Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...
DAGEN 18/1
Tir 18/1-2011 10.00

Dagen hedder ”Prisca”, 13-årig romersk jomfru, som var så from, at løverne ikke ville røre hende. Hun blev i stedet halshugget.

1778: Kaptajn Cook opdagede Hawaii som han kaldte for Sandwich-øerne efter Lord Sandwich, admiralitetens første chef.
1911: Første gang et fly lander på dækket af et skib.
1943: Tyskerne opgiver belejringen af Leningrad efter 16 måneder.
1945: Schalburgtage mod Apollo-teateret.

Sol op 08.28 sol ned 16.13

CO-SØFART KALENDER

DSRF revision
Ole Philipsen - 09.00 møde med Fjord Line
John Ibsen - 09.00 møde med Fjord Line
Jens Fage Pedersen - bestyrelsesmøde Sømandskirken i Rotterdam

FRA MEDIER

Pirateri
MV "Leopard"
Besætningsmedlemmerne risikerer at være gidsler i alt mellem 2 og 12 måneder, vurderer Lars Bangert Struwe, og dermed nemt længere end besætningsmedlemmerne fra de danske CEC "Future" og "Danica White". Hvis rederiet erklærer sig villige til at betale når det første krav rejses, tænker piraterne bare, at det var for nemt, så vi beholder bare gidslerne. Derfor lyder alle anbefalinger at det er for risikofyldt at erklære sig villig til at betale straks, forklarer Struwe. CEC "Future” blev frigivet efter 71 døgn mod betaling af en løsesum på 1,7 millioner dollar, mens søfolkene fra "Danica White" blev holdt som gidsler i 83 døgn.
Avisen.dk, 17/1 14.36, http://avisen.dk/soefolk-risikerer-aarelang-kidnapning_140131.aspx

Set i live
Ifølge TV2 har piratskibet, med bl.a. de to danske gidsler fra "Leopard", en kort tid opholdt sig ved øen Socotra som ligger ved Afrikas Horn og hører under Yemen, og er derefter afsejlet mod Somalias kyst. Det danske krigsskib "Esbern Snare" befinder sig i nærheden af piraternes position. De danske søfolk skulle ifølge oplysninger være set i live.
Epn.dk/ritzau, 17/1 14.26, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2308237.ece

MV "Motivator" frigivet
Tidlig morgen 16. januar blev produkttankeren MV "Motivator" frigivet af somaliske pirater. Skibet som bærer Marshall Islands flag blev med 18 filippinske besætningsmedlemmer kapret i det sydlige rødehav d. 4. juli 2010. Et skib fra EUNAVFOR assisterede skibet umiddelbart efter frigivelsen. Ifølge skibets græske ejer har besætningsmedlemmerne det så godt man nu engang kan forvente.
EUnavfor, 17/1, http://www.eunavfor.eu/2011/01/mv-motivator-released-from-pirate-control/

MV "Eagle" kapret
Tidlig morgen 17. januar blev den græskejede bulkcarrier med 24 filippinske besætningsmedlemmer kapret 490 nm syd for Salalah, Oman. Skibet blev angrebet og kapret fra en enkelt skiff som beskød skibet med skydevåben og RPG's før entring. Skibet bærer cypriotisk flag og har en dødvægt på 52.163 ton. MV "Eagle" var på vej fra Aqabar i Jordan til Paradip i Indien da det blev angrebet. Der er ingen informationer vedrørende besætningen.
EUnavfor, 17/1, http://www.eunavfor.eu/2011/01/mv-eagle-pirated-in-the-somali-basin/

Frigivelsessummer skruet i vejret
I følge en rapport fra tænketanken One Earth Future, blev der i november udbetalt hvad der svarer til 53 millioner danske kroner i løsesummer. Samme måned blev rekorden for et enkelt skibs frigivelse sat med 9,5 millioner dollar for den sydkoreanske olietanker "Samho Dream". I januar sidste år fik piraterne ca. 39 millioner danske kroner for en græsk supertanker. I 2009 høstede piraterne i alt hvad der svarer til 1 milliard kroner efter 52 vellykkede kapringer. Rederiernes udgifter skønnes at være de dobbelte. I 2005 blev der gennemsnitligt udbetalt 8,4 millioner kroner for et skib med besætning og i 2010 var gennemsnittet 30 millioner kroner. De større summer betyder længere tid i fangenskab for gidslerne. I 2009 var gennemsnittet 55 dage, mens gennemsnittet for fire frigivne skibe i november 2010 var på 150 dage. Samlet koster piraterne det internationale samfund mellem syv og tolv milliarder dollar årligt.
Borsen.dk/ritzau, 17/12 16.20, http://borsen.dk/nyheder/transport/artikel/1/199455/piraterne_har_skruet_gidsel-priserne_op.html

Danmarks Rederiforening - der skal handles nu
Rederiforeningen er frustreret over den lanngsommelige internationale indsats og har indkaldt til hastemøde i København for den internationale rederibranche (International Chamber of Shipping). Mødet skal finde sted ultimo januar, og formålet er at få problemet højere op på den internationale dagsorden. Ifølge Jan Fritz Hansen fra rederiforeningen skal der satses på kapacitetsopbygning af kystsikring i den østafrikanske region, en kystsikring som i dag er næsten ikke-eksisterende. Forsvarsudvalget vil blive inviteret og spurgt om hvad de vil gøre som politikere.
Politike.dk, 17/1 18.30, http://politiken.dk/udland/ECE1169844/danske-redere-tiden-er-inde-til-opgoer-med-piraterne/

Mere statistik
1.181 søfarende blev taget som gidsler i 2010. Somaliske pirater tegner sig for 85% af gidseltagningerne. Af 53 skibe kapret i 2010 blev alle på nær fire bordet ud for Somalias kyst. Otte søfolk blev dræbt i 2010 og ved årets udgang holdt piraterne 638 gidsler.
Danmarks Radio, 18/1 08.24, http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2011/01/18/075903.htm

Søfartens Ledere og Maskinmestrenes Forening OK-møde med Bilfærgernes Rederiforening
På mødet i går den 17. januar, præsenterede rederiforeningen et forbedret forslag til overenskomstfornyelser, og de to foreninger vil nu drøfte forslaget med deres forhandlingsudvalg.
Søfartens Ledere, 17/1, http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=5d0be7cd-1805-4589-9bf4-dd8ced11a8a5&Module=09a83502-4949-4c1e-be6e-a0b52438340a&Item=6d6ed00a-f06e-4ff3-9d44-85ada4daf9b2

"Santa Elena" sidder fast i grunden
Panamask-flagede "Santa Elena" som lørdag gik på grund ud for Sletterhage, sidder urokkeligt fast. Et større opbud af slæbebåde har været parat til at forsøge fritrækning, men en bjærgningsplan er endnu ikke godkendt. Skibet skal lettes for en del af sin last, før slæbebådene får tilladelse til at trække fri. Både miljøskibet "Maren Miljø", søværnets patruljeskib "Najaden" og marinehjemmeværnet er i området omkring det grundstødte skib.
Maritime Danmark, 17/1 11.09, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=9857

Clipper ansætter ny adm. direktør for Clipper Projects
Kristian Mørch tiltræder pr. 1. april med ansvar for investeringer i supertankere, og indtræder samtidig i rederiets partnerkreds. Christian Mørch har arbejdet 23 år for Mærsk, senest som Chief Operating Officer i Maersk Tankers. Adm. direktør Gary Vogel vil fra samme dato koncentrere sig om posten som adm. direktør for Clipper Bulk.
Maritime Danmark, 18/1 07.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=9861

Økonomisk øretæve til Fjord Line
Kristiansand Havn har varslet afgiftforhøjelser på 80%. Selve havneafgiften stiger fra 3 millioner i 2010 til 5 millioner i 2011, og hertil kommer en tidobling af lejeafgiften for havnearealet til tilkørselsramperne for ”Fjord Cat”.
Transporttidende, 17/1 14.33, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/kristiansand_sender_konomisk_retaeve_til_fjord_line/

Hanjin bekræfter forhandlinger om otte nye containerskibe - Mærsk på udkig
Det sydkoreanske containerrederi forhandler om bygning af otte nye skibe på mellem 3.600 og 4.600 TEU. Også Maersk Line bekræfter at være på udkig efter nye skibe.
Epn.dk/RB-Børsen, 17/1 12.37, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2308085.ece

Sammenhæng mellem stålproduktion, stålpriser og tørlastrater er brudt
Den traditiomelle nære sammenhæng er tilsyneladende brudt. Trods stigende stålproduktion stiger tørlastraterne ikke, og det angives at skyldes stor tilgang af ny tonnage som har skabt ubalance i markedet. Også rater omkring containershipping bekymrer.
Maritime Danmark/sydinvest.dk, 17/1 09.34, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=9856

Torm åbner kontor i Rio
Med et kontor i Rio åbner Torm sit første kontor i Sydamerika for at komme tættere på de brasilianske kunder, særlig olieselskabet Petrobas.
Børsen, 18/1, side 6

Mærsk havneinvesterer måske i Tanzania
En delegation har været i Tanzania og forhandlet med havnemyndigheder og regeringsembedsmænd, og APM Terminals bekræfter at interessen er vakt.
Epn.dk/RB-Børsen, 17/1 14.53, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2308281.ece

Historisk LO-stormøde om efterløn
For første gang i flere år vil LO samle tillidsrepræsentanter og fagligt aktive fra hele landet for at klæde deltagerne på til diskussioner om efterlønnens fremtid. Mødet finder sted 2. februar i Odense. LO forventer flere end 1.000 deltagere i stormødet.
Avisen.dk, 17/1 13.32, http://avisen.dk/lo-stormoede-om-efterloennen_140128.aspx
LO, 17/1, http://www.lo.dk/Nyheder/Nyhedsarkiv/2011/01/LOindkaldertilhistoriskstormoedeforefterloennen.aspx


Ugebrevet A4 nr. 2
Indhold:
* Staten ansætter ikke seniorer
* Vi får valg til foråret
* Pensionsbranchen scorer kassen på efterlønnens død
* Danskerne holder ikke til pensionsalderen
* Krakkede banker forgylder direktører
* Statens lukkede døre
* En helt almindelig familie
* Uligestillingen begynder i børneværelset
* Ugebrevet A4 dropper papiret
LO, 17/1, http://www.ugebreveta4.dk/

Konjunktur og arbejdsmarked uge 3
Indhold:
* 46 forslag til regelforenkling i beskæftigelsesindustrien
* Byggebeskæftigelsen steg svagt i 4. kvartal 2010
* Den amerikanske beskæftigelse steg en smule i december 2010, mens ledigheden faldt
* Inflationen steg til 2,8% i december 2010
* Antallet af varslede fyringer var en smule lavere i december 2010 end i december 2009
Beskæftigelsesministeriet, 17/1, http://www.bm.dk/Tal%20og%20tendenser/Konjunktur%20og%20arbejdsmarked/Arkiv/2011/01/Konjunktur%20og%20arbejdsmarked%20uge%203.aspx

BALTIC DRY INDEX
1.439 (0) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 17/1, http://www.dryships.com/pages/report.asp

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 575,09 DKK
100 Euro = 758,04 DKK
Danske Bank, 18/1, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER

APM A-aktie: 51.250 (+40)
APM B-aktie: 52.630 (-100)
D/S Norden: 184,80 (-1,80)
D/S Torm: 40,14 (-0,51)
DFDS: 480 (0)
Mols-Linien: 30,80 (-0,30)
Børsen, 18/1

OleS
 

THORA LUND

073-brugt



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX