BHT og udlandsfærgen
Tor 24/6-2010 12.15
Opdateret 13.38
Opfølgende om færgen "Skania"
BHT, Unity Line og ”Skania”
Opfølgende gårsdagens historie om manglende opfyldelse af sprogkrav
Søfartsstyrelsen medgiver at de har været sent ude med varsling af sprogkrav
CO-Søfart har til morgen talt med den ansvarlige synschef i Søfartsstyrelsen, Lars Nielsen, som onsdag er citeret hos Maritime Danmark for udtalelser til DR P4 Bornholm. Udtalelserne blev givet i forbindelse med nedlæggelse af sejlforbud på grund af manglende opfyldelse af sprogkrav hos besætningen på det Bahama-registrerede passagerskib ”Skania”. BHT har indgået aftale med ”Unity Line” om 32 sejladser mellem Rønne og Ystad i sommerperioden. Lars Nielsen er bl.a. citeret for at Søfartsstyrelsen nu overvejer om sagen kan få konsekvenser for BHT.
Lars Nielsen kommer fra styrelsens opklaringsenhed, og har overtaget posten som synschef den 1. maj i år. Han medgiver at styrelsen har været sent ude, og ved første henvendelse til BHT den 17. maj, kun stillet spørgsmål til lovkravet om sikkerhedsinformationer som skal gives over højttaleranlægget på dansk og engelsk.
Først den 27. maj, efter en fornyet henvendelse fra Søren Sørensen fra Sømændenes Forbund (på vegne af de søfarendes organisationer), skriver styrelsen til Unity Line med kopi til BHT, og gør opmærksom på lovgivningens krav om besætningens sprogfærdigheder. Der kommer svar fra rederiet (Unity Line) den 4. juni, på et noget miserabelt engelsk, hvorefter styrelsen beslutter at de vil sejle med på næste overfart mellem Rønne og Ystad.
Ved synet den 19. juni konstaterer styrelsen at sprogkravene langt fra er opfyldt, hvorefter der nedlægges forbud mod sejladsen.
”Skania” har i perioden fra 10. maj sejlet på følgende datoer med anløb Rønne:
13/5
16/5
21/5
22/5
24/5
19/6
Den tekniske forskrift om besætningens sprogfærdigheder i passagerskibe (BEK nr. 10813 af 29/10-1999) siger bl.a.:
§ 3. I skibe i fart mellem danske havne skal
1) der fra broen kunne gives sikkerhedsinformation over højttaleranlægget på dansk og engelsk, og
2) Besætningsmedlemmer, der i mønstringsrullerne har til opgave at vejlede og assistere passagererne, skal kunne kommunikere med passagererne på dansk.
§ 4. I skibe i fart mellem danske og nordiske havne gælder bestemmelserne i § 3, dog kan kommunikationen med passagererne i stedet for på dansk foregå på svensk eller norsk.
§ 7. Skibets nationalitet og sikkerhedssprog om bord skal gøres kendt for passagererne før ombordstigning.
§ 8. Overtrædelser af §§ 2-7 straffes med bøde, hæfte eller fængsel i indtil 1 år.
(ved visse skærpende omstændigheder kan straffen stige til hæfte eller fængsel i indtil 2 år).
Lars Nielsen kan ikke svare på hvilke overvejelser om forfølgelse af lovbruddet styrelsen gør sig, eller om det både vil være Unity Line og BHT som kan gøres ansvarlige. Det er overvejelser som pågår i den juridiske afdeling af styrelsen.
Næste sejlads
Næste planlagte anløb af Rønne med ”Skania”, er lørdag d. 26. juni, og ifølge udtalelser fra den administrerende direktør for BHT onsdag, forventer BHT at problemerne forinden er løste så skibet kan sejle planmæssigt.
Ingen vil udtale sig helt nøjagtigt om det antal besætningsmedlemmer som skal kunne kommunikere tilfredsstillende på et skandinavisk sprog, men der tales om mellem 20 og 30 besætningsmedlemmer.
CO-Søfart har noget vanskeligt ved at se hvordan BHT skulle kunne fremskaffe de pågældende besætningsmedlemmer, med tilhørende krav om STCW-certifikater, ”kend dit skib”, med videre krav til en hel sikkerhedsbesætning. Hvis der tales om enkelte besætningsmedlemmer som udskiftes, kan kravene rimeligt let opfyldes efter påmønstring, men når der er tale om en hel sikkerhedsbesætning er historien en helt anden. Nuværende ansatte i BHT som sejler på forskellige overenskomster, kan heller ikke blot og simpelt flyttes til sejlads med et Bahama-indregistreret skib.
Efter det nedlagte sejlforbud må man formode Søfartsstyrelsen nu følger sagen og historien nøje, før der igen gives sejltilladelse med anløb af passagerer til Rønne.
(vi afventer eventuelle kommentarer fra BHT til ovenstående og opdaterer når og hvis der er nyt)