarer til den ikke længere eksisterende færge (spørgsmålet til mindst en million kroner er så hvorfor bornholmerne ophørte med at bruge færgen dengang den stadig sejlede)
Nr. 15: "Siden natruten, som havde fungeret upåklageligt i ca. 140 år, blev nedlagt, er det gået støt nedad mht service og komfort. Dengang brugte man natten til det, man normalt bruger en nat til - nemlig at sove for så at vågne op og være på destinationen og kunne nå alt det, man skulle den samme dag".
Nr. 21: "Åh gid, vi havde den gamle rute til Kbh. om natten".
BornholmsTidende, 23/1

Mærsk
APM Terminals
Havneoperatøren driver og er medejer af en række terminaler på den amerikanske østkyst, heriblandt Miami, som ventes at få øget betydning når udvidelsen af Panamakanalen er klar i 2014. Udvidelsen betyder at det vil blive muligt for containerskibene at fragte tre gange så mange containere som det er muligt på nuværende tidspunkt.
Epn.dk/aktiefokus, 20/1 06.59, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2669796.ece

Mærsk Drilling
Er på jagt efter 1.100 nye borebisser til fire nye platforme i Nordsøen og to nye boreskibe.
Business.dk, 21/1 12.40, http://www.business.dk/transport/maersk-paa-storstilet-borebisse-jagt

Bulkmarkedet i langtidskrise
Et hovedbudskab fra MSR-Consults prognosemodel for bulkmarkedet er, at der først bliver balance mellem udbud og efterspørgsel i 2018-19. Hvis skrotninger øges med 100% vil balancen indtræde allerede i 2015, men så skal der også skrottes 50 millioner tons dødvægt årligt.
Maritime Danmark/MSC-Consult, 20/1 08.09, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13012

Danske rederier mister penge på udleje
Krisen på tørlastmarkedet risikerer at påføre danske rederier store tab på udlejede skibe, fordi modparterne ikke har råd til at betale. J. Lauritzen måtte f.eks. sidste år tage fire skibe retur fra konkursramte Korea Line, og det kan i værste fald medføre et tab på mere end 300 millioner kroner.
Maritime Danmark/Jyllandsposten, 20/1 09.37, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13016

Skib der både kan arbejde offshore og som fiskeskib
Det Norske Veritas har udviklet et nyt konceptskib, hvor skibet med få greb kan omdannes fra at være fiskeskib til at blive et offshore-fartøj. Det betyder at skibene ikke behøver ligge uvirksomme hen når fiskekvoter eller andet er opbrugt. Skibene er således bygget til også at kunne styre miniubåde eller inspicere og reparere rørledninger.
Maritime Danmark/tu.no, 20/1 15.19, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13023

Fransk rederiforening kræver handling mod svovl-reduktionsplaner
Den franske rederiforening ADF opfordrer den franske regering til aktivt at bekæmpe kravet om reduktion af svovl i bunkerolien til max 0,1% i Østersøen og Nordsøen fra 2015. Ifølge rederiforeningen vil kravet betyde en omkostningsforøgelse i nærtrafikken på 40 til 60% og vil samtidig flytte transport fra sø til land.
Sjófartstidningen, 20/1 15.49, http://sjofartstidningen.se/nyheter/

Viking Line reviderer
I november 2011 mente bestyrelsen for Viking Line at 2011-resultatet ville blive markant bedre end 2010-resultatet. Bestyrelsen konstaterer nu at forventede omkostningsbesparelser og fragtforøgelser ikke er realiserede, og at 2011-resultatet bliver væsentligt dårligere end 2010-resultatet.
Sjöfartstidningen, 20/1, http://sjofartstidningen.se/nyheter/

USA freder 11 hangarskibe i nedskæringer på forsvaret
Pentagon skal spare 487 milliarder dollar det kommende årti, men forsvarsministeren har over for godt 1.700 besætningsmedlemmer fra et af flådens skibe forsikret, at den amerikanske flåde af hangarskibe vil blive undtaget besparelser.
Politiken/ritzau, 22/1 09.48, http://politiken.dk/udland/ECE1515774/usa-freder-hangarskibe-i-sparerunde/

Yngste nogensinde jorden rundt uden stop
Hollandske Laura Dekker på 16 år ankom lørdag til Saint Martin i Caribien, efter at have sejlet jorden rundt på egen hånd og uden stop undervejs. Turen har varet næsten et år. Laura Dekker fik først efter en retssag i Holland lov til at begive sig ud på jordomsejlingen. Guinness Book of World Records, vil ikke registrere rekorden fordi de ikke ønsker at støtte mindreåriges rekordforsøg.
Video.
Maritime Danmark/BBC, 22/1 11.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13036

Gode ideer efterlyses til projekt om ny maritim teknologi
Søfartsstyrelsen deltager i et netværk som finansieres af EU om forskning og udvikling af maritime teknologier. Alle danske universiteter, forskningsinstitutioner og virksomheder m.v. kan deltage.
Søfartsstyrelsen, 20/1, http://www.soefartsstyrelsen.dk/Nyheder/Sider/Godeidéersøgestilforskningsprojekteromudviklingafmaritimteknologi.aspx

RORO Shipping Conference 2012
Danmarks Rederiforening er "Supporting Partner" på konferencen der afholdes 7.-8. februar på Radisson Blu Royal Hotel i København.
Danmarks Rederiforening, 20/1, http://www.shipowners.dk/presse/nyheder/roroshippingkonference2012.html

Søfartsstyrelsen vært for japansk søfartsdelegation
Torsdag d. 19/1 var Søfartsstyrelsen vært for en delegation fra Japan. Formålet med besøget var at fremlægge den japanske regerings planer for udvikling af strategisk vigtige havne i Japan frem til 2015.
Søfartsstyrelsen, 20/1, http://www.soefartsstyrelsen.dk/Nyheder/Sider/Søfartsstyrelsenværtforjapansksøfartsdelegation.aspx

BALTIC DRY INDEX
862 (-31) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 20/1, http://www.dryships.com/pages/report.asp



80.000 på kanten af arbejdsmarkedet
Nye tal fra Arbejdsdmarkedsstyrelsen viser at 80.000 er på kanten af arbejdsmarkedet, svarende til at man har fået overførselsindkomst i mindst 80% af tiden tre år i træk. Chefanalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd kalder udviklingen bekymrende. Folk på kontanthjælp udgør langt de fleste af de 80.000.
Epn.dk/ritzau, 22/1 10.49, http://epn.dk/samfund/arbmarked/article2671488.ece

Forhandlinger om SAS-overenskomster igangsat
Mens SAS udtaler at fremtiden afhænger af nye (billigere) aftaler med cockpit- og kabinepersonale, siger SAS' danske kabinepersonale fra. "Der er ikke plads til forringelser, kun forbedringer".
Euroinvestor/ritzau finans, 23/1 08.28, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11886647

Stop for dagpenge sygeliggør ledige
Når ledige overgår til kontanthjælp, som mange slet ikke kan få, bliver mange stressede og begynder at lide af søvnløshed, ondt i maven, irritation og øger forbruget af stimulanser. Syv ud af ti dagpengemodtagere er alvorligt påvirket af regler der forkorter dagpengeperioden til to år viser en undersøgelse.
Ugebrevet A4, 23/1, http://www.ugebreveta4.dk/2012/201204/Mandag/Stop_for_dagpenge_goer_ledige_syge.aspx

Cepos: Skær yderligere i dagpengeperiode og sociale ydelser
Ifølge den liberale tænketank CEPOS er den rigtige samfundsmedicin at nedsætte dagpengeperioden fra to til et år og samtidig skære i de offentlige ydelser således at arbejdsledige får et større incitament til at komme i arbejde.
Epn.dk, 22/1 14.19, http://epn.dk/samfund/arbmarked/article2671571.ece

Tidligere Lindø-ansatte efterspurgte i norsk oliesektor
BIS Industries som sidder på 30% af vedligeholdelsesarbejdet i den norske olieindustri, har det seneste halve år ansat 50 danskere. De har de rigtige kvalifikationer og de har den rigtige arbejdsmoral udtaler en repræsentant for firmaet.
Maritime Danmark/Fyens Stiftstidende, 20/1 07.44, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=13013

Beskæftigelse 2. og 3. kvartal 2011
En revideret opgørelse viser der var 3.000 færre lønmodtagere i 3. kvartal til sammenligning med 2. kvartal. Der var 2.158.000 lønmodtagere i 3. kvartal 2011, hvilket er 144.000 færre end i første kvartal 2008.
Danmarks Statistik, 20/1, http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2012/NR028.pdf

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 592,21 DKK
100 Euro = 756,64 DKK
Danske Bank, 23/1, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

OleS



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX