Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...
DAGEN 1/4
Fre 1/4-2011 10.00

Dagens navn er Hugos dag - efter den fromme biskop Hugo fra Grenoble, som græd over verdens ondskab.

Iran har nationaldag - og fejrer oprettelsen af den Islamiske Republik i 1979.
Humor mod Aids-dag - hvor danskerne siden 2004 er blevet opfordret til at købe en rød næse i solidaritet med aids­ramte

1851: Danmark indfører brug af frimærker til forudbetaling af forsendelserne
1901: Danskerne skal svare indkomst- og formueskat til staten
1904: Danmarks kedeligste avis, Statstidende, udkommer første gang
1957: Begrebet folkepension træder i kraft, og alle danskere over 67 år er berettiget til pension
1970: Kommunalreformen reducerer antallet af kommuner fra 1300 til 275
1976: Bistandsloven træder i kraft i Danmark

Sol op 06:48 – sol ned 19:51

CO-SØFART KALENDER

Ole Strandberg - Fagblad hjemme
Susanne Holmblad - Ferie
Bjarne Mørup Olsen – Ferie


FRA MEDIER

Pirateri
Tanzanias undenrigsminister besøgte EUNAVFOR
Den 28 marts besøgte Tanzanias udenrigsminister Bernard Membe og hans delgation operation ATALANTAs hovedkvarter i Northwood. Membe var i selskab med Diane Corner, som er Britisk Højkommisær i Tanzania og Peter Kallaghe, som er Tanzanias ditto i UK.
Eunavfor.eu, 31/3, http://www.eunavfor.eu/2011/03/tanzanian-minister-visits-eunavfor-ohq/

  • Marinesoldat: Vi kunne have reddet de danske gidsler
    Ifølge Politiken og Ekstra Bladet har flere danske marinesoldater uafhængigt af hinanden fortalt, hvordan de, da de var med krigsskibet Esbern Snare i Adenbugten, kunne have kommet den danske familie, som blev taget til gidsel, til undsætning.
    Politiken, 1/4 08:17, http://politiken.dk/indland/ECE1241682/marinesoldat-vi-kunne-have-reddet-de-danske-gidsler/

    Minister: Nej til soldater på danske skibe
    Efter et møde i går (torsdag 31/3) står det nu klart, at forsvarsministeren ikke vil tillade, at danske handelsskibe tager bevæbnede soldater ombord som beskyttelse. Til gengæld er der åbnet op for forhandlinger om bevæbnede vagter i privat regi.
    Maritime Danmark, 1/4 07:57, http://maritimedanmark.dk/?Id=10530

    Mærsk
    Larmende tavshed om dødsfald 
    Mærsk har ikke ønsket at svare på følgende spørgsmål i forbindelse med den afdøde medarbejder - Gou Fengs - fald/spring ulykke i januar 2010:
    - Afviser A.P. Møller Mærsk, at den nu afdøde Gou Feng og andre ansatte på fabrikken er blevet bedt om at skrive selvkritik?
    - Vil virksomheden undersøge det nærmere?
  • - Havde Guo Feng gjort sig skyldig i sikkerhedsfejl?
    - Gou Fengs enke fortæller, at Guo Feng blev fysisk udelukket fra værkstedet, fordi hans leder var utilfreds med den selvkritik, han havde skrevet 5 gange.
    Hvad er Mærsks kommentar til dette?
    A.P. Møller-Mærsks containerfabrik i Kina - 'Maersk Container Industri' - har været i søgelyset for kritisabelt arbejdsmiljø og brud på ansattes rettigheder siden april 2009. Information, 31/3, side 6 + 7, http://www.information.dk/264118


Olieskat presser DONGs og Mærsks satsninger
DONG og Mærsk havde på grund af gode skatteforhold planlagt at udvide forretningerne til Storbritannien, men et løft af olieskatten får selskaberne til at tænke sig om en ekstra gang.
Berlingske Business, 1/4 05:00, http://www.business.dk/energi-miljoe/olieskat-presser-dongs-og-maersks-satsninger

Maltesisk skib på grund nær Lolland  
Søværnets Operative Kommando fik torsdag morgen en melding om, at fragtskibet 'KAIE' fra Malta var gået på grund ved byen Bandholm, der ligger i det nordlige Lolland.
Der er ikke fare for olieforurening, og patruljefartøjet 'ROTA' befinder sig ved skibet. I første omgang forsøgte kornskibet 'KAIE' - uden held - selv at komme fri, og der blev senere sendt en slæbebåd til området. Fragtskibet er tilbageholdt i henhold til ”Lov om sikkerhed til søs”, indtil det er undersøgt for eventuelle skader.
Forsvaret.dk, 31/3, 10:56, http://forsvaret.dk/SOK/Nyt%20og%20Presse/nationalt/Pages/

Svære markedsvilkår gav underskud hos Nordic Tankers

Selvom Nordic Tankers oplevede en øget efterspørgsel efter rederiets ydelser, blev balancen på samtlige tankmarkeder yderligere forværret, fordi udbuddet af nye tankskibe voksede hurtigere end efterspørgslen. Summa sumarum: Nordic Tankers kom ud af 2010 med et utilfredsstillende, men dog ventet, underskud på 28 mio. dollar.
Borsen.dk/Ritzau, 31/3, 09:29, http://www.business.dk/transport/nordic-tankers-svaere-markedsvilkaar-gav-ventet-underskud

ComeBack for Sømandstatoveringer
Sømændenes adelsmærke er tilbage for fulde sejl. Det kan man forvisse sig om i denne weekend, når Copenhagen Ink Festival slår dørene op til Nordens største tattoo-festival. Mere end hver 10. dansker har i dag en eller flere tatoveringer, og blandt de 15-25-årige er det hver ottende. Det er, ikke mindst, sømændenes og bodegafolkets tremastere, ankre, redningskranse og bare damer der hitter hos de unge.
"Tusch-Hans" var i 1901, den første tatovør i Nyhavn 17, og forretningen er i dag verdens ældste fungerende tatoveringsbutik.
Information.dk, 30/3, sektion 2, side 3, side http://www.information.dk/264072

Illustrationer fra Tato-Peters værker fra bogen "Nordisk Tatovering" af Jan Nordstrøm, som udkom torsdag - og som gengivet i Information:

Bornholms-tur med rabat
BornholmerFærgen har indgået en aftale med Øresundsbroen og lokale overnatningssteder, der giver mulighed for en billig ferie på Bornholm inden påske.
Har man f.eks BroPas til Øresundsbroen, så får man frem til 17. april 50% rabat på broen, mindst 20% rabat på overnatningsstederne og 50% rabat med færgen til Bornholm, hvis man køber, hvad der svarer til en standardbillet, oplyser rederiet.
Bornholm.nu, 31/3, 11:49, http://bornholm.nu/?Id=35201

Nye forhandlinger i færgekonflikten den 11. april
Der er håb endnu for de færgeruter der er truet af konflikten mellem Søfartens Ledere, Maskinmestrenes Forening og Bilfærgernes Rederiforening. Parterne har nemlig aftalt, at mødes igen i Forligsinstitutionen den 11. april. Hvis parterne ikke når til enighed, vil de varslede arbejdsnedlæggelser træde i kraft fra og med lørdag den. 16 april og ramme påsketrafikken temmelig voldsomt.
Tv2-Bornholm.dk, 31/3, 10:21, http://www.tv2bornholm.dk/moduler/nyheder/news.asp?id=5381331

Åbent hus på Nordatlant-færge i Hirtshals
Den 9. april bliver der lejlighed for, at se færgen 'Norröna', der sejler mellem Danmark, Færøerne og Island. Skibet lægger til kaj ved Fjord Lines terminal i Hirtshals og åbner dørene for et åbent hus.
Nordjyske.dk, 31/3, 14:22, http://nordjyske.dk/artikel/10/5/12/3828999/3/g%E5%20p%E5%20opdagelse%20p%E5%20f%E6rge

Skidt år for bådebyggeri
I 2008 havde Nexø Skibs- og Bådebyggeri et plus på 209.000 kr, men så fint ser regnskabet ikke ud i seneste regnskabsår, hvor et underskud lød på 185.000 kr efter skat.
Netavisen Bornholm.nu, 31/3 07:40, http://bornholm.nu/?Id=35195

Søfart nr. 13 bringer bl.a. følgende artikler: 
I en fregatklasse for sig
Der skrives sømilitær historie i Korsør for tiden – igen. Mens man med eller uden vemodig veneration kan betragte korvetter og Standard Flex’ere fra en svunden tid ligge oplagte og afvente endelig udfasning langs ydermolerne på flådestationen, er der nye tider at finde længere inde i varmen. Her finder man således F 361 »Iver Huitfeldt«. Den første af tre nye fregatter til  Søværnet, der bliver skibe i en klasse helt for sig selv. »Iver Huitfeldt« er indgående portrætteret over seks sider i denne uges Søfart.
 
HH-opgradering i forbedret marked
Scandlines oplever fremgang på Helsingør-Helsingborg-ruten og har netop reintroduceret færgen »Hamlet« med nye og tidssvarende passagerkoncepter. Hele færgens dæk fire, der udelukkende består af passageraptering, er blevet gennemgribende opgraderet med ny indretning. Samtidigt er en restaurant på dæk fem under opførelse, mens færgen er tilbage i drift, og ventes klar til brug op til påsken.
 
Fra Dannebrog til Electio Invest
Efter en periode i partnerskab med Dannebrog Rederi står folkene bag den tidligere investeringsvirksomhed CS & Partners nu igen på egne ben. Det sker under navnet Electio Invest, som er en videreførelse af det tidligere Dannebrog Invest. Den nye ledelse i selskabet har således overtaget Dannebrog Rederis aktiepost, hvorefter virksomheden er flyttet til en ny adresse i Tuborg Havn under det nye navn.
 
Nybygning til Othello Shipping
Partnerne i Unigas-samarbejdet har løftet optionen på yderligere tre nye ethylene-tankskibe fra STX-værftet i Korea. Dermed er i alt seks skibe på 6.800 kbm. i ordre fordelt med to til hver partner. Unigas er et samarbejde mellem de tyske rederier Sloman Neptun og Schulte Group samt chilensk-kontrollerede Othello Shipping. Sidstnævnte varetager kommerciel og teknisk supervisering fra et kontor i København Othello Shippings to nybygninger leveres efter planen i hhv. september 2012 og april 2013. 
 
Tredje nye VLCC’er til Clipper
»Island Splendor« er navnet på den tredje ud af i alt fire VLCC-nybygninger til Clipper fra to forskellige kinesiske værfter. Sidste år blev »Harbour Splendor« på 297.000 t.dv. leveret fra Dalian Shipbuilding, mens »Spring Splendor« på ca. samme størrelse fulgte fra Shanghai Jiangnan-Changxing Shipbuilding i januar i år. Søsterskibet »Island Splendor« er bygget på samme værft, men den fjerde nye VLCC’er til Clipper til gengæld er søster til »Harbour Splendor«. Skibet leveres efter planen fra Dalian Shipbuilding i januar 2012.
 
Falcon-skib start på Carl Bro-serie
Falcon Rederi og ingeniørvirksomheden Grontmij Carl Bro kunne for få uger siden fejre søsætningen af den første nybygning af Seahorse 35-standarddesignet, som Grontmij Carl Bro har udviklet. Det første skib af denne type blev oprindeligt kontraheret af Atlas Shipping og senere overtaget af Falcon Rederi. Rederiet har yderligere et skib af samme type i ordre, mens Grontmij Carl Bro desuden har haft held med at sælge designet til en række andre rederier. I alt er 24 Seahorse 35-enheder nu i ordre på forskellige kinesiske værfter.
 
Lodser protesterer over flytning af tjenestested
De igangværende strukturændringer hos DanPilot har nok engang fået de sorte skyer til at trække sammen over de danske gennemsejlingsfarvande. Danske Lodser mener således, at ordningen med udstikning af nye tjenestesteder vil ramme en lille halv snes lodser urimeligt hårdt, mens DanPilot henholder til, at ændringerne er helt nødvendige af hensyn til den tiltrængte optimering af hele forretningen.
 
Svendborg-rederi på indkøb i Asien
Mandag ventes Rederiet Juniors seneste indkøb hjem til Svendborg. Det drejer sig om en kun godt to år gammel 294 bt og 40 ton pæletræk stor bugserbåd, som skal erstatte ældre tonnage i Svendborg Bugsers flåde. Den nyindkøbte »Hunter« er købt fra det Bahrain-baserede rederi Al Jazeera Shipping, der har opereret bugserbåden i Asien, siden leveringen fra et malaysisk værft i starten af 2008. I forbindelse med omflagningen til DIS skal nyindkøbet gennem en større ombygning.
 
Maersk Line klar med afrikansk specialitet
Maersk Line og A.P. Moller Singapore har taget levering af »Maersk Conakry« - den første i serien af WAFMAX-enheder og nogle af de mest avancerede containerskibe, der så langt har været sendt i fart på verdenshavene. Eller snarere ruten mellem Asien og Vestafrika, som skibene er specielt designet til at betjene. Der er berammet i alt 22 i serien.
 
Bjærgning afblæste skrotning
J.A. Rederiet ved Kim Alfastsen var i sidste uge omkring den nordtyske ø Borkum med bjærgningsfartøjet »Susanne A« og fik i løbet af tirsdagen hevet coasteren »Nordland 1« på dybt vand igen. Skærebrænderne var ellers klar fra et tysk skrotningsfirma, da både den tyske reder og forsikringsselskab havde konkluderet, at »Nordland 1« var et ”total loss” og at skrotning på stedet var eneste mulighed for at få »Nordland 1« væk.

BALTIC DRY INDEX
1.530 (-15) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 31/3, http://www.dryships.com/pages/report.asp



2.900 færre er arbejdsløse
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at - efter en stigning i januar - faldt arbejdsløsheden i februar med 2.900 personer. Det betyder, at der er nu er 163.000 bruttoledige.
Bruttoledigheden består af antallet af ledige samt de personer, der er i aktivering og samtidig står jobklar. Antallet af ledige er nu på det laveste niveau siden maj 2010.
Politiken.dk, 31/3, 10:11, http://politiken.dk/erhverv/ECE1240524/2900-faerre-er-arbejdsloese/

‘Sundhedsledelse’ er den nye trend i erhvervslivet
En analyse fra Dansk Erhverv viser, at 76% af medlemsvirksomhederne har særlige tiltag, der skal fremme medarbejdernes sundhed. Samtidig melder 40% af virksomhederne, at de bruger flere ressourcer på medarbejdersundhed.
Erhvervsbladet.dk, 31/3, 12:54, http://www.erhvervsbladet.dk/ledelse/tre-ud-af-fire-bosser-kraever-sunde-ansatte

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 539,30 DKK
100 Euro = 758,72 DKK
Danske Bank, 1/4, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx

AKTIEKURSER
APM A-aktie: 48.350 (-340)
APM B-aktie: 49.490 (-430)
D/S Norden: 181,50 (-0,50)
DFDS: 446 (+3)
D/S Torm: 30,21 (-0,29)
Mols-Linien: 23,40 (-0,10)
Børsen, 1/4, http://borsen.dk/kurslister/danske_aktier.html

Anja/Barno



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX