Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...
DAGEN 18/7
Man 18/7-2011 10.00

Dagen hedder ”Arnoiphus” efter en biskop fra Metz. Han var oprindeligt en højtplaceret embedsmand ved den frankiske kong Chlotar II’s hof. Da hans hustru gik i kloster, indtrådte han selv i kirkens tjeneste. Efter hans død omkring 641 sker der flere undere ved hans grav.

64: En stor brand ødelægger 2/3 af Rom. Kejser Nero beskylder de kristne for ildspåsættelse, og de første kristne forfølgelser indledes. Legenden siger, at Nero betragter Roms brand fra taget af sit palads, mens han spiller lyre.
1770: Flådens chef, "Sur Intendant de Marine", general admiral-løjtnant Fr. Danneskjold Samsøe dør. Han var organisator af søetaten og Flåden i 1. halvdel af 1700-tallet, og lagde planen for den videre udbygning af Holmen, ligesom der under ham opførtes en række bygninger på Nyholm, bl.a. Mastekranen, Hovedvagten, Takkelagehusene m.m.
1889: Linedanserinden Elvira Madigan (Hedvig Jensen) og den svenske dragonløjtnant grev Sixten Sparre begår selvmord på Tåsinge.
1892: Rejsepioneren Thomas Cook dør 84 år gammel.
1923: Kvinder i England får samme rettigheder som mænd i forbindelse med skilsmisse.
1925: Første bind af Hitlers ”Mein Kampf” udkommer. Den er ikke skrevet af hans egen hånd, men dikteret af Rudolph Hess. Hitler havde selv benævnt bogen ”fire et halvt års kamp mod løgne, dumhed og kujoner”.
1936: Den spanske borgerkrig begynder med, at hærstyrker i Nordafrika under ledelse af Fransisco Franco gør oprør mod regeringen.
1969: Senator Edward Kennedy kører galt i bil ved Chappaquidisck Island broen. Hans passager Mary Jo Kopechne dør ved ulykken.
1972: Ægyptens præsident Anwar Sadat udviser 20.000 udstationerede sovjettiske militærrådgivere som en tilnærmelse mod vesten.
1985: I Geneve åbnes en bank for kvinder styret af kvinder.
1990: Irak beskylder Kuwait for at have boret efter olie på irakisk område og for at dumpe oliepriserne til skade for Irak.
1997: I Kurashiki, Japan, indvies en kopi af Tivoli.
1998: Sydafrikas præsident Nelson Mandela gifter sig på sin 80 års fødselsdag med Graca Marcel, enke efter Mocambiques tidligere præsident.

Sol op 04.53 sol ned 21.37

CO-SØFART KALENDER

Jens Fage-Pedersen – skibsinspektioner og Rødovre

Christian Petersen - ferie til 1/8
Anja Poulsen - ferie til 25/7
Corlis Hansen - ferie til 25/7
Barno Jensen – ferie til 1/8



FRA MEDIER

Pirateri
Færre gidsler
På et halvt år er antallet af gidsler hos somaliske pirater næsten halveret og der kapres også færre skibe. I januar var 750 søfarende gidsler mens en opgørelse fra EUnavfor den 20. juni viser at tallet var reduceret til 401 med 18 skibe kapret. Siden opgørelsen blev foretaget er det ikke lykkedes at kapre nye skibe. Til gengæld sidder gidslerne længere og det koster mere at få dem frigivet end for to år siden. Ifølge en opgørelse fra One Earth Future blev søfolk i 2010 i gennemsnit tilbageholdt i 106 dage, men fire skibe der blev frigivet i november 2010 var tilbageholdt i 150 dage. Gidslerne fra "Leopard", heraf to danskere, har været tilbageholdt i 184 dage og de syv danske sejlere i 141 dage. I 2009 var den gennemsnitlige løsesum på godt 17 millioner danske kroner, mens den i 2010 var steget til godt 28 millioner. Rekorden i 2010 var ca. 50 millioner kroner for frigivelsen af en stor sydkoreansk olietanker. Omkring 37 millioner blev der betalt for en græsk supertanker med en dyrebar olielast.
Transportmagasinet/ritzau, 15/7 11.17, http://www.transportmagasinet.dk/artikel/VisArtikel.aspx?SiteID=TM&Lopenr=110715202

Rederiforeningen af 2010 kritiserer Shipcraft
Ifølge rederiforeningen handler rederiet i strid med god skibsrederskik i håndteringen af sagen om de seks gidsler fra "Leopard". Til "Søfart" udtaler rederiforeningens sekretariatschef Michael Wengel-Nielsen, at gidslerne burde have været frigivet for lang tid siden. Søfartens Ledere har politianmeldt rederiet den 29. juni for utilstrækkeligt arbejde for frigivelse af gidslerne.
Transportmagasinet/ritzau, 15/7 10.19, http://www.transportmagasinet.dk/artikel/VisArtikel.aspx?SiteID=TM&Lopenr=110715201

Klimaforskere får nu hjælp fra krigsskibe
Amerikanske og australske flådefartøjer skal hjælpe forskerne med at sætte målebøjer i vandet i Det Indiske Ocean, hvor forskerne selv ikke længere kan færdes. Forholdene i området er af afgørende betydning for vejrsystemerne i Sydasien og Australien. Målebøjerne som indgår i programmet, Argo-programmet, har en størrelse på omkring to meter og kan bevæge sig op og ned i havet til en dybde af omking to kilometer. Der er udsat omkring 3.000 Argo-bøjer i hele verden og 30 lande, heriblandt Danmark, deltager i projektet. Efter den græske mytologi var Argo skibet som Jason sejlede med for at hente det gyldne skind.
Ingeniøren.dk, 15/7 10.40, http://ing.dk/artikel/120720-krigsskibe-skal-sikre-klimaforskningen-i-piratfarvande

Live Piracy Report update
16/7 03.40 UTC psn 13:36.3N 050:17.3E Adenbugten
Seks pirater i en skiff forfulgte en bulkcarrier. Kaptajnen slog alarm, besætningen mønstrede i citadellet og sikkerhedsvagter affyrede håndblus. Piraterne fortsatte forfølgelsen og kom i en afstand af 300 meter. Efter at have spottet håndvåben, RPG's og entringsstige i skiffen, affyrede sikkerhedsvagterne varselsskud.  Piraterne afbrød angrebet og sejlede væk. Hændelsen rapporteret til krigsskib.
ICC Commercial Crime Services, 17/7, http://www.icc-ccs.org/home/piracy-reporting-centre/live-piracy-report

Shell bygger verdens største skib
Skibet bliver havenes mastodont med næsten en halv kilometer i længden og 75 meter i bredden. Det 600.000 tons tunge skib skal bruges som flydende platform til udvinding af naturgas. Det forventes at skulle placeres ved Australien i 2017. Hver sjette eller syvende dag vil en tanker lægge til ved skibet og laste naturgas. Der skal arbejde ca. 120 mand på skibet og prisen vil være ca. 44 milliarder kroner. Platformen som skal bevæges rundt i Det Indiske Ocean vil kunne modstå kategori-fem cykloner. Bygningen påbegyndes i 2012.
Epn.dk, 15/7 20.27, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2490714.ece

Forulykket flodbåd hæves op af Volga
800 bjergningsarbejdere er i færd med at hæve den forulykkede russiske flodbåd op, hvorfra der formodes at være 130 omkomne. Hidtil er der hentet 114 omkomne ud fra vraget men mindst 15 er fortsat savnet. Blandt de omkomne var 28 børn. Ulykken har afstedkommet megen kritik af de offentlige myndigheder i Rusland og Medvedev har lovet at der vil blive indført skrappere krav til offentlige transportmidler. Flodbåden havde tilladelse til at medbringe 140 passagerer, men der var tilsyneladende mere end 200 ombord da ulykken skete.
Politiken/ritzau, 17/7 12.37, http://politiken.dk/udland/ECE1338598/katastrofeskibet-haeves-op-af-russisk-flod/

Mærsk
Det amerikanske militær chartrer istanker
Sealift Command vil chartre en isklasse produkttanker fra Maersk Line i et år for omkring 15,4 millioner dollar. Aftalen indeholder flere optioner som kan bringe værdien op på 71,5 millioner dollar. Skibet skal bruges til at sejle brændstof for forsvarsministeriet.
Borsen.dk/ritzau finans, 15/7 10.16, http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/211225/usas_militaer_chartrer_istanker_hos_maersk.html

Kontrakt om fem ro/ro containerskibe
En anden kontrakt med Military Sealift Command som er indgået af det amerikanske datterselskab Maersk Line, har en værdi af op til 126 millioner dollar og omfatter driften af fem ro/ro containerskibe. Bemandingen vil være civil og skibene skal indsættes som fremskudte forsyningsskibe over hele verden.
Maritime Danmark/Maersk Line, 17/7 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=11430

20 millioner til højskole
Røddinge Højskole som er Danmarks og verdens ældste højskole har fået 20 millioner fra Møllers Fond til almene Formaal. Højskolen var økonomisk i knæ i 2006 men er siden konsolideret og nu langt ude over overlevelseskampen. Efter gaven skal der renoveres og ombygges.
Borsen.dk/ritzau, 15/7 15.03, http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/211250/maersk_giver_formue_til_hoejskole.html

Nedbrud på produktionsplatform kan koste milliarder
Efter en voldsom vinterstorm skal en central produktionsplatform fra de britiske oliefelter fjernes fra produktionen, og det kan koste Maersk Oil 3,2 milliarder i tabt produktion. Tabet svarer til 350 millioner kroner på bundlinjen vurderes det. Efter at have været revet løs fra sin forankring skal platformen på værft i Holland, og den ventes ikke tilbage i produktion før foråret 2012.
Børsen, 18/7 side 10-11
Business.dk/ritzau finans, 18/7 07.28, http://www.business.dk/transport/problemer-paa-olieplatform-koster-maersk-milliarder

Spøgelsesflåde i Suisan Bay skrottes
En flåde af udfasede krigsskibe som har ligget oplagt nordvest for San Francisco, bliver nu skrottet. Ifølge rapporter har flåden udledt mere end 20 tons metaller hvert år i havet. 15 skibe er allerede skrottet og til september 2017 vil alle skibene være væk.
En fotograf har - ikke helt lovligt - taget en række fotografier som kan findes via link nedenfor.
Maritime Danmark, 17/7 08.01, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=11426

Valdemar Atterdag-skat måske fundet i intakt skibsvrag
I Østersøen mellem Gotland og Öland ligger et skib på 100 meters dybde, og det er måske skibet som Valdemar Atterdag brugte til at fragte skatte fra Gotland efter en erobring af øen i 1361. Billeder fra dybet viser et helt intakt skrog og i givet fald er det verdens ældste intakte vrag som er 28 meter langt og 7 meter bredt. Valdemar Atterdag var konge fra 1340 til han døde i 1375. Ved sin overtagelse af magten var det meste af riget pantsat til holstenske grever. I 1350 erobrede Valdemar Atterdag Skåne, Halland og Blekinge. I 1361 udslettede hans hær den gotlandske bondehær, hvorefter han brandbeskattede  befolkningen.
Nordjyske/ritzau, 15/7 19.21, http://www.nordjyske.dk/artikel/10/5/2/3911177/3/dansk%20kongeskib%20m%E5ske%20fundet%20i%20%F8sters%F8en

Ekspert aflyser historie om skattevrag efter Valdemar Atterdag
Marine-arkæolog Jørgen Dencker, som er en af Dannmarks førende eksperter i skibsvrag, afviser at det velbevarede skibsvrag i Østersøen, kan stamme tilbage fra Valdemar Atterdags tid omkring 1300-tallet. De ældste vrag som er rimeligt intakte er omkring 500 år gamle, ældre vrag bliver angrebet af mikroorganismer og går i opløsning. Endvidere er det fundne vrag for stort til den tid hvor Valdemar Atterdag indtog Gotland og brandbeskattede øens borgere.
Politiken/ritzau, 17/7 11.31, http://politiken.dk/videnskab/ECE1338566/ekspert-afblaeser-sensation-om-kongeskib/

Dansk forslag skaber gennembrud i IMO's klimaforhandlinger
Der er indgået en historisk aftale i FN's søfartsorganisation om energieffektivitet for nye skibe, uanset hvor i verden de bygges. Reglerne træder i kraft i 2013, og fastsætter gradvist stigende effektivitetsmål, som i 2025 når reglerne er fuldt indarbejdede, indebærer at nye skibe skal være 30% mere energieffektive end de skibe som bygges i dag. Herudover er der opnået enighed om nye standarder for energibesparelser ombord, samt en mekanisme der skal hjælpe ulande i bestræbelser på at overholde de nye krav.
Søfartsstyrelsen, 15/7, http://www.soefartsstyrelsen.dk/Nyheder/Sider/DanskforslagskabergennembrudiIMO’sklimaforhandlinger.aspx

Skibsfarten har fripas til absurd skadelig forurening
En rapport fra økologisk råd dokumenterer, at en kvart million danskere bliver påført luftvejslidelser med nedsat levetid til følge, på grund af forureningen med kvælstofilter fra 100.000 skibe der sejler rundt i de danske farvande. Det på trods af at det ifølge rådet ligger lige for at rense skibenes røg. Skibstrafikken udsender en tredjedel flere sundhedsskadelige kvælstofilter end biler, kraftværker, industri og brændeovne tilsammen. Hertil kommer der fire gange så meget svovl ud af skibenes skorstene, som fra alle landbaserede kilder tilsammen.

Fra 2015 strammer IMO reglerne for udslip af svovl, men udslip af kvælstofilter rører de nye regler ikke og i 2020 vil NOx være ansvarlig for 80% af de sundhedsskadelige effekter ved skibenes røg.

Rapporten konkluderer at hvert kilo NOx giver helbredsskader som koster samfundet 64 kroner, mens det kun koster fire kroner per kilo at slippe af med udslippet ved at sætte katalysatorer på skibene.
Ingeniøren.dk, 15/7 11.44, http://ing.dk/artikel/120723-rapport-skibsfarten-faar-fripas-til-absurd-skadelig-forurening

Karstensens skibsværft har fortsat fremgang
Skagen-værftet som har specialiseret sig i bygningen af trawlere har senest ansat yderligere 10 medarbejdere, og direktøren udtrykker stort tilfredshed med situationen. Værftets ordrebog er foreløbig fyldt frem til 2013.
Maritime Danmark/nordjyske.dk, 18/7 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=11431

BALTIC DRY INDEX
1.353 (-14) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 15/7, http://www.dryships.com/pages/report.asp



Syge gøres yderligere syge gennem tvungen aktivering
Fagfolk kritiserer kommunerne for at aktivere syge i arbejdsforløb og aktiveringer som gør dem yderligere syge. Det handler ikke om at gøre folk raske og reglerne skaber grundlag for tvangsbehandling af de syge. Baggrunden er kommunernes hensyn til refusioner af sygedagpenge fra staten, hvor de får større refusion hvis de sender de ledige i virksomhedsrelateret aktivering, i stedet for at blive visiteret til "passiv forsørgelse". Socialdermokratiet foreslår dagpengereglerne ændret, så kommunerne kan bruge mere tid på at gøre de syge raske.
Information, 18/7, side 1 + side 4-5

Fremgang i byggebeskæftigelsen
Beskæftigelsen steg med 2,2% fra første kvartal til andet kvartal 2011, når der tages højde for normale sæsonudsving. Beskæftigelsen for bygge og anlæg var i andet kvartal på 145.000 personer mod 141.900 i foregående kvartal.
Danmarks Statistik, 15/7, http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2011/NR334.pdf

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 541,63 DKK
100 Euro = 758,73 DKK
Danske Bank, 18/7, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER

APM B-aktie: 42.000 (-600)
APM A-aktie: 40.200 (-640)
D/S Norden: 176,40 (-0,40)
DFDS: 429 (0)
D/S Torm: 19,11 (-0,34)
Mols-Linien: 18,70 (-1,70)
Børsen, 15/7

OleS



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX