Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Fagbladet CO-Søfart nr. 4 er udkommet

Bladet kan nu læses online her på hjemmesiden. Den trykte version ...
DAGEN 19/6
Tir 19/6-2012 10.00

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen - møder i Offshore task group, Singapore

Ole Strandberg - ferie

Jens Fage-Pedersen, skibsinspektion og derefter kontoret i Rødovre




PIRATERI

Leopard-besætnings kaprere i indbyrdes kamp
Netmediet Somalia Report fortæller, at mindst en er dræbt og to sårede efter interne kampe piraterne imellem i Fatxi-gænget. Gænget er ifølge Somalia Report identisk med den pirat-bande som siden januar sidste år har holdt den seks mands besætning fra danske 'Leopard' som gidsler. Ifølge Somalia Report har skyderiet blandt piraterne i søndags rod i en gammel stridighed fra november sidste år om fordelingen af en betalt løsesum.
Somalia Report 18/6, http://www.somaliareport.com/index.php/post/3454/Pirates_Fight_Over_Ransom_in_Hobyo


Live Piracy Report

161-12
18.06.2012: 1105 UTC, Aden Golfen
Seks skiff med 4-6 pirater i hver nærmede sig med 25 knob en bulkcarrier, der var undervejs. Skibsføreren slog alarm, satte farten op, ændrede kurs og udsendte nødsignal. Skiffene forsøgte at komme tæt under skibet på styrbord side, mens et af skiffene nærmede sig på bagbord sidde. De bevæbnede vagter om bord affyrede otte varselsblus, men pirater holdt på. I skiffene var både stiger og våben. Da angrebet havde stået på i 40 minutter affyrede de bevæbnede vagter seks varselsskud og piraterne opgav. Et flådefartøj kom yderligere til assistance.
 
164-12
17.06.2012: 0030 LT, Kakinada red, Indien
Røvere bordede en opankret bulkcarrier. Vagtmanden hørte på sin rundering de to røvere tale sammen på bakken, og han informerede straks 2. styrmanden på broen, hvorfra der blev slået alarm og skibets tågehorn blev aktiveret med uafbrudt lydsignal. Vagtmanden hørte herefter en lille bådmotor blive startet i nærheden af forskibet. En trosse om bord blev fundet hakket i småstykker. Havnemyndighederne i Kakinda blev uden resultat kaldt op på VHF. Skibets agent blev informeret, og der blev udsendt en advarsel til andre skibe via VHF.

163-12
12.06.2012: 0300 UTC: Det Røde Hav
Et tankskib undervejs bemærkede et hvidt skiff med to udenbords motorer nærme sig med mere en 25 knob. Syv pirater var om bord. Da skiffet aggressivt holdt på og var i en afstand af omkring 200 meter gav skibsføreren skibets bevæbnede vagter besked på at affyre varselsskud. Efter knap halvanden time kom yderligere to skiffs med kraftige udenbords motorer til - også med en fart på mere end 25 knob. De bevæbnede vagter viste sine våben, affyrede varselsblus og senere varselsskud. Ikke vagt-gående besætning fortrak til skibets sikre rum og der blev udsendt nødsignal for at få assistance. Et overvågningsfly kom herefter til området.

S2-12
Mistænkelig hændelse
09.06.2012: 1736 UTC: Omkring 12 sømil øst for Al Bulaydah, Oman, ud for Somalia
Fire både forfulgte en kemikalietanker undervejs. Både angreb i forskellige formationer i intervaller af 20 minutter. Skibsføreren slog alarm og foretog undvigemanøvrer, mens ikke-vagtgående besætning fortrak til skibets sikre rum. Skibet afgav uafbrudt lydsignal og et søgespot blev rettet direkte mod en af bådene, der herefter ændrede kurs og forlod området. De resterende tre både holdt på og forblev tæt under tankerens skibssider. Efter 20 minutter kom yderligere to både, der nærmede sig agten fra og fordelte sig på hver sin side af skibet. Skibet forstærkede undvigemanøvrerne - brugte igen søgespot, og efter nogen tid opgav forfølgerne og forsvandt.

162-12
10.06.2012: 1745 UTC, El Dekheila red, Ægypten
En opankret bulkcarrier blev bordet af røvere, der kom op gennem ankerklydset. Hængelåsen på en vandtæt dør i bagbord side blev brudt op og der blev stjålet indhold fra den bagbord redningsflåde. Der blev slået alarm og vagthavende officer bemærkede at den opbrudte dør stod halvt åben. Ved alarmen flygtede røverne i en lille båd med de stjålne stores-dele.

S1-12
Mistænkelig hændelse -
09.06.2012: 0800 UTC: Posn: 12:22.9N - 043:49.7E, Aden Golfen
Et fiskeskib og fire skiff jagtede et bilskib, der var undervejs. Skibsføreren slog alarm, satte farten op, ændrede kurs og aktiverede brandpumperne. Besætningen mønstrede på broen. Skiffene forfulgte skibet for senere at stoppe forfølgelsen. Hændelsen blev indrapporteret il UKMTO. Både før og efter jagten på bilskibet indløb rapporter om at fiskeskib og skiff forfulgte containerskibe og et tankskib i samme område.
ICC Commercial Crime Services, http://www.icc-ccs.org/piracy-reporting-centre/live-piracy-report




FRA MEDIER

Ny officersforening opgivet
Dansk Metals Maritime Afdeling (DMMA) og Maskinmestrenes Forening har gennem nogen tid drøftet planerne for etablering af en ny maritim fagforening for alle typer danske skibsofficerer. Men de er nu opgivet efter afsluttende forhandlinger parterne imellem, idet man ikke kunne nå til enighed om de endelige rammer, oplyser DMMA kortfattet på foreningens hjemmeside.
Søfart 18/6 13.22, http://www.soefart.dk/?art=1206

DMMA opgiver foreningsplan
Direkte link til vores egen meddelelse fra DMMA, bragt i går mandag 18. juni, http://www.co-sea.dk/dmma-opgiver-foreningsplan.40226.aspx
 

IMO fortsætter fokus på minimering af administrativt bøvl
Årets første rådsmøde i IMO nedsatte styregruppe for reduktion af administrative byrder. Den bredt sammensatte styregruppe skal drive processen fremad ved bl.a. konsultationer med alle relevante interessenter. Styregruppen skal på den baggrund lave en række anbefalinger, der peger på, hvilke administrative regler der kan udgå, og hvordan man ellers kan mindske papirarbejdet.
Søfartsstyrelsen 18/6, http://www.soefartsstyrelsen.dk/Nyheder/Sider/IMOraadHolderKursen.aspx

Overskrifter fra Maritime Danmark
det seneste døgn - læs mere på: http://www.maritimedanmark.dk

 - Wärtsilä og Fayard indgår samarbejde, 19-06-2012 07:00
- Svitzer tager levering af ny slæbebåd, 19-06-2012 09:02
- Cobham vil afnotere Thrane & Thrane, 19-06-2012 08:39
- Titan gør Varde til Europahovedkvarter, 19-06-2012 08:14
- IMO stiller skrap på administrative byrder, 19-06-2012 07:51
- GL stopper samarbejde med Iran, 19-06-2012 07:27
- Japansk atomopstart slemt for tankere, 18-06-2012 17:47
- APM Terminals aftale til fire mia. kroner, 18-06-2012 16:14
- Mærsk tjener ekstra på oliesalg, 18-06-2012 14:42
- DMMA opgiver plan om ny forening, 18-06-2012 14:33
- Fire pirater dømt ved fransk domstol, 18-06-2012 12:59
- SPC Danmark høstede stor ros, 18-06-2012 11:35
- ADP har ansat ny havnechef, 18-06-2012 10:48
- Markant færre oplagte containerskibe, 18-06-2012 10:06

… læs artiklerne på www.maritimedanmark.dk

Uddrag fra SHIPPINGWATCH det seneste døgn:
Online-mediet fra JP/Politikens hus med fokus på Det Blå Danmark på www.shippingwatch.dk 

Unifeeder: Vi skal kæmpe for at nå vores 2015-mål
REDERIER: Unifeeders ambition om at håndtere tre millioner teu i 2015 kan blive sværere at nå, siger Unifeeders CEO Jesper Kristensen til ShippingWatch oven på et årsregnskab, hvor de generelle økonomiske udsigter begynder at blegne.

Medie: EU vil kontrollere filippinske søfartsskoler igen
REDERIER: EU-kommissionen har meddelt Filippinerne, verdens største leverandør af søfarende til handelsflåden, at den vil sende en ny mission til landet for at kontrollere kvaliteten i de maritime uddannelser, inden den træffer endelig beslutning om et eventuelt forbud på de søfarendes certifikater.

Medie: Germanischer Lloyd stopper arbejde med Iran
REDERIER: Det tyske klassificeringsselskab har besluttet at stoppe alt arbejde for iranske shipping-selskaber. Dermed slutter Germanischer Lloyd sig til bl.a. Lloyd's Register og Bureau Veritas, der også har droppet iransk arbejde. Det skriver nyhedssiden Maritime Executive.

EU vil granske risiko for terror mod tankskibe
REDERIER: EU-Kommissionen iværksætter en større analyse af risikoen og konsekvenserne af terrorangreb mod tankskibe, men understreger samtidig, at der ikke er nogen forhøjet risiko. Det skriver Lloyd's List.

Wärtsilä i tæt samarbejde med Fayard
LEVERANDØRER: Wärtsilä Danmark etablerer sig på Fayard på Fyn, som i dag råder over nogle af Europas største værftsfaciliteter til skibe og offshorerigge.

Scan-Trans vokser igen
REDERIER: Rederiet Scan-Trans hyrer igen folk. Efter at stifter Lars Juhl vendte tilbage som adm. direktør til rederiet i marts i år, har Scan-Trans forsøgt at vende en negativ udvikling. Det skriver Breakbulk Magazine.

H. Folmer & Co. fik utilfredsstillende 2011
REDERIER: Selvom resultatet for 2011 er bedre end for året før, er H. Folmer utilfreds med rederiets bundlinje, fremgår det af årsregnskabet.

Pacific Basin nedjusterer på skidt Ro-Ro-marked
REDERIER: Det børsnoterede Pacific Basin, der har to Ro-ro skibe lagt op i Storbritannien, men mest er kendt inden for tørlast, nedskriver voldsomt på grund af krisen i Europa.

Maersk Line: Daily Maersk er et halvt år før budget
REDERIER: Med 34 procent mere forretning er Daily Maersk allerede der, hvor Maersk Line havde forventet det ville være ved udgangen af 2012, oplyser rederiet til ShippingWatch. Læs hvordan Daily Maersk skal udvikles:

BNP-analyse: Eurotunnel vil presse DFDS ud af Kanalen
REDERIER: Eurotunnels indtog i shipping som færgeoperatør i Den Engelske Kanal er en krigserklæring over for DFDS, hedder det i en analyse fra den franske storbank  BNP Paribas, der til gengæld vurderer Eurotunnels offensiv som et yderst risikabelt forehavende.

Maersk Line klar til at handle i akut krise
REDERIER: Krisen i 2008 kom også bag på Maersk Line. Så meget, at containerrederiet stod alt for uforberedt på situationen. Nu er der en plan i skuffen, hvis krisen bliver alvorlig.

Global Risk Management: Græsk valg løfter olieprisen
REDERIER: Nyheden om, at grækerne valgte en regering, der støtter redningspakker, har løftet olieprisen. Nu er fokus på atomforhandlingerne med Iran, skriver Global Risk Management i en analyse.

Seaintel: Vestafrikanske havneprojekter kan lede til overkapacitet
REDERIER: Hvis alle havneprojekter på tegnebrættet i Vestafrika materialiserer sig, vil der være betydelig overkapacitet af terminaler i området. Det skriver Seaintel.

Nyhedsbrev: Fremgang for sydkoreanske værfter igen i 2014
LEVERANDØRER: Den trængte sydkoreanske skibsværftsindustri regner med, at 2014 bliver vendepunktet efter en del år, hvor antallet er skibsværfter er reduceret mærkbart, skriver Hellenic News.

Wista får ny bestyrelse i Danmark
REDERIER: Netværket for kvinder i shippingbranchen, Wista, har sammensat sin nye danske bestyrelse.

Medie: Maersks gigantbud i Virginia møder skarp kritik
HAVNE: Flere af Maersk Lines konkurrenter advarer bl.a. den amerikanske transportminister mod at give APM Terminals "monopol" i Port of Virginia, skriver nyhedsmedie. APM Terminals har budt op imod fire mia. USD eller over 20 mia. kroner for at drive havnen.

Det kræver abonnement at læse artiklerne på Shippingwatch. I opstartfasten er det muligt at tegne et 40 dages gratis prøve-abonnement. Læs mere på www.shippingwatch.dk

BALTIC DRY INDEX
938 (+14) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com 18/6, http://www.dryships.com/pages/report.asp


 

Kun lille jobgevinst ved Kina-besøg
-Det kinesiske præsidentbesøg i weekenden var en givtig affære – især for Kina, skriver Information og konkluderer, at ud af de i alt 18 milliarder kroner i eksportaftaler får Kina over 10 milliarder kroner, mens Danmark får 155 job.
Information.dk 18/6, http://www.information.dk/303854

Robotter øger dansk konkurrenceevne
Ugebrevet A4 fortalte i går, at robotter fordriver ufaglærte. I dag konkluderer Ugebrevet A4, at dansk konkurrenceevne forbedres og behovet for outsourcing reduceres med industrirobotternes indtog.
Ugebrevet A4 19/6, http://www.ugebreveta4.dk/2012/201225/Tirsdag/Robotter_oeger_dansk-konkurrenceevne.aspx

Efterlønnen forsvinder af sig selv
Politiken har kigget dybt i statistikken og norterer, at antallet af efterlønnere inden reformen er faldet med godt 32.000 om året. -På trods af krisen falder antallet af efterlønnere i raskt tempo. Intet tyder på, at den økonomiske afmatning med mere end 160.000 arbejdsløse presser ældre medarbejdere ud for at give plads til yngre kræfter, skriver Politiken.
Politiken.dk 19/6 08.25, http://politiken.dk/tjek/penge/dinepenge/ECE1661281/efterloennen-forsvinder--af-sig-selv  

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 605,23 DKK
100 Euro = 756,25 DKK
Danske Bank, 19/6, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#


 

Dagen hedder Gervasius

-240: Eratosthenes, græsk astronom og matematiker, leder af biblioteket i Alexandria, beregner jordens omkreds ved måling af solens højde i hhv. Alexandria og Aswan på samme tidspunkt.
1895: Den 99 km lange Kielerkanal, der forbinder Østersøen og Vesterhavet, indvies af kejser Wilhelm II.
1919: Den tilfangetagne tyske flåde destrueres ved Scapa, Shetland.
1964: I København afløses mælkeflaskerne af papkartoner.
1986: Den tyske MAN-koncern beslutter at ned lægge B&W - og dermed næsten 1000 danske arbejdspladser.
2000: Engelske toldere finder 54 illegale kinesiske flygtninge/indvandrere kvalt af iltmangel i en hollandsk lastbil.

Sol op 4.28 sol ned 21.55

Hanne



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Fagbladet CO-Søfart nr. 4 er udkommet

Bladet kan nu læses online her på hjemmesiden. Den trykte version ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX