Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...
DAGEN 14/10
Fre 14/10-2011 10.00

Dagen hedder "Calixtus" efter en pave som led martyrdøden i år 222, da kejser Severus lader ham styrte i havet fra et højt bjerg.

1763: Mænd, der tilstår at være fædre til uægte børn, kan nu pålægges at betale underholdsbidrag.
1793: Den franske dronning, Marie Antoinette, bringes for reviolutionsrådet, som dømmer hende til døden. Hun henrettes på guillotinen to dage efter.
1939: Slagskibet "Royal Oak" sænkes i britisk havn af tysk undervandsbåd. 810 søfolk mister livet.
1947: I sit Bell XI rocket fly bliver Charles Elwood den første til at gennembryde lydmuren.
1955: Statens Kunstfond oprettes.
1964: Borgerretsforkæmperen dr. Martin Luther King tildeles Nobels Fredspris.
1977: Boreplatformen "Maersk Explorer" ødelægges af eksplositionsbrand.
2005: 3.500 mennesker demonstrerer i København på grund af Jyllandspostens tegninger af Muhammed.

Sol op 07.39 sol ned 18.11


CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen - Handelsflådens Velfærdsråd
John Ibsen - Jørlunde
Ole Strandberg - seniorklub
Susanne Holmblad - seniorklub
Barno Jensen - ferie, tilbage mandag d. 24/10
Jens Fage-Pedersen - ITF Baltic week of Action.



FRA MEDIER

Pirateri
"Absalon" til Afrikas Horn
Den 16. oktober afsejler "Absalon" med kurs mod Afrikas Horn for at tilslutte sig NATO's Operation Ocean Shield. Der er 150 søfarende ombord og det foreløbige mandat lyder på to måmeder. Mange i besætningen har deltaget i tidligere operationer og den sidste måned er brugt på forberedende træning. Det er tredje gang Danmark deltager i NATO-operationen. Senest var "Esbern Snare" afsted i perioden august 2010 til juni 2011.
SOK, 13/10 16.18, http://forsvaret.dk/SOK/Nyt%20og%20Presse/internationalt/Pages/2011-10-13ABSL.aspx

Skuffende højsæson og mørke skyer over containershipping
Den forventede ratestigning udeblev og analysehuset Bimco forudser ar årets tonnagestigning vil blive på 1,3 millioner TEU, hvorved flåden vil vokse med 8,7%. En chefanalytiker fra Bimco forudser det kan blive nødvendigt med oplægning af 1 million TEU og han kalder udsigterne for meget ubehagelige.
Epn.dk/ritzau finans, 13/10 15.06, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2576493.ece

Mærsk Supply - helt afgørende sikkerhedsproblemer løses
Ikke bare af hensyn til de søfarende og miljøet, men det er helt afgørende for selskabets forhold til de store oliekunder, at sikkerhedsproblemerne løses. Efter BP's tragiske ulykke med "Deepwater Horizon" i golfen sidste år, har olieselskaberne skærpet fokus på sikkerheden.

Mærsk-kunden Statoil melder klart ud at selskabet kræver at leverandørerne lever op til standarder om koncernintegritet og socialt ansvar. Statoil ønsker dog ikke at kommentere den konkrete sag med Maersk Supply. Jacob Pedersen fra Den Danske Bank som har fulgt rederiet tæt gennem mange år, mener det kan være altødelæggende for den samlede koncern hvis der slækkes på sikkerheden, og han konstaterer at der er noget at tage fat på i Maersk Supply. Mærsk nyder stor respekt hos kunderne og kan ikke tåle at der sås tvivl om troværdigheden.

Sidste år var den samlede omsætning i Maersk Supply på mere end fire milliarder kroner og resultatet på over en milliard. Der er satset stort på Supply netop fordi indtjeningen er så god og sidste år realiserede selskabet det største nybygningsprogram i selskabets historie med 18 nye skibe på halvandet år, til en samlet værdi af knap syv milliarder kroner.
Business.dk, 13/10 05.00, http://www.business.dk/transport/maersk-problemer-kan-faa-store-konsekvenser

Mærsk
Olieskibe kan blive de næste
Onsdag solgte Mærsk sine seks gas-tankskibe på grund af ringe udbytte, og nu forventes det at olieproduktionsskibene kommer efter i rækken af frasalg. FPSO-skibene samler olie op fra dybt vand og har tilsvarende gasskibene et skuffende resultat med et tab på 1,5 milliarder kroner sidste år. Lykkes det ikke at forbedre indtjeningen må det forventes at forretningen bliver taget op til overvejelse forudsiger en aktieanalytiker fra Carnegie Bank.
Epn.dk/ritzau finans, 13/10 08.27, http://epn.dk/brancher/energi/olie/article2575970.ece

Maersk Drilling vandt norsk kontrakt
Boreriggen "Guardian" er lejet ud til norske Lotus Exploration & Production på en 55 dages kontrakt. Riggen er bygget til at modstå særlig hårde vejrforhold som i den norske del af Nordsøen. "Maersk Guardian" gennemgik for nylig et tre måneders langt dokophold i Hirtshals.
Maritime Danmark/euroinvestor.dk, 13/10 11.08, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12094

"Rena"-katastrofen ved New Zealand
Ud af de 1.386 containere ombord er 88 skyllet over bord og hugger nu på et rev i Bay of Plenty.  En enkelt container som indeholder kemikalier er sporløst forsvundet. 22 kilometer strand er i øjeblikket afspærret for offentligheden. Bjærgningsmandskab forsøger at finde ud af muligheder for at tømme skibets olietanke før det brækker midt over, men det er en langsommelig og besværlig proces. Efter de seneste dages hårde vejr fører strøm og vind nu olien væk fra strandene og ud i havet.
Politiken, 13/10 15.32, http://politiken.dk/udland/ECE1420879/kemikaliecontainer-savnes-fra-havareret-skib-ved-new-zealand/

Skyhøje problemer for Torm
Omkring 90% af omsætningen er på transport af raffineret olie, og det er ikke et marked som har strålende udsigter for øjeblikket. Efterspørgslen er lav og udbuddet af skibe for stort. Hertil lagt en gæld på 10 milliarder kroner er der tale om en giftig coctail for rederiet.
Borsen.dk, 13/10 15.55, http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/217299/torms_problemer_taarner_sig_op.html

D/S Norden - situationsanalyse
Af en flåde på 185 skibe er 147 tørlastskibe som tegner sig for 85% af omsætningen. Den største bekymring handler om stigningen i tonnage på verdenshavene og der tales om "den perfekte storm" som rammer bundlinien for rederierne netop nu. Frem til 2008 gik det rigtig godt og indtjening blev investeret i nye skibe. Mens skibene bliver bygget er markedet imidlertid vendt. På den gode vægtskål tæller Kina med buldrende vækst som ikke ventes at tage af lige med det første.

Samtidig er D/S Norden et konservativt selskab med likvider i massevis, og rederiet kan betegnes som klassens duks. Rederiet regnes for et solidt selskab med tillid til ledelsen. Forventningerne til 2011 fastholdes på et niveau mellem 55 og 95 millioner kroner, hvilket dog er pænt langt fra resultatet for 2008 på 773 millioner dollar. Rederiet blev grundlagt i 1871 og er et af Danmarks ældste rederier. Der er ca 275 ansatte på kontorer og 810 søfarende.
Borsen.dk, 13/10 11.55, http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/217282/d-s_norden_er_midt_i_den_perfekte_storm.html

Lauritzen shuttletanker på sjældent visit i Danmark
"Dan Eagle" er på dokophold på Fayard-værftet. Siden august 2008 har tankskibet sejlet i fast charter for det brasilianske olieselskab Petrobas. Både "Dan Eagle" og det nybyggede søsterskib "Dan Swift", samt beboelses- og supplyskibet "Dan Swift", indgår i aftaler med Petrobas, ligesom en tredje shuttletanker som leveres til næste år vil gøre. Hvis alle optioner udnyttes, har kontrakten med Petrobas en værdi på 550 millioner dollar.
Maritime Danmark, 13/10 14.04, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12096

AceLink-færger skal ombygges til beboelsesskibe
Det hollandske firma som har købt de to AceLink-færger vil ombygge færgerne så der gives plads til 42 passagerer i enpersons-kahytter, samt til 16 besætningsmedlemmer. Firmaet er ifølge Søfart specialiseret i indkvartering offshore.
Helsingør Dagblad, 14/10, http://www.helsingordagblad.dk/article/20111014/NETNYT/710149997

Søfartsstyrelsen arbejder i IMO for begrænsning af administrativt bøvl
Ved et møde i IMO har SFS foreslået en komplet genemgang af alle eksisterende regler med henblik på at trimme og luge ud. Den danske målsætning er at overflødige regler skal væk og papirarbejde reduceres. Fokus er at gøre det nemt og enkelt for skibsfartserhvervet. Forslaget har fået massiv opbakning fra IMO's generalsekretær og af flere store søfartsnationer.
Søfartsstyrelsen, 13/10,  http://www.soefartsstyrelsen.dk/Nyheder/Sider/Danmarkskubberpåforflereadministrativelettelsertilgavnforskibsfartserhvervet.aspx

Søfart fredag d. 14/10
Indhold:
Maersk LNG-salget gennemførtGodt et halvt års ”liggetid” var, hvad A.P. Møller – Mærsk skulle bruge til at få solgt enheden Maersk LNG til rette køber. 1,402 mia. USD henter gruppen hjem på salget.

Shipcraft vil afvikle sig selv
Rederiet Shipcraft overvejer tilsyneladende en solvent afvikling af selskabet, alt imens situationen omkring den kaprede besætning fra skibet »Leopard« stadigt står helt uafklaret. Besætningen har nu siddet kapret i Somalia siden starten af januar måned.

FAS kommet i strid modvind
FAS, Færøernes internationale skibsregister, er kommet i modvind hos de faglige organisationer i Norge og Sverige. ITF, International Transport Workers’ Federation, har taget problemstillingerne op og har igangsat procedurerne frem mod at erklærer FAS for bekvemmelighedsflag – med virkning fra 1. december.

Handybulk vil udvide flåden med fem skibe
K/S Handybulk under ID (Investeringsgruppen Dan-mark) er klar til at initiere en kapitaludvidelse på totalt 10,3 mio. USD, der skal danne baggrund for en planlagt flådeudvidelse på foreløbigt fem enheder, så den samlede flåde kommer op på 15 skibe.

Bogbetjening og fagbøger sikret med fondsstøtte
Afklaringen af fremtiden for Søfartens Bibliotek nærmer sig, efter at det i huj og hast måtte lukkes i maj, da Kulturministeriet med tilbagevirkende kraft stoppede den økonomiske støtte på knap to mio. kr.

Lodseri styrkes ved salg
Danish Pilot Service rykker nu nordover, idet selskabet har indgået aftale med det lille lokale lodsselskab Limfjord Pilot ApS om at overtage dette selskabs aktiviteter og fortsætte dem i Danish Pilot Service-regi.

Intet nyt fra Farvandsfronten
Det er foreløbigt business as usual for alle ansatte i Farvandsvæsenet. Men den 21. i denne måned skulle det ifølge det oplyste være dags for en nærmere oplysningsrunde for både de enkelte ansatte og de forskellige afdelinger.

ECSA vil gøre EU pirat-parat
Den danske piratstrategi-model er i fokus, når søfartserhvervet i Bruxelles i næste uge (igen) forsøger at få vækket EU i forhold til en bedre indsats på området. Det skal ske ved en høring med deltagelse af både medlemmer af parlamentet og kommissionen.

Bulkcarrier reparerer på 3. måned
Dårligt vejr forsinker fortsat de nødvendige og vanskelige undervandsreparationer, som den Panama-registrerede bulkcarrier »Navios Sagittarius« skal gennemgå, før den må rejse videre. Bulk-carrieren ligger p.t.  for reparation i læ af Helgenæs. Den var for tolv uger siden på vej fra Østersøen mod Singapore med fuld last af jernpellets, og havde planlagt lægge ind ved Skagen for at bunkre.

Dobbelt op offshore event
Et møllecruise med »Dana Sirena« er altid en tur til Esbjerg værd. Især, når man kan garnere den excellente behandling om bord med en update på, hvor vind- og offshorebranchen i Danmark står lige nu. Og slutteligt sætte turbo på en omgang speed match¬making.

El-drevet øfærge relativt ukompliceret
Fokus var på alternative teknologier til mindre indenrigsfærger på Skibsteknisk Selskabs minikonference forleden. Både i forhold til fremdrivning og konstruktion.
Søfart 14,10

BALTIC DRY INDEX

2.155 (+28) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 13/10, http://www.dryships.com/pages/report.asp



Min A-kasse vil bygge verdens største bog
Sidste år brugte den tværfaglige arbejdsløshedskasse Min A-kasse en online-printer til en happening "Sotp Bureaukratiet", til at demonstrere omfanget af dagpengereglerne i vore dage, med udskrift af 23.675 siders regler. Udprintningen startede den 22. november 2010 og var tilendebragt den 3. december. Hele historien kunne følges online på facebook, med indlagte indslag med koncerter og gæster på besøg som blev interviewet.

Nu er planen at siderne skal bruges til at sætte ny verdensrekord, hvis det kan lykkes at få sat siderne sammen i en stor bog. Når det er usikkert om det lykkes, er det fordi manden som skal skabe bogen ikke er bogbinder, men han har en plan røber han.
Ekstrabladet.dk, 13/10 11.14, http://ekstrabladet.dk/nationen/article1638372.ece

Efterlønspenge først parat til foråret
Lovforslaget om en efterlønsreform er endnu ikke fremsat og for dem som vil ud af ordningen vil penge til udbetaling først være parat til foråret 2012. A-kasser og andre skal have tid til at orientere om konsekvenserne af at melde sig ud. Finansministeriet har beregnet at der potentielt kan hæves 60 milliarder kroner, mens det forventede tal er 17 milliarder. Det bliver slet ikke noget nemt regnestykke for den enkelte når beslutningen om efterlønsopsparingen skal træffes. Generelt vurderes det at hvis man er 40 og derunder vil det bedst kunne svare sig at hæve pengene, er man i 40'erne er der tale om et mere vanskeligt valg, mens det generelt bedst kan betale sig at lade pengene stå hvis man er i 50'erne.
Euroinvestor/ritzau, 13/10 15.37, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11814882

Jobcentre erkender ulovlig registrering
Det var klokkeklart ulovligt da jobcentrene i Svendborg og Silkeborg registrerede demonstrerende arbejdsledige. Demonstrationerne var rettet mod sagsbehandlingen på jobcentrene og i mindst to tilfælde er syge borgere registreret for at have deltaget i demonstrationerne i Silkeborg. Begge jobcentre erkender nu at de pågældende registreringer er klart ulovlige og de vil blive slettet fra sagsmapperne.
Avisen.dk, 13/10 14.38, http://avisen.dk/kommuner-dropper-ulovlig-registrering-af-syge_153765.aspx

 

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 557,28 DKK
100 Euro = 757,53 DKK
Danske Bank, 14/10, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER

APM A-aktie: 32.240 (+140)
APM B-aktie: 33.900 (+80)
D/S Norden: 154,20 (-0,20)
DFDS: 358 (-9)
D/S Torm: 6,25 (-0,01)
Mols-Linien: 13 (+1,10)
Børsen, 12/10

OleS



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX