Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...
DAGEN 16/7
Fre 16/7-2010 10.00

Dagen hedder "Susanne"
1827: Hedeopdyrkeren Enrico Dalgas fødes i Napoli. Han var søn af en italiensk-dansk handelsmand.
1929: Revyskuespillerinden og sangerinden Grete Sønck fødes.
1990: Modstandsmanden, professor Mogens Fog dør.
Sol op 04.50 sol ned 21.40

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen - ferie
Christian Petersen - ferie (til 2/8)
Susanne Holmblad  (Metal Søfarts a-kasse) - ferie (til 26/7)

FRA MEDIER

Pirateri
"Esbern Snare" har afløst "Absalon"
Onsdag aftes afsejlede "Esbern Snare" med kurs mod Adenbugten hvor skibet i det næste halve år skal fungere som kommandoskib for NATO's flådestyrke SNMG1 i piratområdet. Under operation "Ocean Shield" vil der ombord på "Esbern Snare" være skibets 148 mand store besætning, samt en dansk ledet international kommandostab på 20 mand med flotilleadmiral Christian Rune i spidsen.
SOK, 15/7 10.34, http://forsvaret.dk/SOK/Nyt%20og%20Presse/internationalt/Pages/ESBERNSNAREharafløstABSALONiNATO-flådestyrke.aspx

al-Shabaab lover nye angreb
Den somaliske islamist-gruppe som stod bag selvmordsangrebene i Uganda under VM-finalen, hvor 76 mennesker mistede livet, udtaler at det var gengældelse for de 3.000 udstationerede ugandiske soldater i Mogadishu. Samtidig siger gruppens leder i en lydoptagelse som er sendt på radiostationer i Mogadishu, at angrebene i Uganda bare var begyndelsen. Ugandas hær på deres side udtaler at der kan sendes 2.000 flere ugandiske soldater til Amisom-styrken i Mogadishu som beskytter den såkaldte somaliske regering mod at blive løbet over ende.
Politiken/ritzau, 16/7 16.25, http://politiken.dk/udland/article1017895.ece

Færre piratangreb i 2010
Shippingavisen lloyds List noterer på baggrund af data fra International Maritime Bureau, at antallet af piratangreb er faldet med 20% til sammenligning med samme periode sidste år.
Euroinvestor/RB-Børsen, 15/7 13.53, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11178248

Hamas efterlyser flere nødhjælpsskibe
Den militante Hamas-bevægelse opfordrer til at der sendes flere nødhjælpsskibe til Gaza, for at tvinge Israel til at indstille kystblokaden af den palæstinensiske enklave ved Middelhavet. Det seneste skib fra Libyen blev omdirigeret til Ægyptisk havn hvorfra nødhjælpen blev sendt videre til Gaza. Hamas kaldte truslerne mod skibet for "klar israelsk pirateri og terrorisme udøvet i internationalt farvand for øjnene af det internationale samfund".
Jyllandsposten/ritzau, 15/7 14.42, http://jp.dk/udland/mideast/article2126429.ece

Hapag-Lloyd hæver rater
Containerrederiet har annonceret rateforhøjelser på 500 dollar på tyvefodscontainere fra 15. august på ruterne fra Indien og Mellemøsten til Sydamerika.
Euroinvestor/RB-Børsen, 15/7 17.50, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11179192

Værdi af brugte tørlastskibe på vej til at styrtdykke
Prognoser peger på at værdien af brugte tørlastskibe kan falde med 20-25% i de kommende tre måneder. For øjeblikket mister de mere end 1 million dollar i værdi om ugen skriver Lloyds List.
Eurtoinvestor/RB-Børsen, 16/7 07.53, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11180156

Stigende antal asiatiske kunder med DFDS Seaways
Rederiet er positivt overrasket over at et stigende antal turister fra fjernøsten i større og mindre grupper løser billet med Oslo-bådene i forbindelse med turistophold i Skandinavien. Kunderne er normalt kun med den ene vej i forbindelse med en rundrejse, men rederiet er godt tilfredse med at antallet vokser fra år til år.
Epn.dk, 16/7 08.19, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2126852.ece

APM Terminals ser på vækstpotentiale i Indien
Efter møde med indiske embedsmænd og den indiske minister for shipping udtaler APM-terminals topchef, at han ser stort vækstpotentiale i Indien med en robust og vigtig fremspirende økonomi.
Euroinvestor/RB-Børsen, 15/7 14.52, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11178526

Rester af gammelt skib fundet under Ground Zero
I forbindelse med udgravninger på pladsen hvor World Trade Center befandt sig til 11/9-2001, er byggearbejdere stødt på rester fra en skibskonstruktion som antages at stamme fra slutningen af 1700-tallet eller begyndelsen af 1800-tallet. Bystyret i New York er i færd med at realisere en byggeplan med opførelse af en parkeringshal med plads til 200.000 pendlere og i den forbindelse stødte byggearbejderne på skroget til et 32 fods langt træskib. Som et kuriosum nævnes at rester fra World Trade Center er blevet brugt til bygningen af det 208 meter lange krigsskib USS ”New York”.
Politiken, 15/7 22.22, http://politiken.dk/videnskab/article1017994.ece

Ålborg Havn gæstes igen af skibe fra Tall Ships Races
I næste uge indtager 3030 besætningsmedlemmer fra 84 skibe for tredje gang Ålborg Havn. Hvert år kommer arrangementet forbi fire forskellige byer og Ålborg er på listen for tredje gang efter 1999 og 2004. I år er Ålborg udvalgt blandt 25 ansøgerhavne, og det skyldes ikke mindst lokal opbakning hvor der er skrabet 6,5 millioner kroner sammen til arrangementet. Tall Ships Races arrangeres af den velgørende organisation Sail Training International. Sejladsen gennem Limfjorden er et af de store trækplastre i tilknytning til arrangementet. I år indledtes ruten 10. juli i Antwerpen og efter Ålborg fortsætter skibene til Kristiansand i Norge og Hartlepool i England med afslutning 10. august.
Nordjyske.dk. 15/7 09.11, http://www.nordjyske.dk/artikel/10/5/28/3619535/3/h%F8je+skibe+p%E5+vej+til+aalborg

3F: Kassetænkning i motionsaktivering af syge
Når ivrige kommuner landet over aktiverer sygemeldte i motionscentre og lignende, er det ren kassetænkning udtaler næstformand i 3F Jane Korczak. Som eksempel nævner hun et medlem som kort efter en blodprop blev aktiveret på en kondicykel. Kassetænkningens filosofi er simpel. En ikke aktiveret langtidssygemeldt giver 35% i refusion fra staten, mens en aktiveret udløser 65% af udgifterne i refusion.
Danmarks Radio, 16/7 08.18, http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/07/16/075538.htm

HK Lufthavn truer Ryanair med storkonflikt
Nicolas Fischer fra HK Lufthavn har i brev til Københavns Lufthavn meddelt at det vil udløse storkonflikt hvis lavprisselskabet Ryanair lander og letter i Københavns Lufthavn uden at have indgået overenskomst. 3F Kastrup, Dansk Metal og Vagt- og Sikkerhedsfunktionærerne er medunderskrivere på brevet. Københavns Lufthavn meddeler at de tager det roligt og forventer at Ryanair vil indgå overenskomster. Ryanair har søgt om start- og landingstilladelser for 23 ruter i den nye lavpristerminal fra slutningen af oktober.
Dagen.dk, 15/7 14.24, http://avisen.dk/fagforbund-truer-ryanair-med-storkonflikt_130757.aspx

Søfart fredag d. 16. juli, indeholder bl.a.:

A2sea til Kina efter mølleskib
A2Sea har kontraheret et nyt specialskib på kinesiske COSCO Shipyard Group. Rederiet har, som tidligere skrevet i Søfart, arbejdet med planerne gennem nogen tid, men nu er der så kommet en reel kontrakt på bordet. Skibet, der allerede har fået udstukket sit navn »Sea Installer«, skal leveres i andet halvår 2012. Nybygningen, der har en kontraktværdi på 820 mio. kr., bliver 132 meter langt og 39 meter i bredden. Den samlede lastekapacitet bliver på 3.200 kv.m., og det svarer til, at skibet kan laste op til 10 komplette havvindmøller af gangen.

Maersks TEU-tal er blevet tunet
Maersk Line har – uden at gøre større væsen af det – revideret hele flådens offentlige TEU-kapacitet i flådelisten på rederiets hjemmeside, hvor skibenes kapacitet nu opgives i nominelle TEU. Langt de fleste skibes kapacitet er dermed reguleret opad i forhold til de tidligere kendte tal. Det gælder især post-panamax skibene. Den tidligere officielle kapacitet på skibene i Emma Mærsk-klassen på 11.000 TEU er nu ændret til 14.770 TEU i Maersk Lines flådeliste.

Oprindelig kerne i EMS sælges fra
Et lille stykke maritim danmarkshistorie er nu på vej til at blive afsluttet med Eitzen Maritime Services (EMS) beslutning om at sælge ship management-aktiviteterne fra.  Denne del af forretningen var oprindeligt kernen i EMS, som siden blev udvidet kraftigt med aktiviteter inden for skibshandel, forsikring mv. Ship supply-aktiviteterne er via en række store opkøb vokset enormt de senere år, og det er nu dette forretningsområde, hvor EMS hører til de største i verden, som virksomheden fremover vil koncentrere sig om.

Højteknologisk FPSO’er
Med navngivningen og overtagelsen af ny-ombygningen »Maersk Peregrino« har Maersk FPSO endnu engang forberedt sig på at sende et nyt stykke state-of-the-art teknologi i arbejde. FPSO’en blev i sidste uge navngivet på Keppel Shipyard, der også leverede den seneste FPSO’er til A.P. Møller - Mærsk selskabet, »Mærsk Ngujima-Yin«. Begge enheder er tilvirket ovenpå en næsten ny VLCC’er. »Maersk Peregrino« er således ombygget fra »Maersk Nova«, overtaget fra Maersk Tankers. Nu er de så ikke til at kende igen, spækket som FPSO’erne er, med noget af det mest avancerede proces- og produktionsudstyr, der fremstilles i verden.

Multipurpose-skib til tyrkisk køber
Rederiet Otto Danielsen i Virum har skilt sig af med et af sine ældre multipurpose-skibe, som er afsat til en tyrkisk køber. Baggrunden for salget af »Eva Danielsen« er netop skibets alder kombineret med muligheden for at sælge til en fornuftig pris, oplyser Søren Andersen, adm. direktør i Rederiet Otto Danielsen. »Eva Danielsen« er på 4.300 t.dv. og er bygget i 1986 på Sietas-værftet i Hamburg. Skibet blev overtaget fra tyske Briese som »BBC Germany« i 2002.

150 containere i brand på »Charlotte Mærsk«
Slukningsholdene om bord på »Charlotte Mærsk« må kæmpe sig fra box til box, for at slukke branden, der opstod i containerne på forskibet onsdag aften i sidste uge. Slukningsarbejdet er møjsommeligt og umuligt at estimere tidsforbruget til. Det betød, at det ved redaktionens slutning onsdag var umuligt for rederiet at oplyse et skøn for, hvornår ilden er helt slukket, så skibet kan gå i havn. Branden, der er isoleret til ca. 150 containere placeret på dæk/luger over 6. og 7. bay, er en af de mest omfattende på et dansk containerskib.

Dan-Bunkering vinder sag om 1,2 mio. USD
Det indiske rederi PFS Shipping India Ltd. er af Sø- og Handelsretten i København dømt til at betale godt 1,2 mio. USD plus sagsomkostninger til Dan-Bunkering i en sag, der stammer fra rederi- og operatørvirksomheden Britannia Bulks konkurs i 2008. På konkurstidspunktet havde PFS Shipping handymax-bulkeren »PFS Narayana« på t/c til Britannia Bulkers, som på sin side få måneder forinden havde indgået en aftale om levering af bunkers til skibet med Dan-Bunkering. Ved Britannia Bulkers konkurs stod Dan-Bunkering med ubetalte fakturaer for 1,2 mio. USD og videresendte det økonomiske krav til det indiske rederi, der afviste at betale.

Offshore går mod det dybe vand – med forhindringer
Med modtagelsen af deep water semi sub boreriggen »Mærsk Deliverer« medio maj satte Maersk Drilling foreløbigt punktum for en af de historisk største investeringsrunder i dansk shipping og offshore. Ikke bare økonomisk men også teknisk, idet selskabet meget bevidst har valgt at satse på kvalitet og meget højt innovativt niveau. –Vi vil have state-og-the-art udstyr og ansatte, der matcher denne tekniske kategori. Kort og godt, siger Claus Hemmingsen, CEO for Maersk Drilling.

BALTIC DRY INDEX
1700 (-9) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 15/7, http://www.dryships.com/pages/report.asp

BANKENS SALGSKURSER
100 USD = 595,30 DKK
100 Euro = 758,07 DKK
Danske Bank, 16/7, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 49.590 (-1.200)
APM B-aktie: 50.660 (-1.430)
D/S Norden: 204,40 (+1,10)
D/S Torm: 47,90 (-0,73)
DFDS: 359 (-11,50)
Mols-Linien: 40,50 (-1,80)
Børsen, 16/7

(OleS)

Thora Lund


048-brugt



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX