Officerers fremtid
Fre 11/3-2011 11.17
Vand ud af ørerne - fortsat.
DET ER DET DER MENES MED AT HÆLDE VAND UD AF ØRERNE
tiden læger alle sår
I Business.dk fra i dag 11/3 forsikrer vicepresident i Maersk Line, Søren Andersen, at rederiet elsker de danske officerer og at disse har en stor fremtid i rederiet.
Forsikringen kommer efter topchefen Nils Smedegaard Andersen d. 3. marts i samme avis kunne citeres for, at de ”danske officerer er meget dyre”, hvilket gav anledning til overskrifterne:
Danske søfolk på broen vil blive en sjældenhed i fremtiden.
De er for dyre.
Ny lov vil føre til masseafskedigelser, frygter søfolkene.
Skal man nu tro på Søren Andersens lyserøde forsikringer om de danske officerers uundværlighed og store fremtid i Mærsk, eller skal man tro og fortolke topchefens skeptiske udtalelser derhen at fremtiden er dyster?
DER VAR ENGANG
Vi kan minde om en lille historie fra en ikke særlig fjern fortid, som måske kan belyse troværdighedsdybden i her og nu udsagn fra rederiet.
I juni 2007 rundsendte rederiet en mail med overskriften ”Kære kaptajner og hovmester”, hvori en længere beskrivelse omkring uddannelse af filippinske kokke, med anvisninger til hvordan praktiktid på skibene skulle håndteres, blev afsluttet på følgende måde:
”Ovennævnte, skal forhåbentlig på ingen måde belaste Deres hverdag men tværtimod anses som en udfordring til forhåbentlig stor glæde for alle involverede parter.”
”Sluttelig skal det for god ordens skyld bemærkes, at dette tiltag ikke vil gøre danske kokke og hovmestre arbejdsløse. Vi ansætter til stadighed både danske og ikke danske kokke og hovmestre i forbindelse med naturlig fragang og for at kunne bemande tilgang af skibe ifm. nybygninger."
Syv måneder senere, 5. februar 2008, blev Dansk Sø-Restaurations Forenings formand indkaldt til et tidligt morgen-møde på Esplanaden, og samme dag udsendte rederiet en pressemeddelelse hvoraf det fremgik:
”Der er truffet beslutning om at omlægge de danske hovmesterstillinger (seniorofficerer) og danske menige til udenlandsk besætning. Omlægningen vil betyde at danske hovmestre, der er tjenestegørende i container- og tankskibe, vil blive opsagt over en periode, der forventes at strække sig ind i 2009. Omlægningen af menige omfatter alle skibsassistenter, skibsmekanikere og stewardesser omfattet af overenskomst indgået med en dansk organisation.”
Man kommer næsten til at tænke på Poul Nyrup Rasmussens berømte efterlønsgaranti før årtusindskiftet.
CO-Søfart