Vækstplan for Det Blå Danmark:
Søfarendes rettigheder
og uddannelse styrkes
Regeringens vækstplan for Det Blå Danmark rummer enkelte punkter, hvor den søfarende er i fokus. Søfarendes retsstilling ved pirateri skal sikres bedre med en ændring af sømandsloven, mens regeringen vil sætte gang i et udviklingsarbejde, der skal munde ud i øget uddannelse inden for offshoreområdet - herunder inden for både olie-, gas- og havvindaktiviteter. Endelig vil regeringen gøre det mere attraktivt for faglærte at tage en videregående uddannelse. Et initiativ, der skal imødekomme Det Blå Danmarks behov for arbejdskraft med tekniske og håndværksmæssige kompetencer.
Tekst og foto: Hanne Hansen
En ambitiøs plan, kaldte erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) vækstplanen for Det Blå Danmark, da hun i dag præsenterede den sammen med miljøminister Ida Auken (SF ) og uddannelsesminister Morten Østergaard (RV) ved et velbesøgt pressemøde i Erhvervs- og Vækstministeriet
Langt hovedparten af planen omhandler regler, shippingforretningen, serviceydelser, shipdesign, markedsføring og grønne vækstlinjer. En mindre del omhandler kompetencer og uddannelser, primært de videregående uddannelser mod landbaserede jobs, mens meget lidt handler konkret om danske søfarende.
Mange nye jobs ifølge erhvervet
Annette Vilhelmsen refererede til erhvervets egne udmeldinger om, hvor mange arbejdspladser, der ligger gemt i vækstplanen.
"Planen som sådan giver ikke konkrete tal for antallet af nye arbejdspladser. Men ifølge erhvervet selv er der potentiale til flere tusinde job i vækstmulighederne," sagde Annette Vilhelmsen.
På spørgsmålet om, hvor mange af disse jobs, der reelt er til danske søfarende sagde økonomi- og vækstministeren:
"For de søfarende har vi specielt fokuseret på uddannelsesområdet. Samtidig er der fokus på sikkerhed, sundhed og sociale forhold."
Hermed henviste hun blandt andet til den ændring af Sømandsloven, som regeringen vil lægge op til med et lovforslag. Målet er at styrke de søfarendes rettigheder og rederiernes forpligtigelser som arbejdsgiver i pirattilfælde - forpligtigelser, der ifølge planens ordlyd vedrører løn og ophør af ansættelse fra rederens side. Regeringen vil på dette område også stille øgede uddannelseskrav vedrørende pirateri og tage initiativ til at sikre pårørende, som savner forsørgelse som følge af en gidselsituation.
Tiltagene på området trækker spor til Shipcraft-sagen, hvor seks søfarende fra det danske skib "Leopard" nu har været gidsler i Somalia i snart to år. En sag, der meget vanskeligt hænger sammen med ordlyden i en maritim vækststrategi med nøgleord som kvalitetsskibsfart og maritim klynge i verdensklasse.
En ændring af Sømandsloven vil imødegå, at Det Blå Danmark får endnu en "Shipcraft-sag".
38 punkter at gå i gang med
Vækstplanen rummer i alt 38 konkrete punkter, hvor regeringen vil iværksætte tiltag. Visionerne for vækstplanen er overordnet:
- Danmark skal være Europas maritime centrum
- Grønne løsninger er fremtiden for Det Blå Danmark
- Væksten i den maritime klynge skal understøttes af stærke danske kompetencer.
Planen er blevet til på baggrund af de indstillinger, som Vækstteamet for Det Blå Danmark afleverede først i oktober.
"Det, der er særligt stærkt ved den fremlagte vækstplan, er, at alle anbefalinger kommer fra erhvervet selv," understregede Annette Vilhelmsen og fortsatte:
"Dermed er der også store forventninger til, at tiltagene bliver til noget. At viljen til at samarbejde fra alle parter er til stede. Det er nemlig nødvendigt for at nå de meget ambitiøse mål."
Vindmølleskibe ikke i DIS
Det er dog ikke alle Vækstteamets anbefalinger, der er nået med i regeringens plan. Erhvervets ønske om at kunne registrere vindmølleskibe i Dansk Internationalt Skibsregister er således ikke imødekommet.
"Det skyldes først og fremmest økonomien i forhold til DIS og EU's statsstøtteregler," forklarede Annette Vilhelmsen.
Var det imidlertid lykkedes regeringen allerede nu at få reglerne til at nå sammen, kunne det have givet endnu et plus i antallet af jobs til danske søfarende. Aktørerne på havvindmølle-området har tidligere givet udtryk for, at en klarhed for vindmølleskibene i DIS kunne sikre flere danske beskæftigede.
Det Blå Danmark beskæftiger ifølge vækstplanen 80.000 personer, mens der indirekte skabes beskæftigelse til 35.000 i andre brancher.
Betragtet som en helhed vil der med regeringens vækstplan og initiativer inden for støtte til udvikling af blandt andet grønne projekter ligge muligheder for øget beskæftigelse inden for en bred vifte af landbaserede jobs, hvilket flere organisationer har hilst velkommen. Til gengæld er det tvivlsomt, om vækstplanerne - set fra en søfarendes blå verdenshjørne - vil betyde flere jobmuligheder til søs vel at mærke.
De tre visioner skal nås ved:
1) Det Blå Danmark skal markedsføres som kernen i det maritime Europa
2) Det skal være attraktivt at drive maritim virksomhed i Danmark
3) Der skal skabes vækst gennem grøn skibsfart og grønne løsninger
4) De danske maritime styrkepositioner skal udbygges og anvendes til at skabe vækst
5) Maritime kompetencer, uddannelser, innovation og forskning skal understøtte væksten
6) Væksten skal bygge på kvalitetsskibsfart
Læs mere på Erhvervs- og Vækstministeriets hjemmeside:
Link til
Erhervs- og Vækstministeriets egen omtale af vækstplanen - Klik her
Link til hele vækstplanen
Danmark i arbejde - Vækstplan for Det Blå Danmark - Klik her