Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Oplev Maersks nye metanoldrevne containerskib

Der har været meget omtale af Maersks nye metanoldrevne container ...
DAGEN 15/6
Fre 15/6-2012 09.00

 CO-SØFART KALENDER

Christian Petersen - Sagkyndig dommer
Barno Jensen - Medsejlads Dana Sirena
Susanne Holmblad - Møde 

DET SKETE OG SKER OG BLEV SAGT

1752: Benjamin Franklin gennemfører sit kendte eksperiment, hvor han opsender en drage med en nøgle fastgjort og beviser, at lyn er en elektrisk udladning.
1945: Astrid Lindgreen indleder sit store forfatterskab med at udsende den første bog om Pippi Langstrømpe.
1985: Jordskælv 4.5 på Richerskalaen rammer det nordøstlige Sjæland og Sydsverige.
1997: Den danske racerkører Tom Kristensen vinder 24-timers løbet i Le Mans.
2003: Tom Kristensen skriver historie ved at vinde verdens hårdeste billøb, 24-timers løbet Le Mans for femte gang.

Sol op 04:53 sol ned 22:03 

SØFART SPECIELT OG EGEN VERDEN


Pirater i Østersøen.
Det er virkeligheden under øvelse BALTOPS.  Her afvæger Absalon et angreb på Bornholms Trafikken.
Forsvarskanalen.dk, 14/06, http://forsvarskanalen.dk/

Kattegatruten fortsat uden sejltilladelse til ’Dolphin Jet’
Kattegat-Ruten har endnu ikke fået lov til at sejle med hurtigfærgen ’Dolphin Jet’ på Kalundborg-Aarhus-ruten. Sejladstilladelsen er stadig under behandling hos myndighederne. Søfartsstyrelsen vurderer, at der godt kan gå 14 dages tid, før tilladelsen er klar.  I øjeblikket ligger sagen hos Naturstyrelsen og Kystdirektoratet. Naturstyrelsen har bedt om supplerende oplysninger fra rederiet om færgens mulige påvirkning af Kalundborg Fjord, der er et Natura 2000-område. Og Kystdirektoratet har i to omgange bedt om yderligere oplysninger for at få helt styr på, hvilke bølger skibet genererer i vandet, og hvordan de påvirker kysten i Kalundborg Fjord. Oprindelig skulle ’Dolphin Jet’ være gået i fart på ruten i sidste halvdel af maj
Nordvestnyt.dk, 15/06, 07:04, http://www.nordvestnyt.dk/artikel/160445:Kalundborg--Sejltilladelse-traekker-ud

Bjærgningsfolk afslutter arbejde på ’Rena’
Efter halvandet års kamp for at begrænse konsekvenserne af det græske containerskib ’Rena’s grundstødning ud for den New Zealandske kyst, har Svitzers bjærgningsfolk nu afsluttet deres arbejde om bord. Tilbage i vraget er der nu kun 18 utilgængelige containere. Resten af de 1.368 containere, der var om bord på ’Rena’, er enten blevet fjernet eller skyllet i land. Bjærgningsarbejdet og forureningsbekæmpelsen har indtil nu kostet mere en 130 millioner dollar. Men beløbet vil vokse yderligere. Den new zealandske regering kræver, at resterne af vraget også skal fjernes.
Transporttidende.com, 14/06, 10:52, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/bjaergningsfolk_afslutter_arbejde_pa_rena/

DFDS får stadig flere oversøiske gæster
Over 25 %. af passagererne på DFDS’s hovedrute København-Oslo kommer om sommeren fra oversøiske markeder i bl.a. Asien og Nordamerika, siger rederiets hidtidige landechef for Danmark, Kim Heiberg, der nu får større ansvar i rederiets passagerafdeling. Kim Heiberg er netop udnævnt til ny chef for forretningsenheden Passengers på rederiets hovedkontor. Han afløser Brian Thorsted Hansen, der er blevet ny øverste chef for hele Passengers-området. Sidste år havde DFDS 723.000 passagerer mellem Oslo og København. Tallet stiger fortsat svagt når det gælder kunder fra rederiets traditionelle markeder - typisk Nordeuropa.
Takeoff.dk, 15/06, 07:10, http://www.takeoff.dk/news/23202

Nordic Bulk tager den nordover
Det danske rederi Nordic Bulk Carriers planlægger at sende mellem 6 og 8 bulkcarrier, hver lastet med 70.000 tons jernmalm, til Kina via Nordøstpassagen i år. Det vil gøre rederiet til den største transportør på den nordlige rute. Det første af årets skibe ventes at blive sendt af sted fra Murmansk i begyndelsen af næste måned, ledsaget af en eller flere russiske isbrydere. Isbryderne koster mere end udgiften til at sejle gennem Suez Kanalen, til gengæld sparer rederier både tid og udgifter til brændstof. Det tager 23 dage at sejle til Kina via Nordøstpassagen, mod 43 dage hvis skibet I stedet sejlede sydom via Suez. Samtidig er ruten 40 % kortere, hvilket sparer rederiet for en brændstofudgift på 650.000 dollar pr. tur.
Transporttidende.com, 14/06, 10:53, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/nordic_bulk_tager_den_nordover/

Folkemøde med maritimt islæt
M
arinehjemmeværnet holder åbent skib i Allinge på patruljefartøjet ’HJORTØ’ på lørdag den 16. juni 2012.og viser flaget ved Folkemødet. Besætningen vil guide interesserede og fortælle om, hvilke opgaver Marinehjemmeværnet løser og naturligvis også hvordan. Der vil også være mulighed for at se skibets righoldige beholdning af forskelligt materiel.
Bornholmstidende.dk, 14/06, 18:00, http://www.bornholmstidende.dk/?Id=36957

Forsvaret kan let spare milliarder
D
et danske forsvar kan uden store omlægninger, kasernelukninger eller nedlæggelse af kapaciteter spare 2,7 milliarder kroner om året. Det er konklusionen i en analyse fra Forsvarsministeriet, Finansministeriet og konsulentfirmaet McKinsey, som partierne bag forsvarsforliget præsenteres for torsdag i den kommende uge. Dertil kommer, at forsvaret ligger inde med en del ubenyttet materiel, som kan sælges.
Tv2nyhederne.dk, 14/06, 19:08, http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-51111609:forsvaret-kan-let-spare-milliarder.html

Millionkontrakt til Systematic
Under stor bevågenhed på den internationale forsvars- og sikkerhedsmesse Eurosatory i Paris skrev Systematic og det danske forsvar en kontrakt under for 80 mio. kr. over fem år om udvidet brug af Systematics avancerede og moderne forsvars-it-løsning. Dermed udvider det danske forsvar samarbejdet med Systematic med hovedsæde i Åbyhøj ved Aarhus. Kontrakten giver et ubegrænset antal brugere i alle værn adgang til Systematics kommando- og kontrolsystem SitaWare - et softwareprodukt, som også bruges af Danmarks nærmeste koalitionspartnere.
Stiften.dk, 13/06, 10:48, http://stiften.dk/erhverv/millionkontrakt-til-systematic

  


SØFARTS MEDIER - i det sidste døgn

SHIPPINGWATCH 
CMA CGM favorit til kontrakt med fransk militær
‎Det forgældede franske containerrederi og verdens tredjestørste, CMA CGM, ser ud til at være favorit til en stor logistikkontrakt med det franske militær.

Kæmpe skibsordre fra Maersk Line-rival usikker
‎Finansieringen af Evergreens store ordrer på 10 containerskibe i Korea hænger tilsyneladende fortsat i en tynd tråd, selv om rederiet har bekræftet, at det har underskrevet en lejeaftale for skibene i en 10-årige periode. Det skriver Lloyd's List.

Lille vækst på USAs vestkyst
Port of Long Beach på den amerikanske vestkyst lider fortsat under, at den i slutningen af sidste år mistede en terminal, der stod for knap 10 pct. af trafikken i havnen. Men Los Angeles melder om fremgang.

Overraskende stor containervækst i Singapore
Det intra-asiatiske marked holder gang i væksten i Asiens shipping hub Singapore, der i maj havde en vækst i containermængderne på 8,6 procent. Samtidig ser det ud til, at konkurrenten i Shanghai taber terræn.

Europæiske redere: Deadline for svovl i 2015 holder ikke
‎Det er ikke realistisk at tale om 2015 som deadline for, hvornår skibe i visse områder af europæiske farvande maksimalt må udlede 0,1 pct. svovl. Det siger generalsekretær i European Community Shipowners Association, Alfons Guinier, til ShippingWatch.

Marineselskab ser kæmpe vækst i miljøkrav
Den Foss-ejede ingeniørvirksomhed DEIF vokser 20 procent om året på udvikling af kontrolsystemer til blandt andet shipping- og offshoreindustrien. Selskabet har store forventninger til de kommende miljø- og klimakrav til rederierne.

Overskud i Wrist lavere end ventet
Indtjeningen fulgt ikke med omsætningen, der i 2011 steg med 20 procent, fremgår det af 2011-regnskabet for Wrist Ship Supply.

Petrobras vil investere 1400 mia. kr. de næste fire år
Den statslige brasilianske oliegigant vil i gennemsnit investere 47,3 mia. USD årligt frem til 2016, hvor Petrobras' mål for olieproduktionen er på 3,3 mio. tønder om dagen.

Statoil i nyt stort gasfund ud for Afrika
Det norske olieselskab har gjort endnu et stort gasfund ud for Tanzanias kyst. Tilsammen er Statoil-fundene i det østafrikanske land større end forekomsten i det nordnorske gasfelt, Snøhvit.

APM Terminals kigger mod øst i Europa
‎Væksten i Vesteuropa er ved at aftage, og de store vækstmuligheder ligger i den østlige del af regionen, mener APM Terminals.
Shippingwatch.dk, http://shippingwatch.dk/rss/seneste.rss

MARITIME DANMARK

IFSMA generalforsamling i København
IFSMA, der repræsenterer 10.500 skibsførere i hele verden, er i øjeblikket samlet til generalforsamling i København. Mødet, der har deltagelse fra 24 lande, fokuserer i år på temaet sikkerhed til søs, herunder emnerne pirateri og bevæbnede vagter.

Europæisk havnevækst sker i øst
Den nyudnævnte topchef for APM Terminals aktiviteter i Europa, Ben Vree, vurderer, at de store vækstmuligheder for havneselskabet fremover ligger i den østlige del af regionen, der ud over Europa også dækker den sydlige del af Middelhavet og Sortehavet.

Slagskibet USS Texas er ved at synke
‎Slagskibet USS Texas tager store mængder vand ind. Det gamle slagskib blev søsat for godt 100 år siden den 19. maj 1912. Det er det eneste tilbageværende dreadnought slagskib og kun et af seks overlevende skibe, der har gjort tjeneste i både Første og Anden Verdenskrig.

Fremtidens vindenergi afgøres i Esbjerg
Onsdag den 27. juni vil de fremtidige regler for offshore vind blive sat i søen ved et intensivt endagsseminar i Esbjerg. Beslutningstagere fra den internationale standardiseringsorganisation ISO mødes hos VIKING Life-Saving Equipment. Målet er at give dansk offshore vindindustri en mulighed for direkte indflydelse på de regler, der skal gælde i fremtiden.

Redernes nye shippinguddannelse er klar
‎Til september starter det første hold studerende på den nye 2-årige shippinguddannelse, The Danish Commercial Shipping Program. Hele undervisningsforløbet er tilrettelagt på engelsk.

 Wrist Ship Supply fortsætter væksten
‎Aalborg virksomheden Wrist Ship Supply, der er en af verdens førende virksomheder indenfor sit felt, øgede sidste år omsætningen med 20 procent til nu 2,4 milliarder kroner. Samtidig voksede driftsoverskuddet (EBIT) med 45 procent til nu 21,7 millioner kroner.

Nyt rederi fokuserer på havvindmøller
Et nyt dansk rederi med fokus på transport til og fra vindmøller - World Marine Offshore - ser nu dagens lys i Esbjerg. Rederiet lægger ud med at afgive en ordre på 6 specialskibe til transport af personale og gods til offshore vindmøller.

Kulbrintefabrik direkte på havbunden
Statoil har planer om at bygge en fabrik til udvinding og forarbejdning af kulbrinter direkte på havbunden. Forarbejdning på havbunden er ifølge Statoil bl.a. nøglen til at kunne udnytte de vanskeligt tilgængelige ressourcer i de arktiske områder, og på store vanddybder.

Rederi og fagforening opretter social fond
‎DFDS og Dansk Metals Maritime Afdeling er gået sammen om at oprette en social fond, som skal hjælpe nedslidte medarbejdere. Det er første gang, at arbejdsmarkedets parter i en overenskomst beslutter at oprette en fond der skal hjælpe udsatte medarbejdere.

Kapitalfond investerer i SubCPartner
Den danske kapitalfond Maj Invest Equity der tidligere var kendt under navnet LD Invest Equity, har købt sig ind i Esbjerg virksomheden SubCPartner, der har specialiseret sig i reparation og vedligeholdelse af offshore udstyr under overfladen.

Bjærgningsfolk afslutter arbejde på Rena
Efter halvandet års kamp for at begrænse konsekvenserne af det græske containerskib Rena’s grundstødning ud for den New Zealandske kyst, har Svitzers bjærgningsfolk nu afsluttet deres arbejde om bord.

Bedre arbejdsmiljø for danske officerer
Et nyt projekt, som Søfartsstyrelsen gennemfører i samarbejde med Uni-Tankers, forsøger at forbedre arbejdsmiljøet for officererne om bord på danske skibe, ved at indføre administrative lettelser og mere smidige arbejdsgange.
Maritimedanmark.dk, http://www.maritimedanmark.dk/

Søfart

‎‎Tysk værft i kamp for overlevelse
P+S Werften, som arbejder med i alt ni nybygninger til Scandlines, Royal Arctic Line og DFDS, kæmper for at overleve. Tekniske problemer, bl.a. brandsikkerheden på Scandlines' nybygninger, og manglende likviditet har bragt hele værftet i akut fare for ikke at overleve. For at videreføre P+S Werftens to værfter i Stralsund og Wolgast kræves i alt omkring 292 millioner euro, svarende til 2,2 mia. kroner.

Grøn nytænkning fra Svitzer
Med leveringen af rederiets første ECOtug, Svitzer Gaia, træder også verdens ældste rederi Svitzer for alvor ind i den grønne tidsalder for skibsfarten. Slæberen er den første af to nybygninger fra litauiske Western Baltija Shipbuilding. Og mulige forløbere for en serie endnu mere avancerede enheder.

Sundhed er fælles ansvar
Rederiet, skipperen, hovmesteren og kokken har alle et ansvar for, at der kan laves god og sund kost om bord. Det gør Søfartens Arbejdsmiljøråd opmærksom på i nyt kampagnemateriale, der sendes ud til alle skibe og rederier. 

Aarhus mister DFDS-rute
Aarhus mister foreløbigt en ro/ro-rute, når DFDS fra i morgen lørdag øger kapaciteten på rederiets vigtigste Baltikum-rute, ruten mellem Kiel og Klaipeda. Kapacitetsforøgelsen sker ved at omlægge ro/ro-ruten Aarhus, Fredericia, København-Klaipeda til også at indbefatte Kiel med en afgang hver lørdag. Konsekvensen er, at Aarhus droppes. 

Kina i kikkerten
Den eksplosive økonomiske udvikling i Kina har sendt USA ned på andenpladsen på ranglisten over dansk shippings vigtigste markeder. "I dag er Kina vores absolut vigtigste marked," siger Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Rederiforeningen. Kina overhalede for to tre år siden USA som det vigtigste marked for danske redere målt på valutaindsejling.

Kinesere til København
Det kinesiske statsbesøg i Danmark viser med al tydelighed, at Kina ikke længere vender verden ryggen og kun ser indad. Kinas interesse i Danmark vil i stadig stigende grad medføre flere kinesere i Danmark og investeringer i Det Blå Danmark.

Business med et tvist
De danske rederier har enorme muligheder på verdens største marked. Kinas vækst har sendt ufattelige mængder nyt gods i omløb på verdenshavene, og det har haft stor indflydelse på danske rederier, heriblandt det fondsejede J. Lauritzen.

