Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Oplev Maersks nye metanoldrevne containerskib

Der har været meget omtale af Maersks nye metanoldrevne container ...
DAGEN 1/10
Man 1/10-2012 09.35

CO-SØFART KALENDER

John Ibsen - Arbejder hjemme derefter kl. 12.00 - 16.00 møde i Dansk forening for arbejdsret
Christian Petersen - forældreorlov til og med mandag 15. oktober

Jens Fage-Pedersen - kl. 11.00 - 13.00 Møde i sømandsforeningen af 1856 derefter møde i DSUK
Henrik medsejlads med Pearl

DET SKETE OG SKER OG BLEV SAGT

1806: I København finder Danmarks første ballonopstigning sted.
1880: Fremstilling af elektriske pærer påbegyndes i "The Edison Lamp Works" i New Jersey.
1943: Aktion mod de danske jøder bliver en fiasko, da tyske embedsmænd forinden har advaret ledende danskere.
1971: Disney World, verdens største forlystelsespark, åbner i Florida.
1974: Watergate retssagen indledes. John Erlichman, H.R. Haldeman og John Mitchell findes skyldige ved domsafsigelsen det følgende år.
1986: I EF's bygning i Bruxelles afholdes kongres for prostituerede fra hele verden for at diskutere AIDS, narko og overgreb fra kunder.
1987: Fredsaktivister demonstrerer på Langelinie mod to besøgende amerikanske krigsskibe, fordi USA ikke vil garantere, at der ikke er atomvåben om bord.
2003: Spiritusafgiften nedsættes. Eksempelvis falder prisen på en flaske Smirnoff-vodka fra 165 til 120 kr.

Sol op 07:06 sol ned 19:08

PIRATERI
 

Live Piracy Report
231-12
2012/09/29: 1930 LT: Positions: Belawan Anchorage, Indonesien.
Tre pirater bevæbnet med knive bordede et forankret kemikalietankskib. De fastholdte den ombordværende A / B med kniv, bandt ham og stjal skibets stores. D / O slog alarm da piraterne blev opdaget og besætningsmedlemmerne mønstrede. Da piraterne så besætningen flygtede de i deres fiskerbåd med de stjålne skibsstores. Portkontrollen blev underrettet.

230-12
2012/09/16: 0200 LT: Positions: 06:02 S - 106:55 E, Jakarta Anchorage, Indonesien.
Mens et containerskib lå ved anker, bordede seks pirater i en uoplyst båd skibet med en krog fastgjort ved et reb. De brød ind i og stjal udstyr og skibsstores. Alarmen blev rejst og besætningen mønstrede. Piraterne flygtede i deres båd med de stjålne genstande.

229-12
2012/08/17: 0310 LT: Positions: 01:06.4 N - 104:10.5 E, Around 1,3 nM Off Kabil Port, Batam, Indonesien.
Under sikkerhedsmæssige runder i opholdsrummene, bemærkedes én person på hoveddækket. Vagthavende officer rejste alarmen, hvilket fik piraterne til at flygte i en lille træ båd. Besætningen mønstrede og lavede en ransagning i hele skibet. Under ransagningen opdagede man at der var blevet stjålet skibsstores.
Icc-ccs.org, http://www.icc-ccs.org/piracy-reporting-centre/live-piracy-report

SØFARTS MEDIER - i det sidste døgn

Tvang mand til at hoppe fra Finlandsfærge
En 28-årig mand blev anholdt, efter han tvang en anden til at hoppe ud fra rælingen på færge mellem Sverige og Finland. Et fald på 27 meter. Offeret blev tvunget til at hoppe fra Viking Lines’ færge ’Cinderella’, efter færgen havde lagt til kaj i Stockholm ved 16-tiden søndag. Ifølge svensk politi havde den mistænkte krævet penge af offeret, som havde afvist gerningsmanden. Derefter tvang den 28-årige tilsyneladende sit yngre offer til at hoppe over rælingen. Efter at have ramt vandet havde den yngre mand fundet en stige bag på færgen og har formået at komme op igen. Offeret blev kørt til undersøgelse på skadestuen, men er sluppet uden alvorlige skader. Svensk politi betegner hændelsen som et drabsforsøg.
Information.dk, 30/09, 23:27, http://www.information.dk/telegram/312511

Betinget straf til plakatfuld norsk kaptajn
Retten i Aalborg idømte torsdag en nu 55-årig norsk skibsfører 30 dages betinget fængsel og krav om, at han gennemgår behandling for sit alkoholproblem. Samtidig må han ikke have kommandoen over et skib i det kommende år. Rederiet, der ejer den 70 meter lange coaster, som den norske kaptajn førte i beruset tilstand blev idømt en bøde på 40.000 kroner, fordi de var ansvarlig for, at broen er forsvarligt bemandet. Den norske kaptajn havde en promille på 1,99 da blodprøven blev taget tre timer efter han var blevet 'vækket' på broen af fragtskibet, der havde kurs mod en grundstødning på Sjællands vestkyst. Søværnet Operative Kommando forsøgte forgæves at alarmere kaptajnen på radio. Derfor sendte man en redningshelikopter ud til fragtskibet. Men heller ikke det vækkede den sovende kaptajn. Selv da SOK fik et af Flyvevåbnets F-16 jagere til at flyve over skibet i lav højde var der reaktion. Det lykkedes i sidste øjeblik for besætningen på redningshelikopteren at få vækket skibets styrmand, der fik hold på det førerløse fartøj.
Transporttidende.com, 28/09, 11:01, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/betinget_straf_til_plakatfuld_norsk_kaptajn/

Fulde søfolk er ofte skyld i skibsulykker
Hver anden gang et stort handelsskib støder på grund i de danske farevande, sidder der fulde eller trætte søfolk bag roret. Og synderne er ofte russiske søfolk. Mindst 72 gange de sidste 15 år har druk eller træthed hos de ansvarlige søfolk været årsag til en grundstødning, kollision eller potentiel alvorlig ulykke med et stort handelsskib i Storebælt, Kattegat eller Øresund. Alkohol var involveret i 51 af de 72 tilfælde, viser en gennemgang af danske og svenske havarirapporter samt statistik fra Søfartsstyrelsen. Ud af 33 sager med alvorlige grundstødninger siden 1997, som den danske havarikommission har undersøgt, har alkoholindtag eller træthed været afgørende i 15.
Tv2east.dk, 30/09, 20:16, http://www.tv2east.dk/artikler/fulde-soefolk-er-ofte-skyld-i-skibsulykker

Efterskole tiltales efter Præstø-ulykken
Anklagemyndigheden rejser tiltale mod Lundby Efterskole og skolens forstander efter kæntringsulykke. Ulykken skete i februar sidste år, da 13 elever og to lærere fra Lundby Efterskole i hårdt vejr sejlede ud i en dragebåd på Præstø Fjord ved det sydøstlige Sjælland. Båden kæntrede og en lærer mistede livet, mens syv elever blev lagt i kunstigt koma efter den store redningsaktion. Seks fik alvorlige hjerneskader. Flere af de involverede elever døjer stadig med skader efter ulykken. Forstander Truels Truelsen og en kvindelig lærer blev efter ulykken afhørt af politiet som sigtede. Nu lyder tiltalen mod forstanderen og Den Selvejende Institution Lundby Efterskole på uagtsomt manddrab og uagtsom, betydelig legemsbeskadigelse. Der er også rejst tiltale efter sølovgivningen for "forvoldelse af søulykke og sejlads i strid med godt sømandskab" samt "undladelse af at sikre, at menneskeliv på søen er betryggende sikret."
Det er endnu ikke fastlagt, hvornår straffesagen, ved Retten i Nykøbing Falster, skal behandles.
Jyllands-posten.dk, 01/10, 08:06, http://jyllands-posten.dk/indland/article4857685.ece

Mærsk-chef klar til at forvandle koncernen
Situationen i A.P. Møller-Mærsks containerforretning, Maersk Line, er for ustabil til at tænke langsigtet. Derfor er koncernens adm. direktør, Nils Smedegaard Andersen, klar til at skifte fokus, så andre forretninger kommer mere frem i rampelyset. Næsten alle investeringer vil i de kommende år blive i mere stabile forretninger som Maersk Oil, APM Terminals og Maersk Drilling. - Om fem år står vi med en virksomhed, hvor Maersk Line er meget mindre andelsmæssigt. Ikke fordi den skal skrumpe, men fordi de andre vokser mere, og formentlig har vi 50 procent af vores omsætning inden for havne, olie og boreaktiviteter. Det er en kæmpe ambition inden for de næste fem-syv år at levere en virksomhed med fire virkeligt stærke ben, siger Nils Smedegaard Andersen til Jyllands-Posten
Stiften.dk, 01/10, 01:36, http://stiften.dk/erhverv/maersk-chef-klar-til-at-forvandle-koncernen 

Blue Water Shippings grundlægger træder tilbage
Grundlægger og adm. direktør Kurt Skov træder tilbage efter 40 år ved roret i Blue Water Shipping. Blue Water Shipping har under Skovs ledelse udviklet sig til en international virksomhed indenfor transport og shipping med en årlig omsætning på over 3 milliarder kroner. 65-årige Kurt Skov vil nu koncentrere sig om rollen som bestyrelsesformand for selskabet, mens den Kim Hedegaard Sørensen overtager direktørstolen. 46-årige Kim Hedegaard Sørensen har en lang karriere i transport- og shippingbranchen med sig – senest kommer han fra en stilling som CEO hos TransAtlantic Industrial Shipping, hvor han tiltrådte tidligere på året. Før det har han været ansat i en række ledende stillinger hos A.P. Møller/Maersk-koncernen i 17 år.
Tv2syd.dk, 28/09, 15:08, http://www.tvsyd.dk/artikel/169263:Blue-Water-Shippings-grundlaegger-traeder-tilbage?rss

Blokade mod krydstogtskibe i Venedig
Tre store krydstogtskibe måtte forleden forsinke afgangen fra Venedig på grund af, at miljøaktivister var roet ud og blokerede i sejlrenden for udsejlingen fra San Marco bassinet. Det gik denne gang ud over ’Costa Fascinosa’, ’MSC Opera’ og ’MSC Musica’. Efter nogen tid opgave de små både, og cruiseskibene gled væk fra kanalbyen. Allerede i marts vedtog byrådet, at store skibe på over 40.000 tons ikke måtte sejle ind tæt på Doge Paladset. Men det påbud træder ikke i kraft, før der er et alternativ. Modstanden vokser fra dag til dag, og da MSC satte det hidtil største skib ind på Adriaterhavet med udgangspunkt fra Venedig, blev det mødt af store skilte med ”No Grandi Navi” – ingen store skibe. Miljøgrupper nærer bekymring, mens havnen opkræver omkring 300.000 kr. pr. anløb for de større skibe.
Takeoff.dk, 28/09, 06:43, http://www.takeoff.dk/news/23763

SHIPPINGWATCH 

Nordsøfonden tror på fordobling af olie-udvinding
Den nye partner i DUC, den statslige Nordsøfond, tror på, at der realistisk set kan udvindes lige så meget olie i Nordsøen som hidtil med investeringer i nye teknologier.

Det nye Mærsk sigter mod olie og havne
Containerrederiet Maersk Line vil fortsat være en faktor i A.P. Møller - Mærsk, men tiden, da koncernen mest var et rederi, rinder ud.

Nils Smedegaard: Maersk Line fylder meget mindre om fem år
A.P. Møller - Mærsk ændrer kurs, og fremover kommer rederiforretningen til at spille en mindre rolle i den samlede koncern. "Om fem år står vi med en virksomhed, hvor Maersk Line er meget mindre andelsmæssigt," siger CEO Nils Smedegaard Andersen i et interview med Jyllands-Posten.

Maritime konkurrenter går sammen om studiekoncept
‎I et treårigt studiejob skal ingeniørstuderende kunne rotere mellem medarbejder-konkurrerende virksomheder i den maritime branche. Det skriver ingenioren.dk.

Maersk Line hæver rater markant på Asien til Europa
Maersk Line vil hæve raterne fra Asien til Europa fra 1. november.

DFDS: Svensk havnekonflikt er i gang
Konflikten i svenske havne er gået i gang, skriver DFDS i selskabets ugentlige nyhedsbrev. Det har endnu ikke haft stor effekt på DFDS' drift, men det kan skabe forstyrrelser i løbet af weekenden.

Transatlantic-direktør bliver CEO i Blue Water Shipping
Kim Hedegaard Sørensen tager over efter grundlægger og adm. direktør i Blue Water Shipping, Kurt Skov. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Valg, varme og storpolitik spiller ind på fjerde kvartals oliepris
Obamas valgkamp, vinterens mulige minusgrader og udviklingen i Iran kommer til at præge olieprisen resten af året, lyder det fra Global Risk Management, der i dag offentliggør deres kvartalsudsigt.

Drivhusgas og ballastvand øverst på Rederiforeningens MEPC-agenda
‎Det er regler for skibes udledning af drivhusgasser og ballastvandskonventionens implementering, som har størst prioritet for Rederiforeningen, når de i næste uge deltager på IMOs møde i komiteen for miljøregulering.
http://shippingwatch.dk/

MARITIME DANMARK

Tømning af MSC Flaminia er begyndt
Fredag blev de første containere losset fra det brandhærgede containerskib losset. Efter ugers tovtrækning på grund af mulige farer er specialister nu begyndt at tømme af det beskadigede containerskib, MSC Flaminia. Skibet ligger ved kaj i JadeWeserPort i Wilhelmshaven.

Smedegaard vil ændre strategi i Mærsk
A.P. Møller - Mærsk koncernen er nok mest kendt som ejer af verdens største containerrederi, Maersk Line. Sådan skal det ikke blive ved med at være fremover, varsler den administrerende direktør, Nils Smedegaard Andersen.

Costa Concordias besætning hædres
Besætningen på det kæntrede krydstogtskib Costa Concordia er blevet hædret med den fornemme pris - Seafarer of the Year - der er indstiftet af Lloyds List. De hædres for, at det trods tragedien kun var et meget lille fåtal af passagererne der omkom ved forliset

Pirattrussel ud for Vestafrika ikke stigende
P
irattruslen ud for Vestafrika er ikke større end den var for fem år siden. Det siger direktør i sikkerhedsfirmaet Risk Intelligence, Hans Tino Hansen, der slår fast, at antallet af angreb Ud for Vestafrika er på niveau med 2007 og kun marginalt over niveauet i 2011.

Druk eller træthed skyld i mange uheld
Mindst 72 gange de sidste 15 år har druk eller træthed hos de ansvarlige søfolk været årsag til en grundstødning, kollision eller potentiel alvorlig ulykke med et stort skib i Storebælt, Kattegat eller Øresund. Det viser en ny gennemgang af havarirapporter foretaget af Politiken.

Svensk havnekonflikt løst
Efter halvandet døgns strejke blandt de svenske havnearbejdere, valgte arbejdsgiverne at imødekomme havnearbejdernes krav om en lønfremgang på 774 svenske kroner over 12 måneder.

Ny dansk forskning i pirat kommunikation
Ny forskning viser, at forhandlings kommunikation i en autentisk pirat kapring også har en indflydelse på en kapret besætnings velbefindende. I en autentisk kapringssituation bliver det brugt af piraterne til at skabe splid mellem rederi og besætning.

Olieselskaber kræver miljøvenlige skibe
Brændstofeffektivitet er blevet en ny konkurrenceparameter på tankskibsmarkedet. Store olieselskaber som BP, Shell, Total og Petrobas vil gerne opfattes som miljøbevidste, og lægger derfor vægt på, at indchartrede skibe er så miljøvenlige som muligt

Fayard skal renovere Mærsk Resolute
Fayard A/S skal renovere endnu en jack-up rig for Maersk Drilling. Denne gang er det Mærsk Resolute, der i øjeblikket ligger ved kaj i Esbjerg. Renovering og opgradering af riggen forventes at vare i 25 dage. Der skalarbejdes døgnet rundt, for at blive færdig til tiden.

Snow Dragon Nordøstpassagen T/R
Den kinesiske isbryder Snow Dragon vendte torsdag tilbage til Shanghai efter at være sejlet til Island og tilbage igen via Nordøstpassagen. Ekspeditionen er et led i den stigende kinesiske interesse for det arktiske område.

Renas kaptajn undskylder offentligt
‎Kaptajnen fra Rena har offentlig undskyldt t til newzealænderne for årsagen til landets værste miljømæssige maritime katastrofe og forsøge at dække over sin rolle. Han ønskede at undskylde over for dem, der stadig beskæftiger sig med eftervirkningerne af Renas grundstødning ud for Tauranga.

Ny adm. direktør for Blue Water Shipping
46-årige Kim Hedegaard Sørensen bliver ny adm. direktør for Blue Water Shipping. Han efterfølger selskabets grundlægger Kurt Skov, der fremover som bestyrelsesformand vil koncentrere sig om forretningsudvikling, pleje af kunder og netværk.

Sejlskibe klargøres ved Admiral Hotel
Igen i år nyder de bevaringsværdige sejlskibe Mira, Halmø og Lilla Dan og nyudklækkede matroser fra skoleskibet Georg Stage godt af hinandens eksistens. De gamle sejlskibe skal afrigges og gøres klar til vinteren. Det sker den kommende tid ved Admiral Kaj.

Nippon Yusen i markant nedjustering
Det japanske rederi Nippon Yusen nedjusterer nu sine forventninger til første halvår betydeligt. Rederiet forventer nu et tab på 3 milliarder yen mod tidligere et overskud på 7,5 milliarder yen. Halvåret løber til den 30. september.

Bornholmsk havn hænger på underskud
Den private Bakkerne Havn må selv punge ud. Bornholms Regionskommune lader ikke skatteyderne dække et underskud på 5.600 kroner fra Skrubbefesten. Festen fandt sted den 4. august og efterfølgende bad havnen kommunens Kulturhistorisk Råd om tilskud for at dække underskuddet.

Norden: Måske på vej mod bedre balance
Rederiet Norden vurderer nu, at produkttankmarkedet nærmer sig balance mellem udbud og efterspørgsel, Samtidig tyder ordretal for de første 7 måneder i år på, at vi om 1½ til 2 år vil se et stort fald i leverancer af nye tørlastskibe

Redningsøvelse gik ikke helt efter planen
Fire skib samt 10 fly og helikoptere blev i den første store redningsøvelse i Østgrønland sat ind for at redde 160 nødlidende fra et havareret krydstogtskib. Men ikke alt gik helt efter planen

Wrist Group går ind i bunkerhandel
Wrist Group har oprettet et nyt bunkerselskab - Dynamic Oil Trading - der med base i Singapore vil handle med alle typer af bunker og smøreolier. Det er planen senere at udvide virksomheden i Asien, Europa og Amerika.

Nye fiskearter truer Middelhavet
En invasion af fiskearter i det østlige Middelhav har givet store ændringer i fiskeindustrien og truer lokale arter, viser ny israelsk forskning. Omfanget er det bredeste i verden ifølge forskerne. De har sammenlignet fiskearter fanget ved den israelske kyst for to årtier siden med dem, der fanges i dag.

EU-politikere vil stramme oplysningskrav
Europa-Parlamentets Restudvalg lægger nu op til en yderligere stramning af EU-kommissionens forslag om, at skærpe udvindingsvirksomheders oplysningspligt om deres aktiviteter og skattebetalinger

Kommissionen forbereder nyt havneudspil
Liberalisering og mere konkurrence mellem forskellige ydelser og funktioner i Europas havne, kan blive en del af en fremtidig EU-plan for havnenes opbygning, funktion og rolle i det europæiske transportnet. Det vurderer EU's transportkommissær Siim Kallas.
‎‎‎http://www.maritimedanmark.dk/


  

ARBEJDSMARKEDSNYHEDER

Hver tredje i job dropper fagforeningen
Selv om arbejdsløsheden igennem de seneste år har været stigende, har fagbevægelsen ikke haft held til at overbevise flere danskere om at blive medlemmer af en fagforening. Tværtimod vælger stadig flere at stå udenfor, og tal viser, at en tredjedel af danskerne på arbejdsmarkedet i dag ikke er medlemmer af en fagforening. Ifølge arbejdsmarkedsforsker og professor ved Aalborg Universitet Henning Jørgensen - som har forsket i, hvorfor danskerne vælger eller fravælger at organisere sig i faglige fællesskaber - vil den udvikling på længere sigt udhule den danske model. Det er især de unge, der ifølge Henning Jørgensen ikke melder sig ind i fagforeningerne, når de kommer ud på arbejdsmarkedet.
Avisen.dk 1/10 03:45, http://avisen.dk/hver-tredje-i-job-dropper-fagforeningen_186903.aspx

Dagpenge samler fagforeninger
H
K Kommunal, FOA, Danmarks Lærerforening, Dansk Sygeplejeråd, Socialpædagogerne, Magisterforeningen, BUPL, Frie Skolers Lærerforening og Uddannelsesforbundet forskellige fagforbund for offentlige ansatte samler nu kræfterne for at blive hørt. De indrykker debatindlæg og annoncer og arrangerer demonstrationer for at fange politikernes opmærksomhed - i forbindelse med Folketingets åbning i morgen. Især den omstridte dagpengereform der forener fagforbundene, der repræsenterer 500.000 offentligt ansatte
Tv2nyhederne.dk, 01/10, 06:40, http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-57998076:dagpenge-samler-10-fagforeninger.html


  

DE SÆRE NYHEDER

Løse køer påkørt af tog
15 køer forvildede sig ud på jernbanen mellem Varde og Skjern i Vestjylland, hvor de blev påkørt af et tog, så de 14 efterfølgende døde. Ifølge politiet slap også de 14 køer ud på skinnerne på grund af en dårlig indhegning. Ingen af passagererne i toget kom noget til.
Tv2nyhederne.dk, 30/09, 19:26, http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-57987917:aabenraa-løs-ko-skabte-trafikkaos.html



BALTIC DRY INDEX
766 (+22) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 28/9, http://www.dryships.com/pages/report.asp

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 39.320 (-140)
APM B-aktie:41.520 (-40)
D/S Norden: 154.80 (+0,50)
Torm: 2.77 (+0,05)
DFDS: 279.50 (-0,50)
Mols-Linien: 17.20 (-0,10)
Børsen, 1/10, http://borsen.dk/kurser/danske_aktier/alle_danske_aktier.html

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 592,46 DKK
100 Euro = 758,60 DKK
Danske Bank, 1/10, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#


Barno/Mohni Joy



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Oplev Maersks nye metanoldrevne containerskib

Der har været meget omtale af Maersks nye metanoldrevne container ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX