* Brand på russisk atomisbryder
* Mærsk-chefer de mest magtfulde i global shipping.
* Torms græske tragedie.
* Museskader stadig ikke på erhvervssygdomsliste.
* OK-forhandlinger skudt igang med små lønkroner i sigte.
Dagens navn er "Lazarus" efter en af Jesus venner som bor i Betania med sine søstre Maria og Martha. Han genopvækkes af Jesus efter at have været død i 4 dage.
1704: Forordning hvorefter søfolk indføres i søruller med henblik på tjeneste i flåden.
1773: Amerikanere forklædt som indianere kaster teladningen fra britisk skib i Boston Havn i vandet (the Boston teaparty). Dette er med til at forværre den fjendtlige stemning mellem amerikanere og englændere.
1864: I slaget ved Nashville, et af den amerikanske borgerkrigs mest blodige, gør nordstatsgeneralen Thimas ende på sydstaternes magt vest for Alleghany bjergene.
1916: En gruppe officerer myrder den russiske munk Rasputin, der havde stor indflydelse på den russiske tsar-familie. Han søges først ombragt med kager og madeira, forgiftet med cyankalium. Da dette ikke virker, myrdes han ved skud i ryggen. Liget kastes efterfølgende i Neva-floden.
1920: Et jordskælv målt til 8,0 på Richter-skalaen rammer Gansu-provinsen i Kina. 180.000 mennesker bliver dræbt.
1969: Den danske jazzmusiker Leo Mathiessen dør 63 år gammel.
1997: Cuba genindfører juledag som helligdag. Julen har officielt været afskaffet siden 1969.
1998: FN's inspektører trækkes tilbage fra Irak pga manglende samarbejde. USA gengælder med affyring af hundredvis af missiler mod Irak.
Sol op 08.35 sol ned 15.35
CO-SØFART KALENDER
Hanne Hansen - arbejder hjemme
Jens Fage-Pedersen i Rødovre
FRA MEDIER
Brand på russisk atomisbryder
Torsdag omkom to besætningsmedlemmer efter en brand på atomisbryderen "Vaygach" i Kara Havet øst for Murmansk. Ilden opstod i beboelsesområdet og var ikke på noget tidspunkt nær skibets reaktor. Ud over de to omkomne blev et besætningsmedlem kvæstet.
Maritime Danmark/ria.ru, 15/12 11.11, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12665
Mærsk
Maersk Line mister terræn til Mediterranean Shipping Co.
Maersk Line har mistet førstepladsen til MSC når det gælder ruter til og fra amerikanske havne. I årets første ni måneder øgede MSC henholdsvis eksport og import med 18,9% og 12,8%, mens de tilsvarende tal for Maersk Line var 1,7% og -4%. Samtidig er Maersk Lines import 50% større end eksporten mens MSC har en sjælden ligevægt mellem eksport og import.
Euroinvestor, 16/12
Genansætter fyrede efter generalstrejke
APM Terminals har genansat omkring halvdelen af 124 arbejdere i Bahrain, som blev fyret efter en generalstrejke i marts. Peder Sondergaard fra APM Temrinals forklarer at både kongen og landets regering har opfordret alle firmaer til at bidrage til den nationale enhed. I alt blev omkring 2.000 aktivister fyret i Bahrain efter demonstrationer for mere demokrati, hvilket udløste hård kritik fra bl.a. FN.
Epn.dk/Fagbladet 3F, 15/12 12.50, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2638110.ece
Maersk Supply bestiller nye skibe i Chile
Rederiet har bestilt to forsyningsskibe med option på yderligere fire, på et chilensk værft. Projektværdien er omkring 200 millioner dollar. Skibene skal erstatte eksisterende skibe som opererer ved Canada.
Epn.dk/ritzau finans, 15/12 09.06, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2637754.ece
Maersk Oil har vundet licenser i Den Mexicanske Golf
I den første udbudsrunde efter oliekatastrofen i 2010, har Maersk Oil vundet 12 ud af 191 licenser i golfen. De 12 licenser koster 36 millioner dollar. En meget aktiv byder var ConocoPhilips som vandt 75 licenser til en samlet pris af 157,8 millioner dollar, mens BP vandt 11 licenser til en pris af 27,5 millioner dollar.
Euroinvestor, 15/12 12.58, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11864941
To Mærsk-chefer blandt de mest indflydelsesrige i global shipping
Både topchefen Nils Smedegaard og adm. direktør for Maersk Line Eivind Kolding, er positioneret på førstepladsen over de mest betydende i den globale shippingindustri, efter en undersøgelse udført af Lloyds List. Eivind Kolding omtales som manden der anfører en revolution i containerbranchen. Målet er at gøre Maersk til et globalt varemærke og inden for containerindustrien er Maersk med til at ændre spillets regler, skriver Lloyds List.
Business.dk/ritzau finans, 15/12 09.18, http://www.business.dk/transport/to-danskere-mest-magtfulde-i-den-globale-skibsfart
De 10 mest magtfulde i global shipping (Lloyds List - se ovenfor)
1. Nils Smedegaard Andersen og Eivind Kolding - Mærsk
2. Li Shenglin - transportminister i Kina
3. John Frederiksen - norsk skibsreder
4. Ma Zehua - koncernchef i Kinas største rederigruppe Cosco
5. Mike Duke - koncernchef i Walmart, storkunde hos rederierne
6. Li Shaode - chef for China Shipping Group
7. George Economou - formand og adm. direktør for rederiet Dryships
8. Garaad Mohammed - somalisk pirat
9. John Angelicoussis - græsk skibsreder
10. Gianluigi Aponte - skibsreder Mediterranean Shipping Co.
Børsen, 16/12 side 12
Meget mere containertonnage skal oplægges
Den internationale søfartsorganisation BIMCO vurderer at langt flere skibe skal lægges op hvis branchen igen vil gøre sig håb om at se sorte tal på bundlinjen. Lige nu er 210 skibe med en samlet kapacitet på 526.000 TEU oplagt, mens der under den seneste krise i 2009 var oplagt 11,9% af den samlede flåde med en kapacitet på mere end 1,5 millioner TEU. De nuværende oplægninger modsvares stort set kun af tre måneders tilgang af tonnage.
Maritime Danmark/Euroinvestor, 15/12 16.34, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12674
Torm i græsk tragedie
Jacob Meldgaards standardudtryk har været, at rederiet ville gøre det rigtige på det rigtige tidspunkt. Men ondt er blevet gjort værre og situationen nu kan tilskrives både den græske storaktionær, bestyrelse og ledelse. Tragediens centrale skikkelse er grækeren Gabriel Panayotides som for ti år siden købte sig ind med nogle hundrede millioner kroner. Siden har den græske familie modtaget mere end 2,5 milliarder kroner i udbytte, mens rederiets gæld er vokset til 10 milliarder. Pengene er skudt i grækerens tørlastrederi der i dag på samme vis som Torm lever på bankernes nåde.
Da det stod klart at en kapitaludvidelse var nødvendig, blev den lige akkurat så lille at den græske familie ikke mistede sin aktiemajoritet. Et desperat og fejltimet forsøg på at score på tørlastmarkedet slog fejl, uagtet det var Meldgaards speciale, og igen er der kommet fokus på topchefens omdiskuterede tiltrædelsesbonus på 60 millioner kroner.
Med et kursfald på 90% i år er aktiernes værdi udvandet til næsten ingenting og alt i alt kan 2011 kaldes for Torms annus horribilis.
Business.dk, 15/12 09.12, http://www.business.dk/transport/torm-fanget-i-graesk-tragedie
Færgebetjeningen af Bornholm
MF Peter Juel Jensen fra Venstre erklærer sig langt hen ad vejen enig med borgmesteren i at det måske ikke er det smarteste med et nyt færgeudbud til situationen efter den nuværende kontrakt med Færgen udløber i 2017. Ingen på Bornholm føler man får den sejlads som er nødvendig, og det gælder både på passager- og godssiden. Samtidig er et reelt udbud med involveret konkurrence næppe tilstede.
Processen med udbud er en dyr affære og pengene kan med fordel bruges til mere sejlads i stedet for til juridisk papirarbejde i ministerier og konsulentfirmaer. Men hvor mange penge bruges der egentlig på et udbud? Det vil Peter Juel Jensen gerne have svar på fra Transportministeren.
BornholmsTidende, 15/12
Undersøgelsesresultat af passagerønsker
Bornholms Passagerforening har gennemført en undersøgelse hvor 785 har svaret på spørgsmål. Besvarelserne peger ifølge foreningen på at:
* det er meget få, der opfatter, at den nuværende sejlplan lever op til de ønsker, de pågældende har.
* afgangsønskerne fra over 90% af svarerne samler sig inden for et tidsspænd på 2-4 timer.
* passagerernes/turisternes rejseønsker kun i ringe omfang kan forenes med godserhvervets ønsker.
BornholmsTidende, 15/12
Color Line fik EØS-bøde på 140 millioner kroner
Bøden er givet for overtrædelse af frihandelssammenslutningens konkurrenceregler, ved at holde konkurrenter ude af havnen i Strömstad. Color Line har i mange år været ene om at besejle en toldfri rute mellem Sandefjord i Norge og Strömstad i Sverige. I 1991 indgik rederiet en aftale med Strömstad Kommune om eneret på besejling af den kommunale havn, og det er den aftale rederiet nu er dømt for efter et langvarigt sagsforløb.
Maritime Danmark/standby.no, 15/12 10.09, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12663
Ny CFO i Herning Shipping
Jesper Holmark som har en fortid i Torm, er udnævnt til ny CFO i Herning Shipping. Rederiet er samtidig i gang med at finde en ny topchef efter Lars Vang Christensen blev afskediget den 6. december.
Maritime Danmark/Herning Shipping, 15/12 14.16, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12671
Clipper har solgt sin aktiepost i DFDS
Rederiet har solgt sin aktiepost på 9,2% i mindre bidder af hensyn til at styrke kernesegmentet inden for Bulk og Multipurpose-skibe.
Maritime Danmark/Clipper, 15/12 16.07, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12673
Verdens største naturgasfærge
Færgeselskabet Fjord1 har navngivet verdens indtil nu største færge der bruger naturgas som brændstof. Den 129,9 meter lange færge med plads til 600 passagerer har fået navnet "Boknafjord" og skal betjene en rute på Boknafjorden i Rogaland Amt.
Maritime Danmark, 15/12 14.59, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12669
Bladet SØVÆRNET nr. 4 december 2011 udkommet
Indhold:
* Nye vinde i forsvaret.
* Interview med forsvarsminister Nick Hækkerup
* Tema: Grønland (TV fra operationsrummet i Grønnedal, TV om hverdagen hos en dansk familie i Grønnedal, Når mørket sænker sig - hvordan påvirker mørket søværnets medarbejdere i Grønland, Tekst og TV om verdens næststørste kommune, Isen skrumper)
* OPLOG og eskadre i lovende samarbejde.
* Søværnets Taktiske Stab skal lede international flådestyrke.
* Dansk hjælp til kystbevogtning i Kenya.
* Tema: Ligebehandling og mangfoldighed.
* Kadetter fik deres søben.
* Praktikant på dybt vand.
* Vejen til sømandens hjerte går gennem hans mave.
* Hvad er arbejdsglæde? - mød besætningen på patruljeskibet "Freja"
* Veterancentret for dig, der har været udsendt.
* Nye bøger
* Søværnet overtager dele af Farvandsvæsnets opgaver.
* Young Officers Seminar
SOK, 15/12 13.39, http://forsvaret.dk/SOK/Nyt%20og%20Presse/oevrigenyheder/Pages/2011-12-15_bladet.aspx
Netværk af maritime museer etablerer historisk nyhedsportal
Målet med den nye hjemmeside er at give overblik over nye udstillinger, bøger, foredrag og konferencer inden for den maritime historie.
web: udkigsposten.dk
Maritime Danmark/udkigsposten.dk, 15/12 16.53, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12672
Nyhedsuddrag fra Søfart
Indhold:
Tema: Tankfarten - Krav, kvalitet og købmandskab
Darwins gamle læresætning om evolutionens regler rinder i hu, når man skal beskrive situationen på tankmarkedet på tærsklen til 2012. Vel er shipping i almindelighed og tankfarten i særdeleshed cykliske markeder, men aldrig har så mange aktører været i farezonen for at ryge af under turen ned i bølgedalen som nu. Kort fortalt er der alt for mange aktører i spil til for få fragter. Udskilningsløbet er derfor godt i gang. Søfart sætter derfor i den trykte udgave af bladet fokus på tankfarten i Det Blå Danmark.
I denne uge 12 siders tema med følgende artikler:
Bag om tankfartens krise
Marstal om kravene til kvalitet i tank
Forsyningssikkerheden i spil
Stærkt bagland bag Uni-Chartering
Fredericia - Danmarks kranspulsåre
Maersk Drilling går i offensiven
Maersk Drilling har nu sat (næsten) konkrete tal på den forventede ekspansion over de kommende år. Og det er store tal, A.P. Møller - Mærsk-selskabet præsenterer. Totalt set forventer Maersk Drilling inden 2016 at have næsten fordoblet den nuværende flåde af rigge og bore-skibe - eller i det mindste have enhederne i ordre.<http://soefart.dk/default.asp?Epaper=1&Page=Welcome>
Maersk Supply Service bestiller i Chile
Maersk Supply Service vender nu stærkt tilbage til Asenav-værftet i Chile med en ordre på to plus fire skibe - der bliver en ny slags state-of-art inden for AHTS. De pågældende skibe er bestemt til brug på offshore-felterne ud for Nordøstcanada, hvor de skal afløse eksisterende tonnage, men de er frem for alt beregnet på at kunne operere på den lange bane. Faktisk så lang tid som 20 - 30 år frem.<http://soefart.dk/default.asp?Epaper=1&Page=Welcome>
JD-Contractor køber AHTS'er
JD-Contractor A/S har udvidet flåden med et AHTS-fartøj, der skal bruges som platform for rederiets specialiserede dykker- og kabelopgaver. »Neftegaz-66«, som det nyindkøbte skib hedder, skal dog foreløbigt oplægges, mens dets nødvendige ombygning projekteres og der findes et værft til at udføre opgaven. God ordretilgang sikrede i øvrigt JD-Contractor et rekordresultat på 150 mio. kr. før skat i det seneste årsregnskab. Året før, i 2009, præsterede selskabet et overskud på 60 mio. kr.<http://soefart.dk/default.asp?Epaper=1&Page=Welcome>
Skipperskole næsten klar
Fredag 9. december var der både blæst og fest på Skagen Havn. Blæsten sørgede med vindstød på op til knap 40 m/s for, at gæsterne holdt sig inden døre til indvielsen af Skagen Skipperskoles nye bygning på Kuttervej 11, vis-a-vis den nye vestlige havnemole og i dagens anledning med gratis saltvands-vask af såvel de vinduer, der vender ud mod vandet, som de biler, der stod parkeret på vejen mellem skolen og Kattegat.<http://soefart.dk/default.asp?Epaper=1&Page=Welcome>
Green Ship godt mødested
Green Ship of the Futures tredje low emission-projekt med fokus på ro/pax- segmentet er et vigtigt og brugbart mødested for maritime underleverandører. Projektet, der netop er blevet tildelt fondsmidler, lægger fra kaj straks efter nytår. -Vi vil gerne være med til at skubbe en grøn udvikling i søfartserhvervet i gang. Samtidigt tilbyder Green Ship of the Future en helt unik platform, som er på linje med vores egen customer innovation-tilgang til produktudvikling, forklarer Anders Haugaard, fra Johnson Controls Denmark. Virksomheden er en af de foreløbigt 17 deltagere i Green Ship of the Futures seneste low emission-projekt.<http://soefart.dk/default.asp?Epaper=1&Page=Welcome>
Søfart, 16/12
BALTIC DRY INDEX
1889 (-23) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 15/12, http://www.dryships.com/pages/report.asp
DSB-forhandlinger fortsætter
900 ansatte på DSB-værkstederne genoptog torsdag morgen arbejdet efter tre dages strejke, og de tror nu at forhandlinger med ledelsen vil få et positivt udfald. Landsformanden for de ansatte Flemming Rasmussen mødes igen fredag morgen med ledelsen. Han tør slet ikke tænke på hvad der vil ske hvis forhandlingerne ikke ender positivt. Konfliktens baggrund er, at der ikke er lavet fælles aftaler om løn- og arbejdsforhold efter værkstederne fra årsskiftet blev lagt over i aktieselskabet DSB Vedligehold.
Avisen.dk, 15/12 10.31, http://avisen.dk/dsb-ansatte-forhandlinger-faar-en-chance_157130.aspx
OK-forhandlinger 2012 er skudt igang
Dansk Byggeri, BAT-kartellet og 3F har indledt overenskomstforhandlinger som får betydning for 140.000 bygningsarbejdere. Forhandlingerne vil omhandle reallønnen og udenlandsk arbejdskraft, mens der ikke er inviteret til lønfest.
3F-nyheder, 15/12 11.22, http://www.3f.dk/soemaend/Nyheder+3F+Sømændene/Kampen+om+lønnen+er+gået+i+gang.aspx
CO-Industri og DI
Forhandlingerne indledes 4. januar og der sigtes mod en afslutning før 10. februar, så opsigelser af overenskomsterne bliver unødvendige. De to omhandlede overenskomster der omfatter 240.000 medarbejdere er Industriens Overenskomst for faglærte og ikke-faglærte samt Industriens Funktionæroverenskomst for tekniske og administrative funktionærer.
CO-Industri, 15/12, http://www.co-industri.dk/da/nyheder/Pages/Default.aspx?NewsItemId=282
Beskæftigelsen fortsætter med at falde
I den private sektor faldt beskæftigelsen med 10.100 personer i 3. kvartal 2011, mens beskæftigelsen i det offentlige faldt med 6.900. Det fremgår af nye tal fra Danmarks Statistik. Bygge og anlæg var en af de få brancher som oplevede en positiv udvikling med 1.300 flere beskæftigede. Relativt oplevede finansiering og forsikring det største beskæftigelsesfald med 1,9%.
Beskæftigelsesministeriet, 15/12, http://www.bm.dk/Aktuelt/Nyheder/Kort%20nyt/Arkiv/2011/12/Beskaftigelsen%20falder%20fortsat.aspx
Nyt fra Arbejdsskadestyrelsen
Computerarbejde
Nye rapporter viser at computerarbejde med mus og tastatur ikke giver langvarige eller kroniske smerter. Der bliver derfor ikke ændret på styrelsens fortegnelse over erhvervssygdomme eller gældende praksis. Efter en gennemgang i 2005 og 2006 er der i alt blevet anerkendt fem konkrete sager om skader efter computerarbejde. I alle tilfælde var der tale om arbejde med mus mellem 7 og 9 timer dagligt, mange klik og store præstationskrav.
Arbejdsskadestyrelsen, 15/12, http://ask.dk/da/Presse-og-nyheder/Nyhedsarkiv/2011/Nye%20rapporter%20om%20computerarbejde.aspx
Kommunerne er gavmilde når de bevilger hjælp til handicappede i arbejde
Kommunerne har adgang til at bevilge assistance til handicappede således at de har mulighed for at udføre det konkrete arbejde. En praksisundersøgelse fra Ankestyrelsen viser imidlertid at kommunerne anvender bestemmelsen udover formålet med bestemmelsen. Assistancen skal være for den handicappede og ikke for virksomheden. Hvis en handicappet er ansat til at fylde varer op og sidde ved kassen i et supermarked, kan der således ikke ansættes en assistance til at fylde varerne op mens den handicappede kun kan sidde ved kassen.
Ankestyrelsen, 15/12, http://www.co-sea.dk/nyt-fra-ankestyrelsen.2288.aspx
VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 579,71 DKK
100 Euro = 756,68 DKK
Danske Bank, 14/12, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#
AKTIEKURSER
APM A-aktie: 32.660 (-120)
APM B-aktie: 34.480 (-20)
D/S Norden: 131,10 (-0,40)
DFDS: 360 (-5)
D/S Torm: 3,75 (-0,10)
Mols-Linien: 13,10 (0)
Børsen, 16/12
OleS