"Danske rederiers afhængighed af Kina er større end omvendt
Kina er verdens største vækstmarked og helt afgørende for den globale økonomi og det internationale shippingmarked. Sådan har det langt fra altid været. For Riget i Midten har i lange perioder vendt ryggen til resten af verden og været helt uinteresseret i shipping og søfart.

OPEC holder hånden under olieprisen
Monjasa: "Vi tror, at OPEC ville skære ned for produktionen såfremt prisen pr. tønde skulle ramme 90,00 dollars." De seneste måneder er Brent-olien faldet med ca. 24 procent, fra sit højeste i år på 128,40 dollars den 3. marts 2012 til 97,00 dollars den 12. juni 2012. Forklaringen på det store fald i olieprisen er i vid udstrækning en usikkerhed omkring gældskrisen i Europa.

Stabil som en tanker
Peter Burkal har visse ligheder med de store tankskibe, hvis personale han skal sørge for, og som er langt vigtig re for ham at udvikle end de skibe, som de sejler på. Ligesom et af Torms 65 tankskibe er Torms general m nager og Head of Marine HR stabil, svær at få ud af kurs, og så holder han hovedet koldt, både på dybt vand og i flere dages storm.





ARBEJDSMARKEDSNYHEDER

Fagforeninger i strid: HK raser over lav løn
To fagforeninger, der endda begge er medlemmer af LO, blevet så uenige, at den ene strejker overfor den anden. Det er 144 HK'ere, der har nedlagt arbejdet overfor deres arbejdsgiver, Socialpædagogernes Landsforbund. Gennem nu 14 måneder har de to parter forgæves forsøgt at blive enige om en ny aftale for HK'ernes løn og arbejdstid. Socialpædagogernes Landsforbund vil som arbejdsgiver have de 144 HK'ere til at arbejde 37 timer i stedet for de nuværende 35 timer om ugen. Det er HK'erne blevet tilbudt en lønstigning på 5,7 % for at acceptere, idet yderligere to timers arbejde svarer til at øge arbejdstiden med 5,7 %. HK'erne demonstrerer her til eftermiddag foran Arbejdsretten, der i forbindelse med strejken skal tage stilling til, hvor stort et nødberedskab Socialpædagogernes Landsforbund kan kræve af HK'erne.
Avisen.dk, 14/06, 11:50, http://avisen.dk/fagforeninger-i-strid-hk-raser-over-lav-loen_172532.aspx

Massefyringer i Nokia udløser krisemøde i Finlands regering
Den finske mobiltelefonproducent Nokia, der er hårdt trængt af Apple og Samsung på det lukrative Smartphonemarked, nedlægger op mod 10.000 stillinger på verdensplan frem til 2013. 3.700 stillinger forsvinder alene hos Nokia i Finland. Og det har fået den finske regering til at samles til et krisemøde.
Politiken.dk/FNB, 14/06, 12:24, http://politiken.dk/erhverv/ECE1656054/massefyringer-i-nokia-udloeser-krisemoede-i-finlands-regering/

Weekenden kan blive en våd fornøjelse fra lørdag
Hen over weekenden kan der falde op mod 15-20 millimeter vand flere steder for der er flere frontsystemer, der skal ind fra sydvest, og de bringer en hel del regn med sig og kun en smule solskin. Solen tilfalder især de nordvestlige dele af landet lørdag, mens resten af Danmark holder sig i de grå toner.
Tv2bornholm.dk, 15/06, 07:02, http://www.tv2bornholm.dk/?newsID=62028


 

BALTIC DRY INDEX
912 (+10) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 14/6, http://www.dryships.com/pages/report.asp

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 34.660 (-540)
APM B-aktie: 36.280 (-420)
D/S Norden: 151.50 (-2,50)
Torm: 2.06 (-0,11)
DFDS: 284.50 (-0,50)
Mols-Linien: 17.00 (0)
Børsen, 15/6, http://borsen.dk/kurser/danske_aktier/alle_danske_aktier.html

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 608,37 DKK
100 Euro = 756,13 DKK
Danske Bank, 15/6, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#


Barno/Mohni Joy



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Oplev Maersks nye metanoldrevne containerskib

Der har været meget omtale af Maersks nye metanoldrevne container ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX