Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...
DAGEN 17/5
Tir 17/5-2011 10.00

Dagen hedder ”Bruno” efter hertug Konrad af Kämten’s søn som var leder af faderens italienske kancelli og biskop i Würzberg. Bruno deltog i Henrik IIIs togt til Ungarn og omkom i Linz. Da der meldes om mirakler ved hans grav, blev han helgenkåret.

1536: Ærkebiskop Thomas Cranmer erklærer Henrik VIII’s ægteskab med Anne Boleyn (hans hustru nr. to ud af seks) for ugyldigt.
1792: 24 New Yorker børsmæglere mødes i Wall Street og indgår en aftale om fælles gebyrer ved handel med aktier og obligationer – og etablerer således byens første børs med værdipapirer.
1814: Norges nationaldag. En fri forfatning er vedtaget og den danske prins Christian Frederik (senere Chr. den 8.) vælges til konge. Senere på året giver han afkald på tronen.
1890: Ugentlige tegneserier begynder at udkomme i London.
1933: Den tyske rigsdag erklærer enstemmigt, at Hitler fører ”fredspolitik”.
1939: Sverige, Norge og Finland afslår tysk ikke-angrebspagt.
1968: I Frankrig går studenter og arbejdere efter mange dages opstand i gaderne i protestmarch over forholdene på skoler og universiteter i Paris og andre byer.
1970: Thor Heyerdahl forlader Marokko i båden Ra II som er bygget i overensstemmelse med oldtidens byggeteknik. Ekspeditionen har til formål at bevise at en båd bygget af papyrus kan nå frem til Amerika. En ekspedition året forinden fejlede da båden faldt fra hinanden. Denne gang lykkes det, og Heyerdahl når frem til Barbados efter 57 dage og efter at have tilbagelagt 3.300 sømil over Atlanterhavet.

Sol op 04.58 sol ned 21.15

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen – FU-møde og bestyrelsesmøde.
John Ibsen – heldagsseminar Dansk forening for Arbejdsret
Susanne Holmblad – 12.00 bestyrelsesmøde

Henrik Mikkelsen – medsejlads ”Pearl Seaways” Oslo-København



FRA MEDIER

Pirateri
"Maersk Glory" afværgede piratangreb
Der er skruet op for pirataktiviteterne ud for Afrikas kyst nu hvor der kun er et par uger til næste monsunsæson. I weekenden var LPG-tankeren "Maersk Glory" et af tre skibe som afværgede et piratangreb. Ifølge shippingavisen Tradewinds lykkedes det ikke piraterne at klatre ombord på "Maersk Glory", ligesom tankskibet "Muttrah" og containerskibet MSC "Ayala" også formåede at slippe væk fra piratangreb.
Epn.dk/ritzau finans, 16/5 15.06, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2432834.ece

De iranske gidsler på "Esbern Snare"
Alle 16 iranske søfolk som nu er frigivet efter mere end et halvt år som gidsler, meldes efter omstændigheder at have det godt. Der gik nogen tid før de vænnede sig til at være gæster på "Esbern Snare" og i starten gik det ikke rigtig op for dem at de var fri. De har nu haft lejlighed til at ringe hjem og det har naturligvis været store øjeblikke efter deres familie ikke har hørt fra dem i mere end et halvt år. Nu skal der findes en havn hvorfra iranerne kan rejse hjem. Deres egen båd ligger på bunden af havet udfor Somalia, den var ikke i en stand så den var forsvarligt brugbar til iranernes hjemrejse.
Danmarks Radio, 16/5 13.49, http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/05/16/134220.htm

Piraterne går sandsynligvis fri
De 24 pirater som tilbageholdes på ”Esbern Snare” vil formentlig ikke blive straffet selvom de befandt sig ombord på et piratskib med iranske gidsler, hvorfra der blev åbnet ild mod det danske krigsskib. Ifølge Lars Bangert Struwe som er forsker ved Center for Militære Studier, er grunden bl.a. bevisets stilling omkring hvem som deltog i kapring, angreb og tilbageholdelse af gidsler med tilhørende vidneførsel. Typisk vil det land som gidslerne er hjemmehørende i, blive bedt om at føre sagen, og i dette tilfælde er det Iran med islamisk retslære hvor piraterne kan risikere voldsomme straffe, og af den grund kan Danmark ikke udlevere.
Maritime Danmark/sn.dk, 17/5 07.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10934

"Esbern Snares" piratfangst åbner gylden mulighed for retsforfølgelse
"Esbern Snares nye piratfangst giver Danmark gylden mulighed for at retsforfølge pirater og bakke op om FN's havretskommission. Men trods angreb på danske marinesoldater og tilstedeværelse af 16 gidsler, piratudstyr og våben ombord på piraternes moderskib, varmes der op til nye løsladelser".

For et par uger siden frigav "Esbern Snare" 15 andre formodede pirater efter en aktion mod et moderskib hvor der befandt sig 16 pakistanske og ti iranske gidsler, og herudover blev fundet 14 granatkastere, ni AK-47 stormrifter, to store kasser ammunition og fem håndgranater.

Dr.jur. Birgit Feldtman fra Syddansk Universitet udtaler at det ikke handler om jura, men der er ikke noget politisk ønske om at retsforfølge pirater i Danmark. "Hvis politikerne alvorligt tror på, at der kommer regionale fængsler i området inden længe, så kunne man jo vælge at være foregangsland og tage pirater til Danmark og retsforfølge dem her, siger Birgit Feldtman.
Søfartens Ledere, 16/5, http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=5d0be7cd-1805-4589-9bf4-dd8ced11a8a5&Module=09a83502-4949-4c1e-be6e-a0b52438340a&Item=d64fe9fd-d14d-48dd-ad3f-4ecea1ed5b0d

Frygter frigivelsespriser stiger
Efter to spanske gidsler indbragte piraterne 37 millioner kroner, konstaterer Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederiforening at der er en tendens til stigende priser. Baggrunden er at pirateriet bliver en stadig større industri, professionaliseret og ledet af bagmænd. Da pirateriet startede var det fattige fiskere som søgte udveje for en fortvivlet situation.

Handelsskibene bliver nu bedre og bedre beskyttet mod kapring, men samtidig vokser indsatsen fra piraterne med kaprede moderskibe som giver dem større aktionsradius. Samtidig opleves flere og flere skudepisoder. Om situationen for de danske gidsler som for tiden er fanget i Somalia (sejlergruppe og to danskere fra fragtskibet ”Leopard”), siger vicedirektøren ”De (piraterne) har så meget kontrol over situationen, at tid ikke er en faktor. Det er kedeligt for dem, der er dernede”.
Danmarks Radio, 16/5 23.35, http://politiken.dk/indland/ECE1283448/rederiforening-frygter-stigende-pengekrav-fra-soeroevere/

EU-navfor "Nivose" får pirater i moderskib til at efterlade skiff's
Den 13. maj om eftermiddagen forsøgte det franske krigsskib "Nivose" at få en dhow til at standse, som mistænkes for at være kapret for mere end et år siden og været brugt som moderskib til pirataktioner, og som stadig antages af have de oprindelige gidsler ombord. Der blev iagtaget våben og to skiffs ombord på dhow'en. "Nivose" affyrede advarselsskud mod dhow'en for at bringe båden til standsning. Skuddene blev ignoreret, men dhowen ændrede kurs tilbage mod Somalia. Hensynet til gidslernes sikkerhed forhindrede "Nivose" i yderligere aktioner, men modvillige mod blot at lade moderskibet slippe, indgik det franske krigsskib i en længere radiokonversation med piraterne, som slutteligt indvilligede i at efterlade de to skiffs.
EUnavfor, 14/5, http://www.eunavfor.eu/2011/05/eu-navfor-french-warship-nivose-disrupts-another-pirate-attack-group-pag/

EU-navfor "Vasco da Gama" får et piratmoderskib til at returnere
Det portugisiske krigsskib "Vasco da Gama" stoppede om morgenen den 13. maj en dhow på vej ud i Det Indiske Ocean, som kunne betragtes som en umiddelbar trussel mod skibsfarten i området. Den oprindelige besætning på dhow'en befinder sig stadig som gidsler ombord.  Det portugisiske krigsskib beordrede dhow'en til at vende om og sejle tilbage mod Somalia. Efter advarsler blev ignoreret affyrede "Vasco da Gama" og dens helikopter advarselsskud mod dhow'en, som derefter vendte om og sejlede retur mod Somalia. Krigsskibet monitorerede returrejsen ind til kysten.
EUnavfor, 15/5, http://www.eunavfor.eu/2011/05/eu-navfor-flagship-thwarts-pirate-mothership-deployment/

Svensk fiskekutter i brand
Mandag middag brød en svensk fiskekutter i brand med 4 mand ombord 30 sømil nord for Hirtshals. En redningshelikopter, redningsskibe og fiskeriinspektionsskibe blev sendt til positionen. Der var ikke umiddelbart fare for menneskeliv men besætningen manglede assistance til brandbekæmpelse. En redningshelikopter nåede frem med brandslukningsudstyr og halvanden time efter var branden under kontrol. Fiskekutteren er nu for egen kraft på vej mod Skagen eskorteret af redningsskibet "Lars Kruse".
Maritime Danmark/SOK, 16/5 15.31, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10933

Mærsk
APM Terminals har vundet vigtig sejr ved indisk højesteret
I sidste uge vandt selskabet en vigtig sejr om retten til at byde på ny containerterminal i Jawaharial Nehru syd for Mumbai. Sagen har kørt i et par år. Et joint venture selskab med APM Terminals og et indisk statsejet selskab, blev blokeret fra at byde fordi selskabet i forvejen drev en terminal i havnen. Den afgørelse er nu omstødt.
Epn.dk/ritzau finans, 17/5 08.06, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2433460.ece

Triple-E skibe bliver aldrig større end de 18.000 TEU
Det har vakt en del morskab at containerskibene af E-klassen tilsyneladende er vokset med årene fra oprindeligt 11.000 TEU til nu 15.500 TEU. Men den egenskab har Triple-E skibene ikke erklærer Ejvind Kolding med et smil. 18.000 TEU er og forbliver 18.000. Til gengæld er de nye skibe betydeligt mere avancerede end E-skibene.
Maritime Danmark, 16/5 11.01, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10929

Klarere adskillelse mellem selskabet Mærsk og Almenfonden
Siden 1953 har Almenfonden ført et aktivt ejerskab i selskabet og indtil 1993 sad Mærsk Mc-Kinney Møller på de tre vigtigste poster i selskab og fond. Situationen begyndte at ændre sig da Jess Søderberg for 18 år siden overtog posten som adm. direktør og i de seneste år er der arbejdet hårdt på at skabe en klarere adskillelse mellem selskab og fond. I dag er fondens rolle primært at finde de rigtige professionelle medlemmer af selskabets bestyrelse, men fundatsen kræver også at virksomheden drives i stifterens ånd. Derfor er der altid blevet udbetalt begrænset udbytte, fordi pengene antoges at arbejde bedst i virksomheden. Til gengæld har aktionærerne kunne trøste sig med betydelige kursstigninger over de seneste 50 år.
Børsen, 17/6 side 16

Hapag-Lloyd har indgået låneaftale på næsten en milliard dollar
Containerrederiet har indgået en låneaftale på 925 millioner dollar til finansiering af nye containerskibe skriver Tradewinds. Pengene skal bruges til 10 nye skibe hver på 13.200 TEU som er i ordre på det sydkoreanske skibsværft Hyundai Heavy Industries. Ordrens værdi er på 1,4 milliarder dollar.
Epn.dk/ritzau finans, 16/5 15.31, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2432856.ece

"Leonora Christina"
Det ser nu ud til de sidste detaljer er ved at falde på plads og overdragelse med påbegyndelse af den ca. 20.000 kilometer lange hjemrejse fra Australien kan snart påbegyndes. Efter de oprindelige planer skulle færgen have været overdraget omkring 1. maj med driftsindsættelse 15. juni. Nye og nærmere data kendes først når færgen er afsejlet fra Australien.
BornholmerFøærgen, 16/5, http://www.bornholmerfaergen.dk/nyheder/76we.aspx?newsId=1943

RAL: Aflyser anløb af Tasilaq
På grund af storis-situationen aflyses "Mary Arcticas" rejse til Tasilaq. Storisen ligger med 9/10 dele tæthed i et bælte på 50-60 sømil bredt. Situationen vurderes løbende.
RAL, 16/5, http://www.ral.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=1&Itemid=178&lang=da

Aalborg Havn mere end fordobler omsætningen af containere
I det første kvartal af 2011 har der været en vækst i containerhåndteringen på 133% til sammenligning med første kvartal i 2010. En væsentlig forklaring er etablering af ny feederlinje med ugentlig forbindelse mellem Aalborg, Rotterdam og Göteborg, hvor det første anløb var 18. august 2010. En anden grund er voksende aktivitet i Grønland med stigende godsmængder håndteret af Royal Arctic Line til følge.
TransportTidende, 16/5 10.49, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/aalborg_havn_fordobler_containeromsaetning_og_mere_til/

BALTIC DRY INDEX
1.291 (-15) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 16/5, http://www.dryships.com/pages/report.asp



Så meget tabes der ved at udtræde af efterlønsordningen (alternativ skattefri præmie)
Med udgangspunkt i at der kan optjenes ret til optjening af en skattefri præmie på 143.000 kroner ved at fortsætte i efterlønsordningen, men arbejde frem til folkepensionsalderen, har AK-Samvirke lavet teoretiske modregningseksempler på alle aldersgrupper fra 40 til 57 år.
Hvis man forudsætter at man ved ikke at udtræde ville have tjent 143.000 skattefrit ved folkepensionsalderen, så vil tabene ved at træde ud nu være:

40-årig: 16.015 kroner
50-årig: 26.564 kroner
57-årig: 70.817 kroner
(beregning alle aldersgrupper kan findes fra linket nedenfor)
Berlingske Tidende/ritzau, 16/5 22.53, http://www.b.dk/nationalt/saa-meget-koster-det-dig-at-haeve-efterloen

Ny seniorordning kan få uoverskuelige konsekvenser for værdien af efterlønsreform
Ordningen omfatter også alle dem som ikke i dag betaler til efterlønsordningen, og den samlede effekt er uoverskuelig. Det politiske krav er at ordningen skal kunne omfatte alle som er nedslidte på arbejdsmarkedet i en periode på fem år før folkepensionsalderen, og sagsbehandlingen skal være mere smidig end den som i dag gælder for førtidspensionering. Afgørelsen skal træffes inden for et halvt år og der skal ikke foretages arbejdsprøvning. Ifølge to professorer i økonomi fra Aarhus Universitet er det højst uberegneligt hvor mange mennesker som vil kunne blive omfattet, ligesom det ved indførelse af fleksjobordningen viste sig at mange flere blev omfattet end forventet.
Information, 16/5, side 5

Danskerne er delte om holdningen til efterlønsreform
En meningsmåling fra Rambøll/Analyse Danmark viser at når danskerne bliver spurgt om "de støtter aftalen om efterlønsreform" svarer 41% nej, 47% ja og 12% ved ikke.
Avisen.dk, 16/5 08.19, http://avisen.dk/efterloensaftale-splitter-danskerne_146484.aspx

Fagbevægelse tror ikke 4 års dagpengeperiode kommer tilbage
Store dele af fagbevægelsen forbereder sig på at dagpengeperioden forbliver på 2 år, uanset om regeringen skifter efter et valg eller ej. Thorkild E. Jensen, formand for Dansk Metal, siger således at han ikke er missionsk med hensyn til dagpengeperiodens længde. Satser og indhold i dagpengeperioden i form af uddannelse og opkvalificering er vigtigere mener metal-formanden. FTF’s formand Bente Sorgenfrey er ikke fastlåst på at dagpengeperioden skal være 4 år, mens Dennis Kristensen, formand for FOA, meget håber vi ender med en længere periode end to år. Helle Thorning-Schmidt udtaler at S og SF ikke bare vil rulle perioden tilbage til 4 år, men lægge kortene på bordet i kommende arbejdsmarkedsforhandlinger. Hun er parat til at modernisere dagpengesystemet f.eks. med en konjunkturbestemt dagpengeperiode.
Jyllandsposten/ritzau, 17/5 06.29, http://jp.dk/indland/indland_politik/article2433386.ece

Lokale LO-fagforeninger rykker sammen i fagforeningshuse
Mange små LO-afdelinger har trængt økonomi, men nye samarbejdsformer dukker op og kan være med til at styrke den lokale fagbevægelse. Arbejdsmarkedsforsker Jesper Due mener fagbevægelsen gør det helt rigtige fordi der er oplagte stordriftsfordele ved at rykke sammen.
CO-Industri/LO-ugebrevet, 16/5, http://www.co-industri.dk/da/nyheder/Pages/Default.aspx?NewsItemId=255

Lønstigninger for statsansatte
Lønnen  for statsansatte steg med 2% i første kvartal af 2011 til sammenligning med samme kvartal 2010, og er fortsat blandt de højeste stigninger blandt offentligt ansatte. For ansatte i kommunerne steg lønnen tilsvarende med 1,7% og i regionerne med 1,2%. Ansatte inden for transport i staten havde den højeste lønstigning med 5,5% og den laveste var inden for statslig administration, forsvar og politi med 1,7%.
Danmarks Statistik, 16/5, http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2011/NR231.pdf

Konjunktur og arbejdsmarked uge 20
Indhold:
* Løntilskud er relativt meget udbredt i industrien og undervisningsbranchen.
* Antallet af varslede fyringer på niveau med sidste år.
* Overskud på både handels- og betalingsbalancen
* Stigning i både den amerikanske beskæftigelse og ledighed
* Stigende overskud på betalingsbalancen
* Fortsat stigende tendens i den danske inflation
* Flest personer har en indkomst mellem 200.000-299.999
Beskæftigelsesministeriet, 16/5, http://www.bm.dk/Tal%20og%20tendenser/Konjunktur%20og%20arbejdsmarked/Arkiv/2011/05/Konjunktur%20og%20arbejdsmarked%20uge%2020.aspx

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 541,71 DKK
100 Euro = 758,69 DKK
Danske Bank, 17/5, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER

APM A-aktie: 50.200 (-250)
APM B-aktie: 51.950 (0)
D/S Norden: 187,30 (+0,80)
DFDS: 445 (+5)
D/S Torm: 32 (+0,05)
Mols-Linien: 19,50 (0)
Børsen, 17/5

OleS



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX