Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Fagbladet CO-Søfart nr. 4 er udkommet

Bladet kan nu læses online her på hjemmesiden. Den trykte version ...
DAGEN 15/8
Ons 15/8-2012 10.00

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen - Whitfonden, møde
John Ibsen, Kirsten Østergaard og Christian Petersen - 11.00-12.00, møde ang. OK 2012
Kirsten Østergaard - 07.30-10.00, møde i Scandlines
Susanne Holmblad - 13.00-16.00 optaget, arkivarbejde
Jens Fage-Pedersen - skibsinspektioner og derefter på kontoret her i Rødovre

Søren Frederiksen - ferie til 20/8



PIRATERI
  
Sidste pirat-rapport fra Somalia Report
Netmediet Somalia Report er under omlægning og har i går offentliggjort sin sidste "Ugentlige Pirat Rapport". I den forløbne uge har piraterne haft held til at kapre to dhows ud for Omans kyst. Somalia Report oplister status således:
- Handelsskibe kapret af somaliske pirater: 8
- Gidsler tilbageholdt på land: 28
- Gidsler tilbageholdt om bord på skibe: 222
- Samlet beløb betalt til pirater i 2012: 29,2 mio. USD.
Somalia Report 14/8, http://www.somaliareport.com/index.php/post/3584/Weekly_Piracy_Report



MARITIME KLIP
 
Færgefart - stemningsfuldt øjeblik fra Orø-færgen

Igen en video helt uden blod, sårede eller mindreårige børn i livsfare. Her er det Orø-færgen, de tager passagerer og biler om bord i Holbæk i forgårs. Det eneste, der evt. kan være anstødeligt på filmen er, at skipperen tager en pibe tobak. Anti-rygere er hermed advaret. Ellers er disse 2 minutter og 30 sekunder et stemningsfuldt øjeblik fra dagligdagen, som den er på mange af landets små færger og livsnerver til øerne. Tak til "henriktog" for upload af videoen til YouTube.

Miljøberedskab på havet fuldt af huller
Beredskabet som skal bekæmpe miljøkatastrofer får hård medfart af officerer i Søværnet, fortæller flere medier, herunder Berlingske Tidende.
Berlingske Tidende 14/8, http://www.b.dk/nationalt/miljoeberedskab-paa-havet-fuldt-af-huller

Rederiforeningen til debatmøde om våbenhandel
Danmarks Rederiforening deltager på mandag i et debatmøde med Amnesty International og udenrigsminister Villy Søvndal om våbenhandel. -Fra Rederiforeningens side synes vi, at en international regulering omkring handel og transport med våben kan medvirke til at sikre mod misbrug og forhåbentlig skabe et klarere regelsæt for det internationale samfund. I Danmark har vi allerede god regulering af disse forhold, men det hjælper jo ikke så meget, hvis resten af verden ikke er med, siger vicedirektør Jan Fritz Hansen til Rederiforeningens nyhedsbrev for august.
Se hele Danmarks Rederiforenings Nyhedsbrev her: http://www.shipowners.dk/default.aspx?func=textfile.download&id=731688

Overskrifter fra Maritime Danmark

det seneste døgn - læs mere på: http://www.maritimedanmark.dk

- MSC Flaminias problemer fortsætter
- Royal Arctic Line udsat for hærværk
- Små færgeruter giver underskud
- Lauritzen underskud på 390 millioner kr.
- DONG køber tyske vindmølleprojekter
- Kraftigt iltsvind i Limfjorden
- SOK har nu 15.000 havmiljøvogtere
- Piratmoderskib bordet og gidsler befriet
- To nye bud på Virginiaterminal
- Maersk FPSOs og LNG fik pænt overskud 

… læs artiklerne på www.maritimedanmark.dk

Uddrag fra SHIPPINGWATCH:
Online-mediet fra JP/Politikens hus med fokus på Det Blå Danmark på www.shippingwatch.dk

Smedegaard: Det er attraktivt at drive shipping i Danmark
REDERIER: Landets uden sammenligning største aktør inden for shipping, Maersk gruppen, melder klart ud om forholdene for at drive shippingvirksomhed i Danmark. "Vi har attraktive vilkår i landet," lyder det.

Torben Janholt om bulkmarkedet: "Det kan blive rigtig slemt"
REDERIER: J. Lauritzen leverer et regnskab med store minusser i bogen. Tank og bulk trækker især ned, og det kan komme til at se rigtig grimt ud i fremtiden, siger adm. direktør Torben Janholt til ShippingWatch.

Smedegaard: "Helt sikkert mere potentiale i slow steaming"
REDERIER: Potentialet i slow steaming er ikke fuldt udnyttet endnu inden for Maersk gruppen, fastslår gruppens CEO Nils Smedegaard Andersen over for ShippingWatch. Både i containerrederiet og Maersk Tankers kan der sejles langsommere.

Medie: Kæmpe kinesisk mineinvestering i Grønland
OFFSHORE: Et gigantisk mineprojekt i Arktis er ved at falde på plads. Kinesiske investorer er klar til at investere 14 mia. kr. i det, der kan blive et af Danmarkshistoriens største byggeprojekter. Det skriver Berlingske Business.

Medie: Hapag-Lloyd vender rundt i andet kvartal
REDERIER: Det tyske rederi Hapag-Lloyd viser en positiv udvikling i andet kvartal. Driftsresultatet og salget stiger. Det skyldes højere fragtrater, vurderer Hapag-Lloyd selv. Det skriver Lloyd's List.

Mærsk i største oliesatsning nogensinde
OFFSHORE: Udbygningen af nye felter sker på meget dybt vand, og det kommer til at koste mange penge. Men potentialet er enormt. Den store nye produktion skal blandt andet komme fra Maersk Oils andel af den kommende produktion fra felterne "Chissonga" i Angola og "Johan Sverdrup" i Norge.

Nyhedsbrev: Europæiske havne skal ombygges for at klare megaskibe
HAVNE: De europæiske havne bliver nødt til at ændre sig for at være klar til de nye megaskibe, som kommer på markedet. Havnene skal kunne tilbyde dybere kanaler og større skibe til kystfaciliteter, viser en ny undersøgelse. Det skriver Hong Kong Shipping Gazette.

Lauritzen møder hårdt første halvår
REDERIER: Første halvår af 2012 blev hårdt for J. Lauritzen. Verdensøkonomien, overkapacitet og salg med tab til følge er hovedårsagerne, skriver J. Lauritzen i halvårsregnskabet.

Smedegaard: Højere rater er svaret på ubalancen i containerfart
REDERIER: Højere rater og mere tilpasset service til kunderne er Maersk Lines svar på den voldsomme stigning i antallet af store containerskibe. Den økonomiske vækst i Europa bliver nul i år og derefter langsom, siger Maersk gruppens CEO Nils Smedegaard Andersen til ShippingWatch.

SeaIntel: Maersk Line erobrer afgørende markedsandele
REDERIER: Der er flere væsentlige lyspunkter i regnskabet for Maersk Line. Ikke mindst evnen til at erobre markedsandele i et faldende marked, som er vigtigt i forhold til rederiets nye mega-carriers Triple-E, siger Lars Jensen, analytiker og partner i SeaIntel, til ShippingWatch.

Maersk Line forventer "beskedent positivt" resultat for hele 2012
REDERIER: Maersk Line opjusterer forventningerne for hele 2012 og regner nu med et "beskedent positivt" resultat for hele året, viser halvårsregnskabet fra Maersk Gruppen.

Dansk system til rensning af ballastvand er klar
REDERIER: Desmi Ocean Guard er eneste danske ballastvandsystem, der er klar til produktion og internationalt salg om få måneder. Desmi går efter en markedsandel på fem pct., men redernes usikkerhed om international konvention gør det svært at komme med konkrete målsætninger.

Esbjerg Havn regner med rekordregnskab igen
HAVNE: Esbjerg Havn lever godt af offshorevæksten i Nordsøen, der fortsætter opad. Derfor forventer havnen at nå op på rekordniveauet fra sidste års regnskab, når 2012 er omme.

Maersk investerer i fire kerneområder - lille behov for ny tonnage
REDERIER: Maersk Gruppen vil styrke sin konkurrenceposition i sine fire kerneområder, Maersk Line, Maersk Oil, APM Terminals og Maersk Drilling, fremgår det af Gruppens halvårsmeddelelse. Der er dog kun begrænset behov for ny tonnage i Line, hedder det.

APMs havneaktiviteter skal levere en større del af overskuddet
HAVNE: Forventningerne er store til Maersk gruppens fire kerneområder. Det gælder især havneforretningen APM Terminals, hvor ambitionen er at selskabet skal bidrage med 1 mia. USD af det samlede resultat inden for få år.

Maersk Oils overskud svinder ind
OFFSHORE: Overskuddet i Maersk Oil er faldet i andet kvartal af 2012 og hele første halvår, fremgår det af A.P. Møller-Mærsks regnskab. Der er dog store investeringer undervejs, hedder det.

Det kræver abonnement at læse artiklerne på Shippingwatch. I opstartfasten er det muligt at tegne et 40 dages gratis prøve-abonnement. Læs mere på www.shippingwatch.dk

Søfart
Overskrifter det seneste døgn på www.soefart.dk:

- Lauritzen: Vanskelig start på 2012

… læs mere på www.soefart.dk



ARBEJDSMARKED - KLIP

Færre tør anmelde arbejdsulykker under krisen
Frygten for en fyreseddel får ifølge 3F mange til at undlade at anmelde arbejdsulykker. Antallet af skjulte ulykker er siden krisen ramte steget med 10 pct. ifølge forskning på Arbejdsmedicinsk Klinik i Herning og Odense.
3F 15/8, http://www.fagbladet3f.dk/temaer/skjulte-arbejdsulykker/10992f353745489f9c605b1148a58ea9-20120815-faerre-toer-anmelde-arbejdsulykker-under-krisen

Små job koster ekstra dagpenge-tid
En ændring af dagpengeloven i foråret betyder at flere tusinde kan miste retten til forlængelse af dagpengeperioden, hvis de tager et sæsonjob eller et vikariat fortæller Avisen.dk
Avisen.dk 15/8, http://avisen.dk/smaa-job-koster-ekstra-dagpenge-tid_180643.aspx



BALTIC DRY INDEX
750 (-14) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com 14/8, http://www.dryships.com/pages/report.asp

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 619,19 DKK
100 Euro = 757,27 DKK
Danske Bank, 15/8, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

Sol op 5.35 sol ned 20.54

Hanne



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Fagbladet CO-Søfart nr. 4 er udkommet

Bladet kan nu læses online her på hjemmesiden. Den trykte version ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX