Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...
DAGEN 11/10
Tir 11/10-2011 10.00

* Italiensk skib med 23 ombord kapret
* Sikkerheden ikke i orden Maersk Supply
* Russisk forskningsskib driver rundt i Nordsøen efter brandskader
* Russisk kaptajn kan få bøde for sen orientering om grundstødning
* Grønland mangler effektivt kommunikationsudstyr til søredning
* FOA kræver jobgaranti
* Bankdirektører klæber til posten



Dagen hedder "Probus", oprindelse ukendt.           

1634: Natten mellem den 11. og den 12. oktober rammes kysten fra Elben til Ribe af en voldsom stormflod, hvorunder 8000 mennesker omkommer. Størstedelen af den frisiske ø Nordstrand forsvinder i havet.
1811: Den første dampdrevne færge, the Juliana, begynder at sejle mellem New York City og Hoboken, New Jersey.
1899: Krigen mellem Det Britiske Imperium og boerrepublikkerne Transvaal og Oranje Fristaden bryder ud. Striden står mellem to hvide folkeslag om herredømmet i Sydafrika.
1939: Albert Einstein informerer præsident Franklin Roosevelt om muligheden af at lave en atombombe.
1945: Danmark genindfører dødsstraffen for landsforræderi med tilbagevirkende kraft.
1968: Den første Olsen-banden-film har premiere.
1982: Efter 437 år på havets bund hæves resterne af Henry d. VIII's flagskib "Mary Rose"., som sank i 1545 nær Portsmouth.
1987: 200.000 deltager i bøssemarch i Washington.
1988: Kvindelige studenter får adgang til Magdelene College, Cambridge efter 446 år udelukkende med mandlige studerende.
1999: Superfoss sælges til den amerikanske Ashland-koncern for 6,6 milliarder kroner.

Sol op 07.33 sol ned 18.19



CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen - morgenmøde Dansk Metal, senere møde med APMM
John Ibsen - morgenmøde Dansk Metal
Ole Strandberg - arbejder hjemme



FRA MEDIER

Pirateri
Italiensk skib kapret
Mandag morgen angreb 5 pirater det italienske skib "Montecristo" omkring tusind kilometer fra den somaliske kyst. Kaptajnen nåede at slå alarm før kapringen var en realitet. Besætningen består af 7 italienere, 10 ukrainere og 6 indere. EU's anti pirat mission har oplyst, at både flådefartøjer og fly sættes ind for at lokalisere det kaprede skib.
Fyens.dk/ritzau, 10/10 19.23, http://www.fyens.dk/article/1946265:Business-Fyn--Somaliske-pirater-kaprer-italiensk-skib

Ni pirater i to hurtiggående speedbåde angreb det italienske supramax-skib mandag morgen 612 sømil fra den somaliske kyst. Besætningen observerede at piraterne var udstyrede med raketstyrede granatkastere, slog alarm og søgte sikkerhed i citadellet, mens ubevæbnede vagter forsøgte at hindre kapringen. Der har ikke været kontakt med besætning eller vagter efter kapringen.
Maritime Danmark/Somalia Report, 11/10 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12073

Grundstødte containerskib ved New Zealand evakueres i høj sø
Containerskibet "Rena" som stødte på et rev sidste onsdag ud for New Zealand og siden har lækket olie, har sendt mayday efter midnat for at sikre at besætningen kan blive evakueret. Flere skibe fra søværnet assisterer. Der er indtil videre lækket mellem 120 og 350 tons olie og myndighederne frygter en katastrofe hvis skibet brækker midt over med 1.700 tons olie i tankene. Områder i en bugt tæt ved med store kolonier af hvaler, delfiner, sæler og pingviner er allerede svinet til.
Jyllandsposten/ritzau, 11/10 06.20, http://jp.dk/udland/article2573721.ece

Sag om Sømandsloven i Højesteret blev henvist til faglig voldgift.
I en sag om fortolkning af Sømandslovens §16 vedrørende rederiets ret til afsked ved sygdom, havde Sømændenes Forbund tidligere tabt sagen mod Rederiforeningen af 2010 ved Sø- og Handelsretten. Dommen  blev anket til Højesteret som udskilte spørgsmålet om domstolenes kompetence til særskilt afgørelse.

Højesteret fandt at spørgsmålet omhandlede fortolkning af parternes overenskomst som skal indbringes for faglig voldgift, medmindre det godtgøres at den faglige organisation ikke agter at iværksætte fagretslig behandling. Det kan ikke antages at der gives den fagretslige organisation frit valg mellem faglig voldgift eller domstole, og det fandtes godtgjort at forbundet førte sagen på vegne af medlemmet ved domstolene, fordi organisationen betalte for medlemmets sagsførelse.

Højesteret ophævede konsekvensmæssigt Sø- og Handelsrettens afgørelse og afviste sagen fra de almindelige domstole.
Højesterets dom af 23/8, http://www.domstol.dk/hojesteret/nyheder/Afgorelser/Pages/Sagomfortolkningafoverenskomstafvistfradealmindeligedomstole.aspx
Omtale Danmarks Rederiforenings nyhedsbrev 7/10, http://www.shipowners.dk/public/dokumenter/nyhedsbreve/2011/Nyhedsbrev_Oktober.pdf
Omtale Maritime Danmark, 10/10 11.17, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12068

Maersk Supply
At sikkerhed og vedligehold ikke er i orden, går direkte ud over rederiets søfolk. Statistikkerne viser få ulykker, men rederiets skibe har de seneste måneder været ramt af alvorlige ulykker. I august blev der registreret syv ulykker og i maj førte en tragisk ulykke på "Maersk Shipper" til en dødsulykke i maskinrummet, da et besætningsmedlem åbnede et smøreoliefilter under tryk. Olien sprøjtede ud i rummet og antændtes af de varme maskindele.

Adm. direktør Carsten Plougmann oplyser at der nu er iværksat nye initiativer til brandsikring af skibene og at rederiet tager sikkerhed yderst alvorligt. Direktøren noterer også at af de syv ulykker i august var de fem begrænsede ulykker. Kunderne har stor fokus på sikkerheden og det er helt normalt at rederiet tjekkes før der indgås en kontrakt.
Business.dk, 11/10 05.00, http://www.business.dk/transport/maersk-supply-ramt-af-flere-ulykker

Mærsk
Mærsk overvejer at droppe nyt obligationssalg
Året har været udfordrende og appetitten blandt investorerne er ikke særlig stor udtaler finansdirektør Jan Bjørn Kjærvik. Samtidig har rederiet ikke særlig brug for refinansiering eller funding. Mærsk solgte senest obligationer i november 2010 for ca. 3,7 milliarder kroner.
Business.dk/ritzau finans, 10/10 13.03, http://www.business.dk/transport/maersk-genovervejer-obligationssalg

En virksomhedsobligationsanalytiker fra Jyske Bank, Marin Bo Hansen, mener markedsuroen blot er en af forklaringerne på at Mærsk dropper det annoncerede salg for 7 milliarder kroner. Hertil skal lægges at Mærsk mangler kreditvurdering fra to store selskaber, hvilket vil forhindre mange i at deltage i købet.
Borsen.dk, 10/10 19.47, http://borsen.dk/nyheder/transport/artikel/1/217047/maersk_ramt_af_manglende_kreditvurdering.html

Maersk Oil skruer op for oliehanerne
Adm. direktør Jacob Thomasen mener selskabet kan nå det opjusterede produktionsmål allerede i 2016 om en daglig produktion på 400.000 tønder olie. I de kommende år planlægges investeringer for et par milliarder dollar årligt i eksisterende felter, ligesom der planlægges at investere en milliard dollar i efterforskning og opkøb.
Business.dk/ritzau finans, 10/10 12.39, http://www.business.dk/energi-miljoe/maersk-skruer-op-for-oliehanen

Containerrederierne er selv skyld i problemerne
Vurderer analysehuset Drewry, som i sin seneste analyse mener at lave rater og underskud er rederiernes egen skyld. "For stor kapacitet på de vigtigste ruter og dårlig disciplin i branchen betyder, at flere rederier ikke vil kunne dække deres udgifter og mange vil endnu engang tabe penge".
Euroinvestor, 10/10 13.03, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11811481

Der er bestilt skibe for 57 milliarder dollar til levering over fire år
Maersk Line er det rederi som har mest tonnage i ordre efter bestilling af 20 gigantiske Triple-E skibe. Totalt vurderes ordrebogen at være på 6,5 milliarder dollar. Nummer to på listen er Neptune Orient Line med 32 skibe i ordre til en værdi af 4 milliarder dollar, og derefter kommer taiwanesiske Evergreen med en ordrebog til ca. 3 milliarder dollar.
Euroinvestor/Alphaliner, 11/10 07.38, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11811978

Russisk forskningsskib driver rundt i Nordsøen
Det brandskadede skib driver rundt 10 sømil fra den norske Draugenplatform ude af stand til at manøvrere. Forskningsskibet som har en besætning på 30 mand blev søndag aften ramt af en brand som umuliggjorde navigering. En slæbebåd som blev sendt til positionen fik en trosse ombord, men trossen sprang da slæbebåden forsøgte at bugsere skibet mod land. En ny slæbebåd er på vej og mandskabet på platformen er varslet om situationen og rede til at evakuere.
Maritime Danmark/Ekstrabladet, 10/10 14.59, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12072

Russisk kaptajn kan få bøde på 10.000 kroner
Kaptajnen fra fragtskibet "Volgobalt 244" som torsdag grundstødte ved Aggersundbroen, kan imødese en bøde på 10.000 for at være for længe om at melde grundstødningen til myndighederne.
Maritime Danmark/nordjyske.dk, 10/10 10.23, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12067

Grønland mangler effektivt kommunikationsudstyr til søredning
Danmark sparer og vil ikke tilgodese Grønland med det nødvendige kommunikationsudstyr. På Arktisk Råds møde i maj indgik de syv arktiske stater aftale om eftersøgning og redning i Arktis, men Grønland halter efter med det nødvendige kommunikationsudstyr. Så længe IMO's GMDSS-system ikke implementeres på kystradiostationerne i Grønland, er der lange udsigter til forbedringer. Det er Danmark, der er ansvarlig for det maritime ansvarsområde, og det går kun den forkerte vej med kommunikationssystemerne for søfarten, vurderes det på Grønland, hvor forskelligt sendeudstyr og flere kystradiostationer samtidig er slukket og omlagt.
Sermitsiaq, 10/10 14.35, http://sermitsiaq.ag/node/109583.

Søværnet sprænger bomber
Da søværnet choktestede Danmarks nye krigsskib "Iver Huitfeldt", var Ingeniøren.dk med og har lagt film ud på hjemmesiden.
Ingeniøren.dk, 10/10 10.26, http://ing.dk/artikel/122951-soevaernet-spraenger-bomber-ved-danmarks-nye-krigsskib

Søulykkesrapport
Opklaringsenheden har udarbejdet søulykkesrapport om forliset af fiskefartøjet "Tucana, HG 280". Fiskefartøjet observerede vandindtrængen under fiskeri 30 sømil NV for Hirtshals. Lænsning var uden tilstrækkelig virkning, og der blev udsendt nødsignal og redningsaktion iværksat.  Omkring en halv time senere blev besætningen på 4 mand reddet af et fiskefartøj som opholdt sig i nærheden.

Den Maritime Havarikommission har ingen anbefalinger i forbindelse med forliset. Opklaringsenheden konstaterer, at det var en uidentificeret lækage, der medførte, at skibets maskinrum blev fyldt med søvand.
Søfartsstyrelsen, 10/10, http://www.soefartsstyrelsen.dk/Nyheder/Sider/SøulykkesrapportomforlisaffiskefartøjetTucana.aspx

ESPO News
Indeholder bl.a.:
* ESPO opfordrer til harmonisering af havnes toldprocedurer.
* Short sea projektet Blue Belt mangler toldernes deltagelse.
* Tunge lastbiler skal betale for udgifterne til luft- og støjforurening.
* Europa-Parlamentet har behandlet hvidbog om EU's transportstrategi.
* Manglende europæisk momsharmonisering står i vejen for det indre marked.
* ESPO introducerer det første resultat af "Grøn Guide" på GreenPort konference.
* Voksende interesse for EcoPorts værktøjskasse.
* PPRISM projektet lægger op til et permanent havne benchmark i EU.
Danske Havne, 10/10, http://www.danskehavne.dk/dk/Menu/Nyheder/Nyheder/ESPO+News+17.26+-+September+2011

BALTIC DRY INDEX
2.032 (+32) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 10/10, http://www.dryships.com/pages/report.asp

 

FOA kræver jobgaranti
FOA efterlyser tryghedsreform i forbindelse med kommende trepartsforhandlinger, og kræver f.eks. at en offentlig ansat sygeplejerske som fyres et sted, skal have krav på næste ledige stilling et andet sted. Når der imødeses omfattende fyringer i det offentlige må man sikre at de afskedigede behandles anstændigt siger Dennis Kristensen til dagbladet Information. FOA er organisation for mere end 200.000 offentligt ansatte.

FTF som er hovedorganisation for de fleste offentligt ansatte,  frygter at jobgaranti går ud over fleksibiliteten på arbejdsmarkedet, men mener alligevel det giver mening at forhandle sig til mere tryghedsskabende ordninger.

Formanden for løn- og personaleudvalget i Kommunernes Landsforening er ikke begejstret. Mere tryghed gør det dyrere at afskedige, og jo dyrere det bliver desto flere skal afskediges.
Epn.dk/Information, 11/10 07.01, http://epn.dk/samfund/arbmarked/article2573744.ece

Banksektoren er lukket og direktørerne klæber til jobbet
Mens kun hver tredje direktør i alle andre erhvervssektorer har beholdt jobbet under de seneste års krise, sidder mere end hver anden bankdirektør stadig på posten. Nye tal viser at de fleste bankdirektører bevarer jobbet på trods af stormvejret i finanssektoren. Bankdirekørerne har forholdsvis stor magt og de har formået at stække aktionærernes indflydelse ved begrænsninger på ejerskab og stemmeret. Problemer i en bank er et større problem for bestyrelsen end for direktøren.
Ugebrevet A4, 11/10, http://www.ugebreveta4.dk/2011/201141/Tirsdag/bankdirektoerer_klistrer_til_jobbet.aspx

Konjunktur og arbejdsmarked uge 40
Indhold:
* Ledigheden har været stigende de seneste 4 måneder.
* Langtidsledigheden ser ud til at have toppet.
* Stort set uændret beskæftigelse.
* Stigning i antal af personer på overførselsindkomst.
* Befolkningen forventer højere ledighed om et år.
* De 25-29 årige har den højeste ledighed.
* Danmark har den 8. laveste ledighed i EU27.
Beskæftigelsesministeriet, 10/10, http://www.bm.dk/Tal%20og%20tendenser/Konjunktur%20og%20arbejdsmarked/Arkiv/2011/10/Konjunktur%20og%20arbejdsmarked%20uge%2040.aspx

Forbruger- og nettoprisindeks
Det samlede forbrugerprisindeks steg i september 2,5% i forhold til samme måned sidste år. Måneden før var den tilsvarende årlige stigning på 2,6%. Det er fjerde måned i træk at årsstigningen falder. Det seneste år er priserne steget mest inden for uddannelse, som er steget med 4,2%.
Danmarks Statistik, 10/10, http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2011/NR479.pdf

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 562,65 DKK
100 Euro = 757,37 DKK
Danske Bank, 11/10, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER

APM A-aktie: 32.100 (+540)
APM B-aktie: 33.820 (+440)
D/S Norden: 154,40 (+3)
DFDS: 367 (-2)
D/S Torm: 6,26 (+0,12)
Mols-Linien: 11,90 (-2,50)
Børsen, 11/10

OleS



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX