På baggrund af den fortsatte spredning af Covid19-pandemien, lukning af grænser og aflysning af fly har Maersk i dag meddelt, at rederiet suspenderer alle besætningsskift indtil 14. april.
Suspenderingen gælder for alle Maersks opererede containerskibe world wide og er besluttet af hensyn til først og fremmest sikkerheden for besætningerne, forklarer rederiet i den orientering, som i dag er sendt ud til skibene.
Maersk Marine HR: -Ingen nem beslutning
”Det har ikke været nogen nem beslutning at træffe, men som tingene udvikler sig minut for minut ser vi ingen anden udvej,” uddyber Niels Bruus, Head of Marine HR i Maersk.
Orienteringen til skibene beskriver problemerne med at få søfarende sikkert både ud og hjem.
”Ved fortsat at bede vores ansatte om at rejse, vil vi udsætte dem for høj risiko med fare for at strande i situationer, hvor vi vil være ude af stand til at hjælpe dem. Vores håb er, at vi ved at aflyse de planlagte besætningsskifter også vil minimere risikoen markant for utilsigtet at få corana-virus om bord,” hedder det i orienteringen til skibene fra rederiet.
Metal Maritime og Maersk i dialog om løsning
I forhold til overenskomster, der omfatter aftaler om ude- og hjemmeperioder, forhold om afvikling af fridøgn og ferier, samt økonomisk straf af rederiet ved forsinket afløsning, går Maersk og Metal Maritime i nærmere dialog senere på ugen for at finde konstruktive løsninger for de grupper, hvor Metal Maritime er overenskomstpart: Skibsassistenter, catering og navigatører.
”Vi har siden først i sidste uge været i tæt kontakt med rederierne – herunder også Maersk – om både situationens udvikling og diverse tiltag, som rederierne overvejer. Tilgangen er, at det her er en krise-situation, som vi fra hver side af bordet må finde konstruktive løsninger på,” siger Ole Philipsen, formand for Metal Maritime og fortsætter:
”Umiddelbart er vi rigtig glade for, at søfarende ikke sendes ud på rejser nu, hvor ingen kan sige, hvordan verdens tilgang til grænselukninger vil være. Og når alt kommer til alt, vil enhver rejse betyde større eksponering for at blive smittet eller blive smitte-spreder. Så set ud fra den enkelte søfarendes sikkerhed, er Maersks tiltag det rigtige, set med mine øjne.”
Maersk arbejder på at få overblik
Maersk arbejder på højtryk på at få et overblik over de umiddelbare konsekvenser for den enkelte søfarende ude om bord. Det gælder omfanget af kontrakt-overskridelsen ved ikke at blive afløst, personlige beviser og certifikater, der kan risikere at udløbe osv. Og rederiet opfordrer ansatte med spørgsmål til at tage kontakt gennem de normale kanaler i rederiets organisation.
Læs evt. også artiklen fra lørdag 14. marts her på hjemmesiden om at: