Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...
DAGEN 17/10
Man 17/10-2011 10.00

* Kenyanske styrker jagter gidseltagere i Somalia
* Greenpeace søsætter nyt "krigsskib"
* Søsætning af ny flodbåd i Kina gik galt (link til video)
* Grønland scorer, olieselskabet Cairn taber
* Flere fagforeninger giver gaver for at hverve medlemmer
* Færre straffes for dagpengeforsyndelser



Dagen hedder "Florentinus" efter biskop i Orange i Vaucluse. Han dør omkring år 525.

1902: Det første eksemplar af en Cadillac produceres i Detroit, USA.
1931: Al Capone idømmes 11 års fængsel for skattesnyd.
1933: Albert Einstein ankommer til Amerika, på flugt for Nazi-Tyskland.
1979: Moder Teresa - "Englen fra Calcutta" - tildeles Nobels fredspris efter 30 års arbejde i Calcuttas slumkvarterer.
1981: På Nørrebro i København kommer det til voldsomme sammenstød mellem politi og ca. 300 unge, der har besat den nedlagte Rutana rugbrødsfabrik.
1982: Forbud mod "Solidaritet" i Polen forårsager udbredte strejker og demonstrationer.
1997: De jordiske rester af 6 revolutionære, heriblandt Ernesto Che Guevara stedes til hvile på Cuba, 30 år efter Che blev henrettet i Bolivia.

Sol op 07.45 sol ned 18.04

 



CO-SØFART KALENDER

John Ibsen - ferie denne uge
Corlis Hansen - ferie denne uge
Barno Jensen - ferie denne uge



FRA MEDIER

Pirateri
Kapret tankskib frigivet ved Nigeria
Pirater som kaprede tankskibet "Cape Bird" med 20 østeuropæiske søfarende ved Nigeria for en uge siden, har nu fritigivet tankskibet oplyser de nigerianske myndigheder. Der er ikke frigivet detaljer om frigivelsen af skibet som er indregistreret på øgruppen Marshall. Kapringen skete omkring 90 sømil syd for Lagos. Farvandet ud for den olieproducerende stat har længe været farligt, og pirateriet har nu også spredt sig til nabolandet Benin. Hidtil er der ikke krævet løsesummer fra området, som fra Somalia, og piraterne er typisk gået efter olie, brændstof og simple tyverier.
Epn.dk, 14/10 15.19, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2577633.ece

Piraterne bør være realister
Der glimter ikke guld i alle rederlommer siger Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere med særlig adresse til rederiet Shipcraft, og piraterne som urealistisk tror at der kan hives store millionbeløb ud af alle rederier. Løsesummen for seks søfarende truer nemlig med at tage livet af rederiet. Ifølge Fritz Ganzhorn viser den sidste regnskabsmeddelelse fra rederiet at kravet fra piraterne tages alvorligt, og det kan få tunge økonomiske konsekvenser for rederiet. Søfartens Ledere mener samtidig at små rederiers sejladser i piratfarvande skal forbydes.

Også Michael Wengel Nielsen fra Rederiforeningen af 2010 melder nu anderledes ud om Shipcraft og gidselsituationen. Hvor han i juni kritiserede rederiet for ikke at gøre nok for at få gidslerne frigivet, melder sekretariatschefen nu at han forstår rederiet har som førsteprioritet at få gidslerne frigivet.
Epn,dk/ritzau, 14/10 17.08, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2577774.ece

Shipcraft har ikke selv offentliggjort det beløb de afkræves i løsesum, men ifølge Ritxau er tallet knap 80 millioner kroner. Det danske sikkerhedsfirma Risk Intelligence Service udtaler at kravet er alt for højt, og må meget længere ned før der kan forhandles reelt. Ifølge Ritzau har piraterne nu fastholdt deres krav gennem en række måneder.
Maritime Danmark/fyens.dk, 15/10 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12108

IMB Live Piracy update
364-11
10/10 03.30 UTC psn 12:31.4N 061:48.5E ca. 430nm fra Socotra (off Somalia)
Elleve pirater beskød og entrede en bulkcarrier. Besætningen søgte tilflugt i citadellet. Den 11/10 ankom et NATO-krigsskib til positionen, befriede besætningen og tog piraterne i forvaring.

363-11
14/10 14.50 UTC 22:02.9N 064:28.3E ca 285nm vest for Probandar, Indien (off Somalia).
Pirater i tre hutiggående både nærmede sig en bulkcarrier. To både nærmede sig med en fart på 14 knob og en båd med 22 knob. Kaptajnen ændrede kurs og de forfølgende både fulgte efter. Da den nærmeste båd var ca. 0,5nm fra skibet, slog kaptajnen alarm, udsendte nødmelding og kontaktede UKMTO for assistance. Piraterne forsøgte at entre skibet. Besætningen, med undtagelse af teamet på broen, gik i citadellet. Kaptajnen foretog undvigemanøvrer. Efter ca. 2 timer opgav piraterne at entre skibet. Efter inspektion af skibet viste det sig at pigtråd langs styrbords-siden var skåret op af piraterne.
ICC Commercial Crime Services, 16/10, http://www.icc-ccs.org/piracy-reporting-centre/live-piracy-report

Somalia internt
Kenyanske styrker er sendt ind over grænsen til Somalia hvor de jagter oprørere fra al-Shabaab-militsen som menes at stå bag bortførelser af udlændinge i Kenya. Myndighederne i Kenya antager at bortførelserne vil ramme landets turistindustri, senest bortførelser af en britisk og en fransk kvinde fra luksuiøse strandhoteller. Det oplyses også at kampfly og helikoptere er sat ind mod den somaliske milits. Også to spanske hjælpearbejdere er bortført fra verdens største flygtningelejr Dadaab i Kenya. Lejren huser mere end 450.000 flygtninge. Internationale eksperter fortæller at det også kan være pirater eller andre kriminelle bander som står bag bortførelserne.
Jyllandsposten/ritzau, 16/10 13.50, http://jp.dk/udland/article2578733.ece

Den danske handelsflåde vokser fortsat
Der er nu 597 skibe under dansk flag og det er det største antal siden 1995. Målt på tonnage er flåden langt større end i 1995 med 14,5 millioner DWT mod 6,9 millioner i 1995. Alene siden 1. juli er antallet af skibe i DIS vokset med netto 8.
Maritime Danmark/Danmarks Rederiforening, 17/10 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12115
Nøgletal Danmarks Rederiforening, http://www.shipowners.dk/public/dokumenter/2011/N%F8gletal%20okt%20%202011%20-%20NY.pdf

Torm sælger til Mærsk
Produkttankskibene "Torm Mette" og "Torm Marianne" er solgt til Mærsk og giver rederiet en positiv likviditetseffekt på 20 millioner dollar, hvorimod salget ikke har indflydelse på forventningerne til årets resultat, som fastholdes på et underskud mellem 100 og 175 millioner dollar. Leveringen af de to tankskibe sker i fjerde kvartal. Efter salget består Torm-flåden af 65,5 produkttankskibe og to tørlastskibe. Herudover har Torm 6 skibe i ordre.
Epn.dk/ritzau finans, 14/10 10.44, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2577293.ece

Det er ikke godt nyt for rederiet, at to af de største og mest værdifulde skibe måtte sælges fra for at hjælpe på likviditeten, siger senioranalytiker i Sydbank, Jacob Petersen. Topchef Jacob Meldgaard er dog helt tryg ved likviditetssituationen og oplyser at salget mest er realiseret for at nedbringe gælden som er på 10 milliarder kroner. Bankerne kræver at likviditeten er på minimum 325 millioner kroner for ikke at bryde gældsaftalerne. Herudover har Torm lovet bankerne at der skaffes mere end en halv milliard kroner ved en kapitaludvidelse som skal ske senest i december. Jacob Pedersen fra Sydbank mener Torm kan blive fortsat presset i 2012 til at skaffe kapital hvis fragtraterne ikke bedres, fordi 2012 kan blive det tredje år i træk med stort underskud.
Business.dk, 17/10 06.43, http://www.business.dk/transport/torm-tvunget-til-endnu-et-stort-skibssalg

Mærsk
Mærsk vil investere i Afrika
Nigeria har samme store betydning for Afrika, som Kina har for Asien, og Mærsk vil investere 700 millioner kroner i havnen i Lagos.

Mærsk øjner så store vækstpotentialer i hele kontinentet at der samlet vil blive investeret milliarder syd for Sahara. Udover Nigeria er Ghana, Togo og Benin i kikkertens øje. IMF vurderer at ud af de ti hurtigst voksende økonomier frem mod 2015 vil de syv være lande i Afrika. I Nigeria som huser Afrikas største befolkning med mere end 150 millioner indbyggere, har væksten været stabil på 9% gennem 10 år. For Maersk Line udgør Afrika dog kun en mindre del af omsætningen på 6-7%, men andelen er voksende.
Børsen, 17/10 side 1, 6-7
Borsen.dk, 17/10 06.21, http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/217443/maersk_line_vil_spinde_guld_i_afrikas_havne.html
Epn.dk/ritzau finans, 17/10 08.22,
http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2579223.ece

Angola tegner til nye olieeventyr
Mærsk har gang i to boringer ved Angola og heraf et i et nyt lovende område. Efter resultaterne er blevet anlyserede vil der blive udstukket en nybygningsplan til næste år. Det afgørende er ikke i sig selv at finde olie, men at finde sådanne mængder under sådanne skattevilkår, at kommerciel drift er givtig. Fokus er på Angola til at erstatte Nordsø-produktionen og supplere produktionen ved Qatar.
Børsen, 17/10 sxide 10

Mærsk vil klare sig bedre
Aktieugebrevet konstaterer at containerbranchen igen er i global nedtur, men forudser at Mærsk vil klare sig bedre end konkurrenterne. Det anses som realistisk at kurserne vil stige mellem 10 og 20% før sommeren 2012. Det ventes også at olie- og gasdelen vil få et bedre resultat end i 2010. De stadig større skibe i containerdelen vil formentlig medføre en konsolidering hvor kun de største klarer sig.
Euroinvestor, 17/10 07.17, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11816244

DFDS udskifter filtersystemer med centrifugerensning
Der stilles nye strengere krav til skibenes foureningsniveau i forbindelse med udledning af spildevand, og det har sat fart i udviklingen af nye teknologier. Et nyt system er PureBilge, som er et centrifugeringssystem DFDS i øjeblikket tester i samarbejde med producenten Alfa Laval. Lænsevandet kommer for det meste fra rensninger i maskinrummene hvor der følger olierester med. De første forsøg på "Pearl of Scandinavia" med det nye system viser, at rensevandets indhold af olierester ligger langt under gældende lovkrav.
Ingeniøren, 15/10 15.00, http://ing.dk/artikel/123094-centrifuge-fjerner-olie-fra-oslo-faergens-spildevand

DFDS weekly update
Frivillig Fredag
DFDS har deltaget i et ungeprojekt der gav mulighed for unge indsatte til at opleve en arbejdsdag på en virksomhed med en mentor ved sin side. Der var i DFDS gjort et større forarbejde med at finde velegnede unge til områder hvor der kunne tilbydes praktikpladser. Programmet forløb godt og DFDS havde to i praktik i DFDS House og en på "Crown of Scandinavia" fra onsdag til fredag.

De unge mennesker betegnedes efterfølgende som utroligt behagelige at være sammen med, så et samarbejde på længere sigt kan ikke udlukkes udtaler Business Leader Jette Krogh. DFDS deltager i et permanent projekt som skal give et antal udsatte unge jobs i virksomheden, og det har DFDS gode erfaringer med fortæller Henrik Holck.

Legater
Lauritzen Fonden har uddelt legatmidler til tre unge, som er børn af DFDS-medarbejdere, med henblik på videre uddannelse.
DFDS update, 14/10

Greenpeace søsætter nyt "krigsskib"
Verdens "grønneste kampagneskib", "Rainbow Warrier III", er søsat ved en ceremoni i Tyskland. Forgængeren, "Rainbow Warrier II", blev tidligere på året overdraget til en organisation i Bangladesh og bruges nu som hospitalsskib. Der er 100.000 private donorer bag det nye skib, som hver har købt f.eks. et koøje eller en radarskærm til skibet. Det oplyses på foreningens hjemmeside at skibet er bygget til at kunne virke for en grøn og fredelig fremtid i de næste 50 år. Byggeriet er sket på værft i Gdansk og der kan medbringes to hurtige redningsbåde og en helikopter.
Jyllandsposten, 15/10 15.49, http://jp.dk/udland/article2578306.ece

Fortsat usikkerhed om uddybning af Elben
Niedersachsens ministerpræsident har afvist at fremskynde beslutningen om uddybning af Elben før alle forhold er belyst, herunder følger for sikkerheden langs de diger der inddæmmer store dele af floden. Spørgsmålet om uddybningen har affødt to årtiers politisk splid og juridisk tovtrækkeri. Partiet Die Grünen ønsker helt at skrotte projektet som ellers skal fremme godstransporten på de tyske vandveje.
TransportTidende, 14/10 11.19, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/fortsat_ventemusik_for_uddybning_af_elben/

"Navios Sagittariu" forlader Danmark
Efter 3 måneders ufrivilligt ophold i Danmark har den græskejede bulkcarrier  "Navios Sagittariu" nu forladt Århus Bugten og sejler mod Kina. Skibet gik på grund ved Læsø den 24. juli uden lods på vej til Skagen Red for at tanke.
Maritime Danmark/Sjöfartstidningen, 16/10 09.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12111

Wilhelmshaven bygger efter nye Triple-E-standarder
Den tyske by er i færd med at bygge en containerterminal som skal kunne modtage Maersk Lines nye containerskibe. Anlægsarbejderne vil koste en lille milliard euro. Den kommende terminal vil have et areal svarende til 500 fodboldbaner og en kajlængde på 1,7 kilometer. Kapaciteten bliver på 2,7 millioner TEU som kan udbygges til det dobbelte hvis behovet er der. Med den nye terminal bliver Wilhelmshaven Europas fjerdestørste havn.
Maritime Danmark/business.dk, 16/10 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12110

Fejret for 20 år som æresmedlem af Baltic Exchange
Mærsk Mc-Kinney Møller, 98 år, var æresgæst da Baltic Exchange markerede 20-året for at han blev udnævnt til livsvarigt æresmedlem. Første gang Mc-Kinney besøgte Baltic Exchange var tilbage i 1936 mens han var ansat af det britiske shippingfirma H. Hogarth & Son. Rederiet Mærsk har været medlem af Baltic Exchange siden 1951.
Maritime Danmark/Baltic Exchange, 14/10 09.02, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12100

Søsætning gik galt
Trods protester besluttede byrådet i Lanzou i Kina at bygge en flodbåd til 12 millioner kroner. Søsætningen gik imidlertid helt galt. Det lykkedes dog at trække færgen på land igen før den sank, og nu skal den repareres før ny søsætning kan forsøges.
Video om søsætningen.
Maritime Danmark, 15/10 10.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12106

Søværnet nr. 3-2011
Indhold:
* CH SOKs leder
* TEMA: DILEMMAER Lykken er – karrieren eller familielivet?
* Hvad er meningen? – interview med stabschef i SOK
* Kamp kontra kirurgisk kapacitet
* Vi er ude af Paradis – om præstens dilemma i forhold til Biblens 5. bud
* Challenger køres i stilling til piratjagt
*  praktik ved U.S. Coast Guard Key West
* Kongeskibets Grønlandstogt fortalt fra banjen
* Man skal gøre sig umage – portræt af søværnets første kvindelige chef i Nordatlanten
* Personel og skibe skal øve ét trin ad gangen
* THETIS på statsbesøg i Rusland
* Afrikanere på skolebænken i fiskeriinspektion
* Grønlandske børn fik legeplads
* På dykkerøvelse i Ukraine
* De nye kadetter
* Fakta om fregatterne
* Fra bundlinje til bølgegang – økonom blev kadet
* Klar til udsendelse – om ABSALONs forberedelse til NATO Operation Ocean Shield
* 22 år og veteran
* Nye Bøger - læs blandt andet om bogen PIRATJAGT
* Notitser - læs blandt andet den underholdende og underfundige festtale ved et 60-årigt kadet jubilæum.
SOK, 14/10, http://forsvaret.dk/SOK/Nyt%20og%20Presse/oevrigenyheder/Pages/Læs%20det%20nye%20nummer%20af%20bladet%20SØVÆRNET.aspx

God økonomi for Grønland dårlig for olieselskabet
Det grønlandske samfund får omkring 1,5 milliarder kroner ud af Cairns olieaktiviteter i Grønland. Olieselskabet selv taber 5,5 milliarder.
Sermitsiaq, 15/10 17.11, http://sermitsiaq.ag/node/109959

BALTIC DRY INDEX
2.173 (+18) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 14/10, http://www.dryships.com/pages/report.asp



Flere fagforeninger bruger gaver for at hverve nye medlemmer
Flere og flere fagforeninger vælger at give gaver til et medlem som får en kollega til at melde sig ind. HK-kontor melder at systemet har været en succes og særlig i Nordjylland. Målet var 100 nye medlemmer på landsplan på et år, og det mål blev dobbelt opfyldt. Børge Bisgaard fra HK Kommunal mener ikke det er en userøs måde at hverve medlemmer på, det er simpelthen markedsføring, siger han. Arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen mener udviklingen kun er naturlig. Der er tale om en nødsituation for fagbevægelsen, og vi vil komme til at opleve flere og flere af denne type initiativer mener han.
Epn.dk/ritzau, 16/10 11.19, http://epn.dk/samfund/arbmarked/article2578683.ece

Så mange vil træde ud af efterlønsordningen hvis muligt
Dansk Metal har sammen med A-kassernes Samvirke undersøgt de forsikredes holdning til udtræden af efterlønsordningen. Det første tal repræsenterer alle adspugte, tallet i parantes er metallere:

Spørgsmålet: Vil du have dit efterlønsbidrag udbetalt, og dermed udtræde af efterlønsordningen, hvis det bliver muligt?

* Ja, jeg har besluttet at få pengene udbetalt: 8,5% (6,5%)
* Ja, jeg vil formodentlig have pengene udbetalt, men har endu ikke besluttet mig: 23,6% (13,9%).
* Nej, jeg vil formodentligt ikke have pengene udbetalt, men har endnu ikke besluttet mig: 36,7% (34,3%).
* Nej, jeg har besluttet ikke at få pengene udbetalt: 31,2% (45,3%).
Dansk Metal, 14/10, http://www.danskmetal.dk/Nyheder%20og%20presse/Nyheder/2011/Oktober/Metallerne%20vil%20holde%20paa%20efterloennen.aspx

Færre straffes for dagpengelovforsyndelser
Tal fra Arbejdsmarkedsstyrelsen viser at fra april til juni fik 461 arbejdsledige en straf for overtrædelse af lovgivningen. Det er knap 40% færre end i samme periode sidste år. Ifølge 3F skyldes udviklingen at de ledige har lært hvilke regler det er vigtigst at overholde, f.eks. at det er vigtigere at møde til en samtale på jobcentret end at passe syg hund eller deltage i mors fødselsdag. A-kasse-leder Anders Rasmussen synes også der har været for meget fokus på at straffe folk og for lidt på at hjælpe de ledige.
Avisen.dk, 16/10 11.30, http://avisen.dk/faerre-bliver-dagpenge-straffet_153720.aspx

Ansatte får reprimander for adfærd på sociale medier
Et engelsk advokatfirma har gennemført en undersøgelse som viser, at tæt på hver tredje arbejdsgiver har påtalt uheldig adfærd over for medarbejdere, der ikke er dygtige nok til at føre sig frem på f.eks. facebook og twitter. Påtalerne skyldes uheldige bemærkninger om kolleger eller illoyal opførsel over for ledere. Samtidig har langt de fleste arbejdsgivere problemer med tidligere ansatte som skriver negativt om virksomheden efter ansættelsesophøret er afbrudt.
Business.dk, 15/10 14.51, http://www.business.dk/karriere/ansatte-fejler-bravt-paa-facebook

Beskæftigelsen i bygge og anlæg
Fra andet til tredje kvartal af 2011, steg beskæftigelsen i byggebranchen med 1,3% fra 145.100 beskæftigede til 146.900.
Danmarks Statistik, 14/10, http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2011/NR482.pdf

Farligt erbejde og ulovlige udenlandske firmaer
Arbejdstilsynet gennemførte torsdag en landsdækkende kontrol af byggepladser.

Farligt arbejde:
På 111 ud af 181 byggepladser, var forholdene af en sådan karakter, at tilsynet fandt det nødvendigt at stoppe arbejdet med påbud.

Ulovlige udenlandske firmaer:
10 ud af 16 firmaer fra bl.a. Polen og Tyskland, var i strid med loven ikke registreret i RUT, der er et register for udenlandske firmaer. Tilmeldingen til registeret er gjort let og kan ske på få minutter ved hjælp af internettet. Der findes både en tysk og en polsk vejledning for tilmeldingen.
3F-nyheder, 14/11 11.11, http://forsiden.3f.dk/article/20111014/NYHEDER/111019949/2140/NYHEDER

Nyt fra Arbejdsskadestyrelsen
Styrelsen offentliggør nu løbende resuméer af konkrete sager fra Erhvervssygdomsudvalget. Udvalget mødes 11 gange om året og træffer beslutning i omkring 300 sager hvor erhvervssygdomme ikke kan anerkendes efter fortegnelsen over erhvervssygdomme.
Fra hjemmesiden er der nu adgang til resuméer for året 2011.
Arbejdsskadestyrelsen, 14/10, http://ask.dk/da/Presse-og-nyheder/Nyhedsarkiv/2011/Laes%20om%20konkrete%20arbejdsskadesager.aspx

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 554,09 DKK
100 Euro = 757,59 DKK
Danske Bank, 17/10, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER

APM A-aktie: 32.240 (+140)
APM B-aktie: 33.900 (+80)
D/S Norden: 154,20 (-0,20)
DFDS: 358 (-9)
D/S Torm: 6,25 (-0,01)
Mols-Linien: 13 (+1,10)
Børsen, 14/10

OleS



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX