Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Oplev Maersks nye metanoldrevne containerskib

Der har været meget omtale af Maersks nye metanoldrevne container ...

Opbakning fra CO-Søfart til NIS-kamp i Norge

CO-Søfart - 27. februar 2018

Ændringer af NIS vil kunne betyde farvel til jobs til danske og nordiske søfarende på færger mellem Danmark og Norge. Arkivfoto: Metal Maritime

Opbakning fra CO-Søfart og Metal Maritime til NIS-kamp i Norge

Erhvervsminister Brian Mikkelsen deler CO-Søfarts og Metal Maritimes bekymringer for jobs og overenskomstforhold på danskflagede færger mellem Danmark og Norge, hvis Norge udvider NIS til også at omfatte visse færgeruter.

Af Hanne Hansen

CO-Søfart og Metal Maritime opfordrer i et brev den norske Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen til at få klarlagt konsekvenserne af påtænkte NIS-ændringer, inden lovforslaget behandles yderligere i Norge.
-Det bør være et mindstekrav, at konsekvenserne for arbejdsmarkedet undersøges på en tilstrækkelig måde og at alle potentielt berørte parter i hele Norden bliver hørt og involveret i arbejdet, hedder det blandt andet i brevet, som er underskrevet af flere organisationer i hele Norden.

Protesterne fra de søfarendes organisationer over den norske regerings intentioner om at ændre NIS for at imødekomme stærke ønsker hos Color Line har nu stået på i godt et år.
Color Line ønsker rammevilkårene i NIS ændret, så rederiet på ruter fra Norge til f.eks. Tyskland kan erstatte norske søfarende med billig, udenlandsk arbejdskraft.

Erhvervsministeren bekymret for dansk udflagning

Ændringer, som foreslået af den norske regering, vil kunne få konsekvenser for danske søfarende hos DFDS og Fjord Line.
Et forhold, som erhvervsminister Brian Mikkelsen i juli sidste år advarede om i et brev til Nordisk Råd.
-En udvidelse af NIS vil kunne medføre, at dette register bliver mere attraktivt set i forhold til sammenlignelige registre som fx. DIS. NIS vil derved kunne komme til at udgøre et alternativ til DIS for de berørte passagerskibe. Dermed er der risiko for udflagning af danske skibe til NIS, hvilket vil kunne have negative konsekvenser for danske og nordiske arbejdspladser, skriver erhvervsminister Brian Mikkelsen blandt andet i brevet til Nordisk Råd.

Brian Mikkelsen gør opmærksom på, at regeringen og Søfartsstyrelsen følger udviklingen i Norge tæt.
-Til trods for at konsekvenserne for Danmark endu ikke kan kortlægges fuldt ud, er jeg meget opmærksom på risikoen for, at dansk og nordiske arbejdspladser kan blive berørt, skriver erhvervsministeren, der har taget kontakt til sin norske kollega om sagen.

Metal Maritime og CO-Søfart: Stop "the race to the bottom"

I CO-Søfart og Metal Maritime følges sagen også fortsat tæt.
-Tidligere har en økonomisk rapport jo pillet Color Lines argumenter for ændring af NIS fuldstændig fra hinanden. Og vi er dybt forundrede over, at den norske regering ikke for længst har pakket NIS-ændringerne langt væk. Internt i Norden når vi intet ved at ligge og konkurrere på laveste fællesnævner indbyrdes. Det er og bliver et “race to the bottom” med nordiske søfarende som den store taber, siger John Ibsen, sekretariatschef i CO-Søfart og Metal Maritime.

I Norge har de søfarendes organisationer i morgen onsdag endnu et møde med næringsminister Torbjørn Røe Isaksen om NIS-planerne. På mødet vil ministeren blandt andet også få protestbrevene fra de nordiske organisationer præsenteret.

 

Læs mere:

Læs brevet fra de nordiske organisationer til den norske næringsminister - Klik her...

Læs erhvervsminister Brian Mikkelsens brev til Nordisk Råd - Klik her...