Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...
DAGEN 12/12
Man 12/12-2011 10.00

* Fragtskib sunket i Biscayen efter kollision.
* Rederiet Norden er ikke på spring for at købe Torm.
* Omhu som nordmændene med oliepenge kunne have betydet 300 milliarder kroner i oliefond.  Nu har vi klattet pengene til offentligt forbrug og skattelettelser.
* Der er grænser for tisseprøver på arbejdspladsen. 


Dagens navn er "Epimachus" som efter at være blevet tortureret sammen med andre kristne i Aleksandria omkring år 200, blev brændt levende.

1642: Den hollandske opdagelsesrejsende Tasman opdager New Zealand.
1861: Den sidste danske kvinde henrettes. Delinkventen er den 31-årige Ane Cathrine Andersdatter som er dømt for barnedrab. Eksekutionen finder sted på Rødovre mark.
1896: Marconi foretager sin første offentlige demonstration af radioen i London. På samme dato i 1901 udfører Marconi den første transatlantiske radiotransmission.
1897: Tegneserien "Knold og Tot" udkommer første gang i New York.

Sol op 08.31 sol ned 15.35



CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen ikke tilstede



FRA MEDIER

Pirateri
Rederiet Norden advarer om voldsspiral
I et nyhedsbrev skriver Norden at de somaliske pirater er blevet mere desperate efter handelsflådens skibe er blevet bedre til at beskytte sig. Nu flygter de ikke længere ved advarselsskud, men skyder tilbage skriver rederiet.
Sjöfartstidningen, 9/12 15.02, http://sjofartstidningen.se/nyheter/

FOA og Søfartens Ledere
(Søfartens Ledere: omtale af artikel i CO-Søfart, fagblad 6-2011)
SØLE gennemførte en undersøgelse i 2010 der viste at et stort flertal af de kommunalt ansatte navigatører ønskede overenskomstretten overført til SØLE. Sektorformand i FOA, Reiner Burgwald, udtaler nu at SØLE er på strandhugst.

Pernille Sædam fra SØLE mener der i bedste fald er tale om en fejlerindring, når Reiner Burgwald mener et tidligere forsøg på samarbejde hurtigt sluttede, fordi SØLE simpelthen blot ville have overenskomsten overbragt på et fad. Ifølge Pernille Sædam ønskede FOA en decideret grænsedragningsaftale. SØLE kunne imidlertid ikke svigte de medlemmer der ønskede tilhørsforhold til SØLE.

Når navigatører ønsker fællesskab i SØLE, skyldes det de ikke kan finde det maritime fællesskab i FOA. Tilknytningen til FOA's lokalafdelinger gør kun ondt værre, fordi navigatørerne her kun kan mødes med sosu-assistenter og lignende.

Strandhugst? Der er snarere tale om at FOA stavnsbinder de kommunalt ansatte navigatører. SØLE har aldrig forsøgt at overtale navigatørerne til at skifte FOA ud med SØLE, men har tværtimod vanskeligt ved at forklare de pågældende navigatører, at SØLE ikke kan hjælpe dem fagligt.

Reiner Burgwald argumenterer med at FOA har stor kommunal erfaring som baggrund for at varetage navigatørernes interesser. SØLE kender imidlertid udmærket Kommunernes Landsforening og er med i forhandlingsfællesskabet FTF-K.

Et helt kontant problem for FOA's navigatører er, at de er stavnsbundet i pensionsselskabet PenSam, som år efter år klarer sig dårligere end de fleste andre selskaber.
Søfartens Ledere, 9/12 12.55, http://www.soefartensledere.dk/nyheder/2011/12/foa-frustration-over-manglende-medlemsopbakning.aspx
CO-Søfart fagblad nr. 6-2011, http://issuu.com/co-sea/docs/co-s_fart-6-2011-lavopl_st?mode=embed&layout=http%3A%2F%2Fskin.issuu.com%2Fv%2Flight%2Flayout.xml&showFlipBtn=true

Fragtskib sunket i Biscayen
Det irske fragtskib "Florence" på 2.800 DWT kolliderede fredag morgen med produkttankeren "Afrodite" på 53.000 DWT. Kort efter sank "Florence". Mandskabet - syv søfarende fra Rusland, Polen og Ukraine - gik i flåderne og blev kort efter bjærget af det amerikanske containerskib "Ocean Titan". Besætningen er i god behold. Årsagen til kollisionen kendes ikke og der er ingen meldinger om skader på "Afrodite" som har fået lov at fortsætte sin rejse til Lome.
Maritime Danmark/Tradewinds, 9/12 12.45, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12610

Tankskib rev sig løs i Hirtshals
Under stormen fredag rev tankskibet "Skledros of Valetta" sig løs fredag eftermiddag. Tankskibet som er uden besætning blev af flere slæbebåde bugseret til Tværkajen, hvor det fortøjres med ekstra stærke fortøjninger.
Nordjyske.dk, 9/12 18.05, http://www.nordjyske.dk/artikel/10/5/12/4025683/3/tankskib%2Drev%2Dsig%2Dl%F8s

Rederiet Norden
Spekulationer om Torm sparket til hjørne
Topchefen i Norden Carsten Mortensen varsler forsigtig strategi for de kommende år, og dermed synes spekulationerne om rederiets eventuelle interesse i Torm at være dæmpet betydeligt. "Vi skal undgå unødige risici. Vi skal holde krudtet tørt..." skriver topchefen i en leder. Ved køb af Torm ville rederiet risikere at begå samme fejl som Torm begik ved at købe en stor del af OMI, udtaler en analytiker. I stedet kan man forvente at se Norden købe enkelte skibe fra markedets bund.

Analytikeren mener den mest oplagte køber til et gældsnedskrevet Torm, ville være Maersk Tankers.
Business.dk, 9/12 15.06, http://www.business.dk/transport/norden-sparker-torm-spekulationer-til-siden

Norden satser på Brasilien
Rederiet etablerer et nyt kontor i Rio de Janeiro med henblik på økonomisk udvikling i Brasilien. Norient Product Pool (NPP) som åbner kontoret i april 2012, får til huse i samme bygning som Nordens tørlastfolk. NPP har i forvejen to produkttankskibe i timecharter til Petrobas.
Euroinvestor, 9/12 12.22, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11860906

DFDS update 9/12
Bemandingsreduktioner på Kanalen
Stigende oliepriser og hård konkurrence har betydet udhuling af driftsresultaterne ved sejlads på Kanalen. På et møde i Dover 1. december er de engelske fagforeninger blevet informeret om resultatet af en analyse som viser behov for ændringer. Arbejdstiden skal standardiseres og skiftemønstre ændres. Det betyder at en række ombord-stillinger kan nedlægges omfattende Electrical/Technical, 3. Engineer, befarne søfolk og maskinfolk. I alt berøres 31 stillinger. Der vil blive afviklet en grundig høringsproces både med fagforeninger og de berørte i de næste 30 dage.

Kontrol af DFDS House
Tre nationale myndigheder, danske, britiske og svenske maritime myndigheder, vil i fællesskab gennemføre en såkaldt audit af den landbaserede ledelse i DFDS den 15. og 16. december.

Smørsalg til nordmændene
Norskproduceret smør har monopol på salg i Norge. I år har produktionen været alt for lille og det har skabt smør-panik op mod julen med priser op til flere hundrede kroner for en pakke smør. DFDS tilbyder nu tre pakker dansk lurpak-smør for 55 kroner.
DFDS

DFDS klarer sig bedst
Rederiet klarer sig fint gennem krisen og er det rederi der klarer sig bedst på Børsen. Efter et dårligt resultat i 2009 har rederiledelsen fået vendt skuden. Eneste minus er fortsat logistikdivisionen, som opererer dør-til-dør transport og forsyningsorganisation i landene omkring Nordsøen.

Nøglen til forsat succes er bedre kapacitetsudnyttelse af den eksisterende flåde. DFDS har med købet af Norfolkline fået en markant markedsandel på Kanalen, men om det lykkes at få skabt en god og sikker forretning her er fortsat usikkert.
Euroinvestor, 12/12 08.07, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11861520

Containerrater fortsætter med nye bundrekorder
De seneste ugers meldinger om stabilisering på containermarkedet, har ikke standset styrtdykket af raterne på ruterne mellem Asien og Europa. I seneste uge faldt de med 2% og landede på 490 dollar som er ny bundrekord. I alt er raterne på ruten faldet med 19% siden midten af august.
Euroinvestor, 9/12 16.53, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11861196

Evergreen Marine stort omsætningsfald
Det taiwanske rederi som er verdens syvendestørste containerrederi, har haft et voldsomt fald i omsætningen. I november blev der omsat for 44,1 millioner USD svarende til et fald på 19,4% i forhold til samme måned i 2010. Set over hele året er der tale om et fald på 10,6%.
Euroinvestor, 9/12 12.49, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11860928

Supertanker til skrotning
Mitsui OSK har sendt en kun 16 år gammel tanker på 281.559 DWT til ophugning. Det er hidtil yngste dobbeltskrogede supertanker der sendes til skærebrænderne. Skrotprisen var 23 millioner dollar. For tiden sejler en supertanker omkring 15.000 USD hjem om dagen, mens breakeven udgør omkring 34.500 USD.
Maritime Danmark, Tanker Operator, 9/12 16.13, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12612

Banker tvinger Latvian Shipping Company til at sælge skibe
Banker har tvunget rederiet til at finde købere til tre af de ældste tørlastskibe i flåden.
Sjöfartstidningen, 9/12 14.59, http://sjofartstidningen.se/nyheter/

Nybygning til Clipper
Clipper har taget levering af multi-purpose nybygningen "Clipper Newhaven" som nummer tre i en serie på fire 17.000 DWT'ere. Jomfrurejsen går fra Sydkorea til den amerikanske Golfkyst med vindmølletårne.
Maritime Danmark/Clipper, 9/12 11.21, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12608

"Odin Sydfyen" ramt af maskinhaveri
Færgen som sejler mellem Tårs og Spodsbjerg måtte sejle på værft efter maskinhavari, og lørdag formiddag var afgangene aflyst. MF "Spodsbjerg" er rigget til og indsættes som reservefærge.
Folketidende.dk, 10/12 12.31, http://folketidende.dk/tars-ruten-ramt-af-maskinskade

Mærsk har bremset CO2-projekt
Efter projektet om at forcere olieproduktion ved hjælp af CO2 er bremset, står hele olieproduktionen i Nordsøen måske foran en nedjustering. Maersk Oil forklarer at baggrunden er at det har vist sig at blive vanskeligere at skaffe den nødvendige CO2 end forudset. Det var ellers ventet at anvendelse af CO2 til at presse olien op ville forøge produktionen over en årrække.
Børsen, 12/12, side 13

Stort sejlskib sejler "skæve Carlsen" under lav bro
Video:
Maritime Danmark, 9/12 13.49, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12609

COP17 og skibsfarten
Tidligt på konferencen blev det foreslået at skibsfarten skulle blive en væsentlig bidragyder til en grøn fond, men forslaget mødte kraftig modstand fra bl.a. USA, Kina og Indien og faldt til jorden i sidste forhandlingsrunde.
Maritime Danmark/politiken.dk, 11/12 10.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12623

Rederiforeningen skuffet
Vicedirektør Jan Fritz Hansen beklager COP17 ikke kunne enes om en global aftale for søfartens udslip med reduktioner på 5, 10, 15 eller 20%. Der mangler et pejlemærke så søfarten kan forberede sig på den femadrettede udvikling. På COP17 var der forslag om bidrag til en grøn fond pr. skibstransport som blev skudt ned af USA, Kina og Indien. En sådan fond er rederiforeningen modstander af, fordi skibsfarten bør stå mål for sin egen gøren og laden.
Maritime Danmark, 12/12 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12625

Danmarks Rederiforening - nyhedsbrev nr. 12-2011
Indhold:
* Ny formand for Danmarks Rederiforening.
* Dansk skibsfart udpeget til at sejle Danmark igennem krisen.
* Opfordring til en global klimaregulering for skibsfart.
* Skibsfarten må sikre EU's forståelse for branchens udfordringer.
* Administrative byrder, pirateri og arbejdsvilkår i fokus, når Danmark overtager roret i EU.
* Ny rapport om beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark.
* Russisk WRO-medlemsskab til gavn for dansk skibsfart.
* Øget indsats mod piraternes bagmænd.
* Konference om reduktion af NOx og svovl.
Danmarks Rederiforening, http://www.shipowners.dk/public/dokumenter/nyhedsbreve/2011/Nyhedsbrev_December.pdf

Ny generation af borerigge
Mærsk er i færd med at få bygget en ny generation af borerigge, XL Enhanced, til arbejde i barske områder. Riggen kan selv udføre forskellige opgaver ud fra simple borerørdata og behøver ikke joystick-styring. Riggen er en videreudvikling af de to tidligere generationer, Mærsk Innovator og Mærsk Inspirer.

Udover automatiseringsgraden adskiller riggene sig ved at være optimeret når det gælder energiforbrug og der regnes med en CO2-besparelse på mellem 10 og 20 procent.
Ingeniøren, 9/12 14.42, http://ing.dk/artikel/124935-ny-borerig-behoever-ikke-joystick-styring

Nybygningen til Skagen Skipperskole er indviet
Fredag blev nybygningen indviet i hård kuling, der dog ikke dæmpede begejstringen over "Århundredets Skipperskole". Den 45 millioner kroner dyre nybygning er på 2.500 kvadratmeter og har plads til 120 elever. Mandag den 19. december er alle interesserede inviteret til Åbent Hus.
Maritime Danmark, 10/12 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12616

Karstensens Skibsværft
Har leveret nybygning 417 til irsk reder som driver fiskeri efter traditionelt irsk mønster, med makrel og hestemakrel som primær fangst.
Maritime Danmark, 11/12 11.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12624

Frederikshavn Havn skal udvides
Der er nu indgået kontrakt med et rådgivende ingeniørfirma om første fase af en havneudvidelse. Planerne indbefatter nye ydermoler og forøgelse af vanddybden. Når udbudsmaterialet foreligger udbydes opgaverne i EU-licitation. Det er vurderet at den påtænkte havneudvidelse kan betyde en meromsætning op til 600 millioner kroner og skabe 300-400 nye arbejdspladser.
Maritime Danmark/Freerikshavn Havn, 9/12 09.34, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12606

Tættere på uddybning af Elben
Der har været slagsmål om uddybning af Elben i årevis, men nu er tilhængerne af uddybningen kommet et skridt videre. EU har godkendt en uddybning så sejlrenden kan klare skibe med en dybgang op til 14,5 meter. Efter EU-godkendelsen venter Hamburg delstat og erhvervslivet nu på de øvrige involverede delstaters godkendelse.
TransportTidende, 9/12 08.22, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/taettere_pa_en_uddybning_af_elben/

BALTIC DRY INDEX
1922 (+40) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 9/12, http://www.dryships.com/pages/report.asp



Omhu med oliepenge kunne have gjort Danmark til en formuende land
Havde vi vist tilsvarende omhu og sparsommelighed med oliepengene som nordmændene, kunne Danmark i dag have haft en formue på 300 milliarder kroner i verdens tiende største oliefond. I stedet har vi klattet oliepengene væk på skattelettelser og offentligt forbrug siger eksperter.
Ugebrevet A4, 12/12, http://www.ugebreveta4.dk/2011/201150/Mandag/danmark_kunne_have_verdens_tiende_stoerste_oliefond.aspx

Konjunktur og arbejdsmarked uge 49
Indhold:
* Jobomsætningen faldt for 2. kvartal i træk.
* Ledigheden er steget relativt meget i Danmark.
* Lavt, men nogenlunde stabilt antal jobannoncer.
* Højeste antal konkurser og tvangsauktioner siden 2010.
* Relativt få varslede afskedigelser i november 2011.
* Stort og stabilt overskud på handelsbalancen.
Beskæftigelesministeriet, 12/12, http://www.bm.dk/Tal%20og%20tendenser/Konjunktur%20og%20arbejdsmarked/Arkiv/2011/12/Konjunktur%20og%20arbejdsmarked%20uge%2049.aspx

Der er grænser for tisseriet
En murermester havde tvunget en lærling til at tisse i en spand for at tjekke om han var positiv for stoffer. Mesteren vurderede at testen var positiv og fyrede lærlingen. Forud havde mesteren haft møde med lærlingen og hans mor, hvor det var aftalt at lærlingen skulle ophøre med at tage stoffer, og lærlingen havde accepteret at en overtrædelse var fyringsgrund.

Tvistighedsnævnet har tildelt lærlingen 30.000 kroner i erstatning med den begrundelse, at testen var usikker. Hvis en test er positiv skal den efterfølges af en analyse, fordi andre stoffer kan forårsage indikationen.

Dansk Byggeri og 3F har nu indgået en aftale om spilleregler i forbindelse med mistanke om at ansatte er påvirket af stoffer.
3F-nyheder, 9/12 12.09, http://forsiden.3f.dk/article/20111209/NYHEDER/312079969/2140/NYHEDER

Flere på passiv kontanthjælp
Antallet af passive kontanthjælpsmodtagere var i september i år 14% højere til sammenligning med september 2010. Det er en stigning på 11.400 personer til 93.100. Siden september 2008 er antallet af passive kontanthjælpsmodtagere steget med 42%.
Danmarks Statistik, 9/12, http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2011/NR589.pdf

Postbude får efterbetalt 670.000 kroner
Post Danmark opdagede selv en fejl, hvorefter 31 postbude har fået for lidt i løn for lørdagsarbejde der skulle honoreres som overarbejde. Hverken postarbejderne eller deres tillidsrepræsentanter opdagede fejlen. For de 31 drejer det sig om beløb fra 500 kroner op til 84.000 til den enkelte. Gennemsnitligt er der tale om 22.000 kroner i underbetaling. Post Danmark beklager og retter.
3F-nyheder, 9/12 11.06, http://forsiden.3f.dk/article/20111209/NYHEDER/111209920/2140/NYHEDER

Arbejdsretten
Sag nr. AR2009.0498
Fag og Arbejde, Fagligt Fælles Forbund, Socialpædagogernes Landsforening og Dansk Metal mod Kommunernes Landsforening.
12/12, http://www.arbejdsretten.dk/generelt.aspx

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 570,79 DKK
100 Euro = 756,51 DKK
Danske Bank, 12/12, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER

APM A-aktie: 35.000 (-460)
APM B-aktie: 36.800 (-460)
D/S Norden: 139,80 (-5)
DFDS: 379,50 (-0,50)
D/S Torm: 4,31 (-0,11)
Mols-Linien: 16,50 (0)
Børsen, 9/12

OleS



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX