Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Oplev Maersks nye metanoldrevne containerskib

Der har været meget omtale af Maersks nye metanoldrevne container ...
DAGEN 22/1
Tir 22/1-2013 09.28

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen - Ferie
Jens Fage-Pedersen - Søretten

DET SKETE OG SKER OG BLEV SAGT

1939: Uranatomet spaltes for første gang ved menneskets kraft - det sker vha. en cyclotron på Columbia University i New York; dette er begyndelsen til Manhattan Projektet, som igen fører til fremstilling af atombomben.
1941: Minister for offentlige arbejder Gunnar Larsen fremlægger forslag til bevilling af 42 millioner kroner til anlæg af "fugleflugtslinien" fra København via Femern bælt til Vesteuropa. Den skal sætte Danmark i direkte forbindelse med Tysklands strategiske jernbaner og autostradaer. Gunnar Larsen var også direktør for F. L. Schmidt.
1941: Den danske regering udleverer 12 torpedobåde til tyskerne.

Sol op 08:22 sol ned 16:33

PIRATERI

Live piracy report
010-13
2013/01/17: 2345 LT: Positions: 01:22.0 S - 116:56.4 E, Balikpapan Outer Anchorage, Indonesien.
To røvere bordede et forankret tankskib. D / O på broen slog alarm og startede tåge hornet da han opdagede bevægelse på bakken. På grund af alarmen, sprang røverne overbord og undslap. Under undersøgelsen af skibet, blev det konstateret, at den forreste reb luge lås var blevet brudt op og der var stjålet skibsstores. Hændelsen blev rapporteret til Port Authority via lokal agent.

009-13
2013/01/16: 2200 LT: Abidjan forankring, Elfenbenskysten.
Et tankskib blev rapporteret kapret af pirater. Yderligere oplysninger venter.
ICC Commercial Crime Services, http://www.icc-ccs.org/piracy-reporting-centre/live-piracy-report 

SØFARTS MEDIER - i det sidste døgn

Dansk rederi vinder stort på Nordøstpassagen
Mens 34 fragt- og tankskibe sejlede nord om Sibirien i 2011, steg tallet til hele 46 i 2012. For det danske rederi Nordic Bulk Carriers blev 2012 det hidtil største år på den nye arktiske sejlrute gennem Nordøstpassagen. Russerne kræver ca. 400.000 dollar, mere end 2,2 millioner kroner, per tur. Prisen for at sejle igennem Suezkanalen med det samme skib ville være ca. 220.000 dollar (godt 1,2 millioner kr.)«. Til gengæld bruges der kun 26-27 dage på en sejlads på Kina mod 45 dage, hvis det var gennem Suezkanalen.
Politikken.dk 21/1 11:11, http://politiken.dk/erhverv/ECE1874536/dansk-rederi-vinder-stort-paa-nordoestpassagen/

Marstals første dag uden færge
Marstal oplevede mandag den første dag uden færge. Den sidste færge mellem Marstal og Rudkøbing sejlede søndag. For mange marstallere er det nærmest en hån, at den tidligere færge til Rudkøbing fremover skal sejle fra Ærøskøbing. At miste færgen giver mange marstallere et knæk på deres selvforståelse som borgere i en søfartsby med stolte traditioner.
Tv2fyn.dk, 21/01, 16:57, http://www.tv2fyn.dk/article/391222:Marstals-foerste-dag-uden-faerge?rss

SHIPPINGWATCH

Oliehandler laver første MR-investering
Verdens tredjestørste uafhængige oliehandler, Trafigura Beheer, har for første gang udvist interesse for at købe tre MR-tankskibe, der skal sejle med raffinerede olieprodukter. Interessen kommer samtidig med, at indtjeningen for produkttank stiger.

Mærsk-chef: Lavtlønnede må gå ned i løn
Det skal være muligt for flere at komme ind på arbejdsmarkedet, og det forudsætter blandt andet, at virksomheder kan tiltrække og ansætte folk til en lavere løn, så vi kan beholde produktion i Danmark, mener

Alphaliner: Skarpt fald i efterspørgslen rammer nu
‎Rederierne på Asien-Europa forventes næsten at halvere deres kapacitet i tiden omkring det kinesiske nytår i februar. Og i det hele taget er udsigterne særdeles dystre de kommende måneder, vurderer Alphaliner.

Asiater vil erobre ny arktisk sejlrute
Åbning af Nordøstpassagen bringer Asien og Europa tættere på hinanden. Ifølge Koreas ambassadør i Norge har det vakt meget stor opsigt i Asien, at den nye arktiske sejrute nord om Sibirien kunne besejles i næsten fem måneder sidste år.

Stor Dong-investering skaber 700 nye job
‎Dong investerer i alt 9,2 mia. kr. i Hejre-feltet i Nordsøen. Det sikrer 700 job på land og til havs, når den danske energikæmpe påbegynder en ombygning af olieterminalen i Fredericia, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Maersk Line: Daily Maersk hjælper i forhandlinger
Daily Maersk-konceptet hjælper Maersk Line i de aktuelle kontraktforhandlinger, men raterne på Asien-Europa er stadig på for lave niveauer. Det siger Lars Mikael Jensen, chef i Maersk Line for Asien-Europa ruten, til ShippingWatch.

Skibsredere: Nej tak til grønlandsk særaftale
Det giver ikke særlig meget mening for dansk søfart at give Danmark en særaftale med Grønland om danske investeringer i forbindelse med råstofudvinding. Det er ikke den måde, dansk shipping arbejder på, siger Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening.

Historisk svensk handlingsplan for søfarten
‎Aldrig før har en svensk regering fremlagt en handlingsplan for landets søfart. Bedømt på antal skibe i landets skibsregister ligner det en feberredning i 11. time med et skibsregister, der på to år er mere end halveret.

Deloitte: Britisk olieaktivitet boomer i 2013
En bred vifte af nye og favorable skattevilkår introduceret i 2012 samt en fortsat høj oliepris lover godt for den britiske olie- og gassektor i 2013. Det vurderer revisionsvirksomheden Deloitte.

Viking Supply Ships styrker København-kontor
Viking Supply Ships vil som en del af en omstrukturering hente nye afdelinger og ansatte til sit hovedkontor i Danmark. Det skriver rederiet i en meddelelse.
http://shippingwatch.dk/

MARITIME DANMARK

Skibsbygning igen i gang på P+S værft
‎Iver Huitfeldt hjælper spansk trawler
‎Tankskib kapret i Elfenbenskysten
‎Usikkerhed om jernbanebro i Aalborg
‎DFDS - missilskib er ankommet til Tyrkiet
Omstrukturering af Viking Supply Ships
Scandlines sandsynligvis snart solgt
Kystfiskernes fremtid til diskussion
Novenco får hidtil største offshore ordre
Norske fisk oversvømmer Danmark
‎Atomisbryder måske på sidste færd
Transportudgift rammer små havne hårdt
‎Hytek køber dele af Nordmarine
‎Foredrag om fiskeriet og ressourcer
‎Nordic Bulk Carriers sætter arktisk rekord
‎Marstal – Rudkøbing færge er stoppet
Skrog udstilles på søfartsmuseum
‎‎‎‎‎‎‎http://www.maritimedanmark.dk/

 


  

ARBEJDSMARKEDSNYHEDER 

Klogere end sit jobcenter: De sagde bare nej
Den 48-årige laborant har været arbejdsløs i to år, og løb tør for dagpenge, da champagnepropperne sprang nytårsaften. Dermed røg hun også ud af akut-jobordningen, og er afskåret fra at friste arbejdsgivere med en 25.000 kroners bonus, hvis de ansætter hende. Sådan lød beskeden fra jobcentret, da Pernille Hjort indfandt sig til møde om sin nye situation som kontanthjælpsmodtager. Men det er forkert. Pernille Hjort er også omfattet af akutjob-ordningen, selv om hun har skiftet status fra 'udfaldstruet' til 'udfaldsramt'. Det er ikke kun Hillerød jobcenter, der får reglerne galt i halsen. Syv ud af otte tilfældigt udvalgte jobcentre oplyser fejlagtigt, at akutjob-ordningen kun gælder for dem, der stadig modtager dagpenge. I værste konsekvens kunne den forkerte information koste mig muligheden for et fast job," siger hun.
Avisen.dk 21/1 13:10, http://avisen.dk/klogere-end-sit-jobcenter-de-sagde-bare-nej_201612.aspx

Mærsk-chef: Lavtlønnede skal længere ned i løn
Lavtlønnede danskere må gå ned i løn. Ellers flytter deres virksomheder til udlandet, fordi de ikke kan klare sig i konkurrencen. Det siger A.P. Møllers-Mærsks topchef, Nils Smedegaard Andersen, i et interview med Berlingske. »Ikke alle har høje uddannelser eller er velkvalificerede til mere avancerede job, og med de lønninger, vi betaler i Danmark, er der nogle, som ikke er konkurrencedygtige med indere, tyskere eller svenskere. Derfor forsvinder job ud af landet«, siger han. Nils Smedegaard Andersen mener, at Danmark enten må konkurrere på internationale vilkår eller se velfærden smuldre. SF's politiske ordfører, Jesper Petersen, finder hans udtalelser »skræmmende«. »I Tyskland kan nogle almindelige lønmodtagere ikke leve af lønnen fra et fuldtidsjob. Den form for fattige i arbejde har vi ingen grund til at ønske os«, siger Jesper Petersen til Berlingske.
Politikken.dk 22/1 07:35, http://politiken.dk/erhverv/ECE1875381/maersk-chef-lavtloennede-skal-laengere-ned-i-loen/

Fagforbund åbner for nye lønformer
En række store fagforbund med over 400.000 medlemmer i ryggen åbner nu for omfattende brug af bonus- og resultatløn. Medarbejderne skal kunne tjene flere penge på at øge produktiviteten ude i den enkelte virksomhed, mener fagforbund. DI er enig. Målet er at motivere medarbejderne til at bidrage med flere ideer og yde en ekstraordinær indsats, der kan være med til at øge effektiviteten og produktiviteten i danske virksomheder, mener Dansk Metal og HK. Industriens organisation, DI, bakker forslaget op. En undersøgelse blandt Dansk Metals tillidsrepræsentanter i den private sektor viser, at ændringer i arbejdsgange, indførelse af mere effektive styreformer og en øget involvering af medarbejderne, er de mest brugte tiltag til at sikre mærkbare fremskridt i produktiviteten.
Epn.dk 21/1 22:30, http://epn.dk/samfund/arbmarked/article5112759.ece

 


  

BALTIC DRY INDEX
838 (+1) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 21/01, http://www.dryships.com/pages/report.asp

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 44.880 (+840)
APM B-aktie: 47.240 (+840)
D/S Norden: 170.90 (+0,90)
Torm: 1.78 (-0,12)
DFDS: 275.00 (+1)
Mols-Linien: 16.00 (0)
Børsen, 22/01, http://borsen.dk/kurser/danske_aktier/alle_danske_aktier.html

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 560,18 DKK
100 Euro = 746,33 DKK
Danske Bank, 22/01, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

 


Barno / Mohni Joy



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Oplev Maersks nye metanoldrevne containerskib

Der har været meget omtale af Maersks nye metanoldrevne container ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX