Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...
DAGEN 22/12
Tor 22/12-2011 10.00

Dagens navn er "Japetus" muligvis opkaldt efter Noahs søn Jafet.
Solhvervsfest, årets korteste dag, jul.

1894: Den franske officer Alfred Dreyfus anklages for forræderi i en krigsretssag; han havner senere på Djævleøen. De anti-semitiske undertoner i sagen skaber stort røre i hele Europa.
1895: Wilhelm Röntgen, tysk fysiker, tager det første røntgenbillede af sin hustrus hånd.
1928: Skoleskibet "København" sender på sin vej syd om Afrika et telegram hjem til Danmark. Det er det sidste livstegn fra skibet, som forsvinder sporløst med 60 ombordværende.
1932: Mod Kommunisternes og Retsforbundets stemmer vedtager Folketinget et lovforslag om betalingsstandsning for Burmeister & Wain.
1935: En fiskerbåd ved Afrikas sydkyst lander en sær fisk, som viser sig at være en sprællevende coelacarth ("den blå fisk"), der snapper arrigt efter fiskerne. Videnskaben mente den skulle være uddød for 70 millioner år siden. Siden er der fanget ca. 30 eksemplarer af fisken der dominerede verdenshavene i decontiden.
1974: Politiet anholder 35 julemænd fra Solvognen, mens de gavmildt uddeler varer fra Magasin og Illum til forbipasserende.
1990: Lech Walesa aflægger ed som Polens første demokratisk valgte præsident.


Sol op 08.40 sol ned 15.37



CO-SØFART KALENDER


Ole Philipsen - 10.00 møde med PFA
John Ibsen - 10.00 møde med PFA

12.00 kontoret lukker for juleferie.



FRA MEDIER

Pirateri
Status årsskiftet
Netop nu holdes 199 mænd og en kvinde som gidsler i Somalia efter kapring af deres skibe. Siden EU begyndte sin mission mod pirateriet ved Somalia, er ialt 2.317 søfarende blevet holdt som gidsler i gennemsnit næsten 5 måneder. Den længste periode er 19 måneder for de 24 søfarende fra "Iceberg" som stadig holdes fanget.

Det anslås at mindst 60 søfarende er døde som et rersultat af at have været fanget af pirater, og mange flere har lidt under tortur og overlast. 49 af de 200 gidsler holdes i dag fanget uafhængigt af et skib, fordi deres skib er sunket eller forladt. Det gør deres situation yderligere belastende fordi det antages at de repræsenterer en mindre værdi end sammen med et skib.

På det seneste er der introduceret en ny taktik, hvor piraterne indgår aftale om løsesum for frigivelse af skib og besætning, men tilbageholder nogle af besætningsmedlemmerne efter løsesummen er modtaget. Efterfølgende bruger piraterne de tilbageholdte gidsler til at forlange frigivelse af fængslede pirater. For tiden holdes 4 sydkoreanske og 7 indiske besætningsmedlemmer som gidsler efter frigivelse af deres skibe og den øvrige besætning.

Tre skibe er efterladt som vrag på kysten mens ialt 54 besætningsmedlemmer holdes i fangenskab fra skibene.
EUnavfor, 20/12, http://www.eunavfor.eu/2011/12/merchant-ship-crews-held-hostage-in-somalia/

Gengivelse med andre detaljer på Epn.dk efter ritzau:
Epn.dk/ritzau, 21/12 19.04, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2644065.ece

Italiensk tankskib frigivet
Efter en angivet løsesum på 65 millioner kroner er betalt, er det italienske tankskib "Savina Caylyn" med 17 indiske og 5 italienske søfarende frigivet. Med henvisning til andre erfaringer med tilbageholdelse af indere, blev der først udvekslet en del af løsesummen mod frigivelse af de 17 indere. "Savina Caylyn" har været kapret siden 8. februar i år.

Ialt har somaliske pirater kapret 23 skibe i 2011 hvilket er en halvering i forhold til de tre foregående år. Blandt gidslerne er seks søfarende fra det danske skib "Leopard", hvoraf to er danskere. "Leopard" blev kapret 12. januar.
Epn.dk/ritzau, 21/12 17.22, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2644012.ece

Åbent brev til udenrigs- og justitsministeren
Tidligere navigatør har sendt åbent brev vedrørende gidslerne fra "Leopard".
Maritime Danmark, 21/12 14.14, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12735

"Kolskaya's" forlis
Eftersøgningen af 37 savnede efter den russiske jacup-rig "Kolskaya" forliste nordøst for Sakhalin i søndags fortsætter med skibe og fly, selvom chancerne for at finde overlevende er minimale. Det er lykkedes at redde 14 af de ombordværende, mens 16 omkomne er bjærget.

De russiske myndigheder har igangsat en udredning af ulykken og der er mistanke om brud på sikkerhedsreglerne. Under bugsering må der kun være en nøglebesætning ombord og ingen passagerer. Herudover er det muligt vejrforholdene er blevet ignoreret. Murmansk er særlig hårdt ramt af tragedien fordi mindst halvdelen af besætningen var herfra.
Sjöfartstidningen, 21/12 12.29, http://sjofartstidningen.se/nyheter/

Fragtskib grundstødt i Odense Fjord
Maltetisk indregistrerede fragtskib "Wilson Mosel" grundstødte onsdag aften på Lammesø mellem Enebærodde og Lindøterminalen. Miljøskibet "Marie Miljø" er sendt til positionen. Skibet var på vej til Odense da grundstødningen skete i den smalle sejlrende.
Maritime Danmark/fyens.dk, 22/12 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12742

Dansk skib tilbageholdt i Finland med ulovlig våbenlast
"Thor Liberty" fra rederiet Thorco i Svendborg er tilbageholdt i Kotka med en ulovlig last af blandt andet avancerede missiler. Rederiet afbiser kendskab til lasten.
Maritime Danmark/Defencenews, 22/12 08.52, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12743

Mærsk
Mærsk er parat til at investere
I interview med den kinesiske avis China Daily udtaler Nils Smedegaard Andersen, at han forudser større kinesisk import og større samhandel internt i Asien samt med Afrika. Kina vil dog ifølge Smedegaard blive negativt ramt af udviklingen i Europa.

Mærsk vil fortsætte investeringer i vækstmarkeder og er parat med pengepungen når det rigtige projekt dukker op.
Epn.dk, 22/12 06.43, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2644362.ece

Kampen om magten
Med de seneste rokader i toppen af imperiet er der igen gået spekulation i hvordan fremtiden tegner sig for lederdynastiet og om Mærsk-familiens placering. Det er især de to Uggla-brødre, Johan og Robert, søgelyset er rettet mod.

Johan Pedersson Uggla er 35 år og i dag chef for APM Terminals aktiviteter i Århus, mens Robert Mærsk Uggla er 33 år og direktør for tankskibsrederiet Broström.

Den nu 98-årige Mærsk Mc-Kinney Møller har aldrig lagt skjul på at han håber det bliver familien selv som kører til at fortsætte ledelsen af Mærsk. Det er imidlertid mest sandsynligt at de to brødre er ved at blive uddannet til aktive ejere i bestyrelsen, mens Ane Mærsk Mc-Kinney Møller er udset til at efterfølge Mc-Kinney Møller som formand i den afgørende Almenfonden.
Business.dk, 21/12 12.21, http://www.business.dk/transport/kommentar-maersk-arvinger-skal-koeres-i-stilling-til-bestyrelsen

Konsolidering i containerbranchen måske slet ikke så positivt endda
Citigroups analytiker hælder til en pessimistisk anskuelse når det gælder vurderingen af de seneste voldsomme alliancer i branchen. Problemet er, mener Citigroup, at de store spillere er fokuseret på at slå hinanden på markedsandel, netværksudbredelse, omkostninger og pålidelighed, mens de er tilbageholdende med at trække kapacitet ud af markedet.
Epn.dk/ritzau finans, 21/12 12.44, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2643666.ece

Containerrederier som ikke har fundet partner(e) under pres
Raterne mellem Asien og Europa er dykket til under 500 dollar pr. TEU, hvilket er stærkt tabsgivende for rederierne. Primo december annoncerede CMA CGM og MSC at de indgik i et partnerskab, og i tirsdags annoncerede seks rederier at de indgik i et samarbejde under navnet "G6". Det presser nu andre mindre rederier til at indgå alliancer hvis de fortsat vil være med i konkurrencen på ruterne mellem Asien og Europa. Rederier som fortsat står uden for alliancerne er bl.a.: Cosco, CSCL, Evergreen Marine og Yang Ming, som ifølge analytikere nu må træffe hurtige beslutninger.
Eiuroinvestor, 22/12 07.39, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11869531

Svitzer datterselskab indgår stor kontrakt med Chevron
Det australske datterselskab har indgået en 20-årig kontrakt om indsættelse af fire nyggede diesel-elektriske hybrid slæbebåde på projekt i Vestaustralien. Kontrakten løber fra 2014 og har en værdi på 600 millioner dollar, hvoraf investeringer i de fire slæbebåde og en lodsbåd udgør ca. 80 millioner dollar.
Maritimer Danmark/Svitzer, 21/12 10.20, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12730

Spørgsmål og svar om BornholmsTrafikken
Transportudvalget har stillet skriftlige spørgsmål til Henrik Dam Kristensen som har svaret:
1)
Er sejlplanen for lavsæsonen i overensstemmelse med forligsteksten om sikring af højt serviceniveau til den bornholmske befolkning?
* Der er sikret mindst tre daglige afgange med hurtigfærge mellem Rønne og Ystad.

2)
Hvad vil en ekstrasejlads med "Poul Anker" mellem Rønne og Ystad koste pr. år?
* Danske Færger oplyser at en ekstrasejlads vil koste 250.000 kroner pr. dobbelttur. Hver dag i et år vil således koste omkring 90 millioner kroner.

3)
Er der mulighed for at indgå en tillægskontrakt med genindførelse af konventionel færgetrafik for godstransport til Ystad.
* Det er ikke bare sådan lige at foretage denne vurdering.

Vedrørende prisen for ekstrasejladser med "Poul Anker" mellem Rønne og Ystad oplyser rederiet, at beregningen er foretaget på baggrund af at besætningen må aflønnes efter overtidstakster, fordi der ikke er ansat personale til at bemande en ekstra færge. Hvis der er tale om en hurtig beslutning om ekstrature må personalet konsekvensmæssigt honoreres efter overtidsbetaling.
BornholmsTidende, 21/12

Kritik af målinger omkring "Leonora Christina"
Den svenske transportstyrelse er ved at undersøge bølgehøjder og erosion forårsaget af kølvandet fra "Leonora Christina". Avisen Ustads Allehanda citerer kommunens ekspert for at udtale, at han ikke er enig i grundlaget for undersøgelserne, der baserer sig på modeller og beregninger, men ikke på faktiske målinger. Amtet er enig i kritikken og siger at undersøgelserne skal suppleres med målinger fra de steder hvorfra der klages.
Maritime Danmark/TV2-Bornholm, 21/12 15.22, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12739

De nye Scandlines-færger
Artikel om Scandlines nye færger "Berlin" og "Copenhagen".
Søfartens Ledere, 21/12 11.05, http://www.soefartensledere.dk/nyheder/2011/12/nye-superfaerger-fra-gedser-til-rostock.aspx

Julehilsen fra "Mary Arctica" og Antarktis
"Mary Arctica" er (igen i år) chartret til Sydpolen og ankom lørdag eftermiddag. Mandag eftermiddag blev der fortøjret langs isen og tirsdag morgen blev den første container landet. To besætningsmedlemmer har sendt en billedserie hjem som julehilsen.
Royal Arctic Line, 21/12, http://www.ral.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=1&Itemid=178&lang=da

Foto: Michael Worm og Nivi Sort Høgh


Bedre beskyttelse af passagerer til søs samt lettere adgang til registrering fra udlandet
Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn fremsatte onsdag et lovforslag som skal sikre bedre forhold for passagerer der kommer til skade til søs. Ved al erhvervsmæssig passagersejlads stilles der krav om tvungen ansvarsforsikring, ligesom ansvarsgrænsen for skader hæves.

Samtidig indføres der adgang af registrering af skibe fra udenlandsk register med frist. Det betyder i praksis at skibe kan registreres foreløbigt mod senere dokumentation for original slettelsesattest. Forslaget skal medføre mere smidig registrering.
Søfartsstyrelsen, 21/12, http://www.soefartsstyrelsen.dk/Nyheder/Sider/NytlovforslagBedrebeskyttelseafpassagerertilsøs.aspx



BALTIC DRY INDEX
1856 (-22) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 21/12, http://www.dryships.com/pages/report.asp

Efterlønsreformen stemt hjem
Med 103 stemmer for, 8 imod og en som undlod at stemme, stemte Folketinget onsdag efterlønsreformen hjem. Reformen skal sikre 18 milliarder til statskassen i år 2020.
Lovforslaget betyder bl.a.:
* Efterlønsperioden beskære fra fem til tre år i perioden 2018 til 2012.
* Efterlønsalderen stiger gradvist fra 2014 så den er 62 år i 2017, 62 år i 2020 og 64 år i 2023. Alle født i 1954 eller senere vil opleve udskydelse af deres efterlønsalder.
* Efterlønssatsen hæves så den for alle udgør maksimale dagpenge i hele perioden.
* Pensionsformue modregnes.
* Den skattefri præmie fastholdes således at der kan ske udbetaling af 143.400 kroner hvis man arbejder fuld tid i hele efterlønsperioden (eller pro rata, kvartal for kvartal).
* Fra 2. april til 1. oktober 2012 kan der ske kontant og skattefri tilbagebetaling af efterlønsbidrag hvis man vælger at hoppe ud af ordningen.
* Krav om aktiv tilmelding til ordningen. I 2012 skal der aktivt tages stilling om fortsat forbliven i ordningen.

Samtidig med efterlønsreformen vedtog Folketinget en forhøjelse af folkepensionsalderen og indførelse af seniorførtidspension.
Avisen.dk, 21/12 14.39, http://avisen.dk/efterloensreform-i-hus-saadan-rammer-den-dig_157448.aspx

Anbefalinger fra Danske Bank vedrørende efterlønsordning
Den ubekendte og vanskeligste faktor at indregne i beregningerne er hensynet til den mulige opsparing af en skattefri præmie på 143.000 kroner hvis man kan fortsætte i fuldtidsarbejde indtil folkepensionsalderen. Men ellers kan man fra dette link finde anbefalinger fra Danske Bank:
Sn.dk/ritzau, 21/12 13.24, http://www.sn.dk/Se-her-om-du-skal-haeve-dit-efterloensbidrag/Danmark/artikel/171533

Detaljeret gennemgang af lovforslaget fra dette link til den vedtagne lov (L19), samt bilag:
* Bekendtgørelse om fleksibel efterløn.
* Bekendtgørelse om a-kassernes forpligtelser i forbindelse med muligheder for kontanterstatning af indbetalte bidrag.
m.v.
Pensionsstyrelsen, 21/12, http://www.penst.dk/Om-Pensionsstyrelsen/Nyhedsbreve/Aktuelt%20-%20til%20a-kasser/Arkiv%20-%20Nyhedsbreve%20til%20a-kasser/2011/12/Tilbagetraekningens-lovforslag-er-vedtaget

Fattigdomsydelser afskaffet
Et flertal i Folketinget vedtog onsdag af afskaffe de såkaldte fattigdomsydelser som starthjælp, introduktionsydelse og kontanthjælpsloftet.
Avisen.dk, 21/12 12.17, http://avisen.dk/saa-skete-det-farvel-til-fattigdomsydelserne_157435.aspx

De kristelige smider egne ansatte ud af overenskomst
Med et pennestrøg er KRIFA's telefonsælgere skrevet ud af organisationens overenskomst og sat 20-30% ned i løn. Samtidig er de 40-50 ansatte unge ikke længere omfattet af funktionærlovens regler om opsigelse. KRIFA kan ikke se det store problem fordi telefonsælgerne er ansat som løsarbejdere.
Avisen.dk, 21/12 11.21, http://avisen.dk/krifa-dropper-overenskomst_157427.aspx

Lønstrukturstatistik
I 2010 tjente lønmodtagerne på det danske arbejdsmarked i gennemsnit 232,82 kroner i timen. Den højeste løn er i den statslige sektor hvor den gennemsnitlige timeløn er 252,57, mens den laveste er i den kommunale sektor med 208,66 pr. time. I den private sektor var gennemsnittet 237,76.
Danmarks Statistik, 21/12, http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2011/NR631.pdf

Fortsat faldende forbrugertillid
Forbrugertillidsindikatoren var i december -9,8. Indikatoren har siden juli måned været negativ og faldende, efter en periode fra starten af 2010 frem til juni 2011 hvor den lå stabilt på et svagt positivt niveau.
Danmarks Statistik, 21/12, http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2011/NR628.pdf

Konjunktur og arbejdsmarked uge 50
Indhold:
* Godt 9 ud af 10 unge kontanthjælpsmodtagere har ikke en erhvervskompetencegivende uddannelse.
* Beskæftigelsen falder
* Danmark er blandt de rigeste lande i EU.
* Fortsat stort underskud på de offentlige finanser.
* Inflationen faldt fra 2,8% til 2,6% i november 2011.
Beskæftigelsesministeriet, 21/12, http://www.bm.dk/Tal%20og%20tendenser/Konjunktur%20og%20arbejdsmarked/Arkiv/2011/12/Konjunktur%20og%20arbejdsmarked%20uge%2050.aspx

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 585,14 DKK
100 Euro = 756,40 DKK
Danske Bank, 22/12, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER
APM A-aktie: 33.600 (+260)
APM B-aktie: 35.480 (+280)
D/S Norden: 134,90 (+0,50)
DFDS: 357 (+2,50)
D/S Torm: 3,96 (+0,01)
Mols-Linien: 16 (-0,30)
Børsen, 22/12

OleS



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX