A-kassen på facebook
Fre 11/6-2010 00.35
DSRF's a-kasse "min A-kasse" (ex STA) laver happening på facebook
Arbejdsløshedskassen "Min A-kasse" har lanceret en provokatorisk happening på facebook om problemerne med at få kontanthjælp hvis man ikke er sikret gennem medlemsskab af en a-kasse.
Her er pressemeddelelse fra a-kassen om kampagnen inkluderende link til den noget ophidsede debat om kampagnens lødighed:
PRESSEMEDDELELSE
Min A-kasse® bag Facebook kampagne "Alt Gives Bort - så jeg kan få bistand!"
En fyr med navn Jonas Hansen har de sidste 10 dage foræret sin elkedel, støvsuger, stereoanlæg, cykel, akvarium og meget andet væk til vildt fremmede, så han kunne blive berettiget til kontanthjælp. Nu afslører Min A-kasse (tidligere A-kassen STA), at de står bag kampagnen, der skal oplyse unge om reglerne i kontanthjælpssystemet. Og at "Jonas Hansen" er sat i verden på en trist baggrund:
DU FINDER KAMPAGNEN HER:
http://www.facebook.com/group.php?gid=120306658009568&v=wall&ref=ts
- Vi har i Min A-kasse valgt at tage utraditionelle midler i brug for at nå de unge. Hver anden under 30 år tror, at man automatisk er berettiget til kontanthjælp - så rigtig mange risikerer at står uden indtægt overhovedet, hvis de ikke er medlemmer af en a-kasse, siger Simon Bauer, der er kommunikationschef i Min A-kasse, og uddyber:
- 71.000 danskere er i dag i den situation, at de hverken kan få kontanthjælp eller er medlem af en a-kasse. Der er altså 71.000 rigtige "Jonas Hansen'er" i Danmark. Oveni risikerer omkring 370.000 potentielt at havne i situationen. De er hverken medlem af en a-kasse eller berettiget til kontanthjælp - de er alle potentielle "Jonas'er", som vil stå helt uden indtægt, hvis de mister deres arbejde, siger Simon Bauer.
Om baggrunden for den utraditionelle kampagneform fortæller Simon Bauer:
- Mange a-kasser har igennem de sidste par år forsøgt, at komme myten om "automatisk kontanthjælp" til livs med traditionelle oplysningskampagner. Men uden held - myten eksisterer fortsat. Derfor har vi valgt en mere utraditionelle tilgang og brugt et medie de unge bruger - og det er rent faktisk lykkedes at få flere tusinder af unge mennesker til at diskutere kontanthjælpssystemet, dagpenge etc.