Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Oplev Maersks nye metanoldrevne containerskib

Der har været meget omtale af Maersks nye metanoldrevne container ...
DAGEN 13/7
Fre 13/7-2012 09.30

CO-SØFART KALENDER

Kirsten Østergaard - ferie til 23/7
Christian Petersen - ferie til 30/7
Hanne Hansen - ferie til 30/7
Barno Jensen - ferie til 16/7
Susanne Holmblad - ferie til 23/7 

DET SKETE OG SKER OG BLEV SAGT

1875: De første øl fra det nye bryggeri Tuborg - får betegnelsen Rød Tuborg - kommer i handelen.
1880: Bryggeriet Tuborg lancerer en ny øl, Grøn Tuborg, som bliver den mest solgte øl i Danmark.
1925: Første postflyvning til Bornholm.
1985: Udsendelse af ny retskrivningsordbog standses efter hård kritik af stavemåder som "majonæse", "remulade" og "rostbøf".   

Sol op 05:06 sol ned 21:59

PIRATERI

Shipcraft blæste på demonstranter
En større gruppe danskere valgte i dag foran Shipcrafts hovedkvarter i Hørsholm, at vise deres utilfredshed med Shipcrafts nølen i forhold til at få de danske gidsler, Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn, hjem fra Somalia. Udover de mange fremmødte meldte Fagforbundet 3F i går ud, at de også ville møde op og råbe med i protestkoret, der kræver handling fra Shipcraft. Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn har nu været holdt som gidsler i hele 546 dage. Det er mere end tre gange så lang tid som gennemsnittet for de folk, der havner i hænderne på somaliske pirater.
Ekstrabladet.dk 12/7 11:57, http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1790884.ece

SØFART SPECIELT OG EGEN VERDEN


Saudiarabiske rederier fusionerer sig til en fjerdeplads
De to saudiarabiske rederier Bahri og Vela planlægger en fusion på 1,3 milliarder dollars, og bliver dermed det fjerde største tanskibsrederi i verden. Med 77 fartøjer i den nye sammentømrede flåde bestående af 32 VLCC’er, 20 kemikalietankskibe, 5 produkttankskibe, 4 ro/ro-skibe og 16 fartøjer under anlægsfasen vil rederiet Bahri blive den fjerde største ejer af tankskibe i verden. Det danske selskab Knud E. Hansen A/S, der designer og udvikler skibe, har netop tegnet seks nye ro/ro-skibe til det saudiarabiske rederi.
Søfart.dk 12/7 12:35, http://soefart.dk/?art=1320

Mærsk nomineret til fem internationale hæderspriser
Shippingavisen Lloyds List har afsløret de nominerede til en række internationale hæderspriser. Tre underselskaber i A. P. Møller – Mærsk gruppen kæmper om æren i fem kategorier. Vinderne afsløres den 26. september ved en stor ceremoni i London.
Søfart.dk, 12/7 09:36, http://soefart.dk/?art=1317

Rederier skal kunne kigges over skulderen
Faglig sekretær i 3F, Gert Christensen vil gerne have lavet lovgivningen om, så staten kan kigge rederierne i kortene, når der er gidselsager med danske søfolk. "- Vi vil gerne have lavet en lovgivning, hvor man kan sikre den søfarende og hans eller hendes familie, at der reelt sker noget i en gidselsituation. Jeg ved godt, at det er et kompliceret område, men ligesom vi har et finanstilsyn og et banktilsyn, så kunne man lave noget lignende, som kunne kigge virksomhederne tæt i kortene", forklarer Gert Christensen.Rederiet Shipcraft, hvor de seks sømænd er ansat, er blevet kritiseret for ikke at gøre nok i sagen, hvor de seks har været gidsler hos de somaliske pirater i over 17 måneder.
Fyns.dk 12/7, http://www.fyens.dk/article/2117576:AEroe--Fremtiden--Rederier-skal-kunne-kigges-over-skulderen

Mærsk / Malaysisk APM-storhavn i ny rekord og varsler ekspansion
Den Malaysiske storhavn Tanjung Pelepas (PTP) nåede i juni den højeste månedlige containertrafik nogensinde, og havnen er klar til at udvide for at kunne håndtere den næste generation af kæmpe skibe, skriver den norske shippingavis Tradewinds. I hele 2011 håndterede havnen 7,5 mio. teu, hvilket var en fremgang på 15 pct. fra 2010, og ifølge Tradewinds forventer havnen at nå op over 8 mio. teu i år. Havnen planlægger derudover, at investere 1,5 mia. malaysiske ringgit, svarende til 470 mio. dollar, i nye kraner og havneterminaler. 250 mio. ringgit vil blive brugt på nye kraner, mens to nye dokke vil blive konstrueret.
Npinvestor.dk 12/7 08:55, http://npinvestor.dk/nyheder/maersk-malaysisk-apm-storhavn-i-ny-rekord-og-varsler-ekspansion-247915.aspx

Maersk Line har sparet halv milliard på brændstof
Siden 2009 har Maersk Line indført målingsinstrumenter, såkaldte Key Performance Indicators (KPI), ombord på skibene for at måle udviklingen inden for energiforbrug, sikkerhed, daglige driftsomkostninger og samarbejde. Maersk Line, har over tre år sparet 90 mio. dollar - eller 550 mio. kr. på at sejle mere effektivt på de syv have og bruge mindre brændstof. Brændstof udgjorde 26 pct. af Maersk Lines udgifter i 2011 mod 21 pct. året før.
Epn.dk 12/7 12:28, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article4777670.ece

International enighed om fremtidig anvendelse af AIS-symboler til navigationsformål på møde i IMO's underkomité for sejladssikkerhed
Underkomiteen godkendte en standard for anvendelsen af AIS-symboler til navigationsformål. På mødet vandt Danmark støtte til princippet om, at AIS-symboler til navigationsformål bør anvendes med omtanke, da ikke alle skibe kan vise symbolerne, og man ikke bør vise flere elektroniske lag af de samme informationer. Det blev endvidere besluttet at definere AIS-symboler i to kategorier for henholdsvis fysisk afmærkning, såsom en bøje, og virtuel afmærkning, der kun ses elektronisk på visse skibes udstyr. Der var desuden enighed om primært at anvende AIS-symboler til virtuel afmærkning som supplement til navigationsadvarsler i forbindelse med pludseligt opståede farer for skibsfarten. Et andet emne af særlig interesse for dansk skibsfart var godkendelsen af en række omfattende ændringer af rutesystemerne i den hollandske del af Nordsøen gældende fra den 1. august 2013.
Et uddybende referat fra det 58. møde i IMO’s underkomité for sejladssikkerhed kan læses her.
Søfartsstyrelsen.dk 12/7, http://www.sofartsstyrelsen.dk/Nyheder/Sider/InternationalenighedomfremtidiganvendelseafAIS-symbolertilnavigationsform%C3%A5lp%C3%A5m%C3%B8deiIMO%27sunderkomit%C3%A9forsejladssikkerhed.aspx/

Nyt færgeudbud i Fynshav-Bøjden
Trafikstyrelsen har været nødt til at ændre vilkårene for færgedrift på ruten Bøjden-Fynshav. I en udbudsrunde fik styrelsen kun et enkelt, og for dyrt, tilbud. For at lokke flere bydere til er der lempet lidt på kravene til en kommende aftale om færgefart i det fynske.
Tv2.dk 13/7 06:59, http://www.tv2bornholm.dk/?newsID=63587

SØFARTS MEDIER - i det sidste døgn

SHIPPINGWATCH 

Her er opskriften på et maritimt Danmark i verdensklasse
Det maritime Danmark rider på en bølge af politisk interesse, men der skal forskes og udvikles langt mere. Danmark bør arbejde på at blive EU-godkendt som en maritim klynge i verdensklasse, der kan sikre adgang til betydelige EU-midler, hedder det i nyt omfattende idekatalog til Søfartsstyrelsen.

APM Terminals hilser ny Virginia-deadline velkommen
APM Terminals er tilfredse med udvidelsen af deadlinen for bud fra private investorer til at drive Port of Virginia. Det skriver selskabets chef for de amerikanske kontinenter i en kommentar til ShippingWatch.

A2SEA får kontrakt på to jack-ups
Fra foråret 2013 skal A2SEA indsætte to jack-ups til installation af 160 3,56 MW Siemens møller til offshore vindmølleparken Gwynt y Môr.

Pirateri: Nu skal lovgivningen kortlægges
Syddansk Universitet søsætter juridisk forskningsprojekt om væbnede vagter med støtte fra Den Danske Maritime Fond. Lige nu er det særdeles uklart for de implicerede at gennemskue de juridiske rammer, der gælder for beskyttelse af skibe og ansatte.

Ændring i Maersk Line-service rammer havn
‎Maersk Lines beslutning om ikke længere at anløbe den newzealandske havn Timaru er et hårdt slag for den lille havn og omkringliggende samfund. Det skriver newzealandske medier. "Vi flytter ikke lasten, lasten flytter os," siger Julian Bevis, Maersk Line Country Manager.

Kapitalstærk fond bag joint venture med J. Lauritzen
Den norske kapitalfond HitecVision, der netop har etableret et 50/50 joint venture med J. Lauritzen i offshoreindustrien med fokus på en større flåde af hotel- og servicefartøjer, har opkøbt, investeret i og etableret mere end 100 selskaber, trukket sig ud af 70 og børsnoteret syv selskaber.

Lavere tab på shipping i storbank vil trække fokus
Meldinger om faldende nedskrivninger i shippingbranchen kan vise sig at være et positivt tegn for Nordea og Danske Bank. I Nykredit Markets forventer bankanalytiker Mads Thinggaard høje shippingnedskrivninger, når Nordea kommer med
http://shippingwatch.dk/




ARBEJDSMARKEDSNYHEDER

Drukner i ansøgninger til ufaglærte job
En rundspørge til Grundfos, Post Danmark, Arla, Coop, Danish Crown, Danfoss, Lego og 7-Eleven viser, at de ingen problemer har med at få ansøgere til deres ufaglærte job. Post Danmark har endda problemer med for mange ansøgere, når de søger efter postbude eller efter folk til pakkeriet. "Vi har modtaget op til 500 ansøgninger til en enkelt stilling i en ny butik. Selv stillinger med skæve arbejdstider giver mange ansøgninger. Vi fik 200 ansøgninger til en stilling med arbejdstid fra kl. 4.30 til 13", siger Rikke Rye, HR-chef i 7-Eleven.
Dr.dk 12/7, http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2012/07/12/064339.htm



BALTIC DRY INDEX
1.121 (-25) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 12/7, http://www.dryships.com/pages/report.asp

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 37.220 (-380)
APM B-aktie:39.000 (-300)
D/S Norden: 152.20 (+0,10)
Torm: 2.29 (+0,11)
DFDS: 280 (-3)
Mols-Linien: 17.30 (+0,30)
Børsen, 13/7, http://borsen.dk/kurser/danske_aktier/alle_danske_aktier.html

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 627,49 DKK
100 Euro = 756,72 DKK
Danske Bank, 13/7, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#


Mohni Joy



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Oplev Maersks nye metanoldrevne containerskib

Der har været meget omtale af Maersks nye metanoldrevne container ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX