Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...
DAGEN 12/5
Tor 12/5-2011 10.00

Dagen hedder ”Pancratius” efter en frygier som tog til Rom og blev døbt. Da han ikke ville afsværge sin tro blev han halshugget. Det skete under kejser Diocletian i år 304. Hans hoved findes i Laterankirken i Rom.

Ordsprog: På denne dag skal nattergalen helst begynde at synge.

1182: Valdemar den Store dør
1721: Hans Egede forlader Bergen sammen med sin kone og fire børn ombord på skibet ”Håbet”. Målet er at missionere i Grønland.
1810: Eskadre på 4 orlogsbrigger under kaptajn Krieger kæmper mod og fordriver engelsk fregat "Tribune" udfor Mandal i Norge.
1864: Der sluttes en våbentilstand mellem Danmark og Tyskland, men da Danmarks tilbud ikke er acceptabelt genoptages kampene og den 29. juni falder Als. Kampen er umulig og den 20. juli sluttes endelig våbenhvile.
1945: Montgomery kommer til København og hyldes som Danmarks befrier.
1949: Den russiske blokade af Berlin ophæves.
1977: De studerende opgiver en tre uger lang besættelse af landets universiteter.


Sol op 05.07 sol ned 21.06

CO-SØFART KALENDER

John Ibsen – Mumbai
Christian Petersen – 11.00 møde med tillidsrepræsentant


FRA MEDIER

Pirateri
62 milliarder kroner
Så meget vurderer Interpol at de somaliske pirater kostede verdenssamfundet i 2010. Beløbet dækker løsepenge, højere forsikringspræmier og omdirigering af ruter.
Business.dk/ritzau finans, 11/5 15.48, http://www.business.dk/transport/pirater-koster-rederierne-62-milliarder-kroner

Live Piracy Report update
11/5 09.25 UTC psn 18:42N 059:32E ca 220nm syd for Ras al Had (off Somalia)
Pirater i en skiff bevæbnede med RPG's og skydevåben forfulgte og beskød en produkttanker. Kaptajnen slog alarm, foretog undvigemanøvrer og beordrede besætningen i citadellet. Bevæbnede sikkerhedsvagter tog forholdsregler mod piraternes entring og piraterne afbrød angrebet. Besætning og skib i sikkerhed.

10/5 14.25 LT psn 25:17.8N 058:06.8E (off Somalia)
To skiffs nærmede sig et containerskib. Skibet ændrede kurs, øgede hastigheden, slog alarm og besætningen mønstrede i citadellet. Der var fire pirater i hver båd hvor der blev observeret entringsstiger. De to skiffs fulgte skibet i en afstand af 1-3 kabellængder agter. Senere afbrød piraterne angrebet og sejlede væk.

10/5 11.00 UTC psn 17:34N 058:00E ca 235nm øst for Salaleh (off Somalia)
Pirater i to skiffs bevæbnede med RPG's og skydevåben forfulgte og beskød en bulkcarrier. Kaptajnen slog alarm, SSAS aktiveret, hastigheden øget, der blev foretaget undvigemanøvrer og krigsskibe kontaktet. På baggrund af de aggressive manøvrer afbrød piraterne angrebsforsøget. Skib og besætningsmedlemmer i sikkerhed.

ICC Commercial Crime Services, 11/5, http://www.icc-ccs.org/home/piracy-reporting-centre/live-piracy-report

"Guépratte" forhindrede pirater i at sejle ud
Den 22. april observerede det franske krigsskib "Guépratte" en mistænkelig fiskebåd som viste sig at være kapret for et år siden, og nu var under mistanke for at være moderskib for pirater. Skibet havde en skiff på dækket og medbragte RPG's og skydevåben. Skibet er mistænkt for at have deltaget i en række piratangreb og være brugt som supply-skib gennem de seneste måneder. Krigsskibet observerede skibet indtil næste morgen og ved solnedgang forsøgte man ved hjælp af helikopterassistance at standse skibet, som ændrede kurs og sejlede mod Somalia. Der blev affyret advarselsskud men skibet fortsatte. Efter kommunikation mellem piraterne og en somalisk talende tolk, efterlod piraterne skiff'en og fortsatte mod Somalia. Af frygt for gidslerne ombord foretog krigsskibet sig ikke videre.
EUnavfor, 10/5, http://www.eunavfor.eu/2011/05/french-warship-guepratte-disrupts-pirate-action-group/

Estland deltager i EUnavfor
I november 2010 blev Estonia den 26. nation som deltager i piratbekæmpelsen i operation ATALANTA. Det sker ved troppeenheder under uddannelse som har været stationeret på det tyske krigsskib FGS "Hamburg" og senest en seks-måneders aftale med den franske fregat "Nivose".
EUnavfor, 10/5, http://www.eunavfor.eu/2011/05/french-naval-ship-embarks-an-estonian-vessel-protection-detachment/

Spanske fregat "Canarias" afslutter mission
Efter 126 under EU-flaget har den spanske fregat "Canarias" afsluttet sin mission i EUnavfor.
EUnavfor, 9/5, http://www.eunavfor.eu/2011/05/spanish-frigate-canarias-leaves-eu-navfor-after-four-months-of-valuable-contribution/

Trafik gennem Suez-kanalen vokser
På trods af piratfaren syd for Suez-kanalen, er mængden af skibe og gods vokset markant og ligger netop på det højeste niveau i otte måneder. I 1. kvartal af 2011 blev der således fragtet 54,5 millioner tons gods gennem kanalen, hvilket er 7,3% mere end i 1. kvartal 2010. Containere udgjorde 55% af godsmængden, LNG 15%, olietankere 12%, tørlast 7,6% og bilskibe 6,5%. Omkring 8% af den samlede verdenshandel passerer kanalen.
Maritime Danmark, 12/5 07.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10891

Voldsom brand på havnen i Aarhus
Sent onsdag eftermiddag kæmpede 16 brandmænd med en voldsom brand der var brudt gennem taget på en bygning på Fiskerivej. Ingen mennesker er kommet til skade og der er endnu ingen forklaring på årsagen til branden.
Maritime Danmark/stiften.dk, 11/5 18.14, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10890

Spørgsmål til transportministeren om polske lønninger på ruten Rønne-Ystad
Sommerfærgen "Skania" som rederiet Færgen har chartret til sejlads på ruten mellem Rønne og Ystad, har fået Dansk Folkeparti og SF til at stille spørgsmål til transportminister Hans Christian Schmidt, og SF's transportordfører rejser sagen i Folketingets trafikudvalg.
Sømændenes Forbund, 11/5 10.10, http://www.3f.dk/soemaend/Nyheder+3F+Sømændene/Bornholmerbåd+i+politisk+blæst.aspx

Skibsfører chikaneret under navigatørernes konfliktvarsel mod rederiet Færgen
Under konfliktvarslet mod Bilfærgernes Rederiforening oplevede en skibsfører i særlig grad chikane og pression fra rederiet Færgen. Senest er han nu opsagt fra sin stilling. Skibsføreren blev den 5. april kaldt til samtale med rederiets HR-chef Henning Boe, som oplyste at rederiet tog hans opsigelse til efterretning, fordi rederiet ikke tillagde officersforeningernes konfliktvarsel betydning i relation til den individuelle opsigelse, og at rederiet iøvrigt ikke betragtede konfliktvarslet som lovligt, eller anerkendte at skibsførere kunne være omfattet. HR-chefen understregede at skibsføreren aldrig ville komme til at sejle for rederiet mere, på grund af illoyalitet og rederiskadelig virksomhed. Slutteligt fik skibsføreren et tilbud om at bevare jobbet hvis han trak opsigelsen tilbage - hvilket han ikke gjorde. Mindre end en måned senere blev der indgået ny overenskomst og den pågældende skibsfører opsagt.

Søfartens Ledere betragter rederiets handlemåde som utilbørlig, stærkt kritisabel, dårlig opførsel og som bodspådragende organisationsfjendtlig virksomhed. Der er anmodet om fællesmøde i Bilfærgernes Rederiforening.
Søfartens Ledere, 10/5, http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=5d0be7cd-1805-4589-9bf4-dd8ced11a8a5&Module=09a83502-4949-4c1e-be6e-a0b52438340a&Item=02a6c365-1665-4351-9230-0440c1f6a564

Nordsø-aftale har kostet Danmark 76 milliarder kroner
Maersk Oil og de øvrige olieselskaber i Dansk Undergrunds Consortium  har tjent mindst 76 milliarder mere end forventet efter skat i perioden siden 2003, og lige så meget er det danske samfund gået glip af i skatteindtægter. Det viser beregninger som er fremlagt af Enhedslisten. Den store ekstraindtjening skyldes en kraftig undervurdering af prisudviklingen da aftalen blev indgået i 2003. Olieaftalen løber frem til 2042, og derfor kan olieselskaber se frem til mange uventede milliarder hvis prisudviklingen på olien fortsætter. Enhedslisten foreslår en genforhandling af aftalen i 2012 hvor staten indtræder som partner i DUC.

Det bliver imidlertid mere end vanskeligt at ændre på statens skatteprovenue på grund af en kompensationsbestemmelse i 2003-aftalen som siger, at for hver krone staten pålægger olieselskaberne ekstra i skat, skal staten betale en krone retur. Den type aftale kendes ellers kun fra lande som Angola og Kasakhstan.
Information, 12/5, forside

Mærsk og Danmarks Rederiforening giver rundhåndet støtte til De Radikale
De Radikale har valgt at offentliggøre navne og støttebeløb fra donorer som har givet partiet mere end 20.000 kroner i bidrag. Det fremgår at Mærsk og Danmarks Rederiforening er blandt de absolut største donorer, med et bidrag på 225.000 kroner.
Berlingske Tidende, 12/5 08.26, http://www.b.dk/politiko/maersk-giver-kvart-million-til-de-radikale

Mærsk-regnskabet 1. kvartal 2011
Overordnet til kvartalsregnskabet udtaler Nils S. Andersen:
”Vi har haft en god start på året og er meget tilfredse med resultatet. Vores forretningsområder har udviklet sig tilfredsstillende, selvom tankraterne er forblevet lave og containerraterne er faldet gennem perioden. I de seneste 6 måneder har vi foretaget store investeringer i skibe, terminaler, borerigge og oliefelter. Investeringerne afspejler vores fortsatte langsigtede tillid til markederne og ikke mindst vores fortsatte evne til at agere med succes.”

Hovedtal for hele virksomheden første kvartal 2011 (2010) i millioner danske kroner:
Omsætning 79.112 (71.019) = +11%
Profit før skat 15.034 (9.678) = +55%
Profit efter skat 6.353 (3.440) = +85%

Profit de enkelte forretningsområder. USD omregnet med kurs 5,46.
(tallene antages at være profit før skat, men svarer ikke sammentalt til hovedtallene ovenfor. Der kan findes mange flere detaljer om divisionstal på Maritime Danmark/http://www.maritimedanmark.dk/)

Maersk Line: 2.391 (923)
Maersk Oil: 2.796 (2.457)
Maersk Terminal: 759 (622)
Tankers, offshore og andre skibsaktiviteter: 1.163 (628)
Detailforretninger: 1.807 (1.922)
Andre forretningsområder: 1.316 (530)

Udsigter for hele året:
Der forventes fortsat et samlet resultat for 2011 som er mindre end resultatet for 2010.

Den globale efterspørgsel efter container-transport forventes at vokse med 6-8% i 2011. Den globale tilgang af ny tonnage at svare til eller være højere end tilgangen i fragtefterspørgsel, særlig for Asien-Europa ruterne. Det forventes at fragtraterne fortsat vil være under pres i en periode, men vil rette sig i andet halvår, mens øgede bunkers- og timecharter omkostninger fortsat vil påvirke negativt. Samlet forventes Maersk Line-resultatet for 2011 at blive tilfredsstillende, men ringere end 2010-resultatet.

Maersk Oil forventes at få et resultat under 2010-resultatet, på grundlag af udvidelser af eftersøgnings-aktiviteterne, en andel af olie- og gasproduktionen på ca. 120 millioner tønder – hvilket er 13% under 2010-niveau – samt en oliepris på 100 USD pr. tønde.

Udsigterne for terminal-aktiviteter, tankskibe, offshore og andre skibsaktiviteter, forventes at give bedre resultater end i 2010.

De samlede udsigter må tages med store forbehold for generel usikkerhed om udviklingen i den globale økonomi og de globale handelsbetingelser. Olieprisen har været påvirket af politisk uro i Nordafrika og i Mellemøsten, hvilket kan få mærkbar betydning for virksomhedens årsresultat.
Maersk.com, 11/5, http://www.maersk.com/Press/NewsAndPressReleases/Pages/20110511-091912.aspx

Lindø nærmede sig et 0-resultat
Det for længst lukningsdømte skibsværft nærmede sig for første gang i lange tider balance i regnskabet, med et underskud på kun 12 millioner kroner i første kvartal af 2011.
Maritime Danmark/Mærsk, 11/5 10.27, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10880

Klar til nye frasalg
Koncernen er parat til yderligere tilpasninger som skal give koncentration om kerneforretningerne. Således er divisonen for transport af flydende gas, LNG, sat til salg
Borsen.dk, 11/5 08.32, http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/207217/maersk_klar_til_nyt_frasalg.html

Smedegaard: Vi starter ikke priskrig
Topchefen tror at de centrale rater for containere er på vej op, og forsikrer samtidig konkurrenterne at Maersk Line ikke vil starte en eventuel priskrig.
Business.dk, 11/5 11.39, http://www.business.dk/transport/smedegaard-vi-starter-ikke-priskrigen

Uheldet med produktionsplatformen "Gryphon" koster milliarder
Under en voldsom storm i februar mistede platformen forbindelsen til flere ankre. Platformen vil være ude af produktion frem til begyndelsen af 2012 og de samlede tab løber op i milliarder. Platformen står for en tredjedel af Maersk Oils produktion i den britiske del af Nordsøen med en daglig produktion på 14.500 tønder olie, svarende til en omsætning på 8 millioner kroner om dagen.
Maritime Danmark/business.dk, 11/5 07.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10873

Regnskabslæk forfølger Mærsk efter offentliggørelse af kvartalsregnskabet
En professor i jura fra Aarhus Universitet mener Finanstilsynet nu har god grund til at forfølge spørgsmålet om videregivelse af insiderviden til SEB Enskilda fra Mærsk’s IR-chef Henrik Lund i sidste måned. De oplysninger som Henrik Lund angiveligt gav SEB Enskilda matcher nemlig i høj grad indholdet i kvartalsregnskabet som netop er offentliggjort. På baggrund af historien har Finanstilsynet allerede krævet svar på beskyldningerne, men selskabet benægtede enhver mistanke.
Business.dk, 12/5 06.15, http://www.business.dk/transport/sag-om-laek-forfoelger-maersk-efter-regnskab

Hanjin ud af første kvartal med underskud
Det sydkoreanske tørlast- og containerrederi fik et nettounderskud på 97 millioner dollar i første kvartal af 2011 mod et underskud i samme kvartal 2010 på 111 millioner dollar. Rederiet forudser fortsat usikkerhed på både tørlast- og containermarkedet.
Epn.dk/ritzau finans, 12/5 08.20, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2428379.ece

Solid fremgang for Hapag-Lloyd
For andet kvartal i træk kan containerrederiet notere en omsætningsfremgang på 17% og driftsindtjeningen er steget med 93%.
Euroinvestor/ritzau finans, 12/5 08.34, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11705017

Ifølge årsrapport fra Danske Færger blev Mads Kofod afskediget
Ifølge rederiets egen skriftlige årsrapport valgte Mads Kofod ikke selv frivilligt at forlade sin post som adm. direktør for Bornholmstrafikken, som han – og også rederiet – ellers stædigt har fastholdt. At Kofod blev afskediget fremgik også af notat fra Transportministeriet og bekræftes altså nu af rederiets skriftlige årsrapport, hvor man kan læse: ”Som et led i omstruktureringen blev den øverste ledelse og dele af mellemledelsen skiftet ud”.
BornholmsTidende, 11/5,

Tilbud på forlængelse af Ærøfærgerne var for dyrt
De to tvillingfærger "Marstal" og "Ærøskøbing" har været i udbud for forlængelse, men de afgivne tilbud har været for dyre mener rederiet. Derfor sendes forlængelse nu i nyt udbud, men denne gang kun for den ene færge med option på den anden. Budgettet for færgeforlængelserne ligger på 33 millioner kroner.
Maritime Danmark/Fyns Amts Avis, 11/5 15.9, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10888

Radioaktive japanske containere
Myndighederne i Rotterdam har tilbageholdt fem japanske containere efter fødevarekontrollen den 10. maj fandt 19 containere fra Japan med spor fra katastrofen på Fukushima-værket. På de tilbageholdte containere er strålingsværdien over de tilladte grænseværdier. De fem containere bliver nu renset og gentestet før evt. udlevering.
TransportTidende/ritzau, 11/5 15.05, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/radioaktive_japanske_container_i_rotterdam/

Vold ombord på det grøndlandske skoleskib "Tugdlik"
Efter lukning af skibet er det kommet frem at der har været to tiltaler for vold ombord mod eleverne. I det ene tilfælde oplyser en advokat at den pågældende medarbejder er suspenderet, mens der ikke har været grundlag for sigtelse mod den anden medarbejder.
Sermitsiaq, 11/5 15.53, http://sermitsiaq.ag/node/100869

Søsikker nr. 1 2011
Indhold:
* Pirateri presser søfarende* Krisehjælp
* Forberedelse og træning mindsker risikoen for kapring
* "Har man set døden i øjnene, får livet et nyt perspektiv"
* De gode resultater skabes, når skib og kontor taler godt sammen
* Nearmiss er godt sømandsskab
Søfartens Arbejdsmiljøråd, 11/5, http://www.seahealth.dk/nyheder/soesikkernr.1.html

BALTIC DRY INDEX
1.334 (-10) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 11/5, http://www.dryships.com/pages/report.asp



100-115 nye tolder-job
Den aftale regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne har indgået onsdag om genindførelse af toldkontrol ved grænserne, betyder100-115 ekstra fuldtidsstillinger ved grænsen, til en samlet lønudgift på 33-38 millioner kroner.
Avisen.dk, 11/5 15.22, http://avisen.dk/100-nye-job-ved-graensen_146246.aspx?Page=2

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 533,61 DKK
100 Euro = 758,64 DKK
Danske Bank, 12/5, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER

APM A-aktie: 49.760 (+2.000)
APM B-aktie: 51.500 (+2.180)
D/S Norden: 181,90 (+0,10)
DFDS: 433 (+5)
D/S Torm: 31,89 (-0,10)
Mols-Linien: 19,50 (0)
Børsen, 12/5

OleS



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX