Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Fagbladet CO-Søfart nr. 4 er udkommet

Bladet kan nu læses online her på hjemmesiden. Den trykte version ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer

I forbindelse med overenskomstfornyelserne i 2023 blev det aftalt ...
DAGEN 17/12
Man 17/12-2012 09.48

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen - Møde kl. 09.00 - 13.00
John Ibsen - Møde kl. 09.00 - 13.00
Hanne Hansen - Møde kl. 08.00 - 11.00 i Sønderborg

Jens Fage-Pedersen medsejlads med MF Tycho Brahe

DET SKETE OG SKER OG BLEV SAGT

1903: Første gang en kontrolleret flyvning i et motordrevet fly, som tilbagelægger ca 70 meter i luften. Piloten var Orville Wright.
1917: Det nye bolsjevikiske styre i Rusland opretter et hemmeligt politi. Det har i tidens løb haft flere navne, fx KGB.
1939: Det tyske "lommeslagskib" 'Graf Spee' sænkes af britiske krigsskibe ud for Montevideo i Uruguay..
1960: Et tomotorers Convair 346 styrter ned i en hovedgade i Munchen og rammer en sporvogn. Alle 20 i flyet og 32 passagerer i sporvognen dør.
1965: Monberg og Thorsen får entreprisen på den nye Lillebæltsbro.
1989: Første afsnit af The Simpsons bliver vist i amerikansk tv.

Sol op 08:35 sol ned 15:48

PIRATERI

Live piracy report
283-12 2012/12/15: 0430 UTC: Positions: 24:10 N - 059:08 E, (Around 45nm NØ for Muscat, Oman, Gulf of Oman), Off Somalia.
En dhow blev set lancere en skiff, der nærmede sig et tankskib undervejs. Kaptajnen hævede alarmen, øgede hastigheden og ændrede kurs. Besætningen mønstrede og myndighederne blev kontaktet for at få hjælp. Våben og stiger blev identificeret på jollen, der blev affyret varselsskud og jollen afbrød angrebet.

282-12 2012/12/13: 2310 UTC: Positions: 04:16.0 N - 005:19.8 E, Around 25 nm SW Offshore, Bayelsa, Nigeria.
Pirater bevæbnet med maskingeværer jagtede og beskød et offshore hjælpefartøj undervejs. Kaptajnen hævede alarmen, øgede hastigheden og sendte nødmeddelelse. Alle besætningsmedlemmer undtagen kaptajnen mønstrede i sikkerhedsrummet. Det om bord værende sikkerheds team besvarede ilden, og efter omkring 20 minutter ophørte angrebet og piraterne flygtede. På grund af skudveksling blev en sikkerhedsvagt dræbt og to blev skadet.
Icc-ccs.org, http://www.icc-ccs.org/piracy-reporting-centre/live-piracy-report

Somaliske piratangreb i tilbagetog
Lørdag blev det danske handelsskib Torm Kristina forsøgt kapret af somaliske pirater ud for Oman i nærheden af Afrikas Horn. Det var tæt på, at det lykkedes piraterne at kapre skibet. De formåede at bryde den kraftige pigtråd, der var sat om rælingen på handelsskibet, og der er tegn på, at de har været om bord. Alligevel endte piraterne med at flygte midt i angrebet af fortsat uvisse grunde, men meget tyder på, at det skyldes, at en helikopter fra Storbritannien og krigsskibe fra Oman og Pakistan hurtigt kom Kristina Torm til undsætning, efter handelsskibet havde slået alarm.

Dansk skib uden vagter
Rederiet Torm har altid bevæbnede vagter på de handelsskibe, der skal igennem piratfyldt farvand, men under angrebet i lørdags var Torm Kristina ikke bevæbnet. - Skibet var netop på vej i havn for at hente de bevæbnede vagter, da det blev angrebet, så det var utrolig heldigt, at det ikke lykkedes piraterne at kapre skibet, og det er vi selvfølgelig meget lettet over, fortæller C. Søgaard-Christensen fra Torm til DR Nyheder. Tre timer efter angrebet ankom den danske fregat Iver Huitfeldt, og presseofficer fra Søværnet Operative Kommando (SOK) siger til DR Nyheder, at den hurtige indsats er tegn på, at den internationale piratindsats virker.
Berlingske.dk 16/12 13:58, http://www.b.dk/globalt/dansk-skib-undsat-i-piratfyldt-farvand

Vil være rige
Det store problem er dog fortsat, at mulighederne for at få et job eller en uddannelse i Somalia er meget dårligere, og derfor er det svært at forhindre unge drenge i at blive pirater. - De unge drenge bliver pirater, fordi de gerne vil være rige. For mange af dem er det ikke godt nok at blive fisker eller buschauffør, fordi de ikke kan tjene nok penge ved de erhverv, siger Laura Marie Sørensen. - Hvis de vil tjene en god løn., er deres muligheder derfor at blive pirat, at blive en del af terrorbevægelsen al-Shabaab eller at melde sig som soldat til regeringshæren. Af de tre muligheder, er mindst risiko for at dø som pirat.
Dr.dk 16/12 19:19, http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2012/12/16/191152.htm

SØFARTS MEDIER - i det sidste døgn

Nye superfærger på Gedser-Rostock i 2015
Scandlines går til foråret i gang med det forberedende arbejde, der skal ende med en bestilling på to nye færger. Med tre års forsinkelse kommer der to nye færger på overfarten Gedser-Rostock. Scandlines går i foråret i gang med det forberedende arbejde til at bestille to nye færger, der kan sættes ind på overfarten først på året 2015. Scandlines ophævede ved udgangen af november kontrakten på de to færger, fordi de ikke blev bygget efter specifikationerne.
Folketidende.dk 14/12 16:05, http://folketidende.dk/artikel/nye-superf%C3%A6rger-p%C3%A5-gedser-rostock-i-2015

Nyvalg til Torm-bestyrelse
Flemming Ipsen, der er forhenværende direktør i Mærsk, ventes valgt og kommer formentlig til at overtage formandsposten i det kriseramte rederi. Når der afholdes ekstraordinær generalforsamling i Torm 9. januar, så bliver det formentlig et farvel til tre medlemmer af den nuværende bestyrelse, den nuværende formand N.E. Nielsen, samt næstformanden Christian Frigast og det menige bestyrelsesmedlem Jesper Jarlbæk. Flemming Ipsen, der ventes at overtage posten som bestyrelsesformand, har blandt andet været adm. direktør for Maersk Air. Han er indstillet til bestyrelsen sammen med Olivier Dubois, Alexander Green og Jon Syvertsen. Det oplyser Torm i en selskabsmeddelelse.
Transporttidende.dk 14/12 12:17, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/nyvalg_til_torm-bestyrelse/

SHIPPINGWATCH 

Hanjin Shipping varsler nyt rateløft
Koreanske Hanjin Shipping, en af A.P. Møller - Mærsks største konkurrenter inden for containershipping, vil igen forsøge at hæve raterne på Asien-Europa-ruten.

Organisation: Barsk år forude for forsikringsselskaber
‎Mindre handel på havene betyder mindre gods at forsikre. Forsikringsselskaberne bliver ramt af den globale økonomiske krise, skriver International Union of Marine Insurance.

Fald i Los Angeles' containertrafik
Havnen i Los Angeles på den amerikanske vestkyst tabte 16 pct. i containervolumen i november i år i forhold til sidste år på grund af omlægning af ruter og strejken i terminalerne. Det skriver TradeWinds.

Medie: Kun få værfter til øko-skibe
Kun et fåtal af værfter kan efterkomme de krav, som rederne stiller til nye øko-skibsdesigns. Derfor vil byggeriet af de nybestilte øko-skibe begrænse sig til et meget lille antal værfter, skriver Asiasis.

Maersk Line: Vi har gjort for lidt for ligestilling mellem køn
‎Maersk Line har ikke været været gode nok til at sætte diversitet på dagsordenen tidligere, siger Jessica Wagner, der er talent manager i rederiet. Men det er man ved at gøre op med, og inden for det sidste år er der kommet meget mere fokus på området, fortæller hun til ShippingWatch.

T.K.B. Shipping: Vi har haft en heldig hånd
Det er lykkedes rederiet T.K.B. Shipping at vende underskud til overskud i sidste årsregnskab. Rederiet, der opererer i tørlastsegmentet, har efter eget udsagn læst markedet rigtigt og haft en heldig hånd.

Sikkerhedsekspert: Rederier sparer på sikkerhed
Der var ingen bevæbnede vagter om bord på det danske olietankskib Torm Kristina, da det lørdag blev angrebet af somaliske pirater. Rederiforeningen tager procedurer op efter piratangreb, skriver Ritzau.

Eksperter og fagfolk vil samle maritime opgaver i én kystvagt
Danmark bør fjerne havmiljøberedskabet fra forsvaret og slå det sammen med andre civile maritime opgaver som i vores nabolande, lyder det fra eksperter, fagfolk og organisationer. Det skriver ingenioren.dk.
http://shippingwatch.dk/

MARITIME DANMARK

Strynboen skal sejle Marstal - Rudkøbing
Rusland bygger miniatomubåd
Ghana dømt til at frigive argentinsk skib
Sømand omkommer i storm på Nordsøen
DFDS er verdens bedste færgeselskab
Gedser-Rostock får nye færger i 2015
‎Maersk Oil planlægger domicil i Esbjerg
‎På havet med hverdagens helte
Talrige fejl førte til tab af menneskeliv
‎Fiskeeksportør fik styr på driftsstop
Presset på piraterne vil blive fastholdt
Fisk skal markedsføres bedre
‎Clipper skib på grund i Holland
Ålen skal forskes for millioner
Atlantic Petroleum køber stort ind
Tydelig mærkning på 400 millioner laks
‎Knud Rasmussen på værft i Hirtshals
Desmi åbner nyt kontor i Indien
‎‎‎‎‎‎‎http://www.maritimedanmark.dk/




ARBEJDSMARKEDSNYHEDER 

Ikke et akutjob i mange kommuner
I nogle kommuner må ledige se meget langt efter akutjob, de kan søge. I tre kommuner - Morsø, Lolland og Ærø, er der slet ingen akutjob, ifølge de nyeste, offentliggjorte tal. I flere andre, store kommuner, som Herning, Vejle og Hvidovre er der endnu ikke slået nogen kommunale akutjob op, skriver Fagbladet 3F. Byrådet i Vejle besluttede onsdag aften, at alle ledige job i kommunen skal slås op som akutjob, og at mindst én akut-ledig skal til samtale om jobbet. Foruden Vejle, Herning og Hvidovre har otte større kommuner endnu ikke slået kommunale akutjob op. Det er Samsø, Guldborgsund, Ringsted, Sønderborg, Tønder, Skive, Furesø og Høje-Taastrup.
Dr.dk 17/12 07:53, http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/12/17/1217075307.htm

Fremtidens pensionister betaler selv ældreboomet
Om 40 år vil pensionister betale så meget i skat af deres pensioner, at det næsten dækker de stigende udgifter til flere ældre, skriver Politiken. Fremtidens pensionister får nemlig pensionsudbetalinger, som de skal betale skat af. De velbeslåede pensionister vil også have et større forbrug, så de kommer til at lægge flere momskroner og forbrugsafgifter i statskassen end nutidens pensionister. Det viser en kortlægning af udgifter til og indtægter fra folkepensionister i 2050, som brancheorganisationen Forsikring & Pension har lavet ved hjælp af den økonomiske model Dream. Antallet af folkepensionister vil vokse fra knap 850.000 i øjeblikket til godt en million i 2050. Det vil få udgifterne til folkepension, sundhed og pleje af ældre til at stige med 33 milliarder kroner i 2010-priser over de næste 40 år. Fremtidens pensionister vil imidlertid i 2050 også betale næsten 30 milliarder kroner mere i indkomstskat, moms og forbrugsskatter, viser kortlægningen.
Tv2.dk 17/12 00:50, http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-61696229:fremtidens-pensionister-betaler-selv-ældreboomet.html



BALTIC DRY INDEX
784 (-15) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 14/12, http://www.dryships.com/pages/report.asp

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 39.800 (+520)
APM B-aktie:42.240 (+520)
D/S Norden: 160.00 (-0,30)
Torm: 1.89 (+0,01)
DFDS: 266.50 (0)
Mols-Linien: 13.10 (+0,10)
Børsen, 17/12, http://borsen.dk/kurser/danske_aktier/alle_danske_aktier.html

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 570,39 DKK
100 Euro = 746,13 DKK
Danske Bank, 17/12, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#


Mohni Joy



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Fagbladet CO-Søfart nr. 4 er udkommet

Bladet kan nu læses online her på hjemmesiden. Den trykte version ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer

I forbindelse med overenskomstfornyelserne i 2023 blev det aftalt ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX