Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...
DAGEN 18/8
Tor 18/8-2011 10.00

Dagen hedder "Agapetus", der kun 15 år gammel lider martyrdøden under kejser Aurelian (270-275). Løverne nægter at æde ham, hvorfor han kastes på et bål.

1700: Krigen mellem Danmark og Sverige afsluttes.
1856: Patent udstedes på kondenseret mælk.
1858: Tørdokken på Dokøen åbnes i nærværelse af kong Frederik VII. Skruefregatten "Sjælland" indsættes som første skib i dokken.
1932: Ballonskipper Auguste Picard sætter højderekord på 16.500 meter.
1935: Den nazistiske regering i Tyskland udsteder forbud mod ægteskab mellem ariere og jøder.
1943: 50 bombeeksplositioner på jernbanerne nord, syd og vest for Århus.
1950: Slædepatruljen "Resolut" etableres i Grønland i stedet for "Nordøstgrønlands Slædepatrulje", der ophørte ved afslutningen af 2. verdenskrig. Fra 1952 benævnes slædepatruljen "Sirius".
1960: Salg af p-piller påbegyndes i USA.
1964: Sydafrika udelukkes fra de olympiske lege.
1966: "Kulturrevolutionen" i Kina begynder.
1973: Fremskridstspartiet holder sit første landsmøde på Nyborg Strand med 260 deltagere udvalgt af Mogens Glistrup.
1978: Nakskov Skibsværft afskediger 800 af sine 1.900 ansatte.

1995: Verdens største katamaran - "Catlink 1" - indsættes på Århus-Kalundborg-ruten.
1997: Månedsmagasinet "Press" går i betalingsstandsning.

Sol op 05.49 sol ned 20.37

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen – møder i Manila, Filippinerne
Jens Fage-Pedersen – skibsinspektioner og Rødovre

Kirsten Ø. Jensen – ferie til 29/8



FRA MEDIER

Pirateri
Somalia internt
Storbritanniens bistandsminister advarer om at 400.000 børn risikerer at miste livet i Somalia på grund af hungersnøden.
Jyllandsposten.dk/ritzau, 17/8 18.06, http://jp.dk/udland/article2517067.ece

Aftalen om frigivelse af de danske sejlere
Somalia Report har været i forbindelse med en pirat ved navn Abdi, som oplyser at aftalen om frigivelse af de syv danske sejlere og skibet MV "Dover" er indgået for en samlet løsesum på 4 millioner dollar. Skib og gidsler flyttes nu fra Rasu Bina til ukendt position for udveksling af løsesum og gidsler. Piraterne oplyser at frigivelsen vil ske ved slutningen af Ramadanen (29. august), eller tidligere. De danske sejlere blev taget som gidsler d. 24. februar 2011.
(artiklen indeholder modstridende opkysninger om den samlede løsesums størrelse)
SomaliaReport, 17/8 19.45, http://www.somaliareport.com/index.php/post/1340/Danish_Family_And_MV_Dover_To_Be_Released

Mulig kapring
Det frygtes at pirater ved Somalia har kapret et skib med 21-23 gidsler ombord. Skibet skulle befinde sig nær kystbyen Xindawaco, Somalia, og besætningsmedlemmerne være fra England og Pakistan. Skibet skulle være ankommet til den somaliske kystby tidligt søndag. Britiske diplomater i Nairobi bekræfter at de kender rygterne som undersøges.
SomaliaReport, 17/8 19.45, http://www.somaliareport.com/index.php/post/1340/Danish_Family_And_MV_Dover_To_Be_Released

Følg piraternes pengestrømme
Danmark deltager i en international arbejdsgruppe under italiensk formandsskab som skal beskæftige sig med de finansielle apsekter af pirateri. En dansk strategi frem til 2014 er udarbejdet efter et samarbejde mellem en række ministerier. Det er vanskeligt at følge pengene i de kontantbaserede økonomier og der er begrænset viden om hvad der sker med kontanterne. Den danske indsats har fokus på pengestrømme og hvidvaskning i Kenya og Etiopien.
(artikel i kommende nummer af Søfartens Ledere 12/9)
Søfartens Ledere, 17/9, http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=5d0be7cd-1805-4589-9bf4-dd8ced11a8a5&Module=09a83502-4949-4c1e-be6e-a0b52438340a&Item=093a732d-5a3c-4ebd-911c-0ec3c28ae296

IMB Piracy Report update
17/8 05.40 UTC psn 13:16.8N 043:01.1E ca. 22nm NE for Assab, Rødehavet
Syv højhastigheds speedbåde omringede pludselig en bulkcarrier. To af bådene med 3-5 personer i hver og bevæbnede med automatvåben, nærmede sig skibet i høj fart. Kaptajnen slog alarm, øgede hastigheden, foretog undvigemanøvrer og besætningen, bortset fra brobesætningen, gik i sikkerhedsrum. Senere afbrød piraterne angrebet og sejlede væk.

12/8 14.06 UTC psn 14:34.2N 042:23.9E ca, 32nm SW for Al Hudaydah, Rødehavet
Otte pirater i to skiffs nærmede sig en LPG-tanker i høj hastighed. Piraterne beskød tankskibet og forårsagede flere skader på skibet. Kaptajnen beordrede besætningen i citadellet og informerede flåden i området. Det lykkedes ved hjælp af undvigemanøvrer at afvise angrebet. Besætningen uskadt.
ICC Commercial Crime Services, 18/8, http://www.icc-ccs.org/piracy-reporting-centre/live-piracy-report

Skib sejlet på grund i Øresund
Et fragtskib fra Estland blev klokken fire torsdag morgen sejlet på grund i Øresund ved den svenske kyst. Styrmanden var påvirket af alkohol og er blevet fængslet. Der er ikke konstateret læk i skibet og der arbejdes på en plan for at få skibet fri af stengrunden nord for Landskrona. Der er seks besætningsmedlemmer.
Avisen.dk, 17/8 12.21, http://avisen.dk/stiv-styrmand-sejler-skib-paa-grund-i-oeresund_150730.aspx

Mærsk - halvårsrapport
GYNGER OG KARUSELLER

2011-tal - 2010-tal - ændring (tal i millioner danske kroner)
Omsætning: 159.229 - 153.533 - +4%
Profit før afskrivninger, tilbagebetalinger mv: 43.654 - 43.714 - 0%
Profit før finansielle poster: 34.601 - 30.519 - +13%
Profit før skatter: 32.469 - 27.022 - +20%
Nettoprofit: 14.544 - 14.156 - +3%

Takket være terminaler og olie-relateret virksomhed har gruppen leveret et tilfredsstillende regnskab for halvåret. Skibsmarkedet har været vanskeligt på grund af øget skibskapacitet og situationen forventes at fortsætte det kommende kvartal. Der er investeret i kernevirksomheden med henblik på længere sigt.

Profit for de enkelte områder i milliarder USD (tal for første halvår 2010)
* Maersk Line: 0,4 (1,2)
* Olie & Gas: 1,2 (0,9)
* Terminals: 0,304
* Tankers, offshore og andre skibsaktiviteter: 0,25 (0,171)
* Detailhandel: 4,6 milliarder danske kroner (0,9 milliarder danske kroner)

Udsigter for 2011:
Der forventes stadig et dårligere resultat for hele året end sidste år, særlig på baggrund af udsigterne i container-markedet.
Mærsk, 17/8, http://www.maersk.com/Press/NewsAndPressReleases/Pages/20110817-080146.aspx

Udvalgte kommentarer fra medier:

Mærsk vil investere 62 milliarder danske kroner i 2011 spredt i de forskellige hovedaktiviteter, selvom verden vil være et nervøst sted at opholde sig, som Nils Smedegaard Andersen mener.
17,6 milliarder er investeret i Maersk Oil
20 milliarder i 20 nye containerskibe
knap 20 milliarder i fire dyvands-boreskibe og to borerigge
5,2 milliarder i APM Terminals
(TV-klip)
Business.dk, 17/8 11.53, http://www.business.dk/transport/maersk-investerer-for-62.000.000.000-i-aar

Mærsk er ikke et øjeblik i tvivl om at investeringen i 20 nye containerskibe er en rigtig investering. Skibene er handlet til en god pris og de vil passe til tidspunktet om to-tre år når de leveres, med en moderat vækst som forudsætning.
Business.dk, 17/8 10.38, http://www.business.dk/transport/mega-skibe-til-maersk-trods-lave-fragtpriser

Høje oliepriser, med markante stigninger på 44%, hev halvårsregnskabet i land. Resultatet overskygger til gengæld det fundamentale problem at olieproduktionen vedbliver med at falde. Virksomheden fortsætter derfor en intens jagt på ny olie i bl.a. Brasilien og Angola.
Business.dk, 17/8 10.03, http://www.business.dk/transport/hoeje-oliepriser-hiver-maersk-i-land

Samlede omkostninger til brændstof var 26% højere i første halvdel af 2011 end i 2010.
Link til Politikens omtale af halvårsregnskabet.
Politiken.dk/ritzau, 17/8 10.49, http://politiken.dk/erhverv/ECE1363429/maersk-koeber-20-nye-skibe-til-en-milliard-per-styk/

Målsætningen for 2011 om et overskud i underkanten af sidste års 28 milliarder kroner ligger fast, men der er vendt op og ned på delelementerne. Det er lidt som en Tivoli-tur med Mærsk og gynger og karuseller.
Borsen.dk, 17/8 16.02, http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/212976/en_tivoli-tur_med_maersk.html

Regnskabet har flyttet Mærsk til guldlisten hos det amerikanske børshus Goldman Sachs.
Borsen.dk/ritzau finans, 17/6 15.36, http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/212975/maersk_tilfoejes_goldmans_favoritliste.html

Smedegaard tror ikke på konkurser blandt de større containerrederier, men han tror og håber at flere at de mindre rederier vil trække sig fra det pressede marked.
Epn.dk/ritzau finans, 17/8 10.42, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2516529.ece

Når resultatet for APM Terminals blev næsten halveret, så skyldes det dels at der ikke er solgt så mange terminaler som sidste år, og dels uroen i Nordafrika og Mellemøsten samt jordskælvet i Japan. Derimod var der fremgang i Kina og Sydøstasien. Selskabet fik rildelt prisen "best port operator" i Afrika i juni 2011.
NØGLETAL FOR HELE REGNSKABET I OVERSKUELIG FORM:
Epn.dk, 17/8 10.12, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2516476.ece

Det er paradoksalt at der har været en pæn volumenvækst på containermarkedet med 7% i første halvår af 2011, og der er ingen tegn på at væksten vil aftage i andet halvår. Den megen nye tonnage har imidlertid gjort prissætningen "nervøs".
Epn.dk, 17/8 09.37, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2516460.ece

Tank-divisonen, som omfatter Maersk Tankers, Maersk Drilling og Maersk Supply Service, skuffede analytikernes resultatforventninger. Mærsk noterer at resultatet var negativt påvirket af en neskrivningspost på 250 millioner dollar, utilfredsstillende markedsvilkår for tankskibe og gastankskibe, uroen i Libyen, raffinaderivedligeholdelse og høje brædstof-priser.
Epn.dk/ritzau finans, 17/8 08.53, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2516421.ece

De centrale olieaftaler i Qatar er en tikkende bombe for koncernen. Alene i 2010 hentede Mærsk 6 milliarder kroner i overskud, mens forhandlingerne om en ny aftale som var forventet i foråret 2010, endnu ikke er indledt. Oliefeltet har været en guldgrube for Mærsk og der er siden 2005 investeret 30 milliarder kroner.
Børsen, 18/8 side 12-13

Smedegaard Andersen undrer sig over hvor hurtigt andre rederier har kunne følge med, når det gælder ordreafgivning på store containerskibe. Han mener der er tale om stærkt risikobetingede investeringer for mindre og små rederier, hvor der tages store chancer i finansieringen.
Business.dk, 18/8 08.21, http://www.business.dk/transport/store-skibe-en-stor-risiko-for-smaa-rederier

MARITIME DANMARK HAR NOTATER OM ALLE DELREGNSKABER
Maritime Danmark, 17/8, http://www.maritimedanmark.dk/

DFDS opjusterer
Der er kraftig omsætningsvækst efter købet af Norfolkline fra Mærsk, men også stor organisk vækst oplyser rederiet. Der forventes stigning i omsætningen på 20% og DFDS opjusterer forventningerne til et resultat før skat for hele året på 700 millioner kroner.
Business.dk, 18/8 08.40, http://www.business.dk/transport/dfds-i-kraftig-vaekst-opjusterer

Milliontab i Torm
Rederiet kom ud af andet kvartal med et underskud efter skat på 23,7 millioner dollar, og det var et dårligere resultat end forventet. I 2010 fik Torm i det samme kvartal et nettounderskud på 24,1 millioner dollar. For hele 2011 forventes et underskud på 100-175 millioner dollar, med uændrede fragtrater som forudsætning.
Euroinvestor, 18/8 09.06, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11773085

Kranhavari på "Nuka Arctica"
"Nuka Arctica" har haft havari på en af kranerne under lastning af skibet. Kranen skal afmonteres hvorefter skibet sejler videre med kun en kran. Det betyder ændrede fartplaner for "Nuka Arctica" og "Irena Arctica".
Royal Arctic Line, 17/8 09.28, http://www.ral.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=1&Itemid=178&lang=da

BALTIC DRY INDEX
1.371 (+27) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 17/8, http://www.dryships.com/pages/report.asp



Fyring efter 25 års ansættelse kostede firmaet 150.000 kroner
Emballagefabrikken Schur Pack Denmark i Århus havde samlet mange grunde til at fyre en medarbejder som havde været ansat i næsten 26 år. Påstandene handlede om meget sygdom, ufleksibel adfærd, manglende kvalifikationer og illoyal optræden. Afskedigelsesnævnet underkendte argumenterne og tilkendte den fyrede medarbejder en godtgørelse på 150.000 kroner.

Medarbejderen havde haft noget sygdom på grund af slidgigt, men var raskmeldt kort før fyringen. Han havde også sagt nej til overarbejde, men dels var der ikke meget overarbejde, og dels kunne det ikke dokumenteres at det havde givet virksomheden problemer, ligesom virksomheden måtte erkende at medarbejderens kvalifikationer faktisk var gode. Heller ikke andre påstande kunne dokumenteres, og højesteretsdommer Jytte Scharling understregede at virksomheden havde bevisbyrden.
3F-nyheder, 17/8 13.04, http://forsiden.3f.dk/article/20110817/NYHEDER/308179966/2140/NYHEDER

Medarbejdere er færdige med CSC efter storkonflikten
En håndfuld IT-medarbejdere har valgt at sige nej-tak til den nye overenskomst, efter PROSA gennem en fire en halv måned lang konflikt tabte overenskomstretten. Efterfølgende er 6-800 medarbejdere sat ned i løn, op i tid og de kan fyres med langt kortere varsel. En medarbejder Computerworld har talt med, som var blandt 120 lockoutede medarbejdere, fortæller at han nok kunne leve med den nye overenskomst, men han kan ”simpelthen ikke acceptere det, de har gjort”. ”Det er jo en krig. Lynhurtigt kommer dit mindset over på, at det gælder om at skade hinanden mest muligt, selvom man inderst inde godt ved, at man skal tilbage til arbejdet på et eller andet tidspunkt.”
Epn.dk/Computerworld, 18/8 06.48, http://epn.dk/teknologi2/branchen/article2517403.ece

Underrapportering af arbejdsulykker
Ny forskning fra Arbejdsmedicinsk Klinik tyder på at manglende anmeldelse af arbejdsulykker er et udbredt fænomen i byggebranchen. Officielt anmeldes 50.000 arbejdsulykker årligt i Danmark, men det reelle tal kan sagtens være dobbelt så højt. Manglende anmeldelse skyldes ofte små virksomheder med få ansatte hvor man ikke har organisatoriske værktøjer til anmeldelse.
Epn.dk/Licitationen - Byggeriets Dagblad, 17/8 11.24, http://epn.dk/samfund/arbmarked/article2516591.ece

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 528,76 DKK
100 Euro = 758,03 DKK
Danske Bank, 18/8, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER

APM A-aktie: 36.200 (+1.100)
APM B-aktie: 34.800 (+1.160)
D/S Norden: 145,20 (+2,90)
DFDS: 400 (+1)
D/S Torm: 13,54 (-0,52)
Mols-Linien: 17,90 (+0,90)
Børsen, 18/8

OleS



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX